Dorian Gray Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Klipper vi riktig sier Condi Rice at det var en kobling mellom Irak og 9/11. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Det jeg så var en soldat som var livredd for sitt eget og andres liv, og da han oppfattet at situasjonen var farlig og livstruende, skjøt han en mann. Det jeg så var en soldat som stod et par meter unna irakeren han skøyt. Hvorfor gikk han så nærmere irakeren hvis han følte seg truet på livet? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Det jeg så var en soldat som var livredd for sitt eget og andres liv, og da han oppfattet at situasjonen var farlig og livstruende, skjøt han en mann. Det jeg så var en soldat som stod et par meter unna irakeren han skøyt. Hvorfor gikk han så nærmere irakeren hvis han følte seg truet på livet? For å sjekke om han var en trussel, eventuelt uskadliggjøre han. Du vet nå man er soldat, å er i krig kan man ikke bare la være å gjøre ting som er skummelt Lenke til kommentar
Danko Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hva skjedde i så fall med "uskadeliggjøre" delen? Stor forskjell på å henrette og uskadeliggjøre. Hvis irakeren hadde vært en trussel, f.eks en selvmordsbomber, hadde han nok allerede utført gjerningen sin før amerikaneren rakk å henrette han. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Ja, det vet jo du alt om som sitter hjemme i sofaen å ser det på tv. Tror ting er litt mer anspent i virkligheten. Jeg vet ihvertfall, at hadde jeg ryddet ett rom med fiender, å var på vei inn etterpå, å en lå på gulvet som jeg vet kunne være troende til å prøve å sprenge meg å kammeratene, så skulle det ikke så mye tvil til for at jeg hadde gitt han en kule. Som jeg sa i ett tidligere innlegg. Det er nok ikke så lett for oss å forstå hvordan det er. Vi har aldri vært i lignende situasjoner, så da synes jeg vi burde la være å dømme uten grunn. Vi vet ingenting om situasjonen før å etter utenom det vi har hørt av media. Å de vet vi at er fulle av løgner. Elendighet selger, å da er det det media vil vise. Vi får aldri se de bra tingene som kommer frem. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Jeg vet nok ikke noe bedre enn deg da vi sitter hjemme i sofaen begge to, men er det ikke tross alt slike scenarioer disse soldatene er trent opp til å håndtere og mestre? Og som jeg også har sagt i tidligere poster, så stiller jeg meg sterkt kritisk og tvilende til at soldatens reaksjon og handling. Han går frem til han står et par meter unna, og finner først ut da at irakeren er en trussel? Hadde soldaten klart å beholde roen, så hadde han sikkert også tenkt at hvis irakeren faktisk var en trussel, så hadde han (soldaten) vært død allerede. Ingen av de andre soldatene oppfattet det vel som en trussel ut i fra det jeg kunne se. Og media er nok ikke bare negativt.. Uten media hadde vi vel sannsynligvis ikke fått konstantert at slike episoder faktisk skjer/skjedde. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Eksempel på media. Bush vant faktisk ganske ovelegent valget i USA. Mest overlegne seier på mange valg. Media der borte hadde både negative å postive ting om bare Bush å Kerry. Her i Norge var 90% for Kerry eller noe. Å hva vet vi om de to. Jo, det eneste vi vet er det vi får gjennom media. mao var Norsk media negaive til Bush, noe som ikke var vanskelig å se når man leste aviser. De som var for Bush her ( å sikkert noen av de som ville ha Kerry også) hadde intresse for dette uansett. Media styrer alt. Å jeg vet ikke noe mer enn deg nei. Men føler jeg er litt mer åpen. Når han soldaten skjøt han Irakeren, så var det på forsidene i avisene. Men uke etter når de fant xx antall irakiske soldater (de som støtter USA) henrettet å halshugd var det bare en liten notis om det i avisa. Ikke kom her å si at ikke avisene i Norge er mot USA. Alt dritten de klarer å grave opp om USA blir førsteside stoff. Tror du det er første krigen en skadet soldat har blitt skutt eller? Dette skjer i alle kriger, uansett land, å det kommer det til å forsette å gjøre også. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Dette har til syvende og sist ikke så mye med media å gjøre. Medias rolle i slike saker er at å formidle selve budskapet, uavhengig av hvem det gagner. Det som derimot er viktig er at slike episoder kommer frem i lyset og ikke blir lagt lokk på. For kort tid siden ble noen amerikanske offiserer anmeldt av danske soldater fordi irakiske fanger i avhør ikke fikk vann. Bare dette har en strafferamme på inntill tre år. Da sier det seg selv at hvis trådemne faktisk viser seg å være korrekt, og at den amerikanske soldaten skøyt irakeren uberettiget, så skal han selvsagt straffes for dette. Hvis de amerikanske soldatene er kronisk nervøse, så burde de tas ut av tjeneste. Hvis de amerikanske soldatene ikke klarer å håndtere situasjonene de treffer på og er opptrent i, så burde de hvertfall ikke vært der i hele tatt. Og ja, jeg tror de fleste avisene her er litt/mye i mot usa, men tror ikke det er helt ufortjent gitt. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Dette har til syvende og sist ikke så mye med media å gjøre. Medias rolle i slike saker er at å formidle selve budskapet, uavhengig av hvem det gagner.Det som derimot er viktig er at slike episoder kommer frem i lyset og ikke blir lagt lokk på. For kort tid siden ble noen amerikanske offiserer anmeldt av danske soldater fordi irakiske fanger i avhør ikke fikk vann. Bare dette har en strafferamme på inntill tre år. Da sier det seg selv at hvis trådemne faktisk viser seg å være korrekt, og at den amerikanske soldaten skøyt irakeren uberettiget, så skal han selvsagt straffes for dette. Hvis de amerikanske soldatene er kronisk nervøse, så burde de tas ut av tjeneste. Hvis de amerikanske soldatene ikke klarer å håndtere situasjonene de treffer på og er opptrent i, så burde de hvertfall ikke vært der i hele tatt. Og ja, jeg tror de fleste avisene her er litt/mye i mot usa, men tror ikke det er helt ufortjent gitt. Nei, det er klart. Vi 4.5 millioner i Norge vet jo bedre enn de 59 Millionene som stemte på Bush Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvor kan man kjøpe I love Bush t-skjorter? Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Nei, det er klart. Vi 4.5 millioner i Norge vet jo bedre enn de 59 Millionene som stemte på Bush Ad populum. Antallet mennesker som innehar en mening er intet argument for meningens riktighet. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvor kan man kjøpe I love Bush t-skjorter? Du kan jo skaffe deg en slik: Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvor kan man kjøpe I love Bush t-skjorter? :!: Nei si det. Ikke vet jeg. Ser bare frem til Arnold får forandret grunnloven å han prøver seg som President jeg. Er sikker på det kommer til å skje etterhvert. Det vittige er jo at dette ble mobbet i filmen Demolition Man, å nå ser det ut som at det faktisk kan skje etterhvert. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvor kan man kjøpe I love Bush t-skjorter? Du kan jo skaffe deg en slik: Hæ Hæ Hæ Hvor fant du den. Var jo grisevittig. Jeg bestiller en med en gang Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Hvor fant du den. Var jo grisevittig. Jeg bestiller en med en gang Den er fra ProtestWarrior.com. Mye moro der. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Har tenkt litt på å skaffe meg fullt "unkle Sam" kostyme, kjekt og ha. Dessuten hadde det vært kos å se alle de ny-hippiene tenne på alle plugger en halloween. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Makan til tull og tøys folk klarer og lire av seg for å forsvare amerikanerne. Faktum er vel at han drepte en ubevæpnet iraker som var skadet. Det er et brudd på krigens folkerett og moralsk forkastelig. Det er en krigsforbrytelse og han bør dømmes således. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Makan til tull og tøys folk klarer og lire av seg for å forsvare amerikanerne.Faktum er vel at han drepte en ubevæpnet iraker som var skadet. Det er et brudd på krigens folkerett og moralsk forkastelig. Det er en krigsforbrytelse og han bør dømmes således. Vi prøver bare å se det fra et annet perspektiv. Du har kanskje lest A Time to Kill? Å drepe er ikke alltid å myrde, og det er ikke alltid galt. Om du velger å plassere kaldblodig drap, selvforsvarsangrep og å ta livet av noen i en bilulykke i samme bås, og si at alle handlingene er like gale og fortjener samme straff, så får det heller være din sak. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 23. november 2004 Del Skrevet 23. november 2004 Vi prøver bare å se det fra et annet perspektiv. Du har kanskje lest A Time to Kill? Å drepe er ikke alltid å myrde, og det er ikke alltid galt. Om du velger å plassere kaldblodig drap, selvforsvarsangrep og å ta livet av noen i en bilulykke i samme bås, og si at alle handlingene er like gale og fortjener samme straff, så får det heller være din sak. Det er vel vanskelig å se dette i noe annet perspektiv, finnes på video, studer den så mye du vil. Det du nevner i siste del av innlegget ditt har ikke jeg sagt noe om. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. november 2004 Del Skrevet 24. november 2004 Vi prøver bare å se det fra et annet perspektiv. Du har kanskje lest A Time to Kill? Å drepe er ikke alltid å myrde, og det er ikke alltid galt. Om du velger å plassere kaldblodig drap, selvforsvarsangrep og å ta livet av noen i en bilulykke i samme bås, og si at alle handlingene er like gale og fortjener samme straff, så får det heller være din sak. Det er vel vanskelig å se dette i noe annet perspektiv, finnes på video, studer den så mye du vil. Det du nevner i siste del av innlegget ditt har ikke jeg sagt noe om. Nok en gang nevner jeg at med skikkelig klipping sier Condi Rice at det var en kobling mellom Irak og 9/11. Jeg skjønner deg godt, det er veldig enkelt å lese overskriften Amerikaner dreper uskyldig, ubevæpnet iraker, for så å se et videosnutt på noen sekunder, og tro at man vet hva som har skjedd. Jeg har full forståelse for dine utsagn, jeg velger bare å være litt mer åpen til hva som kan ha skjedd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå