Gå til innhold

Skuffet over Half Life 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener ikke at grafikken til HL2 er utdatert, men jeg vil at du/dere skal ha det i bakhodet at HL2 skulle komme ut i fjor høst.

Nå tror jeg vi skal forholde oss til virkeligheten. HL2 ble sluppet for et par dager siden. At det skulle ut i fjor høst er jo bare tull. Alpha-versjonen som lekket ut på nettet viste jo at det var langt ifra ferdig.

 

(Nok en løgn fra Valve.)

Lenke til kommentar

Selv om spillet i seg selv kanskje er litt skuffende, så tror jeg vi kan glede oss stort til alle modene som vil komme etter hvert!

 

Hvem spillte vel hl1 uansett? Man hadde det jo bare for å spille mods (cs, tfc, DoD etc.) Tror HL2 kan komme til sin rett etter hvert som modene kommer.

Lenke til kommentar

HL2 har god grafikk, kjempe gameplay, god lyd og god varighet. Hvordan folk kan si at det ikke har god grafikk vet ikke jeg, kanskje de er blinda av IDs Doom 3 engien, ikke vet jeg. Men en ting er sikkert, om du sier at grafikken til HL2 er utdatert eller dårlig bør du vurdere å bli politiker, for da er du djevelsk flink å lyge, noen som kreves for å bli god politiker :D

Lenke til kommentar

vel.. alt i alt kan man si at omtaler fra store magasiner ikke lønner seg å lese.

man så jo hva som hendte da Gamespot ga en mere "korrekt" omtale av spillet, fans over hele jorden klagde over hvor elendig/udugelig de var til å omtale spill.

så vi kan jo skylde litt på oss selv for hypingen av Doom3 og HL2. ;)

Lenke til kommentar
Til dere som klager og syter på grafikk/fysikk/bugs og små bugs i HL2...

Hvilket FPS spill spiller dere til vanlig? Spill med bedre grafikk? Spill med bedre fysikk? Eller spill som er uten bugs(!)?

Grunnen til at klages så mye på det er at HL2 ble hypet noe så djevelsk opp i skyene.

 

Og det med skygge og lyskilde er plagsomt! Er utrolig irriterende når man først legger merke til det. HVorfor kunne de ikke gjort som Deus Ex 2? Der var skyggene rimelig greie.

 

Og en ting som også irriterer meg litt, er Gordon har mistet uskylden. Han gikk fra å virke som hyggelig lab. ansatt til en slags superhelt. Og det er mye av grunnen til at jeg mener HL2 har mistet mye av sjarmen som gjorde HL så bra.. MEn bevares, det er fortsatt ett veldig bra spill!

Lenke til kommentar
Til dere som klager og syter på grafikk/fysikk/bugs og små bugs i HL2...

Hvilket FPS spill spiller dere til vanlig? Spill med bedre grafikk? Spill med bedre fysikk? Eller spill som er uten bugs(!)?

Grunnen til at klages så mye på det er at HL2 ble hypet noe så djevelsk opp i skyene.

 

Og det med skygge og lyskilde er plagsomt! Er utrolig irriterende når man først legger merke til det. HVorfor kunne de ikke gjort som Deus Ex 2? Der var skyggene rimelig greie.

 

Og en ting som også irriterer meg litt, er Gordon har mistet uskylden. Han gikk fra å virke som hyggelig lab. ansatt til en slags superhelt. Og det er mye av grunnen til at jeg mener HL2 har mistet mye av sjarmen som gjorde HL så bra.. MEn bevares, det er fortsatt ett veldig bra spill!

Jaja.. vi får alle ha våre meninger. De 5 timene jeg har spilt er over all forventning. Og jeg hadde høye forventninger. Gleder meg til å fortsette i skoene til anti-helten Gordon Freeman i City 17 mange gater og smug...

Lenke til kommentar
Grunnen til at klages så mye på det er at HL2 ble hypet noe så djevelsk opp i skyene.

 

Nei

Og det med skygge og lyskilde er plagsomt! Er utrolig irriterende når man først legger merke til det. HVorfor kunne de ikke gjort som Deus Ex 2? Der var skyggene rimelig greie.

Source har ikke realtime shadows ennå.. Kommer sikkert med "Source 2". Source er designet for å være fleksibel slik at de med mindre kraftig hardware også kan spillet det.

Og en ting som også irriterer meg litt, er Gordon har mistet uskylden. Han gikk fra å virke som hyggelig lab. ansatt til en slags superhelt. Og det er mye av grunnen til at jeg mener HL2 har mistet mye av sjarmen som gjorde HL så bra.. MEn bevares, det er fortsatt ett veldig bra spill!

Hmm.. jeg ser ikke på han som noe helt direkte, bare enn som nekter å falle for undertrykkelsen. Han er et symbol på frihet, derfor "Freeman".

Lenke til kommentar

Vel... var veldig spent når jeg startet opp spillet (som ca. hele forumet var). Og Syntes det begynte å bli spennende ved Kleiner's Lab og det. Særlig når man fikk brekkjern. Men alt i alt er jeg litt enig. Ikke at jeg ikke likte spillet, satt faktisk å spilte det fra ca. kl 3 på tirsdag, og ut kvelden, så hele onsdag (dere kan jo prøve å se mine siste poster, hvor mange jeg skrev i går). Altså synes jeg ikke det var kjedelig, men ikke helt like rått som jeg trodde, særlig når alle hadde sånne forventninger tenkte også jeg at kanskje det blir bedre enn jeg tror, siden alle gleder seg sånn. Eneste grunnen til "skuffelsen" er at det var så hypet. Bortsett fra det, og en liten bug i Source-motoren, er jeg storfornøyd. Absolutt verdt pengene! :yes: Grafikken var heller ikke dårlig, men litt Tomb Raider-aktig på veggene. Ikke at jeg bør uttale meg om det med min hardware, men tror nok fortsatt det vil henge et Tomb Raider-preg igjen med ny PC.

 

bobjan: Ta Manipulator Gun (Gratity Gun) og ta opp et tannhjul på Ravenholm og så skyt et monster i magen. Da blir det delt i to. Fornøyd? :)

 

Men jeg er ikke direkte skuffet, hvis noen tror det. La hele onsdagen min med HL2 si sitt. ;)

 

Edit: Tagfeil

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar

Grafikk-motoren:

Men, når alt kommer til alt, så jukser de. Blant annet: skyggelegging, den er ikke korrekt. Skyggen blir ikke satt ut fra de lokale lyskildene (slik teksturene er fargelagt), men ut fra en global lyskilde (solen). Dette gjør at inntrykket man får når man ser en NPC springe ned en trapp i et fyrtårn bli helt FEIL

 

Hvorfor er skyggen 90 grader i forhold til lyskilden? Mannen er jo lyssatt korrekt i forhold til lyset. (Alle detaljer står skrudd på maks i opsjoner). Dette går igjen over hele spillet. I tillegg har de valgt å bruke pregenererte skygger på deler av brettet, hvor skyggen ikke er annet enn en tekstur lagt på gulvet som gjenspeiler hvor i animasjonen monsteret/npc-en er. Faktisk veldig skuffende, når spill som Doom 3 og Everquest II har muligheter til å regne skygger ordentlig ut fra flere lyskilder.

 

Ja, de "jukser", eller tar snarveier for å spare ressurser. Det er helt riktig det med skyggene fra modellene. Du nevner Doom 3 og EQ2, regner med du har lagt merke til hvor mye ressurser disse spillene krever? Ekte sanntid lys og skygger som i Doom 3 krever for mye, hvis du ser på de små områdene du spiller på i Doom 3, med få NPC's i bilde til samme tid, og så ser på FPS'en du har der i forhold til i Half-Life 2 hvor du har forholdsvis store og detaljerte områder (spesielt i forhold til Doom 3) og mange NPC's synlig til samme tid...

 

Da burde det være enkelt å skjønne hvorfor Valve har valgt denne måten, og om du hadde implementert sanntid lys og skygger (og fra flere lyskilder, ikke bare global) for både modeller og brushes i HL2 som det er i dag ville det krabbet, hadde ikke vært spillbart i det hele tatt. Ikke engang på high-end maskiner.

 

Fysikkmotoren:

Her hadde jeg en stor misnøye med at Gravity-gun ikke kunne løfte mennesker og headcrabs på noen å kilo, mens den kan dytte biler på flere tonn. Nå har jeg lest i ettertid om en oppgradert gravgun som gir deg mulighet til å manipulere organiske objekter, da blir det greit.

 

Men, for de av dere som sier at "alt" kan manipuleres med, beklager, da blir dere skuffet, det kommer mange objekter senere i spillet som er fastlåst, sikkert fordi det ville bli relativt enkelt å kunne gå forbi diverse områder om du kunne manipulert de. Men da til spørsmålet, hvorfor bare ha noen flyttbare objekter i en scene? Hvorfor ikke ta bort ting som ikke kan flyttes på? Det øker helhetsinntrykket av en "fullstendig" fri opplevelse med tanke på hvor vidt man kan leke seg med fysikken.

 

Ellers er det morsomt å leke seg med forskjellige objekter, men det blir for repetitivit lengre ut i spillet. Jeg er lei av å må legge objekter foran meg, ta objektet bak, legge framfor det igjen, rinse and repeat, kun for å komme meg framover. Og det er grenser på hvor mange dører jeg orker kaste bort benker og dritt foran. Jada, det er sikkert en del av historien, det er sikkert folk som har skanset de fast, men det blir likevel kjedelig i lengden.

 

Enig med det i det du sier her, men det er feil å si fysikkmotoren, da den ikke har noen problemer med å takle løfting av modeller, organiske eller ikke. Men kjipt at vi ikke har muligheten til å gjøre det i spillet? Ja.

 

Du nevner bugs, jaja, bugs er det i alle spill, og det er ikke så mange i HL2 at det ødelegger for opplevelsen, spør du meg. Greit nok at du ikke mener HL2 fortjener en sekser eller tier, har ikke bestemt meg enda selv, ikke før jeg har gjennomført det.

 

Det aller mest negative med HL2 for min del, er at det har vært vist alt for mye filmer og bilder fra det før det kom, har sett noe fra nesten alle miljøene i spillet, som er synd... Tenk så rått hvis f.eks gravity gun ikke hadde blitt vist? Holdt hemmelig helt til spillet ble gitt ut og du selv fant den... Man går på en måte lei enkelte ting og features før man selv har gjort det. Er litt min egen feil også da, at jeg ikke har klart å la være og se på alle filmene.

Endret av odex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...