Gå til innhold

Hva er RAID?

pcmannen

Anbefalte innlegg

RAID:

Jeg så en guide her på hardware, og lurer på om jeg har forstått denne riktig.

RAÌD kan man sette opp hvis du har flere harddisker, og gjør at data sendes systematisk til de forskjellige diskene. Dette gjør at du får bedre ytelse på diskene. Men her stopper det også.

Hvis data sendes systematisk til de forskjellige diskene med et RAID oppsett, sendes de da hult etter bulter uten et sånn RAID oppsett da?

Og hvordan setter jeg opp et RAID oppsett?

Takk for svara :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulike typer RAID (sammenkobling av individuelle harddisker):

RAID 0: aka striping. Informasjonen deles mellom 2 harddisker, noe som gir forbedret prestasjon.

RAID 1: aka speiling. Informasjonen speiles likt på 2 harddisker. Du får mao en automatisk sikkerhetskopiering; bakdelen er dårligere prestasjon.

RAID 1+0 : En kombinasjon av raid 0 og raid 1 , der det kreves at du har minst 4 HDer.

Før du begynner, sjekk at hovedkortet ditt har innebygd støtte for

RAID. Hvis ikke, kan du kjøpe et PCI kort for kobling av harddisker i RAID.

OBS: Prestasjonen du oppnår er avhengig av den tregeste disken. Søketider og overføringshastighet blir teoretisk den tregeste harddiskens prestasjon ganger to.

For RAID 0 er det dermed en klar fordel å bruke 2 identiske disker.

NB. Hvis du skal bruke RAID 0, bør du IKKE bruke den til lagring av viktig informasjon. Sjansen er her i større grad til stede for at raidoppsettet kan havarere. Legg altså ikke system og viktige filer på raid 0, bruk heller en tredje harddisk for dem. Har du ikke mulighet til dette, sikkerhetskopier ofte.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Det er godt du har lest Raid-guiden.

Tja, du kan godt si at uten raid så ligger filene hulter til bulter. det er forsåvidt OS'et som bestemmer hvor på den virituelle disken filer skal ligge, og firmwaren på disken som bestemmer hvor filene skal ligge fysisk på diskplatene.

På et raid-oppsett så får du ett nivå til. Dette nivået er raidkontrolleren og ligger mellom OS'et og firmwaren på disken. Raidkontrolleren forteller f.eks OS'et at du har en 400GB disk og at OS'et kan plassere filer hulter til bulter på den. På den andre siden så deler raid-kontrolleren opp filene (som en makuleringsmaskin) og systematisk gir annenhver bit til hver av de to harddiskene. Når det leses fra diskene så leses det systematisk en bit fra hver harddisk som raid-kontrolleren setter sammen til en komplett fil. (de-makulerer dataene).

Hvordan du setter opp et raid-oppsett:

Koble på to eller flere like disker på en raid-kontroller. Start PC'n og konfigurer raid-kontrolleren ved å trykke "del" for å komme inn i biosen eller trykke en annen tast like etter at bios har lastet for å komme inn i raidkontrollerens bios. Der velger du raid-nivå osv.

NB. Du vil miste alt som ligger på diskene når du gjør de om til raid eller om til vanlig igjen så du må lagre filene et annet sted i mellomtida.

Lenke til kommentar
Og så finnes det enda flere typer raid som jeg ikke ahr helt peiling på, men de overnevnte er de mest brukte...

Mest brukte raid er nok 5 vil jeg tippe

Dette er vel det raidet som jeg personlig liker best, men tviler på at det er det mest brukte når det gjelder private maskiner. Etter det jeg har sett så er det mest RAID 0 som blir brukt. Dette er bare hva jeg erfarer da og har ingen statistikk til å bekrefte dette på.

Lenke til kommentar
RAID 1: aka speiling. Informasjonen speiles likt på 2 harddisker. Du får mao en automatisk sikkerhetskopiering; bakdelen er dårligere prestasjon.

Korrigerer/supplerer denne....RAID 1 gir dårligere prestasjon enn RAID 0.

- RAID 1 skriver med samme hastighet som en enkeltstående disk (tregeste).

- RAID 1 leser med HØYERE hastighet enn en enkeltstående disk (leser fra begge samtidig, ala raid 0)

Her er link til en side som kort og enkelt viser forskjellige typer RAID.

http://www.acnc.com/raid.html

Ellers er det veldig mye informasjon om du tar et googlesøk, og ønsker å gå grundigere inn i det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har netopp fått meg MSI neo2 Platinum, og lurer på om jeg må installere de raid driverene som ligger på disketten som fulgte med..

Skal ha 2 s-ata og 1 p-ata hardisk, og lurte på om jeg må legge inn RAID driverene får i det hele tatt kunne kjøre alle diskene samtidig..??

Bruker bare p-ataen nå....

mvh. w0d00.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...