Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Er rimelig enig med JBlacks annet avsnitt. De som fortsatt kjemper er hovedsaklig muslimske fundamentalister som er bekymret for at Irak skal påvirkes av vesten. Disse vil tjene mest på en langvarig kamp, nød og kaos. Dette vil i deres tilfelle forhåpentligvis føre til et hat mot USA. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Sites said the shot prisoner “did not appear to be armed or threatening in any way”. Miller added: “Any wounded -- even in this case wounded -- insurgent, who does not pose a threat would not be considered hostile.” Lenke til kommentar
Nebatym Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Det styret som er i Irak i dag er ikke demokratisk. Og det styret som blir valgt, kommer ikke til å reflektere folkets fulle vilje. Dette er fordi USA ikke slipper til de som har motstridende meninger enn de, ta f.eks Ahmed Chalabi som først ble støttet av USA, for å så få huset sitt ransaket av amerikanerne fordi han motsa dem. Ikke misforstå meg, jeg støtter ikke Ahmed Chalabi, men når det er sånn man driver et "demokrati", går det ikke særlig demokratisk for seg. I tillegg til å marginalisere politikere som har meninger som ikke passer USA, kjører de sterkt frem og støtter de som de ønsker skal bli valgt. En annen ting, USA har sagt seg villig til å avholde valg i Irak i januar, uansett hvordan sikkerhetssituasjonen i landet er og sier det ikke er så farlig om en by som f.eks Falluja, med sine 350.000 innbygger som tilfeldigvis også er veldig USA-kritiske, ikke får delta i valget. Du må være ganske godtroende om du tror at valget i Irak kommer til å gå demokratisk og rettferdig for seg. USA bruker ikke tusen milliarder kroner, mer enn det oljefondet er verdt, bare for å gi fra seg makta i Irak til noen som ikke støtter USA. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Kevin Sites was quoted by the Associated Press Wednesday, November 17, as saying that US Marines killed three more unarmed and wounded Iraqi prisoners in a Fallujah mosque Saturday, November 12. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg mener aa ha lest at Bush faktisk er den foerste amerikanske presidenten som har ignorert Genevekonvensjonen. Sitter du paa kilder som kan bevise det motsatte? Seriøst? Fulgte man Geneve i Vietnam, i Sør-Amerika, osv? Nok et eksempel på historieløse røverhistorier, som baserer seg på at historie begynte når Bush ble president, og ingenting skjedde før han kom... Nei, der tar du nok feil, Seixon. I tilfellene Vietnam og Soer-Amerika hadde man ikke vedtatt ved lov at man skulle bryte Genevekonvensjonen, det var soldater som gikk berserk og drepte sivile, men dette ble da ogsaa tatt opp internt i USA i ettertid. Bushadministrasjonen har derimot vedtatt en lov som er et direkte brudd paa Genevekonvensjonen. Patriot Act aapner for fengsling basert utelukkende paa mistanke, videre har den mistenkte ikke krav paa rettshjelp, eller rettsak for den saks skyld. Ser gjerne at du kutter litt ned paa den overdrevne bruken av rolleyes. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Og det styret som blir valgt, kommer ikke til å reflektere folkets fulle vilje. Dette er fordi USA ikke slipper til de som har motstridende meninger enn de, ta f.eks Ahmed Chalabi som først ble støttet av USA, for å så få huset sitt ransaket av amerikanerne fordi han motsa dem. Ikke misforstå meg, jeg støtter ikke Ahmed Chalabi, men når det er sånn man driver et "demokrati", går det ikke særlig demokratisk for seg. Sa at Chalabi gav hemmeligheter til Iran har ingenting med den saken a gjore? :!: En annen ting, USA har sagt seg villig til å avholde valg i Irak i januar, uansett hvordan sikkerhetssituasjonen i landet er og sier det ikke er så farlig om en by som f.eks Falluja, med sine 350.000 innbygger som tilfeldigvis også er veldig USA-kritiske, ikke får delta i valget. 1. En god del av innbyggerene i Fallujah har romt byen. 2. De er ikke nodvendigvis imot USA. 3. Det er motstanderene, et par tusen, som holder seg til i byen, og det skal ikke forveksles med meningene til hele byen. Nei, der tar du nok feil, Seixon. I tilfellene Vietnam og Soer-Amerika hadde man ikke vedtatt ved lov at man skulle bryte Genevekonvensjonen, det var soldater som gikk berserk og drepte sivile, men dette ble da ogsaa tatt opp internt i USA i ettertid. Bushadministrasjonen har derimot vedtatt en lov som er et direkte brudd paa Genevekonvensjonen. Patriot Act aapner for fengsling basert utelukkende paa mistanke, videre har den mistenkte ikke krav paa rettshjelp, eller rettsak for den saks skyld. Patriot Act har jo ingenting a gjore med Genevekonvensjonen. Og din fremstilling av hva den kan gjore er ogsa uhyre forenklet og muligens feilaktig. Patriot Act er jo en lov for amerikanske beboere, ikke en lov som omfatter krigen.... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Et brev fra en Marinesoldat i Irak (kilde: www.powerlineblog.com) som rørte meg, og jeg anbefaler alle å lese det. This is one story of many that people normally don't hear, and one that everyone does. This is one most don't hear: A young Marine and his cover man cautiously enter a room just recently filled with insurgents armed with Ak-47's and RPG's. There are three dead, another wailing in pain. The insurgent can be heard saying, "Mister, mister! Diktoor, diktoor(doctor)!" He is badly wounded, lying in a pool of his own blood. The Marine and his cover man slowly walk toward the injured man, scanning to make sure no enemies come from behind. In a split second, the pressure in the room greatly exceeds that of the outside, and the concussion seems to be felt before the blast is heard. Marines outside rush to the room, and look in horror as the dust gradually settles. The result is a room filled with the barely recognizable remains of the deceased, caused by an insurgent setting off several pounds of explosives. The Marines' remains are gathered by teary eyed comrades, brothers in arms, and shipped home in a box. The families can only mourn over a casket and a picture of their loved one, a life cut short by someone who hid behind a white flag. But no one hears these stories, except those who have lived to carry remains of a friend, and the families who loved the dead. No one hears this, so no one cares. This is the story everyone hears: A young Marine and his fire team cautiously enter a room just recently filled with insurgents armed with AK-47's and RPG's. There are three dead, another wailing in pain. The insugent can be heard saying, "Mister, mister! Diktoor, diktoor(doctor)!" He is badly wounded. Suddenly, he pulls from under his bloody clothes a grenade, without the pin. The explosion rocks the room, killing one Marine, wounding the others. The young Marine catches shrapnel in the face. The next day, same Marine, same type of situation, a different story. The young Marine and his cover man enter a room with two wounded insurgents. One lies on the floor in puddle of blood, another against the wall. A reporter and his camera survey the wreckage inside, and in the background can be heard the voice of a Marine, "He's moving, he's moving!" The pop of a rifle is heard, and the insurgent against the wall is now dead. Minutes, hours later, the scene is aired on national television, and the Marine is being held for commiting a war crime. Unlawful killing. And now, another Marine has the possibility of being burned at the stake for protecting the life of his brethren. His family now wrings their hands in grief, tears streaming down their face. Brother, should I have been in your boots, i too would have done the same. For those of you who don't know, we Marines, Band of Brothers, Jarheads, Leathernecks, etc., do not fight because we think it is right, or think it is wrong. We are here for the man to our left, and the man to our right. We choose to give our lives so that the man or woman next to us can go home and see their husbands, wives, children, friends and families. For those of you who sit on your couches in front of your television, and choose to condemn this man's actions, I have but one thing to say to you. Get out of your recliner, lace up my boots, pick up a rifle, leave your family behind and join me. See what I've seen, walk where I have walked. To those of you who support us, my sincerest gratitude. You keep us alive. I am a Marine currently doing his second tour in Iraq. These are my opinions and mine alone. They do not represent those of the Marine Corps or of the US military, or any other. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Har han gjort noe straffbart vil han bli straffet for det. Har han ikke gjort noe straffbart vil han ikke bli straffet. Ingen her har hvertfall grunnlag til å si om han handlet riktig eller galt eller har nok grunnlag til å fordømme denne enkelthandlingen. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Driter rimelig oppi om "slik er krig", "uhell", "han var jo en fundamentalistisk svin som fortjente å dø". Poenget er at amerikaneren oppførte seg veldig uproffesjonelt, og han er 1 j**** god grunn alene for at fundamentalistene lett kan rekruttere nye soldater. "Se hvordan de behandler uskyldige", "se hva demokrati er", "slik er en rettstat i vesten" osv osv osv. USA sine soldater har noe av den dårligste militære opplæringen. Ingenting av det de gjør vil føre til at de får økt støtte og oppslutning, ingenting av det de gjør vil føre til at freden går fremover. De står fram på tv slik som dette, de åpenlyst viser sin forrakt for det folket de "kom for å hjelpe". Så lenge de ikke tar til vet så fortjener usa hver kiste de får hjem, de fortjener alt det terror og dritt de blir utsatt for. For det er en grunn nemlig til at de ikke er populære. Og det har INGENTING med at det står i koranen at vesten bør utslettes. USA's sine soldater kan krig, men de kan null og niks om fred. Se på britene sier jeg bare ... hvor mange britiske soldater har blitt skutt i fillebiter der nede? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Et brev fra en Marinesoldat i Irak (kilde: www.powerlineblog.com) som rørte meg, og jeg anbefaler alle å lese det.This is one story of many that people normally don't hear, and one that everyone does. This is one most don't hear: [...] Triste menneskeskjebner. Men ærlig talt, det er krig, og "terroristen"/motstandskjemperen/irakeren/det skittne svinet gjorde ikke noe verre enn hva amerikanerne har gjort. Lenke til kommentar
Nebatym Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 En annen ting, USA har sagt seg villig til å avholde valg i Irak i januar, uansett hvordan sikkerhetssituasjonen i landet er og sier det ikke er så farlig om en by som f.eks Falluja, med sine 350.000 innbygger som tilfeldigvis også er veldig USA-kritiske, ikke får delta i valget. 1. En god del av innbyggerene i Fallujah har romt byen. 2. De er ikke nodvendigvis imot USA. 3. Det er motstanderene, et par tusen, som holder seg til i byen, og det skal ikke forveksles med meningene til hele byen. 1. Jeg vet at de fleste har rømt byen, jeg sa ingenting om at de var igjen i byen og så ser jeg ikke helt hva du vil frem til eller hva det har med saken å gjøre 2. Innbyggerne i Falluja er mer imot USA enn f.eks Shia-muslimene i sør og Kurderne i nord. Dette er fordi de tilhører den delen av befolkningen som hadde det best under Saddam, nemlig Sunni-muslimene. 3. Du må ikke tro at det bare er et par tusen motstandere i Falluja som er mot USA og resten av innbyggerne er for... :!: Det er ikke bare tilfeldig at de er i nettopp Falluja, det er fordi innbyggerne her er mer USA-kritiske og de har større støtte i befolkningen her enn de ville hatt i f.eks Basra eller Mosul. Poenget mitt er at USA og sin irakiske nikkedukkeregjering sa for en liten tid tilbake at hvis ikke sikkerhetssituasjonen i byer som f.eks Falluja ikke var god nok når valget skulle holdes, var det helt greit at disse ble holdt utenfor. Jeg mener at det da ikke burde vært holdt valg i det hele tatt, da flere hundre tusen stemmer ikke ville bli hørt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Vel å skjule seg bak at han muligens kunne ha eksplosiver på seg blir for søkt , om dette aksepteres så er veien åpen for å meie ned enhver sivilist i en krig , for han kunne jo være en terrorist med eksplosiver Er det da tvil stilfeller så er det fullt mulig å ta sikkerhetsforanstaltninger og eventuelt la vedkommende ligge til disse er på plass , det å bare sende en kule gjennom hode på et menneske blir uansett for lettvint , dette uansett hudfarge , religion eller annet . Ser enkelte mener andre er mindre verd en oss fordi de tror eller ser anderledes ut enn oss , det vil med andre ord si at dere i samme slengen godkjenner at terrorister sprenger seg selv og andre i luften , de gjør det jo i hellig overbevisning . Når ble vi opphøyet til å avgjøre hvem som er mest verd . Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg tror ikke noen mener at "de" er mindre verd på en rasistisk eller anti-Islam måte, vi ser ned på de som fester bomber på småbarn for så å få de til å løpe mot amerikanske tropper. Det er jo vinn-vinn for de, enten så får de sprengt ihjel en gruppe amerikanere ellers blir ungen skutt og USA blir plutselig brutale barnemordere. Vi ser ned på de som "kamuflerer" seg som skadet for å utnytte medlidenheten til amerikanerene, for så å sprenge seg selv om soldater i fillebiter. Kom ikke her og sleng rundt rasistiske anklagelser, det er faktisk det de gjør som vi ikke liker, ikke hvorfor de gjør det eller hvilken farge de har på huden. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Vel å skjule seg bak at han muligens kunne ha eksplosiver på seg blir for søkt , om dette aksepteres så er veien åpen for å meie ned enhver sivilist i en krig , for han kunne jo være en terrorist med eksplosiver Er det da tvil stilfeller så er det fullt mulig å ta sikkerhetsforanstaltninger og eventuelt la vedkommende ligge til disse er på plass , det å bare sende en kule gjennom hode på et menneske blir uansett for lettvint , dette uansett hudfarge , religion eller annet . Ser enkelte mener andre er mindre verd en oss fordi de tror eller ser anderledes ut enn oss , det vil med andre ord si at dere i samme slengen godkjenner at terrorister sprenger seg selv og andre i luften , de gjør det jo i hellig overbevisning . Når ble vi opphøyet til å avgjøre hvem som er mest verd . Tror ikke det var det SteffyBoy mente. Det han prøvde å vise (slik jeg forstår det) er at alle som er mot krigen viser bare de stygge tingene som skjer. Det er jo det han Marinesoldaten sier i brevet sitt også. Media viser det de vil. Å elendighet selger bedre enn godhet desverre. Å det er faktisk noe i det han sier i brevet sitt. Vi er flinke til å sitte å klage på hva de gjør når vi sitter i den trygge sofaen vår. Er ikke mulig for oss å forestille oss hvordan det er der nede. Krig er helvete, uten tvil, men at han skjøt den skadete Irakeren er ikke så jævli ille. De som trodde at krig var noe vakkert tar feil. Slike ting skjer i alle kriger. Det skjer mye verre ting rundt i verden. De fleste tv stasjoen viste dette, men de gadd ikke engang å vise henrettelsen av hun kvinnelige gisslen. Latterlig. Er du soldat, så må du regne med å bli drept. Men når de feige svina ikke klarer å lage nok helvete for soldatene, så går de ut å kidnapper uskyldige å rett å slett slakter de, da blir jeg forbanna. Endret 19. november 2004 av JimRamse Lenke til kommentar
bob_kaare Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Triste menneskeskjebner. Men ærlig talt, det er krig, og "terroristen"/motstandskjemperen/irakeren/det skittne svinet gjorde ikke noe verre enn hva amerikanerne har gjort. nemlig. er faktisk folk her som prøver å rettferdiggjøre drapet på en soldat som hadde overgitt seg. jeg kjenner jeg blir kvalm. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Triste menneskeskjebner. Men ærlig talt, det er krig, og "terroristen"/motstandskjemperen/irakeren/det skittne svinet gjorde ikke noe verre enn hva amerikanerne har gjort. nemlig. er faktisk folk her som prøver å rettferdiggjøre drapet på en soldat som hadde overgitt seg. jeg kjenner jeg blir kvalm. Så du ser ikke forskjell på at soldater dreper hverandre, å at sivle blir kidnappet å skjært hodet av? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Å de har jo seg selv å takke. Når de bruker " jeg gir meg, men sprenger dere så fort dere er nærme nok" taktikken, så burde de egentlig regne med sånn behandlig når de virkelig vil gi seg. Man høster det man sår mener nå jeg. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Triste menneskeskjebner. Men ærlig talt, det er krig, og "terroristen"/motstandskjemperen/irakeren/det skittne svinet gjorde ikke noe verre enn hva amerikanerne har gjort. Javel, kan du opplyse oss andre om når amerikanske soldater har overgitt seg, for så å sprenge seg selv og fienden i lufta? Link/dokumentasjon? Lenke til kommentar
neph Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Jeg tror ikke noen mener at "de" er mindre verd på en rasistisk eller anti-Islam måte, vi ser ned på de som fester bomber på småbarn for så å få de til å løpe mot amerikanske tropper. Det er jo vinn-vinn for de, enten så får de sprengt ihjel en gruppe amerikanere ellers blir ungen skutt og USA blir plutselig brutale barnemordere. Vi ser ned på de som "kamuflerer" seg som skadet for å utnytte medlidenheten til amerikanerene, for så å sprenge seg selv om soldater i fillebiter. Kom ikke her og sleng rundt rasistiske anklagelser, det er faktisk det de gjør som vi ikke liker, ikke hvorfor de gjør det eller hvilken farge de har på huden. Veldig bra sagt, er tragisk at ikke andre naive nordmenn kan se dette, sette ting i perpektiv hadde vært en fordel. Men her råder jo USA hat for alle penga. desverre. Endret 19. november 2004 av neph Lenke til kommentar
Cera Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Triste menneskeskjebner. Men ærlig talt, det er krig, og "terroristen"/motstandskjemperen/irakeren/det skittne svinet gjorde ikke noe verre enn hva amerikanerne har gjort. Javel, kan du opplyse oss andre om når amerikanske soldater har overgitt seg, for så å sprenge seg selv og fienden i lufta? Link/dokumentasjon? Nå er det jo slik at amerikanerne (når vi først er ute og generaliserer) henretter sårede soldater. Det er akkurat dette som gjør det så problematisk, når amerikanerne synker ned på deres nivå så legitimeres deres adferd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå