Gå til innhold

Ubevæpnet iraker skutt av amerikansk soldat

Anbefalte innlegg

Jeg kaller det anti-amerikanisme, med en dråpe Moorisme eller to.

Det er godt mulig, men er vel kanskje ikke så rart.

Forøvrig har jeg ikke sett filmen(e) til Moore enda.

Jeg har bodd der en lengre stund, altså er jeg mer kvalifisert. Historien vi lærer i Norge er den samme som den vi lærer i USA. Selvfølgelig vil vinklingen være annerledes, og det er noen ting man er uenig om, men at det kan kalles hjernevasking? Du spekulerer egentlig en del.

Jeg var der bare et halvt års tid, men den familien jeg bodde hos var nødt for å ta sønnen sin ut av offentlig skole og inn på privatskole iom de lærte helt andre ting enn europere generelt lærer.. Ikke bare historie, men geografi også f.eks.

Du kan gjerne kalle det spekulasjon, jeg kaller det for min egen erfaring..akuratt som din erfaring blir spekulasjon i mine øyne.

Poenget var at de hadde valget mellom å risikere å dø, skyte ham og være sikker eller å la ham være. Hva hadde å skyte ham i foten gjort? Enten ville det vært å skyte en død mann, å drepe en såret mann eller å vise at han levde, noe som hadde gjort at de ikke kunne nærmet seg (pga denne faren for at han hadde eksplosiver) og dermed hadde han blødd ihjel.

Å skyte ham i foten hadde gjort mye.

Ved å bruke den begrunnelsen din blir jo enhver gående iraker en trussel, så da burde de vel kanskje henrettet hele befolkningen?

edit: Jeg tar gjerne imot forslag til hva dere hadde gjort i den samm situasjonen.

Varselsskudd i bakken like ved, skudd i foten.

Mulig disse amerikanerne ikke har lært å skadeskyte, though..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellige land betyr annerledes opplæring. I Norge lærer man om norsk historie, i Amerika lærer man om amerikansk historie. (Forresten, hvordan kan geografien vært annerledes? Var Russland, Kina og Korea fjernet?)

La oss si at det var en av disse selvmordsbomberne som ligger og later som de er død, og venter på at en soldat skal nærme seg. Hva vil et varselskudd gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98712387
Forskjellige land betyr annerledes opplæring. I Norge lærer man om norsk historie, i Amerika lærer man om amerikansk historie. (Forresten, hvordan kan geografien vært annerledes? Var Russland, Kina og Korea fjernet?)

La oss si at det var en av disse selvmordsbomberne som ligger og later som de er død, og venter på at en soldat skal nærme seg. Hva vil et varselskudd gjøre?

smart tenkt.

i Stalingrad ble tyskerne ofte drept når de gikk får å sjekke de døde ( Russer hopper opp og skyter de i ryggen)

Lenke til kommentar

Var ikke slikt geografisk jeg mente, men dithen at de lærte omtrent null og nothing om andre land, kun om usa.. Spør en amerikaner den dag i dag hvor norge er f.eks, er fortsatt mange som ikke vet det..

Jeg stiller meg egentlig tvilende til at denne irakeren utgjorde noen umiddelbar trussel ved første befaring. Hvorfor ble ikke de andre skadede irakerne der henrettet? Var jo i så fall en like stor trussel de også..?

Hvis dette faktisk viser seg å stemme, at soldaten viste at irakeren var skadet ergo en regelrett utenomrettslig henrettelse, er dette et brudd på internasjonale konvensjoner og mennskerettigheter, og bør også straffes deretter.

Lenke til kommentar

Var ikke slikt geografisk jeg mente, men dithen at de lærte omtrent null og nothing om andre land, kun om usa.. Spør en amerikaner den dag i dag hvor norge er f.eks, er fortsatt mange som ikke vet det..

Jeg vet da heller ikke hvor Uzbekistan ligger, eller Uganda. Er jeg da dum og har bare lært om Norge?

Lenke til kommentar
Jeg vet da heller ikke hvor Uzbekistan ligger, eller Uganda. Er jeg da dum og har bare lært om Norge?

Tror du at du hadde vist hvor Uganda lå hvis det var et like rikt land som Norge, et av verdens beste land og bo i, utøvere på topp i en rekke grener, etc?

Lenke til kommentar

En del av debattene vinkles over til temaer som er diskutert tidligere :dontgetit:

Forøvrig mener jeg ikke din sammenligning er helt korrekt. Norge og USA er allierte, og begge er vestlie land som blant annet medlem av NATO.

Det er også en viss forskjell på og vite hvor et land ca. ligger og ikke vite i det hele tatt hvor det er.

Lenke til kommentar

Tror du at du hadde vist hvor Uganda lå hvis det var et like rikt land som Norge, et av verdens beste land og bo i, utøvere på topp i en rekke grener, etc?

:dontgetit:

:!:

Norge er faktisk ikke så viktig som du gjerne vil tro. Alle land har noen ting de kan være stolt over, men Norge er ikke akkurat på topp. Vi er 4 millioner mennesker. Det er jo like mye som Houston, Tx.

edit: det er forresten 26,404,543 i Uganda, og er viktig når det gjelder kobbereksport.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Har da absolutt ikke hevdet at Norge er viktig..  :dontgetit:

Det jeg mente var at Norge fremhever seg noe mer enn Uganda.

Ikke noe særlig. Vi føler gjerne selv at vi gjør det, fordi vi bor her, men jeg ser ikke vitsen med at amerikanere flest skal bry seg om Norge, når det er så mange andre land som er viktigere.

edit:

Og antall innbyggere bestemmer selvfølgelig viktigheten og hvor annerkjent et land er...

Det gir en pekepinn på hvor lite Norge er og hvor lite innflytelse vi har på resten av verden.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Har da absolutt ikke hevdet at Norge er viktig..  :dontgetit:

Det jeg mente var at Norge fremhever seg noe mer enn Uganda.

Ikke noe særlig. Vi føler gjerne selv at vi gjør det, fordi vi bor her, men jeg ser ikke vitsen med at amerikanere flest skal bry seg om Norge, når det er så mange andre land som er viktigere.

edit:

Og antall innbyggere bestemmer selvfølgelig viktigheten og hvor annerkjent et land er...

Det gir en pekepinn på hvor lite Norge er og hvor lite innflytelse vi har på resten av verden.

At vi er verdens ant største oljeeksportør, har rangert som verdens beste land og bo i, har blitt rangert som verdens beste økonomi, deler ut en av verdens viktigeste priser;nobels fredspris, har blitt rangert som det fremste land på likestilling, USA har takket for Norges støtte som en alliert partner, driver med omfattende fredsarbeid, bidrar med store midler til u-land, storvinnere i vinter-ol betyr at USA ikke skal bry seg om Norge?

Lenke til kommentar

Traff på noen karer fra Canada da jeg var i Roma for en stund siden, de visste heller ikke "hva Norge var". Så det er ikke bare Amerikanere som glimrer med sin uvitenhet. Selv om Norge kanskje ikke er av verdens største land, så burde man ihverfall vite at det finnes og kunne peke på norden på et kart.

Er det ikke festlig at hver gang noe om USA kommer opp, så utvikler det seg til nesten identiske diskusjoner før eller siden?

Lenke til kommentar
Er det ikke festlig at hver gang noe om USA kommer opp, så utvikler det seg til nesten identiske diskusjoner før eller siden?

Jo, det er faktisk ganske morsomt :p. Satt og tenkte på noe av det samme selv.

Forøvrig tror jeg ikke at enhver irakisk motstandskriger går rundt med eksplosiver festet til kroppen, klar til å detonere, i tilfelle en amerikansk soldat skulle komme gående forbi :hmm:.

Lenke til kommentar

Jo, det er faktisk ganske morsomt :p. Satt og tenkte på noe av det samme selv.

Forøvrig tror jeg ikke at enhver irakisk motstandskriger går rundt med eksplosiver festet til kroppen, klar til å detonere, i tilfelle en amerikansk soldat skulle komme gående forbi :hmm:.

Hadde du trodd det samme hvis det var livet ditt som sto på spill, og du hadde hørt at det tidligere var skjedd noe som lignet veldig på den situasjonen du var i?

(Ja, jeg kverulerer. Rett og slett fordi folk bestemmer seg for noe uten at de har tenkt gjennom det. Derfor prøver jeg å komme med et annet synspunkt, selv om det ikke er realistisk, sånn at man skjønner at det finnes flere måter å se på en sak.)

Lenke til kommentar

Det som skjedde er tragisk... og det ser nesten ut som et reinspikka drap på filmen. Jeg tror det er en kombinasjon av mental forstyrrelse som en naturlig følge av krig "post traumatisk stress" eller "combat fatigue" som det ble kalt i Vietnam, og "Shellshock" som de kalte det i første og andre verdenskrig... samt at opprørerne bruker geriljametoder for å drepe amerikanere... dersom de blir såret legger de seg over en haug med eksplosiver og roper på hjelp. Når hjelpen kommer i form av amerikansk eller irakisk militære, trykker de på knappen... da er det klart man blir skeptisk, samtidig som man allerede er mentalt og følelsesmessig avstumpet. Det spørs om ikke fyren, og resten av enheten hans burde låses inne på mentalsykehus en stund. Det var jo ingen av de andre som reagerte heller. Ei heller kameramannen.

Jeg synes nesten det var mer oppsiktsvekkende at muslimer over hele verden blåser opp det faktum at det ikke var en ubevæpnet sivil han skøyt, men at han gjorde det i en moske... det skulle liksom være den STORE fornærmelsen... herre jemini...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...