Gå til innhold

Ubevæpnet iraker skutt av amerikansk soldat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Triste menneskeskjebner. Men ærlig talt, det er krig, og "terroristen"/motstandskjemperen/irakeren/det skittne svinet gjorde ikke noe verre enn hva amerikanerne har gjort.

Javel, kan du opplyse oss andre om når amerikanske soldater har overgitt seg, for så å sprenge seg selv og fienden i lufta? Link/dokumentasjon?

Nå er det jo slik at amerikanerne (når vi først er ute og generaliserer) henretter sårede soldater. Det er akkurat dette som gjør det så problematisk, når amerikanerne synker ned på deres nivå så legitimeres deres adferd.

Så du mener rett og slett et slikt skudd er like ille som å late som om man overgir seg, for så sprenge seg selv og fienden i lufta?

Jeg er sterkt uening. Det er nettopp misbruk av 'hvitt flagg' som skaper slike situasjoner som kan utløse slike henrettelser.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner på en måte hvorfor han gjorde dette, husk at disse gutta jobber midt i sonen, alt de føler og tenker blir mer og mer fjernt, du ser venner/kolegaer bli drept av noen som spiller død.

Vi menesker er ikke robotter som klarer fortrenge dette i all evighet!

Syns synd på mange av soldaten som skal leve ett vanlig liv etter en slik opplevelse!

Jeg vil ikke retferdiggjøre det som har blidt gjort, mye av det er mer en forkastelig (fengselssaken blantannet).

Men i en krigssituasjon vil det _altid_ oppstå slike situasjoner...

For å runde det hele av, om _jeg_ hadde vært der, og sett flere av mine folk bli skutt/sprengt av opprørere, så tror jeg at mitt hode hadde begynt å leve ett eget liv, hadde blit paranoid, og kan ikke garantere at jeg ikke hadde skutt noen som jeg trodde var en fare der og da...

Sp33D Out

Lenke til kommentar
En kan vri det andre veien og stille seg spørsmålet om hva som er verst:

1)drepe en stridsdyktig bevæånet fiende?

eller

2)henrette en ubevæpnet såret soldat?

Jeg kan ikke se at man kan vri det slik. Hvor har det blitt av missbruk av 'hvitt flagg' i denne fremstillingen?

Din vridning er jo sammenligning med en annen situasjon der en del av essensen av den originale situasjonen er fjernet. Michael Moore verdig, men ikke relevant.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner på en måte hvorfor han gjorde dette, husk at disse gutta jobber midt i sonen, alt de føler og tenker blir mer og mer fjernt, du ser venner/kolegaer bli drept av noen som spiller død.

Vi menesker er ikke robotter som klarer fortrenge dette i all evighet!

Syns synd på mange av soldaten som skal leve ett vanlig liv etter en slik opplevelse!

Jeg vil ikke retferdiggjøre det som har blidt gjort, mye av det er mer en forkastelig (fengselssaken blantannet).

Men i en krigssituasjon vil det _altid_ oppstå slike situasjoner...

For å runde det hele av, om _jeg_ hadde vært der, og sett flere av mine folk bli skutt/sprengt av opprørere, så tror jeg at mitt hode hadde begynt å leve ett eget liv, hadde blit paranoid, og kan ikke garantere at jeg ikke hadde skutt noen som jeg trodde var en fare der og da...

Sp33D Out

Veldig enig med deg. Er så lett å sitte her, å faen ikke ha vært i samme situasjon å være så flinke å smarte. Er nok litt anderledes å være i samme situasjonen selv. Å ihvertfall noe av grunnen til at sånn skjer må man gi Irakerene selv, siden de ofte "faker" overgivelse for å ta med seg flest mulig til helvete.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Å ihvertfall noe av grunnen til at sånn skjer må man gi Irakerene selv, siden de ofte "faker" overgivelse for å ta med seg flest mulig til helvete.

Det kan lett bli en uendelig spiral, og så kan man si at amerikanerne må tåle at noen sprenger dem, i og med de henretter ubevæpnede personer, sårede irakere kan jo liksågodt sprenge fienden hvis alternativet er og bli henrettet av en amerikansk soldat.

USA må heve seg over dette, USA må følge alle regler i Irak for at folket skal få tiltro til dem!

Lenke til kommentar
Å ihvertfall noe av grunnen til at sånn skjer må man gi Irakerene selv, siden de ofte "faker" overgivelse for å ta med seg flest mulig til helvete.

Det kan lett bli en uendelig spiral, og så kan man si at amerikanerne må tåle at noen sprenger dem, i og med de henretter ubevæpnede personer, sårede irakere kan jo liksågodt sprenge fienden hvis alternativet er og bli henrettet av en amerikansk soldat.

USA må heve seg over dette, USA må følge alle regler i Irak for at folket skal få tiltro til dem!

Problemet er bare at for mange av disse, så står USA for alt de misliker.

Greit nok, de fjernet Saddam, men de er fortsatt en okupant, og ingen liker at noen skal styre over en selv på den måten.

Når det kommer til den evigvarende spiralen, for de som amerikanerene angriper, så beskytter de sitt land og sine verdier, med de midler som de har.

Og som en "frigjøringshær" så vil den amerikanske hær gjøre det de mener er rett for å fjerne denne motstanden.

Her kommer da altså litt av problematikken, iraks opprører er gerilja aktige, de bruker taktiker som sprer frykt hos fienden, de ofrer seg selv for å drepe noen, mens ringvirkningen blir at det setter amerikanerene i dårlig lys (tenk hvor mange sivile som har blidt drept, mange av irakiske opprører), men det at en okupasjons makt gjør dette, blir mye sterkere kost, siden de skal frigjøre, de skal vite hvem som er slemme og hvem som er snille etc...

Dette gjelder jo ikke bare her, i andre store kriger der en stormakt har vært okupant, ser vi de samme tendensene, opprøreren bruker terror for å spre frykt og usikkerhet for å gagne seg selv og sitt land....

\\Sp33D

Lenke til kommentar

Jeg sier igjenn - og omtrent quoter meg selv. Det finnes ikke den eneste unskyldning for at soldaten skjøt den personen.

At soldaten er syk i hodet pga krigen er ikke grunn til å skyte sivilisten. Da må slike folk fjernes fra sin jobb.

Det vi ser på tapen er at en soldat på gøy skyter en svært hardt skadd mann ute av stand til å gjøre en dritt. Han får en kule i pannen, og dette er desverre helt normalt.

flere i dette forumet dømmer denne sivilisten til en j*** terrorist og syns at det er helt greit å peppre hue full i bly. Tydelig at noen her skulle vært på anstalt ja.

Hvordan forventer dere at folk i irak ... eller enda bedre ... hele den muslimske verden skal slutte med terror mot oss?

Lenke til kommentar

Er dere sikre på at alt pressen dytter ut er 100% riktig?

Trodde pressen i dag tok raskeste veien jeg :p

Ikke altid de vet hva de snakker om, men de er flinke til og skrive dah.

Det meste folk uttaler seg om er jo lest i avisene, ikke mange som er kritiske til det som står der...

Det finnes altid flere sider av en sak.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke den eneste unskyldning for at soldaten skjøt den personen.

...

flere i dette forumet dømmer denne sivilisten til en j*** terrorist og syns at det er helt greit å peppre hue full i bly. Tydelig at noen her skulle vært på anstalt ja.

Det finnes 'kompromissløse' personer på begge fronter.

Lenke til kommentar

...så siden "de" er kompromiss løse så skal vi vise at vi er det også? og virkelig vise hvordan man behandler sivile?

Kan vi ikke da sammle opp alle muslimer her i norge hver gang en av dem går amok med kniv på en buss her i norge, og være kompromissløse med dem?

Så hevn er ok? Vi snakker så fint om vårt supergode og rettferdige justis, som er så mye bedre enn deres sharia lover, men våre soldater kan når som helst ... skyte litt sivile??? sånn på gøy??? De var jo litt syke i hodet .... så da er det ok. Tortur også ... er jo gøy å torturrere ... så lenge det ikke er purken i norge (eller usa) .. så er det helt ok. De som begynte.

... se litt lenger enn nesa di, kan sikkert lønne seg.

Personen var ubevepnet. Han skulle ha vært sikkret. Han skulle blitt gitt legehjelp, for så å bli gitt til militærpolitiet som skulle ha vurdert om vedkommende er terrorist eller sivil. Så skulle de ha gitt vedkommende til irak sine politistyrker som da skulle ha ført rettsak mot han. Så hadde han vært slem terrorist så ville han ha fått fengsel.

...slik fungerer det her i norge (bortsett fra at våre militære ikke kan brukes mot oss, så det ville ha vært politiet som måtte ha stått for den væpnede konflikten).

Lenke til kommentar
...så siden "de" er kompromiss løse så skal vi vise at vi er det også? og virkelig vise hvordan man behandler sivile?

Kan vi ikke da sammle opp alle muslimer her i norge hver gang en av dem går amok med kniv på en buss her i norge, og være kompromissløse med dem?

Så hevn er ok? Vi snakker så fint om vårt supergode og rettferdige justis, som er så mye bedre enn deres sharia lover, men våre soldater kan når som helst ... skyte litt sivile??? sånn på gøy??? De var jo litt syke i hodet .... så da er det ok. Tortur også ... er jo gøy å torturrere ... så lenge det ikke er purken i norge (eller usa) .. så er det helt ok. De som begynte.

Personen var ubevepnet. Han skulle ha vært sikkret. Han skulle blitt gitt legehjelp, for så å bli gitt til militærpolitiet som skulle ha vurdert om vedkommende er terrorist eller sivil. Så skulle de ha gitt vedkommende til irak sine politistyrker som da skulle ha ført rettsak mot han. Så hadde han vært slem terrorist så ville han ha fått fengsel.

...slik fungerer det her i norge (bortsett fra at våre militære ikke kan brukes mot oss, så det ville ha vært politiet som måtte ha stått for den væpnede konflikten).

:thumbup:

Lenke til kommentar

Snillisme fungerer ikke. Det er det norske rettssystemet et perfekt eksempel på.

Det er forskjell på å være kompromissløs mot terrorister og muslimer. Eks. å være kompromissløs mot en gisseltaker betyr at han/hun blir skutt på stedet, så fremt muligheten byr seg (godsnakk går alltid til helvete)

Dette er en krigssituasjon. Tror du at en soldat vil bli straffet hvis han/hun skyter en sivilist i et land som er i krig?

Forøvrig så kan dette sammenliknes med bombenagrep mot sykehus. Disse er egentlig "fredet" da de ikke regnes som militære mål, men angriper fienden, skulle all rimelighet tilsi at motparten skal gjøre det samme.

Velkommen til virkeligheten

Dette er en stridssituasjon. Jeg vet ikke helt hva du innbiller deg, men byer erobres ikke ved at soldatene skal oppføre seg som en passiv politistyrke utstykket med håndhjern og luftpistol (selvfølgelig bare til selvforsvar).

Ja, slik fungerer det her i Norge. Slik fungerer det også i USA... Klarer du å resonnere deg frem til grunnen til det?

Lenke til kommentar
Det vi ser på tapen er at en soldat på gøy skyter en svært hardt skadd mann ute av stand til å gjøre en dritt. Han får en kule i pannen, og dette er desverre helt normalt.

Høh. Merkelig. Vi har ikke sett samme film. Det jeg så var en soldat som var livredd for sitt eget og andres liv, og da han oppfattet at situasjonen var farlig og livstruende, skjøt han en mann. Det er nevnt talløse ganger at lignende situasjoner hadde endt i døde amerikanske soldater, og jeg hadde vært like redd hadde jeg vært den soldaten.

Du har vel ikke link til video-opptaket av den amerikanske soldaten som skyter en uskyldig mann fordi det er moro?

Tror du virkelig vi hadde forsvart denne soldaten hvis han hadde gjort det? Jeg støttet ikke soldatene innblandet i fengselsepisoden som var for en stund siden! Det er ikke snakk om å støtte USA uansett hva, det er snakk om at jeg, fordi jeg ikke har automatiske fordommer mot alt USA og amerikanere foretar seg, føler at noen mennesker har veldig lett for å si at talløse varselskudd og lignende skal forekomme før man skyter.

edit: Noe viktig som det virker som noen har glemt når de sier "USA som dreper uskydlige er ikke noe bedre enn Irakerne som henretter gisler" eller lignende:

Disse terroristene/frihetsforkjemperne/(hvadunåvilkalledem) velger å henrette uskyldige for å terrorisere og skremme. Amerikaneren så på det som siste utvei.

Rekk opp hånden hvis du ser forskjellen.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Det du ber om Darkslayer er at Amerikanske soldater bare vender det andre skinnet til, og ikke tar notis av at en gang iblandt tar selvmordsentusiaster å sprenger seg selv for å ta med seg noen av fienden.

Det blir litt som å låne penger av en person og ikke betale tilbake, så senere be om ett nytt lån og ikke skjønne hvorfor man ikke får det.

Vil mene at alle soldater setter seg selv og sine litt høyere enn fienden. Når fienden har en lei tendens av å sprenge seg selv under falskt flagg, så sier det seg selv at disse ødelegger noe for sine medsoldater når de ligger såret på bakken. Selv om krig i dag har en hel gjeng med regler, så er det fortsatt en inhuman og grusom sak. Dette her kan vel kalles en eskalering i grusomhet, pga selvmordsbombere, er amerikanerne lettere på avtrekkeren, så det å sitte her å fordømme bare amerikanerne i denne situasjonen er helt feil, dette er noe som begge sider har skyld i!

Lenke til kommentar
Det jeg så var en soldat som var livredd for sitt eget og andres liv, og da han oppfattet at situasjonen var farlig og livstruende, skjøt han en mann.

Har vi sett samme film?

Vedkommende sier noe som:

"He`s xxx faking dead"

Hadde situasjonen vært umidellebart skutt ham? Så gjentas:

"He`s xxx faking dead"

Og så skyter han ham.

Avsluttes med:

"Well, now he`s dead"

(Siste setning kan i settingen tolkes som om dette ble gjort for moro).

Vi har foreløpig ikke fått sett hele videon, da denne ble ansett for og være for sterk til og vises på tv. Men slik situasjonen vises på tv så virker det ikke som om situasjonen er livstruende. Dette tilbakevises også av filmteamet. Som forøvrig også har meldt fra om andre henrettelser samme dag i samme moské.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...