Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløse nettverkskort ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte nok at det kunne finnes tidligere tråder, men jeg orket ikke lete gjennom 37 sider med poster for å finne det...

Beklager

Btw: jeg har allerede en trådløs router. SMC. Jeg har en annen tråd om hvordan jeg kommer inn på den ;) . Det er litt problematisk, ettersom jeg mangler et passord. Det følger heller ikke med manual til routeren... SMC er no dritt...

Lenke til kommentar

Det er sannsynligvis WEP passord du trenger. Dette har du eller noen andre lagt inn sånn at bare bestemte personer kan bruke nettverket.

Visst du logger deg inn på routeren kan du skifte passordet. Men tilbake til topic.. D-Link er å anbefale :)

Btw: Hørt om å søke? ;)

Lenke til kommentar

Her har jeg funnet flere D-link-kort:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2339

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2415

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2337

Hvilket av disse bør jeg velge?

Det øverste har 108 mbps, mens de andre har 54 mbps. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forsto så veldig mye av de forkortelsene i spesifikasjonene... Noen som kan hjelpe meg å tyde disse?

Lenke til kommentar
Ok, så det er så godt som eneste forskjell?

Det var jo ikke det dyreste kortet heller...

Da blir det vel det... Hvis ikke noen kommer og forteller meg at kortet SUGER ;)

D-Link Suger! Skikkelige mandagsprodukter :p

For å gjøre det enda vanskeligere så har D-Link ofte _store_ problemer med å samarbeide med SMC ...

Prøv heller Linksys eller 3Com (i den rekkefølgen)

Lenke til kommentar

Skal love deg at folk velger 3Com og alt det billige bare for det det er billigst! Selv om Rema sier at "det enkle ofte er det beste" og "faste lave priser" betyr det ikke at det er best. En ting er å ha noe som duger, en annen ting er å ha noe som skal fungere mer enn ett par måneder. Liker ikke SMC routere, å har allerede anbefalt D-Link router!

Ville heller kjøpt en D-Link router enn og kjøpe ett SMC kort for å se det sånn ;)

Edit: http://www.bestitest.net/data_rutere/

http://www.dinside.no/php/art.php?id=102880

Les nøye i gjennom :tease:

Mvh!

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar
Ok, så det er så godt som eneste forskjell?

Det var jo ikke det dyreste kortet heller...

Da blir det vel det... Hvis ikke noen kommer og forteller meg at kortet SUGER ;)

D-Link Suger! Skikkelige mandagsprodukter :p

For å gjøre det enda vanskeligere så har D-Link ofte _store_ problemer med å samarbeide med SMC ...

Prøv heller Linksys eller 3Com (i den rekkefølgen)

Jeg mistenker at du gjør dette bare for å være slem :hmm:

Jeg tror nok at jeg går for et D-link-kort, men jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe 108-kortet eller et av 54-kortene. Jeg vet ikke om jeg får en bedre router, for å si det sånn... 108-kortet kostet jo ikke såå mye mer, da... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt endel problemer med forskjellig merke på kort og router (3com router, d-link og asus kort) så jeg ville anbefalt å kjøpe samme merke kort som du har router. Og til deg over vil jeg si at det ikke er noen sammenheng mellom Rema og 3com.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt endel problemer med forskjellig merke på kort og router (3com router, d-link og asus kort) så jeg ville anbefalt å kjøpe samme merke kort som du har router. Og til deg over vil jeg si at det ikke er noen sammenheng mellom Rema og 3com.

Ikke ta alt helt bokstavlig nå ;)

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at du gjør dette bare for å være slem :hmm:

Jeg tror nok at jeg går for et D-link-kort, men jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe 108-kortet eller et av 54-kortene. Jeg vet ikke om jeg får en bedre router, for å si det sånn... 108-kortet kostet jo ikke såå mye mer, da... :hmm:

Nix, gjør ikke det, har solgt masse D-Link, og har hatt masse problemer. - Det har blitt bedre nå i det siste, men de har fortsatt problemer med å samarbeide med diverse andre merker (f.eks SMC som faller spesielt dårlig ut)

Og til du som snakker om "folk kjøperdet billigste" ?? - Når har 3Com blitt billigere enn D-Link? - Stikk fingern i jorda!

Ellers vil jeg anbefale å kjøpe samme merke som du har Ruter, men akkurat når det gjelder klientkortene så er Linksys og 3Com noe av det m est kompatible du kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Trådløs nettverk med XP kan by på uendelig frustrasjoner. Har brukt SMC og D-Link produkter for det meste, og alle har sine "dårlige" sider.

Mht. D-Link sine 108MBps wireless-g produkter, så har de rett og slett ikke gode nok drivere enna (synes jeg da), siden jeg mister ofte forbindelsen mellom PCI kort og AP, til og med når avstanden mellom de to er mindre enn 10 meter! Nye drivere til EU versjonene av deres produkter tar utrolig lang tid å komme ut, og jeg venter enna på 1.02 software'en til 108MBps Xtreme G Wireless PCI kortet mitt jeg kjøpte litt etter julen 2003, samt nyeste firmware'en til 2100 Xtreme G AP'en.

SMC sine drivere er et hakk bedre, men jeg har hatt noen kompatibilitets-problemer med noen av de eldre driverene deres og XP tidligere. Har brukt deres 22MBps AP og tilsvarende PCI kort, og de funker greit nok hvis man bruker XP sine "native" trådløse drivere. Installerer du SMC sin medfølgende programvare, kan du få problemer med stabiliteten på den trådløse koblingen.

Etter å ha prøvd LinkSys og 3Com, må jeg si at LinkSys er noe av det bedre jeg har prøvd, siden de har nokså gode og stabile drivere. I tillegg er standard antennaen bedre enn SMC og D-Link sine.

Ellers bruker en av kompisene mine en 3Com wireless USB adapter til laptop'en sin, og for å være så liten er det utrolig hvor bra dekning han får uansett hvor han befinner seg i huset. Har aldri hørt at han har mistet forbindelsen med den.

Et lite tips:

Hvis man skal bruke trådløst nettverk med Win XP, anbefaler jeg å bruker enten XP sine egne trådløse drivere og ikke installere programvaren som følger med det trådløse kortet, eller slå av XP's automatiske trådløst-nettverks innstillinger og bruke programvaren til produktet. Dette gjelder for de fleste trådløse nettverks-kort. Den interne IP addressen osv. går helt amok hvis XP er satt opp med sin automatiske trådløs nettverk tilkobling på, samtidig som programvaren til nettverks-kortet prøver å sette opp sine egne innstillinger.

Trenger ikke å lete lenge på nettet for å finne ut at trådløse kort funker ikke særlig bra i XP...

Kortene og driverene blir stadig bedre, derimot. :)

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...