BennyXNO Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Et sterkt rasistisk utsagn og eksempel på et skremmende menneskesyn. Jeg er enig at når man tar ut denne teksten uten å ta hensyn til sammenhengen til det som er skrevet først, kan man si at det er rasistisk og et eksempel på et skremmende menneskesyn. Men hvilken annen karakteristisk kan man sette på mennesker som dreper andre mennesker for en hver pris og gjerne ved å sprenge seg selv i lufta? Krig er krig, og jeg vil alltid fordømme det. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Ikke værre en enkelte andres fordømmende holdninger overfor ting de ikke selv er enig i. Jo Alle mennesker er faktisk dyr. At noen mener at folk som oppfører seg umenneskelig reduseres til å bare være dyr har jeg full forståelse for. Ikke overraskende Desuten har dette ikke noe med rasisme å gjøre. Det er ikke fordømming basert på verken rasetilhørighet, tilhørighet til folkegruppe (slik det er med enkelte utsagn som rammer amerikanere generelt her inne) eller religion. Det er fordømming basert på utførte handlinger. Ikke skap deg. Du vet utmerket godt dette. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Et sterkt rasistisk utsagn og eksempel på et skremmende menneskesyn. Ikke værre en enkelte andres fordømmende holdninger overfor ting de ikke selv er enig i. Alle mennesker er faktisk dyr. At noen mener at folk som oppfører seg umenneskelig reduseres til å bare være dyr har jeg full forståelse for. Mer forståelse enn for folk som ikke evner å vise respekt for meninger man selv ikke deler. Desuten har dette ikke noe med rasisme å gjøre. Det er ikke fordømming basert på verken rasetilhørighet, tilhørighet til folkegruppe (slik det er med enkelte utsagn som rammer amerikanere generelt her inne) eller religion. Det er fordømming basert på utførte handlinger. Kunne ikke sagt det bedre selv. Edit: Ikke værre en enkelte andres fordømmende holdninger overfor ting de ikke selv er enig i. Den ville jeg nok ikke sagt når jeg tenker meg om. Endret 17. november 2004 av BennyXNO Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Flere av de har blitt dømt. Hva ble dommen(e)? Prøv å sett deg selv inn i samme situasjonen, du har sett kameraten din bli tat av dage av en som spilte død dage øfr. Du kommer inn i et rom hvor det er uoversiktlig og folk ligger rolig på bakken, plutselig er det en som beveger seg. Hadde det ikke vært bedre å spurt om å blitt tatt ut av tjeneste hvis du netopp hadde sett kameraten din blitt drept? Og er det ikke nettopp dette disse soldatene er trent opp til, å håndtere sånne situasjoner? Hadde du skutt bare én eller alle de andre også? Hvorfor hadde du sett deg ut akuratt den ene av de sårende som truende iht de andre? Hvordan bedømmer du om situasjonen er farlig og truende? Jeg stiller meg forøvrig sterkt tvilende at irakerne har mindre respekt for mennskeliv og rettigheter enn amerikanerne som er der nede. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) Om jeg er rasist fordi jeg sier at jeg kaller slike mennesker dyr "so be it", ber deg da fortelle meg hvilket folkeslag jeg er rasistisk mot. edit. skrivefeil Endret 17. november 2004 av Desdichado Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Om jeg er rasist fordi jeg sier at jeg kaller slike mennesker dyr "so be it", ber deg da fortelle meg hvilket folkeslag jeg er rasistisk mot. edit. skrivefeil Jeg vil anta at han mener at du er muslim-hater. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Om han er muslim eller ikke spiller ingen rolle for meg, jeg fordømmer denne typen handlinger og belønner de med en kule i panna. Heller de enn meg. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Ikke skap deg. Ditto. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Om han er muslim eller ikke spiller ingen rolle for meg, jeg fordømmer denne typen handlinger og belønner de med en kule i panna. Heller de enn meg. Og da er det sikkert best å skyte de før de får tak i noe våpen. For de skal sikkert ta deg uansett, før eller siden. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Ikke skap deg. Ditto. HÆ? Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Om han er muslim eller ikke spiller ingen rolle for meg, jeg fordømmer denne typen handlinger og belønner de med en kule i panna. Heller de enn meg. Fordømmer du også amerikanernes mangfoldige brudd på konvensjoner og rettigheter som helt sikkert er med på nettopp å få irakere til å utføre sådane handlinger? Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Og da er det sikkert best å skyte de før de får tak i noe våpen. La oss anta at det var en granat i hånda hans da? Eller en tråd til en utløser? Alle kan jo se at det ikke er et våpen der, men er våpen kun ei rifle? Danko - Les det jeg skrev en gang til, fordømmer jeg kun muslimer? ps: jeg har heller ikke nevnt irakere... Lenke til kommentar
alexf Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 HÆ? Å betegne selvmordsbombere som dyr, er ingen rasistisk uttalelse. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Danko - Les det jeg skrev en gang til, fordømmer jeg kun muslimer? ps: jeg har heller ikke nevnt irakere... Jeg spurte ikke om du kun fordømmer muslimer eller muslimske handlinger, jeg spurte om du OGSÅ fordømmer amerikanske myndigheter og militæres handlinger. Ergo at amerikanerne ikke er noe bedre enn irakerne som utfører handlingene. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Danko - Les det jeg skrev en gang til, fordømmer jeg kun muslimer? ps: jeg har heller ikke nevnt irakere... Jeg spurte ikke om du kun fordømmer muslimer eller muslimske handlinger, jeg spurte om du OGSÅ fordømmer amerikanske myndigheter og militæres handlinger. Ergo at amerikanerne ikke er noe bedre enn irakerne som utfører handlingene. Den dagen jeg får se amerikanere som sprenger seg selv og andre i luften og torturerer sivile gisler til døde, da skal jeg fordømme de på lik linje med resten av dyreflokken. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Amerikanerne er nok ikke så mye bedre. Bortfører og torturerer "s.k." krigsfanger de også. Men de dreper de ikke da...forhåpentligvis. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Og da er det sikkert best å skyte de før de får tak i noe våpen. La oss anta at det var en granat i hånda hans da? Eller en tråd til en utløser? Alle kan jo se at det ikke er et våpen der, men er våpen kun ei rifle? Hvis vedkommende allerede har dratt ut splinten vil det vel være litt uheldig og skyte ham? Har han ikke dratt ut splinten vil vel hans forsøk på og dra ut splinten kunne avverges ved skudd? Forøvrig Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Og da er det sikkert best å skyte de før de får tak i noe våpen. La oss anta at det var en granat i hånda hans da? Eller en tråd til en utløser? Alle kan jo se at det ikke er et våpen der, men er våpen kun ei rifle? Hvis vedkommende allerede har dratt ut splinten vil det vel være litt uheldig og skyte ham? Har han ikke dratt ut splinten vil vel hans forsøk på og dra ut splinten kunne avverges ved skudd? Forøvrig Du ville faktisk kjøpt deg litt tid ved å skyte ham, ved at han ikke får kastet den etter deg(større avstand mellom deg og granaten). Dette er selvfølgelig hvis han hadde hatt en granat. En ting jeg er ganske sikker på er at denne mannen ikke var på vei ned til butikken for å kjøpe kamelmelk til sin mor. Men henrettelse av en fiendlig soldat er allikevel feil, og imot FN konvensjonene og skal straffes. Å kalle selvmordsbombere for dyr er jo litt ukorrekt, men å behandle dem som dyr er jeg helt for. Eneste problemet er at soldatene er ikke judge, jury and executer. Dessuten er det litt vanskelig å straffe en selvmordsbomber i ettertid... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 La meg se om jeg har forstått reglene: Det er krig mellom landet mitt og landet ditt. Jeg har et våpen, du har et våpen. Vi skyter begge to; jeg treffer og du bommer. Nå ligger du på bakken, da jeg traff deg i magen og du lever fortsatt. Jeg kan enten finne fram first aid kit, skyte deg eller la deg blø ihjel. Hvilke av disse mulighetene er "lov"? Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Vel, slik jeg lærte det så var det meningen å skade fienden slik at flere av hans medsoldater da måtte hjelpe ham og på den måten sette flere soldater ut av spill. Men det er et veldig dilemma akkurat det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå