curacao Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 har ett lite problem, installert både linux og winxp, tanken var å legge til muligheten for å starte opp linux i nt-loadern, men for å gjøre dettet må jeg kopiere bootsect.lnx fra linux-partisjonen til c:, har funnet ut åssen jeg kan gjøre dette i linux, er bare det at jeg ikke fikk laget noen oppstarts-diskett når jeg installerte linux, pga feil med diskettstasjonen. Er det da noen muligheter for å få tilgang til linuxpartisjonen (ext3, redhat 7.2) fra xp eller evt. boote opp linux? Lenke til kommentar
Psy Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Du kan bruke ett program som heter Explore2fs for å _lese_ ext2/3 partisjoner i windows. Programmet Ext2fs Anywhere kan også skrive, men det koster litt. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Det jeg gjorde var å bruke noe som heter Mtools i linux. Jeg har Redhat 7.3 og der fulgte den med. Alt jeg gjorde var å sette inn en DOS-diskett i diskettstasjonen (formatert i win/dos) og skrive: mcopy filnavn.* a:filnavn [enter] mulig du må mounte diskettstasjonen din først.. Jeg brukte dette til å kopiere bootsect.lnx over til C: for å lage et dual-boot system. Kasta fila over til en diskett, starta winxp og la fila over i C: Redigerte så boot.ini og restartet.. Vipz fikk jeg valg imellom linux eller winxp i oppstarten. Mulig du må også skrive (på root) dd if=/dev/hda2 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1 Dette er for å kopiere oppstartssektoren fra din linux root.. (mulig noen med bedre peil må renskrive og dobbelsjekke dette fordi jeg er ny til linux, men jeg tror det var slik jeg gjorde det.) [ Denne Melding var redigert av: aurstad på 2002-05-27 20:00 ] Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Du kan vel kanskje boote fra CD'en hvis ikke PC'en er altfor gammel.. Den kan jo ikke være så gammel i og med at du har win XP på den.. Lenke til kommentar
curacao Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 har prøvd å boote fra cden, var jo det jeg gjorde når jeg installerte det, men får ikke opp noe valg om å boote linux, bare installere, reparere elelr expert mode om jeg husker riktig, er mulig at man kan komme inn i linux gjennom en av disse menyene, men jeg aner ikke hvem, skal prøve det explore2fs progget og håpe det funker! Lenke til kommentar
curacao Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 hmm.. progget funker sånn halvveis, men jeg tror ikke jeg finner bootsect.lnx hvor skal jeg lete hen? prøvd under root seffern, noen instillinger i progget som viser evt. skjulte filer? Lenke til kommentar
curacao Skrevet 27. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2002 jeg har installert grub og da heter vel ikke boot filen bootsect.lnx, men stage1. ?? vet noen om det fungerer da, og hva skal jeg skrive i boot.ini? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå