Gå til innhold

Skuffet over Half Life 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, nå er det jo de som ikke liker cola også. Jeg ville ikke latt meg provosere av en persons synspunkter, som er like ubrukelige som dine og mine. Personlig hadde jeg knallhøye forventninger til spillet, og disse er absolutt infridd. På en annen side er ikke spillet revolusjonerende, det gjør bare alt milevis bedre enn sine konkurenter.

 

Det er en fantastisk jobb VALVe har gjort, å videreføre og utvikle spillsjangeren som en egen fortellerkunst. Måten du aldri forlater Gordons kropp gir en uant følelse av å faktisk være der. Skjer det en kul eller spennende hendelse så er du der i stedet for å iakta det som skjer i en eller annen cutscene. Animasjonene, skuespillerene, og historiens forløp er integrert i en allerede bunnsolid spillmekanikk som rett og slett bare funker. Historien selv er etter min mening veldig god, men den er fortalt på en så god og fantasifull måte at man helt glemmer eventuelle mangler. Jeg gleder meg til å se noen presentere et spill med en verden og karakterer med like mye sjarm, intelligens og troverdighet som det VALVe har gjort med HL2.

 

Teknisk er kanskje ikke grafikken, sett bort ifra karakterer, noe revolusjonerende, men HL2 er fortsatt det mest imponerende jeg har sett fordi VALVe har valgt og skapt en fantastisk troverdig kunstnerisk retning. Alt virker logisk, av praktisk betydning, og sådan designet, enten det er hører til en fremmed fascistisk rase eller ting motstandsbevegelsen har bygget sammen av skrap. Dette hjelper igjen å bygge opp følelsen av å være der.

 

Jeg er enig i at luftbåt delen var for lang, men ellers har pacingen i spillet vært over all forventning. VALVe vet når du trenger en pause, de vet når de store vendingene i historien skal komme, og de vet når du minst venter ting. For å runde av denne posten, som er min forklaring på hvorfor jeg liker spillet og ikke noe mer, så kan det konkluderes med at dette er en milepel innen digital fortellerkunst. Aldri i spillverdenen har en historie blitt fortalt så direkte og engasjerende som dette. Glem å måtte se på at hovedkarakterene gjør all moroa, i HL2 kan du gjøre det selv :)

 

 

 

Beklager det litt infantile språket, det har vært en lang dag.

Lenke til kommentar
Glem å måtte se på at hovedkarakterene gjør all moroa, i HL2 kan du gjøre det selv :)

So true. På starten brukte jeg minst 10 minutter på å stable kofferter på traller og kaste flasker i veggen. Fysikken i dette spillet er helt super. Ble helt satt ut da en av zombiene kastet en tønne på meg for første gang.

Lenke til kommentar

Har spilt det i 3-4 store bolker med pasue imellom i hele dag og kommet ganske langt. Så langt har jeg så og si ingenting negativt å si. Hvis det skulle være noe så måtte det være at det loader litt for ofte i begynnelsen av spillet, lengre uti kommer ikke loading fullt så ofte (i og med at man bruker lengre tid for hver del (mer skyting enn springing)).

 

Spillet har innfridd helt i tro med mine forventinger. Forventet meg egentilig ikke et spill som ville revolosjunere fps sjangeren totalt, forventet meg et meget godt fps spill som tok meg med på uforglemmelig opplevese. Noe det også har gjort, akkurat som HL1.

 

Når trådstarter skriver at spillet er kjedeligt og en annen skriver at det er ensforming lurer jeg litt på om disse noen sinne har spilt fps spill og om de har det kan de ikke være noe stor fan av singleplayer fps. HL2 er blant de beste fps spillene som eksisterer til dags dato. Spillet er både morsomt og over hodet ikke repetativt. (Han som sa det hadde klart det på kort tid, til deg: "Spill blir repetativt når man springer igjennom det og ikke tar seg tid til å oppdage selve gameplayet").

 

Grafikken er (etter min mening) om ikke den mest fotorealitsiktise, så er den den beste graffikken i et fps spill som jeg noen gang har sett. I Doom 3 var alt liksom så glatt. liker ikke det. Her i HL2 er den mye skarpere (et hus er firkantet og hjørnene er rette), her følese omgivelsene og personene mye mer ekte ut enn i de fleste andre spill.

 

apoxdigital: At du sitter og blir skuffet over at det er små feil i grafikken som bare en med gode kunnskaper om grafikk klarer å se, får være din sak. men prøv og ikke virke så utrolig arrogant når du snakker om det (tror ikke så veldig mange bryr seg om det er feil i UVW mappinga), vi ser signaturen din.

 

For meg virker det nesten som om noen hadde forventeringer om at det nesten skulle være starten på en helt ny spill sjanger. det får da være grenser for hypet man blir. alle mennesker (de fleste værtfall) er utstryt med sunt vett, de som forventet seg noe annet enn en oppfølger til half-life er vel av den sorten som ikke bruker det (vette altså)

 

jaja. det var mine tanker så langt, ganske trøtt nå, etter lang fin dag, så gidder ikke skrive det på nytt, litt mer ryddig og med litt bedre setnings oppbygning. skrivefeil klare dere nok å frostå unasett. (hva sa jeg ;) ) (for de som ikke forsto det så hintet altså "hva sa jeg" til at dere klarte å forstå skrivefeil siden dere akkurat hadde lest noe med feil i seg rett før det)

 

PS kan du forandre tittelen til noe mer nøytralt? f.eks. "diskuter HL2" eller "del din tanker om hl2" takker på forhånd

Lenke til kommentar
hVOR TID KOMMER HALF LIFE 3 MON TRO?

Disse gutta i valve må skjerpe seg neste gang...

Tja.. en 2-3 års tid kanskje..

 

Og du må lære deg hvor caps-lock er :roll:

Tror det blir 2-3 år ja, for ettersom Gabe selv har sakt skal de ikke gi seg ut på et slikt prosjekt en gang til. Skjønner han godt da nesten 6 års utvikling har passert siden sist vi så Gordon.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes at det er barnslig med alle disse folka som skal skilte med titler og yrker i hytt og gevær for å få fram et poeng.

 

Jeg kan jo selv hevde at jeg har doktorgrad i dataspill og virtuelle virkelighetsrepresentasjoner, men det gjør jo ikke diskusjonen mere interessant med mindre jeg påpeker konkrete målbare ting som alle kan forstå, og da blir tittelen bare stående igjen som et forsøk på imponere.

 

Bruk kunskapen, ikke tittelen til å argumentere gutter.

 

Jeg studerer selv medievitenskap, men bruker ikke dette som et argument i diskusjoner, det får bare meg til å høres ut som en idiot, legger jeg deriomot fram argumenter på en god måte og BRUKER kunskapen jeg har forstår folk at jeg vet hva jeg snakker om, og da blir det plutelig irrelevant hvorvidt jeg har papirer på det ene eller det andre.

 

Det er mulig jeg kan arresteres for å ha brukt titler og sånnt fra tid til annen, men prøver iaffal så godt jeg kan å unngå det. Jeg hevder selfølgelig på ingen måte å være perfekt, ville bare få fram et poeng her egentlig ;)

 

---------------

DEL 2 ( Den som handler om spill ;) )

 

Jeg har ikke spillt halo2 eller halflife2 enda, så jeg skal komme tilbake til mine meninger der senere,

 

Men jeg har et spørsmål angående halo2, har de retta opp på en av de tingene som irriterte meg mest med halo1? Don't get me wrong, jeg syntes halo var et morro spill, om enn langdrygt, spennede story fortalt på en god måte trakk veldig opp. en av de tingene som irriterte meg mest og som bidro stort til å gjøre det langrygt var den iherdige resikuleringen av rom og locations. Ikke nok med at de snudde og vendte litt på det samme rommet om og om igjen, men de sendte deg også flere ganger på tokt på steder du allerede hadde vert, dette ble litt teit i lengen synes jeg. Har de fiksa på dette? (Håper det) Og er det rykter om halo2 på pc? (Har ikke xbox og jeg kjøper ikke en consoll for å spille en FPS) ;)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Doom 3 var vakkert - men satans (bokstavelig talt) repetivt.

 

UANSETT - jeg kan ikke si annet enn at HalfLife 2 overgikk forventiningene mine med mange stavhopp. Det er så br stemning, grafikk, lyd, musikk, animasjoner, fysikk og så utrolig bra level-design i det spillet her at jeg bare tar av meg hatten og banker skallen i bordplata av ren friggings fasinasjon. Dette er teknologisk og innovativt spill-design på høyt høyt HØYT nivå. Dette er en umiddelbar klassiker, og har overgått alle konkurentene uten tvil. All kritikk retta mot spillet i seg selv er det bare å le av. Dette er rett og slett genialt.

 

*vente på at erkenerdene skal utnytte SDK'n*

Lenke til kommentar
Doom 3 var vakkert - men satans (bokstavelig talt) repetivt.

 

UANSETT - jeg kan ikke si annet enn at HalfLife 2 overgikk forventiningene mine med mange stavhopp. Det er så br stemning, grafikk, lyd, musikk, animasjoner, fysikk og så utrolig bra level-design i det spillet her at jeg bare tar av meg hatten og banker skallen i bordplata av ren friggings fasinasjon. Dette er teknologisk og innovativt spill-design på høyt høyt HØYT nivå. Dette er en umiddelbar klassiker, og har overgått alle konkurentene uten tvil. All kritikk retta mot spillet i seg selv er det bare å le av. Dette er rett og slett genialt.

 

*vente på at erkenerdene skal utnytte SDK'n*

Words....

Lenke til kommentar
Doom 3 var vakkert - men satans (bokstavelig talt) repetivt.

 

UANSETT - jeg kan ikke si annet enn at HalfLife 2 overgikk forventiningene mine med mange stavhopp. Det er så br stemning, grafikk, lyd, musikk, animasjoner, fysikk og så utrolig bra level-design i det spillet her at jeg bare tar av meg hatten og banker skallen i bordplata av ren friggings fasinasjon. Dette er teknologisk og innovativt spill-design på høyt høyt HØYT nivå. Dette er en umiddelbar klassiker, og har overgått alle konkurentene uten tvil. All kritikk retta mot spillet i seg selv er det bare å le av. Dette er rett og slett genialt.

 

*vente på at erkenerdene skal utnytte SDK'n*

Words....

Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg må si at dette er tidenes største hype noensinne. Vet ikke helt hvor jeg skal starte for å ikke virke useriøs, men setter i gang her jeg :

 

Først og fremst så er grafikken en smule utdatert. Det som er pent i spillet er visse shadere (transculent etc), modellene og diverse effekter som vann, eksplosjoner etc. Resten virker en smule flatt og ganske kjedelig.

 

Igrunn er ordet "kjedelig" ett ganske bra ord for å beskrive helheten av Half-Life 2. Gameplayet er igrunn ganske ok, men storyen fenger ikke helt og klarer ikke å beholde helheten som de prøver på, selv om den er delvis spennende. Noen baner er også altfor lange, ihvertfall den med "Airboat" som er forferdelig kjedelig fra starten av. Og at de ikke klarer å implentere småting som at han holder hendene på styret og slikt er bare helt forferdelig.

 

Jeg må igrunn være helt ærlig å si at jeg er meget skuffet over Half Life 2. Det virker som et "just another FPS" og er ikke noe særlig mer spennende enn Doom 3. Spillet er totalt overhypa i grunn. I går så var jeg litt skuffet over at IGN ga spillet 9.7, men idag etter fem timers spilling synes jeg de skulle gått ned på karakteren og hatt mellom 8.8 og 9.3.

 

Alle som har sagt (uten å prøve det) at Halo2 er dårligere en HL2 tar skammelig feil. Objektivt sett også, da Halo 2 har mange flere elementer i seg og med sterkere story, bedre grafikk og en tøffere spillopplevelse.

 

Vechiles er også noe jeg kan klage på da fysikken er "mediocre" på de.

 

Håper på flere innspill selv om de er subjektive eller objektive :)

er helt uenig. spillte HL2 igår. det eide :thumbup::cool:

Endret av K9
Lenke til kommentar

Orker ikke quote alt du har sagt Apoxdigital så jeg nøyer meg med å bare svare :D

 

Jeg er veldig enig mange av dine meninger, men tror også jeg er en av de som liker spillet best av alle de som er her, meg og TCi.

Det du sier om grafikken og slikt forstår jeg, men syns de har fått det til å fungere veldig bra. Det virker som om de har prøvd å gjøre alt så virkelig som mulig, i motsetning til Doom 3 og FarCry bl.a. Personlig syns jeg dette er det beste spillet hittils i verdenshistorien, dette og FF 7.

 

Når det kommer til blass historie osv syns jeg dette er rett og slett uvitenhet. Jeg humret også flere ganger over referanser til HL1. ^^ Og Ludmilla var kul :D

 

Jeg er også enig det du sa om airboat brettet, men bare fordi jeg lengtet tilbake til å leke med fysikken igjen. Når jeg tenker tilbake på den delen av spillet nå så syns jeg det hele var helt fantastisk!

 

Det jeg tror har skjedd med deg er at du har hatt for store forventninger, og det ikke har levd opp. Men jeg er glad for at du ikke flamer spillet, men heller ser på ting objektivt. Det er EN ting jeg har savnet hittils i spillet (driver på med buggyen nå) og det var at togturen skulle vært lenger :D Hehe...

 

Aaaanyways, dette digget jeg (helt i begynnelsen, orker ikke skrive ned hele spillet, siden jeg digger hele spillet):

 

- Dump-husken på lekeplassen i begynnelsen (faen så gøy!)

- Når Combine soldaten slo ned brusboksen og du måtte kaste den, ALDRI har det vært så morsomt å kaste en brusboks :D

- "Pop-up krigen" når du hadde med en gang du fikk pistolen ^^

- LUDMILLA! :D (crab'en uten tenner :D)

osv osv osv osv osv

 

Kjipe ting:

- Ikke fikset skyggene når du løfter conteinere med den digre maskina

- Ikke ALLE bilene "funket" når det kom til fysikk = /

 

 

FY FAEN SOM JEG ELSKER DETTE SPILLET!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...