Den Polse Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Shellshock er noe helt annet enn det du snakker om. Man tar ingen sjanser når man har livet som innsats. Når man sloss mot en så fanatisk fiende som dette, så kan det bli litt "førevar" eller "skyt først" osv. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Det er da heller tvilsomt at Norge har verdens beste økonomi? Norge har bare vært heldig med naturressurser, og det syntes jeg vi bør ta til etteretning. Dette har ikke direkte med naturressurser, det har med hvordan vi forvalter pengene etc. Det var The Wall Street Journal som rangerte Norge som verdens beste økonomi i samråd med tidligere vinnere av nobelsprisen i økonomi. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Skal det være sånn at fordi vi lærer om USA, skal USA lære om oss? Norway - the land of the paperclip and the ostehøvel. Respekt!? Norge er ikke et dritt land som Uzbekistan osv. Alle burde vite hvor Norge ligger! Neste gang jeg ser en amerikaner og han ikke vet hvor Norge er skal jeg si: "USA? Er det dopapir merke eller?" Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Det var jo ingen av de andre som reagerte heller. Ei heller kameramannen. Slik saken foreligger nå så tyder det på at de andre burde reagert på oppførselen. Kanskje dette tyder på at slike henrettelser ikke er uvanlige? Personlig så tror jeg, som kameramann, at jeg prøvd og forholdt meg rimelig rolig. Du har nettopp sett en person henrette en annen, og når ingen av soldatene reagerer tror jeg ikke som kameramann jeg ville sagt ett pip. Kanskje fryktet han for livet? Kanskje var han redd for at soldatene skulle ta filmen? Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Man tar ingen sjanser når man har livet som innsats. Når man sloss mot en så fanatisk fiende som dette, så kan det bli litt "førevar" eller "skyt først" osv. Godt mulig, men dette legitimerer alikevel ikke handlingen. De må gjerne skyte først, men da må de også være klar til å sone straffen hvis de tar feil. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Godt mulig, men dette legitimerer alikevel ikke handlingen. De må gjerne skyte først, men da må de også være klar til å sone straffen hvis de tar feil. Ja nå har jo saken blitt tatt opp for vedkommende så dersom det viser seg at det var et urettmessig drap vil det selvfølgelig få følger. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hva skjedde foresten med de soldatene som krenket irakerne i Abu Ghraib fengselet? Lenke til kommentar
bob_kaare Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 danko: mest sannsynlig ingenting. hva skjer/skjedde med amerikanerene som daglig bryter menneskerettighetsloven på cuba?Mes sannsynlig ingenting.. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Hva skjedde foresten med de soldatene som krenket irakerne i Abu Ghraib fengselet? Flere av de har blitt dømt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Slik saken foreligger nå så tyder det på at de andre burde reagert på oppførselen. Kanskje dette tyder på at slike henrettelser ikke er uvanlige? Selvsagt er ikke dette uvanlig! jeg har ikke noen forutsetninger for å si hvor ofte dette skjer. Men det sier seg selv at dette vil skje i enhver krig. At en fiende ligger såret på gulvet betyr ikke at han er ufarlig. At en fiende er død betyr ikke at han er ufarlig. I første tilfelle kan det være et skjult våpen. I begge tilfelle kan det være skjult sprengstoff. Risikoen er høy, nervene i helsepenn, andrenalinet pumper, man er kanskje sinna pga egne sårete og drepte, det er snakk om unge mennesker med litt for lite livsbalast og visdom, det er en stressa situasjon hvor man i løpet av øyeblikk skal vurdere faren... selvsagt er ikke slike hendelser uvanlig. Men det som er så typisk for vårt samfunn og disse kritikerne, akkurat som med faenskapen i Irak før krigen, om det ikke vises på TV så er det ikke virkelighet. She's different from Anne Boleyn She is different from the Rosenbergs And from the unknown Jew She is different from the unknown Nicaraguan Half superstar half victim She's a victor star conceptually new And she is different from the Dodo And from the Kankanbono She is different from the Aztec And from the Cherokee She's everybody's sister She's symbolic of our failure She's the one in fifty million Who can help us to be free Because she died on T.V. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Slik saken foreligger nå så tyder det på at de andre burde reagert på oppførselen. Kanskje dette tyder på at slike henrettelser ikke er uvanlige? Selvsagt er ikke dette uvanlig! jeg har ikke noen forutsetninger for å si hvor ofte dette skjer. Men det sier seg selv at dette vil skje i enhver krig. Uvanlig i denne sammenheng, må være i den aktuelle gruppe, ikke generellt i krig. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Slik saken foreligger nå så tyder det på at de andre burde reagert på oppførselen. Kanskje dette tyder på at slike henrettelser ikke er uvanlige? Det kan også bety at det faktisk var en riktig avgjørelse av soldaten. Det vet ingen før saken er avsluttet. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 She's different from Anne Boleyn She is different from the Rosenbergs And from the unknown Jew She is different from the unknown Nicaraguan Half superstar half victim She's a victor star conceptually new And she is different from the Dodo And from the Kankanbono She is different from the Aztec And from the Cherokee She's everybody's sister She's symbolic of our failure She's the one in fifty million Who can help us to be free Because she died on T.V. Genialt. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg vet ikke om jeg har så mye å tilføre diskusjonen her, men en ting er sikkert. I den situasjonen der så ville nok jeg også skutt. Man slåss mot et folk som har null respekt for menneskilv, inkludert sitt eget. De skyr ingen midler og går ikke av veien for å ta seg selv bare de får tatt med en vestlig i samme slengen. Dette er folk som tidligere har veivet med hvite flagg for deretter å gripe til våpen når intetanede koalisjonsstyrker har nærmet seg. Dette er folk som sprenger seg selv i biter for å ta med seg uskyldige mennesker å skape uro og frykt. Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg vet ikke om jeg har så mye å tilføre diskusjonen her, men en ting er sikkert. I den situasjonen der så ville nok jeg også skutt. Man slåss mot et folk som har null respekt for menneskilv, inkludert sitt eget. De skyr ingen midler og går ikke av veien for å ta seg selv bare de får tatt med en vestlig i samme slengen. Dette er folk som tidligere har veivet med hvite flagg for deretter å gripe til våpen når intetanede koalisjonsstyrker har nærmet seg. Dette er folk som sprenger seg selv i biter for å ta med seg uskyldige mennesker å skape uro og frykt. Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Dette er et innlegg som jeg regner med at alle fordømmer. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg vet ikke om jeg har så mye å tilføre diskusjonen her, men en ting er sikkert. I den situasjonen der så ville nok jeg også skutt. Man slåss mot et folk som har null respekt for menneskilv, inkludert sitt eget. De skyr ingen midler og går ikke av veien for å ta seg selv bare de får tatt med en vestlig i samme slengen. Dette er folk som tidligere har veivet med hvite flagg for deretter å gripe til våpen når intetanede koalisjonsstyrker har nærmet seg. Dette er folk som sprenger seg selv i biter for å ta med seg uskyldige mennesker å skape uro og frykt. Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Dette er et innlegg som jeg regner med at alle fordømmer. Beklager, men jeg fordømmer det faktisk ikke. Ser på det som et sunt innlegg som viser at folk har forskjellige meninger. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 De må gjerne fordømme mitt innlegg, men jeg hadde skutt igjen jeg. Prøv å sett deg selv inn i samme situasjonen, du har sett kameraten din bli tat av dage av en som spilte død dage øfr. Du kommer inn i et rom hvor det er uoversiktlig og folk ligger rolig på bakken, plutselig er det en som beveger seg. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Et sterkt rasistisk utsagn og eksempel på et skremmende menneskesyn. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Beklager, men jeg fordømmer det faktisk ikke. Ser på det som et sunt innlegg som viser at folk har forskjellige meninger. At du ser på det som "sunt" forteller vel sitt om deg. Har ingenting med forskjellige meninger eller ikke. Det er klart rasistisk og uakseptabelt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Dette er faktisk ikke mennesker, det er dyr. Et sterkt rasistisk utsagn og eksempel på et skremmende menneskesyn. Ikke værre en enkelte andres fordømmende holdninger overfor ting de ikke selv er enig i. Alle mennesker er faktisk dyr. At noen mener at folk som oppfører seg umenneskelig reduseres til å bare være dyr har jeg full forståelse for. Mer forståelse enn for folk som ikke evner å vise respekt for meninger man selv ikke deler. Desuten har dette ikke noe med rasisme å gjøre. Det er ikke fordømming basert på verken rasetilhørighet, tilhørighet til folkegruppe (slik det er med enkelte utsagn som rammer amerikanere generelt her inne) eller religion. Det er fordømming basert på utførte handlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå