Gå til innhold

Skuffet over Half Life 2


Anbefalte innlegg

ttt: spill HL2, da vel.

har du 400-500 kr til meg så kan eg spele det eg.

 

Det er store brett, og endeløse siktlinjer, med svært detaljerte objekter i alle retninger, og som faktisk ikke brukes, men som bare fungerer som kulisser.

akkurat, det er bare kulisser, ikkje spelbare deler av spelet.

 

ellers så sa ivellios ganske mykje fornuftig.

 

Bortsett fra at Tsjernobyl er nesten helt flatt, så utviklerne har tatt seg den friheten å legge inn masse åser og dalsøkk for å gjøre terrenget mer variert for spilleren.

veit det, derfor eg sa "meir eller mindre eksakte kopiar frå virkelegheita" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ttt: spill HL2, da vel.

har du 400-500 kr til meg så kan eg spele det eg.

 

Det er store brett, og endeløse siktlinjer, med svært detaljerte objekter i alle retninger, og som faktisk ikke brukes, men som bare fungerer som kulisser.

akkurat, det er bare kulisser, ikkje spelbare deler av spelet.

Ingen vits å prøve å overtale ttt til å spille HL2, han har bestemt seg for lenge siden :) Prøvde å overtale han for noen måneder siden, men til ingen nytte :p

Lenke til kommentar
Jeg er igrunn "freelance-arbeider", men for tiden jobber jeg for Double Negative.

 

Double Negative har skapt visual fx for filmer som bl.a Alien VS Predator, The Chronicles of Riddick og RE:Apocalypse (full liste er på websiten).

 

Jobber for tiden med The Goblet Of Fire (Harry Potter) hvor jeg er enviromental og props designer.

Se her, nå ødela du nettopp for alle argumenter om at Half-Life 2 er et middelmådig eller ok spill, istedetfor veldig bra. Folk som jobber med datagrafikk er ofte bare opptatt av det aspektet, også når det gjelder spill. Jeg har snakket med flere grafikere og programmerere som lager spill, som egentlig ikke er spillinteressert i det hele tatt, de ser kun på den tekniske kvaliteten på grafikken i andres produkter.

 

For meg spiller grafikken veldig liten rolle, bare den passer inn til sluttproduktet. Kun folk som er besatt av grafiske teknikaliteter og finesser kan finne det for godt å påstå at grafikken gjør Half-Life 2 til en dårligere spillopplevelse.

 

Eller for å ta et annet eksempel. Jeg kjenner en mann som er besatt av billedkvalitet i filmer. Han har en prosjektor hjemme til 300.000, men når han ser filmer så bruker han heller en monitor som koster rundt 100.000. Han sitter 30 centimeter fra skjermen når han ser filmer, og er KUN opptatt av den tekniske visuelle kvaliteten i bildet. For han er en bra film en der bildet er teknisk perfekt, handling, skuespill, regi og alt slikt kommer langt bak. Dermed kan jeg aldri stole på hans anbefalinger eller kritikker av filmer, ettersom han er ute etter noe helt annet enn det jeg er ute etter i film.

 

Glemte å nevne at jeg ikke er den eneste nordmannen her, vi har bl.a ei ganske søt norsk jente som jobber som props animator og modeller

 

POST PIX PLEASE!!!!!!!!1111!1

Hun blir neppe glad hvis jeg også tar bilder av henne :p

 

På noen måter så har du forsåvidt rett, bortsett fra at jeg er faktisk spillinterresert, da spill de siste årene har blitt mer som interaktive filmer med gode historier og ekstremt pen grafikk.

 

Uansett, er nå ferdig med Half-Life2 og jeg føler at jeg ikke fikk som forventet. Kan rette på et par ting ihvertfall som jeg nevnte tidligere :

 

- Storyen er faktisk ganske bra, men har store hull hvor de prøver å dekke det med "avsluttende spørsmål", slikt som The Matrix (første filmen) slutter, bare der er det gjennomført.

 

- Grafikken mener jeg fortsatt er en smule utdatert sammenlignet med det som vi forventer i år 2004, men har selvsagt mange flotte aspekter med seg, som nydelige shadere (vann, fx+), facial animation, god AI og ellers rimelig pent å se på, MEN :

 

fortsatt skuffet over måten "normal maps" er brukt. Kunne blitt gjort annerledes og på en bedre måte.

Lenke til kommentar
Til noen av de som driver å whiner, det kan lønne seg å stille på driverne for å få maks kvalitet på bildet..

Hvis du ikke ser "flaws" og feil i det bildet med tekstureringen lurer jeg på om skjermen din lurer deg. Jeg skal ikke gå detaljrikt inni det, men det kunne blitt gjort på en mye bedre måte.

 

Cairn :

 

Du har rett i mye av det du sier. Angående den global-sun kilden som blir brukt til diverse skyggelegging (og hvor skyggene også er baked på texturen på objekter som ikke beveger på seg) så er det riktig. Slikt sparer de masse ressurser på, selv om det er fordømt galt (baked textures er greit, men tenker på en lyskilde).

 

Source hadde blitt mye penere med realtime-shadows.

 

Hvis du også legger merke til lommelykta så gir heller den ikke skygger, noe den skulle gjort, som f.eks i Doom3.

 

Folk som synes dette er et "under" fysikkmessig, så kan dere ta en titt på http://www.havok.com/

 

Havok har vært integrert i spill lenge, riktignok ikke på samme måte som i Source-motoren, men det er ikke noe nytt med det.

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, Valve kunne helt sikkert implemenert realtime skygger som i Deus Ex 2 osv. men det må dere vel skjønne, spesielt deg apox som er selvutnevnt 3dekspert, at da ville vi på dagens maskinvare kun få innendørsmaps ala doom3 OG nettopp Deus Ex 2.

 

Jeg vet at pcen min (som er godt over gjennomsnittet til en pceier) hadde slitt ekstremt med utendørsscenene i dette spillet med vannet og realtime skygger, sliter allerede litt nå.

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere, Valve kunne helt sikkert implemenert realtime skygger som i Deus Ex 2 osv. men det må dere vel skjønne, spesielt deg apox som er selvutnevnt 3dekspert, at da ville vi på dagens maskinvare kun få innendørsmaps ala doom3 OG nettopp Deus Ex 2.

 

Jeg vet at pcen min (som er godt over gjennomsnittet til en pceier) hadde slitt ekstremt med utendørsscenene i dette spillet med vannet og realtime skygger, sliter allerede litt nå.

Hvordan kan PCen din slite utendørs da skyggeleggingen er "riktig" utendørs ? Det er jo innendørs realtime skygger kreves, da man skyggelegger fra alle lyskildene som lamper, spotlights etcetc.

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere, Valve kunne helt sikkert implemenert realtime skygger som i Deus Ex 2 osv. men det må dere vel skjønne, spesielt deg apox som er selvutnevnt 3dekspert, at da ville vi på dagens maskinvare kun få innendørsmaps ala doom3 OG nettopp Deus Ex 2.

 

Jeg vet at pcen min (som er godt over gjennomsnittet til en pceier) hadde slitt ekstremt med utendørsscenene i dette spillet med vannet og realtime skygger, sliter allerede litt nå.

lol :!: *ligger på golvet å flirer*

Lenke til kommentar

Uansett hva som er sagt her. Jeg kunne ikke vært mer FORNØYD med HalfLife 2. Det er enkelt og greit det aller beste PC-spillet jeg har lagt mine hender på siden HalfLife 1 kom. Valve er genier fra ende til annen - og liker man ikke HalfLife 2, ja da har man enten hatt syyyyyke forventinger (noe jeg hadde faktisk) eller så har man rett og slett ikke sansen for FPS. Og da har man egentlig ikke noe man skulle sagt i utgangspunktet.

 

HalfLife 2 er uten tvil det beste man får innen løp-og-skyt-til-svetten-renner genren.

Lenke til kommentar
Uansett hva som er sagt her. Jeg kunne ikke vært mer FORNØYD med HalfLife 2. Det er enkelt og greit det aller beste PC-spillet jeg har lagt mine hender på siden HalfLife 1 kom. Valve er genier fra ende til annen - og liker man ikke HalfLife 2, ja da har man enten hatt syyyyyke forventinger (noe jeg hadde faktisk) eller så har man rett og slett ikke sansen for FPS. Og da har man egentlig ikke noe man skulle sagt i utgangspunktet.

 

HalfLife 2 er uten tvil det beste man får innen løp-og-skyt-til-svetten-renner genren.

Amen

Lenke til kommentar
Uansett hva som er sagt her. Jeg kunne ikke vært mer FORNØYD med HalfLife 2. Det er enkelt og greit det aller beste PC-spillet jeg har lagt mine hender på siden HalfLife 1 kom. Valve er genier fra ende til annen - og liker man ikke HalfLife 2, ja da har man enten hatt syyyyyke forventinger (noe jeg hadde faktisk) eller så har man rett og slett ikke sansen for FPS. Og da har man egentlig ikke noe man skulle sagt i utgangspunktet.

 

HalfLife 2 er uten tvil det beste man får innen løp-og-skyt-til-svetten-renner genren.

Amen

i second that :)

Lenke til kommentar

Hva skal jeg si, Dette spille kommer ikke i nærheten av HL1 , jeg ble rett og slett lei av å løse div oppgaver i spille. Finne veien hoppe,krype, dykke osv osv timesinks laget for at en skal bruke tid på helt meningløse ting. HL2 kommer ikke i nærheten av halo2 med tanke på story eller opplevelse. Jeg ar kommet til den der båten i spille og jeg ikke vet hva story er for noe.

 

Vet ikke kanskje mine forventinger var altfor store men HL2 er ikke verd de 299kr jeg brukte opp på den. HL2 kommer ikke med noe nytt med tanke på story eller gameplay.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg si, Dette spille kommer ikke i nærheten av HL1 , jeg ble rett og slett lei av å løse div oppgaver i spille. Finne veien hoppe,krype, dykke osv osv timesinks laget for at en skal bruke tid på helt meningløse ting. HL2 kommer ikke i nærheten av halo2 med tanke på story eller opplevelse. Jeg ar kommet til den der båten i spille og jeg ikke vet hva story er for noe.

 

Vet ikke kanskje mine forventinger var altfor store men HL2 er ikke verd de 299kr jeg brukte opp på den. HL2 kommer ikke med noe nytt med tanke på story eller gameplay.

Whatever ...

Lenke til kommentar
Uansett hva som er sagt her. Jeg kunne ikke vært mer FORNØYD med HalfLife 2. Det er enkelt og greit det aller beste PC-spillet jeg har lagt mine hender på siden HalfLife 1 kom. Valve er genier fra ende til annen - og liker man ikke HalfLife 2, ja da har man enten hatt syyyyyke forventinger (noe jeg hadde faktisk) eller så har man rett og slett ikke sansen for FPS. Og da har man egentlig ikke noe man skulle sagt i utgangspunktet.

 

HalfLife 2 er uten tvil det beste man får innen løp-og-skyt-til-svetten-renner genren.

Amen

i second that :)

Me too. jeg tilber dette spillet og Valve, det var ikke bare tom hype men spillet møtte faktisk de enorme forventningene mine og vel så det :w00t::thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...