Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pass opp bittorrent brukere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har du helt rett i. Men hvis det ikke foreligger bevis i form av ulovlige delte filer, så har ikke saksøker noe sak.

Dessuten er det helt umulig å sikre seg 100% mot misbruk. Selv med kabel.

Nå skal jo bevisene være innhentet på forhånd da, iform av loggene til disse selskapene.

100% sikring går ikke, derav "innen rimelighetens grenser".

Lenke til kommentar
Det har du helt rett i. Men hvis det ikke foreligger bevis i form av ulovlige delte filer, så har ikke saksøker noe sak.

Nå skal jo bevisene være innhentet på forhånd da, iform av loggene til disse selskapene.

Vet ikke om jeg vil kalle noen tilfeldige logger med filnavn og ip for ett bevis men.

AtW

Lenke til kommentar

Har faktisk fått linja mi stengt pga fildeling ved p2p.

Jeg kom hjem fra jobb en dag og da hadde jeg plutselig ikke nett lengere, ringte da innternett levrandøren min og spurte hvorfor jeg ikke hadde nett, og da kunne de si att de hadde fårr mail fra filmselskapet, men trussel og milion søksmål om de ikke stengte linja mi :(

Men fikk heldigvis linja opp da jeg sa att jeg ikke delte den filmen mere :p

Lenke til kommentar

Jeg kom hjem fra jobb en dag og da hadde jeg plutselig ikke nett lengere, ringte da innternett levrandøren min og spurte hvorfor jeg ikke hadde nett, og da kunne de si att de hadde fårr mail fra filmselskapet, men trussel og milion søksmål om de ikke stengte linja mi :(

Milion søksmål? Det er da å ta litt vel hardt i da.

Ang. det med sporing av ip'er; "så må jo de som sporer også dele noe". Dette har jeg lurt på mange ganger. Hvem skal de liksom få permission fra da? Politiet i Texas ringer New Line Cinema og sier: "Hi, can i plz upload LOTR: TT just to trace the other guy's ip's?" :hmm:

Lenke til kommentar

Mener det er uetisk å fremprovosere bevis. Vet ikke om det er ugyldig i norske retssaler, men siden de som driver og sjekker ip'en din også må laste, så gjør de noe ulovlig de og. Politiet holder vel ikke på slik? Kan private gjøre det?

Så vidt jeg vet er ikke uetisk fremskaffet materiale holdbart i norske rettsaler, og slik jeg kjenner politiet, som faktisk ikke engang gjør noe med datainnbrudd, hvorfor skal de gidde å sjekke dette? Dessuten, dersom eieren av det opphavsrettighetsbeskyttede materialet deler det ut, så kan man ikke si det ikke er lov å laste det ned?

Lenke til kommentar
Logger virkelig ISPene alle adresser/filer og trafikk som går inn/ut av linja di?

Fælt!

Logger vel neppe hver eneste bit. Men de logger sikkert hvor mye trafikk som går gjennom din linje, når du er på, kanskje hvor store filer osv. Men det er jo ikke spesilet relrvant, utpresserene fra USA får jo ikke denne informasjonen.

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat særlig vanskelig å lage et program som sjekker hvem som driver og laster opp / ned på en spesiell protokoll du. Så den tanken faller i fisk med en gang.

Det er jo greit nok det, men de loggene jeg har sett er jo bare en tekstfil med ymse informasjon. Er ikke så veldig sterkt bevis akkurat. Og iogmed at de ikke "får støtte" fra ISPen så har de mindre å fare med.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kom hjem fra jobb en dag og da hadde jeg plutselig ikke nett lengere, ringte da innternett levrandøren min og spurte hvorfor jeg ikke hadde nett, og da kunne de si att de hadde fårr mail fra filmselskapet, men trussel og milion søksmål om de ikke stengte linja mi  :(

Milion søksmål? Det er da å ta litt vel hardt i da.

Ang. det med sporing av ip'er; "så må jo de som sporer også dele noe". Dette har jeg lurt på mange ganger. Hvem skal de liksom få permission fra da? Politiet i Texas ringer New Line Cinema og sier: "Hi, can i plz upload LOTR: TT just to trace the other guy's ip's?" :hmm:

Hehe, det finnes jo liksom lovlige filer å dele da, det er jo halve skalkeskjulet til p2p.

Kan f.eks. laste ned de 10 mest populære linux-distroene, etc.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Når man deler filer på bittorrent så er det vel bare bruddstykker av filene man deler. (eller tar jeg feil?)

Jeg har svært vanskelig for å tro at en norsk dommer godtar en ip adresse og bruddstykker av en fil som grunn for å åpne en sak. (ubrukelige bruddstykker)

Jeg har ingen tro på at politiet ransaker et hjem på et så svakt grunnlag. Jeg kan heller ikke tenke meg at politiet får tillatelse til sånt.

MEN; hvis man i tillegg har et beslag av en HD full av ulovlig kopiert materiale, da tror jeg saken er sterkere, og at man nærmer seg noe som kan være bevis.

Hvis det hadde vært slik at ip adresser var nok, så hadde ikke RIAA brukt tiden sin på å prøve å ta ned bittorrentservere. Da hadde de gått direkte til kilden.

(millioner av ipadresser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...