ATWindsor Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Min far snakket om at han hadde sett på nyhetene at reglene for film og musikk hadde blitt strammet inn fra i år av. Noen som vet noe mer om dette? Er det bare han som husker feil/har misforstått, eller er det en kjerne av sannhet i dette? Begynte å lure siden jeg var på kino i januar, og der var den en reklame der de skrev rett ut at nedlasting av film var ulovlig. Og da begynte jeg å lure. AtW Lenke til kommentar
h0lg Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Min far snakket om at han hadde sett på nyhetene at reglene for film og musikk hadde blitt strammet inn fra i år av. Noen som vet noe mer om dette? Er det bare han som husker feil/har misforstått, eller er det en kjerne av sannhet i dette? Begynte å lure siden jeg var på kino i januar, og der var den en reklame der de skrev rett ut at nedlasting av film var ulovlig. Og da begynte jeg å lure. AtW Luuure Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det var jo snakk om at det skulle komme nye regler fra årsskiftet av som gjorde mye av tradisjonelt 'lovlig' kopiering ulovlig (også filmer/musikk i tillegg til programvare som allerede er ulovlig), men hva som har skjedd i praksis er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det var jo snakk om at det skulle komme nye regler fra årsskiftet av som gjorde mye av tradisjonelt 'lovlig' kopiering ulovlig (også filmer/musikk i tillegg til programvare som allerede er ulovlig), men hva som har skjedd i praksis er jeg usikker på. Og hvor mye man tar slike ting til seg er nok en sak. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Mye rart som står her, gitt. I det siste har jeg lekt meg litt med i2p, og jeg må si at hele systemet er ganske genialt. (i2p er, for de som ikke vet, et anonymt nettverk, der all data blir sendt igjennom flere hoster, så sender og mottaker er meget, meget vanskelig å finne ut av.) Det er fremdeles beta, men det er allerede en del tjenester oppe og går, blant annet en eksperimentell port av bittorrent. Testet det for noen dager siden, og jeg hadde en nedlastnings-hastighet på mellom 60 og 100 kib/s. Dette på en ngt bravo linje (~150 kib/s). For å være et anonymt nettverk (og beta i tillegg) vil jeg si at det er ganske bra gjort. Som sagt, systemet er fremdeles beta, og jeg tror ikke det tåler store mengder brukere nå, men virker allerede ganske så lovende. Jeg vil holde et skarpt øye med det i fremtiden, iallefall :-) Link : http://www.i2p.net/ Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Og hvor mye man tar slike ting til seg er nok en sak. Forskjellen er jo selvfølgelig at når/hvis dette innføres så er det ikke bare lenger moralsk på trynet å piratkopiere men faktisk ulovlig i henhold til lovens bokstav. Stor forskjell i og med at folk da i praksis faktisk kan straffes. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Og hvor mye man tar slike ting til seg er nok en sak. Forskjellen er jo selvfølgelig at når/hvis dette innføres så er det ikke bare lenger moralsk på trynet å piratkopiere men faktisk ulovlig i henhold til lovens bokstav. Stor forskjell i og med at folk da i praksis faktisk kan straffes. Neppe så mye å si tror jeg, da deling har vært ulovlig lenge, og det er ikke mange som bare henter ned. Men det er allikevel interessant å vite. AtW Lenke til kommentar
Wiper911 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) asad: Jeg har ADSL linje fra Hesbynett, lokal leverandør i Stavanger/Rogaland... Lurer litt på om jeg skal svare MPAA å si jeg har sletta filene det dreier seg om, men da får de vel mailen min i kartoteket, tror ikke ISPen har lov å gi ut mail og personalia. Men vet ikke helt hva som er det beste å gjøre... Endret 5. januar 2005 av Wiper911 Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ikke svar. Det er ikke vits. Så vidt jeg vet så er det ingen lov mot å laste ned men det er ulovelig å dele det (laste opp). Whop my ass if im wrong Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Culpa skrev : "Siden amerikanske selskap ikke kan gjøre deg noe" Dette er feil, dersom du har brutt norsk lov. Et av de største advokatkontorene i Oslo har spesiallisert seg på brudd på åndverkloven. Dette kontoret har mange rettighetshavere/organisasjoner som klienter. Så dersom du er en av de uheldige de setter inn ressurser mot er man som regel veldig ille ute å kjøre. Hei Culpa På hvilket grunnlag mener du at en norsk statsborger kan straffeforfølges for å ha lastet ned feks en film ? Jeg har sett litt på temaet, og så lenge ikke filer blir delt ut over det som kan karakteriseres som "privat bruk", så kan jeg vanskelig se at det er grunnlag for straff. Heller ikke ny EU lovgivning kan benyttes emm. Kommenter Lenke til kommentar
bleepher Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Etter søk på Google.com så er det bare å se at dette ikke er et bogus selskap. Det som er artig er at det er ganske "nakent" å være på internet, og hvorvidt torrent og sånt er ulovelig er en annen diskusjon, men bottom line er: Det foreligger ingen lov som sier at det er ulovlig å laste ned "snacks" fra internet. Da med unntak av matriell som er bundet opp til rettigheter osv. Dette forekommer av åndsverksloven. Og en annen ting: når EU kommer med sine direktiver på dette, må norge også føye seg rimelig kjapt, grunnet eøs avtalen. Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja det har du rett i. Hvis det kommer noe da, men det virker slik.. Lenke til kommentar
Spursmann Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 I går vedtok EU-parlamentet nye anti-piratlover med 330 mot 151 stemmer. De nye lovene tar sikte på å stanse organisert piratkopiering av alt fra musikk til klær og andre varer. - Vi fokuserer på å ta «de store fiskene» i steden for ungdom som begår relativt uskadelige handlinger som å laste ned et par sanger fra Internett til eget bruk, sier Bolkenstein. Medlemslandene står derimot fritt til å tilpasse de nye lovene til sine egne lover, hvilket i praksis vil bety at enkelte land kan ende opp med strengere antipirat-lover enn det EU-parlamentet vedtok i går. EU-ministerne er ventet å signere direktivet i slutten av uka. Medlemslandene vil så ha to år på å implementere de nye lovene Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Min far snakket om at han hadde sett på nyhetene at reglene for film og musikk hadde blitt strammet inn fra i år av. Noen som vet noe mer om dette? Er det bare han som husker feil/har misforstått, eller er det en kjerne av sannhet i dette? Begynte å lure siden jeg var på kino i januar, og der var den en reklame der de skrev rett ut at nedlasting av film var ulovlig. Og da begynte jeg å lure. AtW Åndsverklovens §12 er ikke endret, ifølge Lovdata. Ting tar tid. Etter det jeg har sett i media, så er det ikke tatt noen bestemmelse om hvilken modell Norge skal legge seg på, med hensyn til implementering av EU-direktivet. Lenke til kommentar
Jdronnen Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Tviler på dissa tullingane i USA kan huke deg, altså .... Tviler i det heile tatt på at de gidder å bry seg.. er jo en kvadriplion som laster ned fra bittorrent da! Saklig at de skal ta alle! Og så en liten beskjed til alle som sir: "BARE SETT UPLOAD PÅ TORRENT TIL 0KB SÅ KAN DE IKKE TA DEG!!??? HERREGUD, VISST ALLE GJØR DET SÅ GÅR JO TORRENTNETTVERKET TIL HELVETTE FØR DU VET ORDET AV DET! Tullinger! Lenke til kommentar
auditman Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg fikk denne av min ITguru. Den skal visstnok være autentisk, men jeg har mine sterke tvil om det. Morsom er den i alle fall. En eller annen norsk fjortis fikk en mail fra rettighetshavere av ett eller annet produkt (film?) og sendte følgende mail til selskapet: Dear Mr Know_it_all Poke_your_nose_in_my_business.What kind of f***ing mail are you sending me? You accuse me of unauthorized copying and distribution of motion pictures? I can assure you that I only download raw illegal hardcore p*** which I think your f***ing company doesnt provide. So either you got the wrong guy, or some ***hole are using my system to dl his ***t. If you got the wrong guy, that’s fine by me, but if som lowlifed ***wipe are using my system without me being ok with it, I will be very angry. In fact I will make sure that the little ***k doesnt do that anymore. I will make him eat his own ***k, rip his head off and showe it up his ***. Take a lot of pictures and mail them to you. By the way: I think you and your ****sucking company sucks big time. In fact, I`m glad I have your e-mail, your phone number and your address. I`ll make sure you don’t forget about me. I`m gonna e-mail you all the viruses I ever find. AND today I sent you a dog**** in the mail. Go to h***. Your Worst Nightmare. Hvis en eller annen virkelig har sendt denne mailen, så var ikke det særlig smart. Men jeg har som sagt mine tvil. Håper sensureringen er grei. Hvis ikke får moderator slette innlegget. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg vrir meg av slike guttebasser som tror de stiger fra nerdedommen sin bare de bruker nok banneord. Det ble linket til en side med tilsvarende mailer tidligere i tråden. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 jeg syns det er et genialt svar, jeg Gutten var jo fullstendig uskyldig i å laste ned de filmene han ble anklaget for å laste ned, jo Lenke til kommentar
auditman Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg vrir meg av slike guttebasser som tror de stiger fra nerdedommen sin bare de bruker nok banneord. Det ble linket til en side med tilsvarende mailer tidligere i tråden. Jeg tipper han oppnådde to ting med mailen sin. - At tusenvis sitter og ler av den dårlige engelsken og det tåpelige innholdet i mailen hans. - At han rykket noen plasser opp på hatlista til filmindustrien. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Så det er ikke bare jeg som har fått brev fra Tele2? Fikk den brev versjonen uten det engelske/amerikanske til slutt. I brevet stod det at jeg hadde lastet ned musikk,film,spill osv. Men,da jeg fikk det brevet så hadde jeg ikke lastet ned noen spill,men musikk og film ja.De kan ikke skrive at jeg har lastet spill når jeg ikke har gjort det. Virker som dette er et standard brev som blir send til alle som er innom en Torrent side en hvis stund.Jeg for min del hadde maskinen på så og si hele døgnet i en mnd i et strekk på Thepiratebay.org. Har slappet av litt etter det pga at jeg ikke vet konsekvense av hva som kan skje neste gang.Det jeg begynte å gjøre var å lete etter en torrentklient som skjulte IPn min,det fant jeg ikke,prøvde Kazaa,for noe dritt.Så det siste jeg teste var AntzP2P ett,ett Java prg som krypterer det du deler og laster og i tillegg kryptere IPn.Gutta som drev siden var kjempeglad for at jeg kom innom.Den hadde visst fått støtte for Torrents sist jeg var innom men den var ennå ikke i bruk.Den kommer med ny oppdatering omtrent daglig,men er ubrukelig for meg da den ikke er ferdig ennå,forresten lenge siden jeg har sjekket den nå.Men de som driver å lager dette mener det er begynnelsen på noe stort.Venter på dette. Ellers prøvde jeg Steganos,men fikk melding da jeg testet det at det ikke var trygt,hvis det skulle være trygt måtte jeg skifte til internettlevrandør.Grunnen til at Tele2 ikke er trygt var sannsyneligvis at de bruker egen proxyserver.Jeg har ikke greie på dette.Så sånn er det.Im not alone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå