pertm Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 ' date='17/11/2004 : 19:17'] Nope... tro meg du. Komplett sender faktura til kunden når betaling uteblir... Jeg tror nok du har rett i det. Jeg har ingen erfaring fra komplett angående dette, men det var en butikk jeg for noen år siden bestilte noen spill. Jeg fikk dem aldri og de prøvde å få pengene med inkasso. Det gikk ikke siden bestred kravet og ikke hadde fått pakken. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 De kan ikke sende faktura til kunden fordi komplett har avtale med posten om innkreving av pengene gjennom oppkravet. Kravet vil komme mot posten og ikke mottaker av pakken. Posten vil naturlig nok prøve å finne ut hvor pakken har tatt veien, men hvis det ikke er bevis for at pakken er utlevert, kan de ikke gjøre noe annet enn å spørre om mottaker har fått den. Det vil selvsagt være en annen sak hvis pakken er sendt med faktura. Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 DET ER ET FORSØK, fordi han sannsynligvis kommer til å betale til slutt, når han får regning og slikt. Roadrunner7 : Med all respekt. Jeg er jurist og vet da utmerket godt at DET IKKE ER ET FORSØK. Er det et forsøk eller er det ikke et forsøk? Blir litt forvirra jeg... Lenke til kommentar
sssh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jaja, det er tydeligvis populært å synke ned langt under en narkoman tjuvs nivå. Å gjøre seg til kjeltring for lusne 3000 når en har betalingsevne, er jaggu noe av det mest lavmålte jeg har hørt. Fortsett i samme stil fremover i livet så får vi se hvor du ender.... Har du virkelig perspektivene i orden selv, gutt? VET du hva narkomane folk gjør for å få tak i narotika? Har du i det hele tatt noen som helst formening om hva du snakker om? Det er jo DU som er lavmål, når du kommer med disse sammenlikningene. Jeg må bare smile med meg selv.. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 "Utnytt systemet, eller så vil systemet utnytte deg"? Hvilket system snakker du om? Postvesenet? Jaha... Et litt latterlig spørsmål fra trådstarter, vil jeg si. Er det greit om jeg stjæler? - Nei det er ikke greit. De aller fleste her, i likhet med de aller fleste mennesker ellers i samfunnet, sier selvfølgelig at dette er umoralsk gjort. Det er jo tjuveri, intet annet! Så om du vil svindle noen, så gjør du deg selv til en tjuvradd. Det er en egenskap de aller fleste av oss ser ned på (så sant vi ikke snakker om sultent barn som stjeler mat, men det er en helt annen sak). Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Til trådstarter.... Ville jo være veldig "synd" hvis kortet ditt skulle ta kvelden hvis du slipper unna med dette. Da ville jeg anbefale deg å sende det til komplett med krav om å få det reparert. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Så det er egentlig postdama som har stjelt kortet?Min mening: jaHun sto som ansvarlig for Posten Norge AS, en bedrift som har påtatt seg å frakte en vare fra A til B og ta seg betalt for denne ved utlevering. Jobber selv i en PiB og vi har da vitterligen fått et skriv om prosedyrer ved manglende betaling av oppkravssendinger; hver enkelt PiB må betale disse ut av egen lomme. Rimelig logisk da det er den aktuelle PiB som har ført Posten Norge AS i vanry og ikke levert en tjeneste de har påtatt seg. Man kan si så mye fram og tilbake på hva man burde eller ikke burde gjøre, men det blir aldri kundens ansvar å få lov til å ordne opp i papirarbeidet for Posten. Da burde han/hun isåfall også få tildelt en times lønn for arbeidet. Ang stjeling/tyveri etc, så vil jeg tro det holder i en rettsgang at "PiB-damen" overleverte pakken og sa "versågod" til en kunde som står og holder et VISA-kort i hånden og ser spørrende ut. Hun har helt klart gjort det tydelig at det bare er å ta pakken og gå, noe annet er det ikke å diskutere. Som sagt jobber jeg selv i en PiB, første dagen på jobb var det en oppkravssending jeg ikke fikk med meg, men løp ut av butikken og ba om unnskyldning for at jeg måtte dra kunden med meg inn i butikken. Forsåvidt godt gjort at jeg greide å "miste" den, men unnskyldningen er da at det var første dagen på jobb. At noen gang på gang ikke greier å få med seg at en pakke er sendt i oppkrav er noe jeg syns er direkte latterlig. Det er egentlig ikke mulig å overse den merkingen av oppkravssendinger som settes på pakker i dag, dessuten er alle som jobber i Posten (og sikkert mange av dere også) kjent med at Komplett/MPX/etc pakker på sine spesielle måter og at disse ofte sender i oppkrav. Hvordan det er mulig å ikke få med seg en sort trekant som dekker 1/20 av merkelappen på pakken syns jeg er direkte imponerende. Opplæringen til PiB-tjenestene er likevel ikke noe jeg syns folk skal klage på. Hvor mange av dere som klager på opplæringen her er det som faktisk har vært igjennom den? Jeg syns den er bra lagt opp, nettbasert med en slags interaktiv arbeidsdag med ymse problemer og sånt som må løses. Det er bare ett problem. Folk driter i det. Bare på mitt arbeidssted er det personer som har lurt seg gjennom dette med å spandere ei øl og en pizza til personen som besto kurset for dem. Rimelig enkel måte å få "Postansvarlig-nålen" på, selv om det kanskje burde diskuteres om man skulle fått laget noen "Postuansvarlig-nåler". Og nei, jeg besto kurset selv. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hm, men hva hvis en nettbutikk fant ut at de skulle utnytte systemet? Hva med å sende pakker til >20.000,- i oppkrav til noen i bedriften for så og hente dem med en utskrift av ei pakkesporing, og satse på at kundebehandleren ikke ser oppkravsmerket? Sender nettbutikken ut 1000 pakker kan vi regne med at 10 går igjennom (virker som om mange her opplever at Posten glemmer oppkrav), det er da minst 200.000 tjent. Hva så med 100 pakker igjennom? 200? Joda det er altfor enkelt lagt opp som det der, at varer ikke bare kan sendes ut og lures inn igjen, store tilbakebetalingskrav fra en bedrift til posten og ymse lagerføring osv osv gjør alt veldig vanskelig. Men i bunn og grunn gir det oss et lite perspektiv på problemet. Problemet til Posten Norge AS that is. Endret 18. november 2004 av JimL Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Hm, men hva hvis en nettbutikk fant ut at de skulle utnytte systemet?Hva med å sende pakker til >20.000,- i oppkrav til noen i bedriften for så og hente dem med en utskrift av ei pakkesporing, og satse på at kundebehandleren ikke ser oppkravsmerket? Sender nettbutikken ut 1000 pakker kan vi regne med at 10 går igjennom (virker som om mange her opplever at Posten glemmer oppkrav), det er da minst 200.000 tjent. Hva så med 100 pakker igjennom? 200? Joda det er altfor enkelt lagt opp som det der, at varer ikke bare kan sendes ut og lures inn igjen, store tilbakebetalingskrav fra en bedrift til posten og ymse lagerføring osv osv gjør alt veldig vanskelig. Men i bunn og grunn gir det oss et lite perspektiv på problemet. Problemet til Posten Norge AS that is. tsja, høres jo ut som et ganske tvilsomt prosjekt vinningen går opp i spinningen er det noe som heter Endret 18. november 2004 av kjaks Lenke til kommentar
Cera Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hvis vedkommende skulle slippe unna med dette, så er det oss andre forbrukere som må betale for dette kortet for vedkommende. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg synes at trådstarter var lur og smart, og folk burde lære av han. Posten tabba seg ut, og det gikk til fordel for han. Lenke til kommentar
hart Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Til trådstarter.... Ville jo være veldig "synd" hvis kortet ditt skulle ta kvelden hvis du slipper unna med dette. Neida... da er det bare å bestille et nytt, han har jo 3300,- fra før av. Penger spart er penger tjent sa en gammel skrulling. Er man heldig så skjer det samme igjen på posten (håper bare jeg slipper å se det tatt opp igjen i en ny tråd). EDIT: en liten disclaimer. Siden jeg har lest alle postene her ser jeg at der er en lav terskel for misforståelser og -tolkninger her. Bare for å ha det sagt, denne posten er vinklet humoristisk og reflekterer ingen synspunkter fra min side. Endret 18. november 2004 av hart Lenke til kommentar
knalf Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Jeg blir fult med en vond pessimisme når jeg leser denne tråden. At vår generasjon skal leve, og generasjoner etter oss skal bli oppfostret på lureri og umoral er en svært skremmende tanke. Å hevde folk har en dobbelmoral, bare fordi personen kritiserer en annen for å gjøre noe galt, blir fullstendig feil. Ingen kan gå rundt å handle helt og holdent moralsk til enhver tid. Derfor mener noen at sistnevnte dermed bør nektes å kritisere den umoralske. Ingen har rett til å kaste den første steinen om man tenker slik, men av og til må en rett og slett se bort ifra omstendighetene, og heller konsentrere seg om sakens kjerne. Vi har alle umoralske handlinger på samvittigheten vår, men det fritar ikke andre fra å handle moralsk i andre sammenhenger. Jeg blir glad når jeg ser at hvertfall noen prøver å rette en moralsk pekefinger her, og det synes jeg ikke bør ses på som noe negativt, uansett hvor mye umoralsk disse har gjort før. Det er tross alt ingen her som utnevnt seg til å være ett bedre menneske enn andre, så hvorfor kan ikke moralen tas til etteretning istedenfor å oppmane til umoralske handlinger. Hva trådstarter gjør i denne saken kan ikke jeg forandre på. Det som derimot skremmer meg er mengden som mener det er helt greit for personen å handle slik han gjør. Å skylle på svak økonomi, og at store bedrifter bare har godt av å bli lurt iblandt er ett argument som biter seg selv i halen. Her er personen som lurer en bedrift sint på grunn av bedriftens måte å sikre sine økonomiske interesser. Det at personen selv handler på akkuratt de samme premissene blir sjeldent tenkt over. Om en ser for subjektivt på en sak er en like langt. Sett deg selv i en situasjon hvor du har ansvaret for bedriftens økonomi, ville ikke enhver være opptatt av å få en størst mulig vekst. Ett gammelt ordtak sier: "Når det regner på presten, drypper det på klokkeren", men ingen ser på det slik når fjeset utad er en stor og mektig bedrift. Selvfølgelig er økonomisk vekst her ment innenfor rimelighetens grenser, og jeg nekter ikke på at det finnes bedrifter som driver en umoralsk politikk. Jeg har en følelse av at mange tror at vårt samfunn er til for å krenke og utnytte enkeltindividet. Tenk litt på hvorfor vi i det hele tatt valgte å organisere oss. Det er umulig å fungere sammen om folk slutter å være ærlige. Skrivefeil kan forekomme Endret 18. november 2004 av knalf Lenke til kommentar
jevel Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Har du virkelig perspektivene i orden selv, gutt? VET du hva narkomane folk gjør for å få tak i narotika? Har du i det hele tatt noen som helst formening om hva du snakker om? Det er jo DU som er lavmål, når du kommer med disse sammenlikningene. Jeg må bare smile med meg selv.. Tja... Ikke for å flisespikke, men han snakker ikke om narkomane i sin helhet her. Bare om narkomane tyver. Og narkomane tyver er virkelig stusselige saker. Så neste gang du føler deg kallet til å gå til angrep på noen kan det lønne seg å lese posten en gang til før du svarer. -KJ EDIT: Hva er det med forumet nå da? Rett som det er kommer ikke quotene med! Endret 18. november 2004 av jevel Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hva er problemet? Trådstarter har jo bestilt seg et kort, mest sansynlig basert på det lommeboka tåler. Ergo har han jo pengene. Nå sitter han med et kort OG pengebunken han skulle benytte til å betale for kortet. Betal kortet du; det skjer sikkert ingenting med deg hvis du unnlater å si fra at du har det, men det må da være best å være ærlig? Posten har fokka opp, men spiller det egentlig noen rolle? Samfunnet blir ikke bedre hvis vi tråkker over lik... *Tronaldo* Lenke til kommentar
Kr0vel Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 når dei merka at dei ikkje he fått betaling fra deg, så vil dei sikkert sende ut en giro +purring å de e surt så gå til posten og betal.. de ville hvertfall eg ha gjort Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) At du klarer å sette deg i en sitvasjon som en stakkars fattig student i velfreds olje norge viser en enorm navitet til resten av verden også hvor lite takknemlighet som vokser opp på grassrota om dagen Endret 18. november 2004 av simalarion Lenke til kommentar
Clutch Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hmm.......Velferdsnorge viser sitt sanne ansikt ser jeg.Summa summarium,så er det OSS som forbrukere i samfunnet som må betale prisen for folk som "lurer" seg unna Trådstarter: Tror du er den eneste i norge som har lite penger? Jeg skal ikke komme her å være NOK en moralist,men gjør i det minste deg selv en bjørnetjeneste.........betal å bli ferdig med det Bedre nattesøvn får man å Mvh Lenke til kommentar
JonV Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 1. vi vet alle at komplett leser på forumet. 2. Komplett leser denne tråden, De finner ut at de har Solgt 1 skjermkort a typen Nvidia 6800 til adr i K.sand. til Navn *** 3. Komplett Varsler Posten og posten kan Kun få timer etter at tråden starter spole tilbake filmen Og Ta vare på "beviset" hvor kunden henter pakka. 4. Kunden er postbank kunde og blir funnet i kunderegistret. 5. de sender regning på bevisets tilstand. For er det mistanke om Tyveri/svindel kan opptak tas vare på i lengre tid en 1 uke. Lenke til kommentar
hart Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Kan vi ikke få en poll her en gang for alle så slipper vi å sitte å spekulere. Er det noen barmhjertige moderatorer som tar utfordringen? Posten glemmer å ta betalt for oppkravet ditt Er det rett å ikke si ifra: JA [ ] NEI [ ] Endret 18. november 2004 av hart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg