Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pass opp bittorrent brukere

Anbefalte innlegg

vi bryter pr dags dato ingen norske lover..

Jovisst - det er forbudt å laste ned rettighetsbeskyttet programvare i Norge.

Fra ØKOKRIM sine sider:

''Svært mange dataprogrammer er tilgjengelige på Internett. Dersom programmene ikke er frigitt for spredning av rettighetshaver, vil det å laste dem ned til egen maskin være straffbart etter åndsverkloven § 54.''

Regner med at dette kom som en bombe på mange her inne - det går jo ikke en dag uten at folk med full overbevisning hevder at det er lov å stjele programvare her i landet.

Hadde vært fint om folk sluttet med slik desinformasjon.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

det er en ting jeg ikke skjønner i denne saken. De kan ha Ip adressen min så mye de vil, men hvordan skal de kunne saksøke meg når de ikke har navnet mitt? og sånn jeg har forstått det så kan ikke ISP dele personal-opplysninger før det foreligger en politisak. Men det som snakkes om her er sivile søksmål. Så kan de ta affære da?

:no::cry:

Lenke til kommentar
det er en ting jeg ikke skjønner i denne saken. De kan ha Ip adressen min så mye de vil, men hvordan skal de kunne saksøke meg når de ikke har navnet mitt? og sånn jeg har forstått det så kan ikke ISP dele personal-opplysninger før det foreligger en politisak. Men det som snakkes om her er sivile søksmål. Så kan de ta affære da?

:no::cry:

I USA har de brukt såkalte "John Doe"-søksmål, hvor de bare legger frem bevismaterialet for retten, og hvis de mener det er grunnlag for å gå til sak, blir ip sporet opp.

Lenke til kommentar

ekke noen grunn til å være så engstelig tror jeg... i hvertfall ikke hvis du begrenser deg litt og ikke lar linja gå 100% ut 24/7 med nedlasting og opplasting av warez ting..

tror nok kanskje stor haiene brude læxe litt fremover ellers kanskje de får kjenne storebrors høyre hånd..

Lenke til kommentar

Kan jeg stille et spørsmål angående dette med Priatkopiering, takk

OK

om jeg har 1,5 min fra en film da blir det en "trailer" ikke sant, å det er da lovlig.

om jeg da har 1,5 *2 av denne filmen er det enda lovlig for det er en extendet "trailer" (eller hva du vil kalle det)

en om jeg da har 60*1,5 av denne filen (som da er på 1,5 time)

er det da ulovelig, om jeg da kaller det "trailere"

jeg etter min mening vil si det er lov, bare litt spørs åssen du tenker.

si deres mening

Lenke til kommentar

Er ikke på langt nær skremt fra nedlasning. Vil gjerne bare se litt mer fakta på bordet. Rimelig lei av å lese i nyhetene om mpaa, riaac, ciakgb eller hva de heter sine søksmål mot alle som bruker p2p nettene. Så hva kan de gjøre mot meg her i norge? Er en mail det værste jeg kan vente meg? På svartelisten hos norske ISP'er kanskje? Er det mulighet for en John Doe sak her i landet? Kan jeg bli stillt for retten og måtte forsvare ett erstatningkrav?

Personlig tar jeg ikke dette tungt i det hele tatt, men vet om endel som tar det gravalvorlig. Og det er bare trist.

Og til slutt.....finnes det noen landsmenn som er på vår side i kampen mot De Onde ?

Lenke til kommentar
om jeg har 1,5 min fra en film da blir det en "trailer" ikke sant, å det er da lovlig.

om jeg da har 1,5 *2 av denne filmen er det enda lovlig for det er en extendet "trailer" (eller hva du vil kalle det)

en om jeg da har 60*1,5 av denne filen (som da er på 1,5 time)

er det da ulovelig, om jeg da kaller det "trailere"

jeg etter min mening vil si det er lov, bare litt spørs åssen du tenker.

si deres mening

En som ressonerer som deg er en vinkelskriver.

Alle jurister er lært opp til å tenke "likt" og ikke overaskende så vil traileren din fremstå som et komplett åndsverk dersom en jurist bare bruker en smule skjønn.

Min mening er: Tror du i det hele tatt på det du skriver selv?

Lenke til kommentar

Hva har du lov til?

"Men legger man ut filer selv, kan man vente seg problemer. Ifølge Tande kan man få rettslige reaksjoner om man så mye som linker til musikkfiler på nettet, både lovlige og ulovlige."

videre:

"- Det virker lite sannsynlig at politiet vil gå inn for å sjekke om man har kopiert slikt materiale. Det vil fremstå som en inngripen i privatlivet."

Lenke til kommentar

Fikk e-mail fra telenor idag:

I følge våre Internettlogger ser det ut til at det har blitt sendt virus i

stort omfang, eller vært annen uønsket trafikk til andre, fra ditt

Internettabonnement. - Vi har derfor sett oss nødt til å

begrense din internettilgang i en periode.

Dette kan ikke ha noe med at jeg har lastet ned .turrent?! :ermm:

Høres kanskje dumt ut!

Jeg har ikke brukt noe som helst antivirus prog, så kan hende at noen har brukt min data til å sende ut virus/bugs.

Lenke til kommentar

Høres kanskje dumt ut!

Jeg har ikke brukt noe som helst antivirus prog, så kan hende at noen har brukt min data til å sende ut virus/bugs.

Det er vel det som står der som er tilfellet. Nemlig at du har virus på din maskin, og virus generer trafikk. Ikke for å være frekk, men ett av de større problemene med å drive nettverk er at masse brukere er for sløve/inkompetente til å hindre slikt.

AtW

Lenke til kommentar

Høres kanskje dumt ut!

Jeg har ikke brukt noe som helst antivirus prog, så kan hende at noen  har brukt min data til å sende ut virus/bugs.

Du har ikke noe antivirus program, men driver likevel på med p2p programmer? :O Det er nok mest sannsynlig at maskina di har blitt en virus-sentral/spyware-sentral som sender ut det meste av både fjorårets og årets ormer og virus ol... :whistle:

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Høres kanskje dumt ut!

Jeg har ikke brukt noe som helst antivirus prog, så kan hende at noen  har brukt min data til å sende ut virus/bugs.

Du har ikke noe antivirus program, men driver likevel på med p2p programmer? :O Det er nok mest sannsynlig at maskina di har blitt en virus-sentral/spyware-sentral som sender ut det meste av både fjorårets og årets ormer og virus ol... :whistle:

P2P er relativt trygt om du ikke er veldig sløv. Hovedproblemet er mail og ikke minst maskiner som ikke har oppdatert windows.

AtW

Lenke til kommentar

Høres kanskje dumt ut!

Hehe.. Ble så lei av Norten antivirusen som poppet opp på skjermen og blinket rødt og gult med teksten: Du har virus!!!!!! :mad:

Men når det er sakt holder jeg ikke mye på med nedlasting via p2p programmer..

EDIT: Min datamaskin er helt oppdatert på windows fronten

Endret av DanThaMan
Lenke til kommentar

Høres kanskje dumt ut!

P2P er relativt trygt om du ikke er veldig sløv. Hovedproblemet er mail og ikke minst maskiner som ikke har oppdatert windows.

AtW

Ja, stemmer nok det :whistle:

Bruker du forresten KaZaA, Dan? Om du har installert vanlig kazaa (Ikke Lite / Reborn el.), generer nok spywareprogrammene som følger med der en god del trafikk også.

Lenke til kommentar
Hehe.. Ble så lei av Norten antivirusen som poppet opp på skjermen og blinket rødt og gult med teksten: Du har virus!!!!!! :mad:

Men når det er sakt holder jeg ikke mye på med nedlasting via p2p programmer..

EDIT: Min datamaskin er helt oppdatert på windows fronten

Derfor fant du ut at den beste løsningen var å fjerne alt som het antivirus-program? Sjakktrekk :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...