Stonescream Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Skal til å kjøpe ny maskin og ønsker å få noen synspunkter på hva jeg skal kjøpe. Har fått et tilbud på følgende fra Multicom: 1 STK Pentium-4 1.7GHz PGA478 bulk Vurder en athlon xp. du får mer ytelse til samme pris. 1 STK Cooler for PGA-478 Pentium 4 Bytter du prosessor må du også bytte vifte. En taisol med kobbberbunn tror jeg vil holde, denne bør bråke minst mulig og ikke over 35db om du skal tåle å sitte å skrive på pc´n. 1 STK Abit BL7-RAID hovedkort PGA-478 SD-ram Her må du tenke deg på hva du skal bruke maskinen til. Du kan ta et hovedkort med raid, men trenger du virkelig det? Ta et hovedkort til ddr ram som er raskere enn sdram. Litt dyrere, men skal vist nok være verdt det. Om du kan klare deg uten raid så får du billigere hovedkort. Differansen bør du bruke til bedre skjermkort. 1 STK Aopen HQ08A-P blå 300W maxi ATX P4 Greit kabinett, men vær klar over at vifta i strømforsyningen bråker temmelig mye om du skal bruke maskinen til my kontorarbeid. HAr bytta vifta i min jeg til en paps 19db. 1 STK 3.5" floppy drive, 1.44MB diskettstasjon En diskettstasjon er en diskettstasjon. 1 STK 512MB PC133 SDRAM Så mye minne er maks på winME. Windows ME og win98 liker ikke mer minne enn 512. Skal du ha mer så må du bruke win2000 eller xp. 1 STK 512MB PC133 SDRAM Du kan kanskje klare deg med 512 og da kan du kjøpe 2* ddr 256mb ram brikker. Klarer deg fint med det om du ikke skal ha de heftigste programmene som 3d og lignende (videoredigering, photoshop osv..) 1 STK Western Digital 40.0GB 7200rpm ATA-100 Hvorfor kjøpe 2 harddisker på 40 gb hver når du kan kjøpe en 80gb? Seagate Barracuda IV er både rask og stille. Du sparer en kabelkontakt og ledningsrot inne i maskina di. 1 STK Western Digital 40.0GB 7200rpm ATA-100 1 STK Geforce2 MX 64MB AGP m/TV-utgang Jeg ville ha kjøpt enten geforce 3 T200 eller ati radeon 8500. Radeon brikka har mye på lager og mange tillegsfunksjoner. 1 STK Power DVD oem software DVD software får du kanskje med spilleren? 1 STK Samsung 16X 48X DVD-spiller IDE bulk DVD er fint og kjøper du en som bråker lite så er den enda bedre. Kjedelig å høre surringa fra den gjennom filmen. 1 STK Samsung 16x10x32x IDE CD-brenner Ja en plextor 24x koster ikke mer en 16-1700, men har du ikke fastlinje og brenner bare av og til så holder det fint med tregere også. Plextor er bra, men få i alle fall en brenner med brun proof teknologi slik at du slipper ødelagte plater. 1 STK Unex 10/100Mbit PCI TP 1 STK Microsoft Windows ME norsk OEM Gå for win2000 eller xp. Klarer du å kjøpe win200 studentversjonen på noen måte så koster denne en 100 kroner mer enn ME. Den 100 lappen er det verdt. 1 STK Montering Kan du jo gjøre selv og kanskje lære no nytt. Husk bare å ta bort statisk elektrisitet fra deg selv før du begynner å montere 1 STK Høyttalere 240W aktive Har du ikke et stereo noe sted? Kjøp en phonoledning og kjør lyden fra pc´n på det. Bedre enn noen små stusselige plastbokser 1 STK Chic 1300 optisk/ergonomisk mus PS2 Trådløst er fint. 1 STK Trust Direct Access internett tastatur Hva emd et ergonomisk tastatur? uvant i 2 timer, men så vil du ikke tilbke til det vanlige igjen.. 1 STK Noname CDR sølv 80min 100-pack bulk Ja plater må en ha. Dyrere plater tåler litt mer fingermerker og slitasje. Har brent opp en spindel og ingen plater klikka under brenning. 1 STK Samsung 76E/Samtron 17", 3 år bytte gar. Hva med 19" skjerm. Kjøper du radeon brikka så får du bra 2d ytelse også og slipper uklare flater. Skal bruke maskinen som en spill, nett.... ja som en typisk hjemme pc. Skal du bruke amskinen til å skrive og surfe er lydnivået viktig og gå defor etter vifter med lavest mulig db. I tillegg bør du kanskje ha en kabinettvifte. Kjøp en stor 120 mm vifte med lav db så har du nok. Bedre med en stor en flere små. Det jeg lurer på er at det jo nå er noe som heter rdram, denne er med sdram - hva er fornuftig? : - ) Rdram er raskt, men dyrt. MÅ du P4 så kjøp med ddr ram som blir en mellomting mellom rdram og sdram. Sdram bremser P4 prosessoren så det er bortkasta penger. Nå vet du vel mer? puhhh masse det ehr gitt. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 12. november 2001 Forfatter Del Skrevet 12. november 2001 det ble da voldsomt langt også det der.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 datorbutiken: >1 STK Pentium-4 1.7GHz PGA478 bulk >Vurder en athlon xp. du får mer ytelse til samme pris. Gå for XP 1600+ >1 STK Cooler for PGA-478 Pentium 4 >Bytter du prosessor må du også bytte vifte. >En taisol med kobbberbunn tror jeg vil holde, denne bør bråke minst mulig og >ikke over 35db om du skal tåle å sitte å skrive på pc´n. Taisolen vil jeg anbefale ja. ta den >1 STK Abit BL7-RAID hovedkort PGA-478 SD-ram >Her må du tenke deg på hva du skal bruke maskinen til. Du kan ta et >hovedkort med raid, men trenger du virkelig det? Ta et hovedkort til ddr ram >som er raskere enn sdram. Litt dyrere, men skal vist nok være verdt det. Om >du kan klare deg uten raid så får du billigere hovedkort. Differansen bør du >bruke til bedre skjermkort. syns du burde ta MSI sitt RAID kort. eller EPoX sitt. >1 STK 512MB PC133 SDRAM >Så mye minne er maks på winME. Windows ME og win98 liker ikke mer >minne enn 512. >Skal du ha mer så må du bruke win2000 eller xp. >1 STK 512MB PC133 SDRAM >Du kan kanskje klare deg med 512 og da kan du kjøpe 2* ddr 256mb ram >brikker. Klarer deg fint med det om du ikke skal ha de heftigste programmene >som 3d og lignende (videoredigering, photoshop osv..) syns 512MB (2x256 MB) burde holde lenge. kjøp DDR cas2, uten ECC/REG. > 1 STK Western Digital 40.0GB 7200rpm ATA-100 >Seagate Barracuda IV er både rask og stille. >Du sparer en kabelkontakt og ledningsrot inne i maskina di. >1 STK Western Digital 40.0GB 7200rpm ATA-100 hvis du vil ha RAID (hvis ikke gå for EPoX sitt kort med 1stk. WD 40/60GB ;D) så kjøp 2xWD 60GB/40GB. da får du jo myyyye mer fart (RAID 0 for ever!).... >1 STK Geforce2 MX 64MB AGP m/TV-utgang >Jeg ville ha kjøpt enten geforce 3 T200 eller ati radeon 8500. Radeon brikka >har mye på lager og mange tillegsfunksjoner. GF3Ti200. prisen bjynner å gå ned nå! >1 STK Power DVD oem software >DVD software får du kanskje med spilleren? er nokk lite software med en bulk....vet ikke med det da.... >1 STK Samsung 16X 48X DVD-spiller IDE bulk >DVD er fint og kjøper du en som bråker lite så er den enda bedre. Kjedelig å >høre surringa fra den gjennom filmen. >1 STK Samsung 16x10x32x IDE CD-brenner >Ja en plextor 24x koster ikke mer en 16-1700, men har du ikke fastlinje og >brenner bare av og til så holder det fint med tregere også. Plextor er bra, men >få i alle fall en brenner med brun proof teknologi slik at du slipper ødelagte >plater. syns du burde kjøpe 1stk Pioneer DVD-ROM (116 heter den vel). brenner?? et stykk plextor 24x eller ett stykk LiteOn 24x..omtrent like bra (dårligere tray,drev og design), mye billigere. >1 STK Microsoft Windows ME norsk OEM måte så koster denne en 100 kroner mer enn ME. Den 100 lappen er det verdt. WINXP!!!!! >1 STK Høyttalere 240W aktive >Har du ikke et stereo noe sted? Kjøp en phonoledning og kjør lyden fra pc´n >på det. Bedre enn noen små stusselige plastbokser kjøp skikkelig anlegg. lyd er alt! >1 STK Chic 1300 optisk/ergonomisk mus PS2 >Trådløst er fint. logitech pilot/dual optical?? ;D >1 STK Trust Direct Access internett tastatur det vanlige igjen.. ville tatt ett vanli tastatur (gamle flate).... >1 STK Noname CDR sølv 80min 100-pack bulk >Ja plater må en ha. Dyrere plater tåler litt mer fingermerker og slitasje. Har >brent opp en spindel og ingen plater klikka under brenning. verre CD-r fins ikke. kjøp mr platinum eller memorexx. de er rimelige og gode syns jeg. >Nå vet du vel mer? >puhhh masse det ehr gitt. ...ja.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå