Gå til innhold

Under 18, inkasso fra posten. Lov?

Anbefalte innlegg

For noen mnd. siden mottok jeg en pakke i posten fra utlandet..

Disse var tydeligvis mva. pliktig elns., og derfor mottok jeg regning.

Denne hadde jeg glemt av, så etter hvert mottok jeg innkasso.

Det jeg lurer på, er om jeg slipper å betale gebyret som har oppstått, siden jeg er under 18?

(Vi har vel egentlig ikke lov til å opparbeide oss gjeld? Eller er det foreldrene som må dekke det?)

En annen ting.. Noen som har peiling på om en jojo, en bok, en klokke og en kniv er mva./tollpliktige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man mottar vel strengt tatt regning selvom de ikke er mva pliktige. Kjøper du ting gratis til vanlig? I så fall burde du lære deg at ingenting er gratis. Her er veien for en gjennomsnittlig nordmann. Jobbe->Bestille->Hente->Betale. Noen ganger kan denne rekkfølgen omrokkeres litt. Jobbe->Bestille->Hente->Jobbe mer->Betale før fristen.

Lenke til kommentar
Martin:

mamma Jobbe->jeg Bestille->pappa Hente->mamma Jobbe mer->mamma Betale før fristen.

LOL!!

hahaha. Sånn skal det låte. Jobba siden jeg var 15 jeg. ... dagens ungdom må skjerpe seg. Inkasso som 18 åring! horribelt

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Dette minner meg veldig om en tråd fra tidligere.

Der var det en som hadde fått litt varer for mye fra en webshop.

Og kunden lurte på hvor lenge han måtte tie om det før varene tilfalt han.

folk prøvde og be han ta kontakt med webshopen, men han mente selv at det ikke var hans problem...

Sier det bare: Moralen til dagens ungdom blir bare lavere, og lavere.. :no:

Lenke til kommentar

Som sagt, det var jo pga. flytting at det ble rot, og derfor har jeg ikke mottatt de purringene/kravet før nå i det siste..

Og betaling? Jeg har betalt, men det handler om 500kr i mva. på en bok, en jojo, en kniv og en klokke som kom i tillegg. Det kravet er på 1100kr, altså dobling. Selvsagt hadde jeg betalt før hvis jeg hadde motatt dem, noe jeg ikke har.

hahaha. Sånn skal det låte. Jobba siden jeg var 15 jeg. ... dagens ungdom må skjerpe seg. Inkasso som 18 åring! horribelt

Det er snakk om ett innkassokrav, pga uvitenhet (Jeg er ikke 18 btw).

Jeg går skole, og lever for det meste på ett lite stipend. Jeg jobber veldig masse på fritiden, i tillegg til på skolen, for å få ferdig ting, i det hele tatt for å ha fornøyde kunder, og for å møte deadline.

Syter jeg? Jeg bare stilte ett spørsmål? Når ble det syting?

Dette minner meg veldig om en tråd fra tidligere.

Der var det en som hadde fått litt varer for mye fra en webshop.

Og kunden lurte på hvor lenge han måtte tie om det før varene tilfalt han.

folk prøvde og be han ta kontakt med webshopen, men han mente selv at det ikke var hans problem...

Sier det bare: Moralen til dagens ungdom blir bare lavere, og lavere..  :no:

Når noen med dårlig råd plutselig får en "stor" regning, så prøver de iallefall å se om de kan spare litt hvis de har muligheten, før de betaler. Det er jo logisk? Jaja..

Jeg ser ikke meg selv som umoralsk, men heller opptatt av å få pengene til å rekke.

Har ikke penger til overs sånn at jeg bare kan kaste dem ut av vinduet og ikke tenke over det...

Endret av visionize
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er om jeg slipper å betale gebyret som har oppstått, siden jeg er under 18?

(Vi har vel egentlig ikke lov til å opparbeide oss gjeld? Eller er det foreldrene som må dekke det?)

Hvis du er over 15 år, er du ansvarlig for egen økonomi. Mamma og Pappa kan ikke lenger lastes hvis du ikke betaler regningene dine.

Lenke til kommentar

Hvis du er over 15 år, er du ansvarlig for egen økonomi. Mamma og Pappa kan ikke lenger lastes hvis du ikke betaler regningene dine.

Men man kan allikvel ikke sende noen under 18 år til inkasso. - Det er bare å gi beskjed til inkassoselkapet om at man er under 18 år, så skal de slette kravet.

visionize:

Uansett så høres det jo mye ut med 500,- i mva på de tingene du bestilte? - Boken er ikke MVA pliktig, hva var verdien på det andre du bestilte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...