Herminator Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Fy faen så mange fjortiser det er her inne som bare fyrer løs på tastaturet uten å vite en dritt... faen så forbanna jeg blir! Og akkurat sånne poster som den du lager her er med på å helle bensin på bålet, for mange er det bare morro å irritere folk som blir så utrlolig fort sinna som du tydeligvis blir trodde det var du som var phsyco;) Lenke til kommentar
Slefve Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Til alle dere som tar i bruk ord som svindler og tyv. Jeg syntes dere tar i bruk alt for harde ord. Det han gjør er ikke helt ærlig men det er heller ikke kriminelt. Åjavel? Når ble det ikke kriminelt å stjele? For å finne ut om han har stjålet eller ikke kan man bare spørre om han har betalt varen. Har han det? Nei. Skulle han ha betalt den? Ja. Har han stjålet den? Ja. Ettersom varen er verdt over 2.000,- er dette ikke naskeri men "ekte" tyveri, noe som kan straffes med fengsel. Jeg synes posten er snille som velger å sende ut faktura i stedet for å anmelde i slike tilfeller, jeg. (I dettte tilfellet har de vel ikke noe bevis for at pakken er hentet, men jeg snakker mer generelt.) -KJ EDIT: Quoten kom ikke med... Jeg mener han utnytter en feil som er ligger på posten sin side. Og utnytte den feilen syntes jeg ikke kvalifisere seg til å være kriminel. Man kan ikke gjøres kriminel av andres feil eller vel vitend. Kalles vel entrapment tror jeg. (husker ikke ordet på norsk) Moralskt sett burde han betale men sånn fungerer ikke verden. Man kan vel strekke dette så langt og si at det er dårlig service fra posten sin side. De har folk på jobb som enten ikke har fått god nok opplæring eller den ansatte vet hun/han er an av de som mister jobben snart og gir bang i om folk betaler eller ikke. Stygt og utnytte det men feilen ligger hos posten uansett hva man sier. de gjorde ikke jobben sin. Om du står i kassa på rimi og har handlet masse saker. så ser du at damen bak kassa slenger en av varene dine ned mot posene uten at det pep i strek-kode leseren, ville du da tatt den opp å si? "du glemte å ta betalt for denne vaskekosten" På vei ut så stopper en vekter deg og spør om å få se i posen din og skjekker kvitteringen. Et stk vaskebørste men ingen ting på kvitteringen. Vil det si at du da er en kriminel? Lenke til kommentar
Sica Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 Meget bra poeng Slefve. Er spent på moralist-svaret på det der.... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Jaja. Enten kommer det en regning fra Posten eller så har Komplett fått nok info fra postingene her til å sende ut en regning. Det fornuftige ville vært for Komplett å svarteliste kunden også. Kunder som uten skrupler vil lure butikkene trenger de jo egentlig ikke allikevel. Lenke til kommentar
Herminator Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Til alle dere som tar i bruk ord som svindler og tyv. Jeg syntes dere tar i bruk alt for harde ord. Det han gjør er ikke helt ærlig men det er heller ikke kriminelt. Åjavel? Når ble det ikke kriminelt å stjele? For å finne ut om han har stjålet eller ikke kan man bare spørre om han har betalt varen. Har han det? Nei. Skulle han ha betalt den? Ja. Har han stjålet den? Ja. Ettersom varen er verdt over 2.000,- er dette ikke naskeri men "ekte" tyveri, noe som kan straffes med fengsel. Jeg synes posten er snille som velger å sende ut faktura i stedet for å anmelde i slike tilfeller, jeg. (I dettte tilfellet har de vel ikke noe bevis for at pakken er hentet, men jeg snakker mer generelt.) -KJ EDIT: Quoten kom ikke med... Jeg mener han utnytter en feil som er ligger på posten sin side. Og utnytte den feilen syntes jeg ikke kvalifisere seg til å være kriminel. Man kan ikke gjøres kriminel av andres feil eller vel vitend. Kalles vel entrapment tror jeg. (husker ikke ordet på norsk) Moralskt sett burde han betale men sånn fungerer ikke verden. Man kan vel strekke dette så langt og si at det er dårlig service fra posten sin side. De har folk på jobb som enten ikke har fått god nok opplæring eller den ansatte vet hun/han er an av de som mister jobben snart og gir bang i om folk betaler eller ikke. Stygt og utnytte det men feilen ligger hos posten uansett hva man sier. de gjorde ikke jobben sin. Om du står i kassa på rimi og har handlet masse saker. så ser du at damen bak kassa slenger en av varene dine ned mot posene uten at det pep i strek-kode leseren, ville du da tatt den opp å si? "du glemte å ta betalt for denne vaskekosten" På vei ut så stopper en vekter deg og spør om å få se i posen din og skjekker kvitteringen. Et stk vaskebørste men ingen ting på kvitteringen. Vil det si at du da er en kriminel? hehe, du forstår kanskje ikke at det er kriminelt å stjele? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Om du står i kassa på rimi og har handlet masse saker. så ser du at damen bak kassa slenger en av varene dine ned mot posene uten at det pep i strek-kode leseren, ville du da tatt den opp å si? "du glemte å ta betalt for denne vaskekosten" På vei ut så stopper en vekter deg og spør om å få se i posen din og skjekker kvitteringen. Et stk vaskebørste men ingen ting på kvitteringen. Vil det si at du da er en kriminel? Faktisk ja. Du har en vare du vet du skulle betale for, men har tatt med deg uten å gjøre det. Dermed er du en tyv. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 selfølgelig kan han ikke bare si "hvor mye giga har dere stjerlt med filmer osv." men visst noen av dere har gjort det(som er ganske sikkert) har dere da noe å klage på her? Lenke til kommentar
Sica Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Kan ikke si noe sikkert,men tror egentlig problemet er postens og ikke kompletts. Hadde jeg vært komplett hadde jeg hvertfall krevd pengene av posten, de har jo tross alt tatt seg betalt for en tjeneste de ikke har levert. Ikke at jeg føler noe spesielt behov for å forsvare meg selv,men når jeg gikk inn døra på posten kom jeg for å kjøpe kortet, det høres jo ut på enkelte som om dette har vært en nøye planlagt svindel. Uansett hvor lite moralen din liker det, faktum er at posten gjorde feilen, jeg bare utnytter situasjonen. Så til alt snakket om dette er kriminelt eller ikke.... Har du noen gang kjørt fortere fartsgrensa?? Er svaret nei her,er det fordi du ikke har lappen. ALLE andre har gjort det. Well, betyr det at 50% av norges befolkning er kriminelle/ex-kriminelle? (Må inrømme jeg har 0 peiling på hvor mange prosent av norges befolkning som har lappen, så 50% er ren tipp. Uansett skjønner du poenget...) Endret 16. november 2004 av Sica Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 selfølgelig kan han ikke bare si "hvor mye giga har dere stjerlt med filmer osv." men visst noen av dere har gjort det(som er ganske sikkert) har dere da noe å klage på her? Vel, hvis de bare har lastet dem ned (noe som ikke går under det samme som å stjele), og ikke lagt dem ut slik at andre kan laste ned fra seg, så har de fakstisk ikke gjort noe kriminelt under norske lover... Stjeling, derimot, er ikke lovlig i Norge. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 visst noen av dere her som klager på att han stjeler detter kortet(som jeg ikke har noe i mot att dere gjør!). Hadde dette skjedd med meg, hadde jeg ganske sikkert tatt kortet, fordi jeg har lite men penger og har bare radeon 9600:P men hadde ikke dere gjort det samme? du får ett dyrt kort i hånda og du vet selv "ingen kommer til å merke dette". visst dere hadde vert i en sann situasjon hadde dere tatt kortet, og jeg hadde tatt det uten dårlig samvittighet. Posten sin feil, men alikavel har jeg stjelt det, men ingen hadde merket det. noen som er litt enig med meg her? eller er jeg helt ute på vidda? Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Det er INGEN tvil om at originale posteren har stjålet. Moralsk sett er dette veldig enkelt, han sto på posten og skjønte at han fikk varen gratis og spurte ikke engang om han skulle betale. Ergo det er uten tvil tyveri, når det gjelder om han får en regning eller om hvem som tilslutt betaler for dette så er det en annen sak. Det som ihvertfall er sikkert er at hvis posten eller kmplett tar tapet så er det oss kundene som til syvende og sist må betale for dette skjermkortet som ble stjålet. Men det moralske er det faktisk bare den nye "eieren" av skjermkortet som får avgjøre. Og i tilfellet med RIMI som ble nevnt ovenfor, ja det er også tyveri, akkurat som hvis du får feil veksel tilbake, ser at det er feil, men ikke sier fra. Alt sammen er tyveri. Hvordan du evt. forsvarer din tyvaktige framferd får være mellom deg og samvittigheten din (evt deg og Gud hvis han er med i bildet Og for de som lurer hadde jeg en tilsvarende sak med posten og Microplex, hvor jeg trodde det da var giro inne i pakken, men jeg kontaktet Microplex og etter en uke eller så fikk jeg en giro... Cobos Lenke til kommentar
Slefve Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Det er klart jeg vet hva å stjele er men jeg er ikke enig med deg at det som skjer her er kriminelt. Han kan ikke bli rettsforfulgt pga denne saken og derfor er det et moralsk spørsmål. Det finnes rett og slett ingen lov som kan dømme han for at posten gjør en feil. Som noen sa tidligere her. man må stå til rette for gud senere allikevel. (håper jeg slipper) Til Tee. om du kan med hånden på hjerte si at du alldri har opplevd en situasjon der dine moralske syn har blitt utfordret, og du valgte den minst flaterende siden. Da gratulere jeg deg. Da er du i alle fall en av de menneskene jeg setter høyest i samfunnet. Ærlige. I like Lenke til kommentar
bidz Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Who cares? Jeg hadde lett bare gått uten og betalt og nektet totalt i ettertid selv... 3300kr er mye penger for en student! Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Er man student så er man student, da skal ikke pengene brukes opp på drikking og kjøp av komponenter hver måned. Dette bare viser hvor idiotisk ungdom bruker pengene sine, "jeg har ikke råd til å drikke neste måned og dermed driter jeg i å betale noe jeg har bestilt", tåpelig, idiotisk og rett og slett latterlig av vedkommende å bestille et slikt skjermkort i første plass hvis man ikke har penger til mer viktige ting. Er selv student og får stipend hver måned, og det bruker jeg til mer viktige ting enn drikking osv, selvfølgelig kan man ta seg ei pils av og til, men likevel så finns det mer viktige ting her i livet enn å kjøpe seg skjermkort osv. Det er dobbeltmoral i dette pg.a posten har delvis feil i dette, men likevel er det tyveri som kan straffes strengt. Syns det er rart at ikke HW.no er pålagt å si ifra om slikt når personer offentlig sier at posten gav pakken til dem uten å ta betaling men likevel ikke sa ifra. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Off topic: Slefve: Når du nevner Rimi. Leste om en sak for noen år siden de en dame hade handla for ca. 1000kr. Ved utgangsdøra ble hun stoppe av en vekter fordi hun hadde glemt å si ifra at hun hadde gitt ungen sin et rundstykke til 1 kr eller noe. Hun ble politianmeldt mn politiet henla heldigvis saken. De syntes det var bortkastet tid. On topic: Hvis u virkelig vil så får du det sikkert gratis. Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Jeg bruker aldri legge meg oppi slike diskusjoner her på forumet, men nå klarer jeg ikke holde kjeft lengre Rimelig patetisk av alle dere som må gå til angrep på de som mener fyren har begått tyveri og kaller "oss ærlige" dobbeltmoralister. Det finnes faktisk ærlige og redelige folk enda, selv om de er i sterkt mindretall. Når det er sagt så må det også sies at ingen er perfekte - vi har alle gjort en og annen ting som vi ikke er så stolte av, og kan vel i en viss grad kalles dobbeltmoralister vi og. Likevel - Det er grenser som alle skjønner og vet når de tråkker over. Og her har du virkelig tatt på deg sju-mils støvlene Sica. Det er lett å gjemme seg bak latterlige utsagn som at "siden jeg er en fattig student...", "du må utnytte systemet ellers utnytter det deg", og "Posten suger så de fortjener ikke bedre". Skal være enig i at Posten er en bedrift som har tapt seg gjennom åra (har selv jobbet der og vil ALDRI sette min fot der igjen), men det dere gjør bidrar til at tjenestene faktisk bare blir dårligere og dyrere. Har også opplevd samme situasjon to ganger ved kjøp hos Komplett via Posten - en gang med varer til rundt 8-9000 kr og en annen gang en hardisk til en tusing. Det har også hendt at jeg f.eks har betalt med en 500 lapp i en butikk og fått igjen på 1000. Selvsagt sa jeg ifra om det - det skulle da bare mangle! Har bare en ting å si om trådstarter - VOKS OPP! At du må skrive en skrytepost her over "bragden" du har gjort sier i grunnen det meste om deg...... Lenke til kommentar
JonV Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Selv har jeg vært utsatt for dette. Post i butikk utleverer pakka uten å ta betalt. Jeg har desverre ikke samvitighet til å "glemme/la være" å betale da jeg var en lur liten dritt unge før som Vart skræmt vannet ut av, sikerhetsvakta i butikken og mor og far i tidlig alder. Så selvom jeg kansje tenker på det er det desverre ikke noe jeg tør lengre. Blitt for gammel og for mye viktige ting i livet til at jeg kan leke med loven. Lenke til kommentar
Sica Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 Er man student så er man student, da skal ikke pengene brukes opp på drikking og kjøp av komponenter hver måned. Dette bare viser hvor idiotisk ungdom bruker pengene sine, "jeg har ikke råd til å drikke neste måned og dermed driter jeg i å betale noe jeg har bestilt", tåpelig, idiotisk og rett og slett latterlig av vedkommende å bestille et slikt skjermkort i første plass hvis man ikke har penger til mer viktige ting. Er selv student og får stipend hver måned, og det bruker jeg til mer viktige ting enn drikking osv, selvfølgelig kan man ta seg ei pils av og til, men likevel så finns det mer viktige ting her i livet enn å kjøpe seg skjermkort osv. Det er dobbeltmoral i dette pg.a posten har delvis feil i dette, men likevel er det tyveri som kan straffes strengt. Syns det er rart at ikke HW.no er pålagt å si ifra om slikt når personer offentlig sier at posten gav pakken til dem uten å ta betaling men likevel ikke sa ifra. Hahahahahahaha........ Å fy fa** så synd jeg syns på deg. Du kommer til å se tilbake på student-tida om 20 år med ei tåre i øyene. Jeg har nå kun hoveroppgaven igjen av min master. Men tanke på at jeg ( og du også, sannsynligvis) skal jobbe 8-4 mandag til fredag resten av mitt yrkesaktive liv, har jeg egentlig dårlig sammvittighet for at jeg ikke får gjort mer "ikke-skole" ting. Vil seriøst råde deg til å trekke gardinene fra vinduene, og komme deg litt ut blant folk. Studenttida er kort nok som den er... Resten er så dumt at jeg ikke gidder å kommentere det engang.... Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Ser mange påstår at dette er et tyveri. Muligens i deres øyne ja, men i juridisk forstand er dette ikke noe tyveri. Staffelovens §257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 14 april 1972 nr. 15, 16 juni 1989 nr. 64 Gjenstandsbegrepet er forsåvidt greit siden det dreier seg om løsøre. Tyveri forutsetter i tillegg en besittelseskrenkelse altså må gjenstanden være borttatt. Videre må også vedkommende ha fyllbyrdingsforsett. Det foreligger også et såkalt blandet skyldkrav. Det vil si at vedkommende må ha handlet "i vinnings hensikt" og med "forsett" Dette skyldkravet må i tilegg være oppfylt i gjerningsøyeblikket Denne lovanvendelsen vil ikke være relevant. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 visst noen av dere her som klager på att han stjeler detter kortet(som jeg ikke har noe i mot att dere gjør!). Hadde dette skjedd med meg, hadde jeg ganske sikkert tatt kortet, fordi jeg har lite men penger og har bare radeon 9600:P men hadde ikke dere gjort det samme? du får ett dyrt kort i hånda og du vet selv "ingen kommer til å merke dette". visst dere hadde vert i en sann situasjon hadde dere tatt kortet, og jeg hadde tatt det uten dårlig samvittighet. Posten sin feil, men alikavel har jeg stjelt det, men ingen hadde merket det. noen som er litt enig med meg her? eller er jeg helt ute på vidda? Du er helt på vidda. Med denne moralen, så kunne du like godt vært en simpel butikktyv. Du står i butikken, og du ser at overvåkingskameraet ikke ser deg. Du har dårlig råd, og denne fine tingen som koster 3300 kroner går lett ned i en lomme. Dermed kommer du til samme konklusjon: Dette kommer ingen til å merke, så jeg stjeler den! Butikken sin feil, som ikke hadde overvåkingskameraet snudd mot deg, ikke sant? Akkurat som at det er Posten sin feil at de ansatte en person som gjorde en feil. Så jeg er ikke "litt enig med deg", nei. Jeg ville aldri begått et slikt tyveri, og jeg håper og tror at de fleste andre heller ikke ville gjort det. I tillegg til at dette selvsagt er moralsk forkastelig, så kan du også faktisk risikere fengselsstraff for et tyveri av en såpass verdifull gjenstand. Og til dere som skriker over oss "moralister": Vi skriker ikke hvis du kjører 5 km/h for fort, eller hvis du gjør noe annet som ikke er særlig alvorlig, eller som ikke skader noen andre. Men når det gjelder tyveri av denne størrelsen, slik som trådstarter her er i ferd med å begå, da er det bare bra at folk sier i fra om hvor forkastelig dette er. Jeg trodde de fleste syntes at tyveri var over den grensen som kan tolereres. Dårlig personlig økonomi er ikke god nok unnskyldning for å stjele! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg