CaZpeR Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Siden Amobil ikke tester P800/P900/P910i så tenkte jeg sku ta en titt på P900. Siden den ligger prismessig godt ann for tida så derfor tester jeg P900 opp mot P910i og P800. Utseende & Byggemateriale Begynner med Utseende på telefonen. Utseendemessig er denne mye penere enn forrige modell P800. Den ligner veldig på P910i i utseende untatt flippen som skiller seg ut. Og for dem som liker stil så vil jeg si at personlig liker jeg flippen på P900 bedre enn den på P910i pga. av metallet istedenfor gummi som er på P910i. Ellers er telefonen ganske solid satt sammen. Den er lagd av plast de fleste plasser, er vel noen plasser med metall (som rundt kameraet og på knappene på flippen). Når man holder telefonen vil man kjenne kvalitet og ikke noe knirkende plast som det er på P800. Utseendemessig har serien forbedret seg med 10 hakk fra P800 til P900/P910i. De har montert gummibeskyttelse ved neste alle plasser som man kan samle støv på: Minijack-ut/inngangen, over Memory Stick Duo slotten og tilkobling for ekstern antenne. Pennen er også flyttet fra P800's side til P900/P910i's øvre høyre hjørne, noe som får den til å virke mer "PDA" da dette er nesten standard på alle PDA'er. Skjerm Som alle sikkert vet nå så har alle tre telefonene stor trykkfølsom skjerm. Forskjellen på skjermene kan fordeles slik: P800 = 4096 Farger P900 = 65536 Farger P910i = 262.000 Farger Man ser tydelig forskjell fra P800 til P900. Men er litt værre fra P900 til P910i pga. den høye oppløsningen til P-Serien. Men behovet for 262.000 farger ser jeg egentlig ikke. Jeg har brukt alle tre telefonene og jeg må nesten si meg mer fornøyd med P900. Når man har flippen lukket så er det en liten del av skjermen som stikker frem. Denne kan man få oversikt over hvem som ringer og man kan bruke flippen til å taste telefonnummer og sende meldinger. På P900 og P910i er det ca. 1/3 som dekkes av flippen mens på P800 er det 2/3. Noe som gjør at når man har flippen igjen så vil P800's ytre skjerm bli mindre enn P900/P910i. Men jeg vil si at alle 3 telefonene har veldig bra skjermer. P800 sin er mer enn bra nok i tanke på alle fargene den har. Men så klart vil det bli bedre bilde med P910i. Spesifikasjoner Skal ikke gå i detalj her pga. da vil listen bli LAAAANG! Hvis du vil ha full oversikt kan du få oversikt på Sony Ericsson sine hjemmesider. Tar kun med internminne her i denne testen. Resten kan man finne på hjemmesidene. Internminne: P800: 12mb P900: 16mb P910i: 64mb Støtter Disse Minnebrikkene: P800: Memory Stick DUO (Opptil 128Mb) P900: Memory Stick DUO (Opptil 128Mb) P910i: Memory Stick DUO Pro (Opptil 1Gb) Kamera: P800: VGA (640*480) P900: VGA (640*480) P910i: VGA (640*480 er også mange som påstår denne har 1,3Megapixel kamera (På QXL osv.) Dette stemmer da ikke) Alle tre telefonene støtter POP3 E-Mail. Teknologier Alle 3 modeller er utstyrt med GPRS og Triband. Alle har Infared og Bluetooth. Noe som er litt morsomt med Bluetoothen er at man kan "skjule" seg. Dette vil si at man kan ha bluetooth på, men ikke vises hos andre som søker etter deg. Ellers har alle 3 veldig like teknologier. Med litt variasjon på prosessorkraft og grafikkytelse. Programvare Alle tre telefonene er utstyrt med det såkalte SymbianOS. Dette er et operativsystem for mobile enheter som fungerer veldig greit og er lett å bruke. Noe som kan være litt irriterende er at det noen ganger henger seg eller får denne feilmeldingen: "Ikke nok minne". Denne er litt for vanlig på P800 og P900 da disse har mindre internminne enn P910i. På P800 har man ikke T9 Ordliste. Dette kan føre til at mange styrer unna. Mens P900 og P910i har dette. Ellers kan man på alle 3 modeller skrive med et virtuelt tastatur man har på skjermen i bunn mens man skriver. På P910i har man også er fysisk tastatur under flippen når man har åpnet den. Disse er klin umulige å bruke da disse er så små at man trykker på 6 knapper samtidig. Så hvis man har fingre på størrelse med fyrstikker så vil dette være ideelt. SymbianOS er også genialt. Nesten for genialt. Man kan legge inn prgrammer og spill så mye man bare orker (og så langt minnebrikka orker da selvfølgelig ). Man kan legge til tredje parti programmer og spill også. Medfølgende telefonen får man med 2 fullversjonsspill og 1 Demo Spill, Disse vil jeg kommentere under "Underholdning" litt senere. Men når det kommer til programmer så følger Opera Browser med. Med denne browseren kan man lett surfe internett via GPRS og få websider oversiktlig opp på den store trykkfølsomme skjermen. Noe som også følger med er noe som kalles "Additional Viewer from Stellent". Dette er en liten pakke med definisjoner som gjør at man kan lese av (ikke redigere): Office Dokumenter og PDF Dokumenter som man kan få som vedlegg med mailen. Dette er egentlig en grei funksjon å ha på en slik telefon. Noe som er å merke er at på P900 og P910i så kan man låse skjermen når man er i hovedmenyen i Symbian. Dette kan man ikke med P800. Kalender er også tilstedet hvor man kan planlegge mye. Jeg klarte ikke å toppe den. Kalkulator er en selvfølge. Ellers følger det med en notatbok (hvor man også kan tegne!), mp3-spiller, video-avspilling, oppgave-behandler og lydopptaker. Men merk at mange flere programmer kan legges inn via Datakabelen. Enda en ting som kan irritere er at Prosessoren jobber litt sakte noen ganger. Å skrive meldinger osv. kan gå sakte etterhver som man bruker telefonen. Kamera Nå til kameradelen. Alle tre telefonene er utstyrt med samme kamera som er et VGA 640x480. Man kan ta bilder i 160x120, 320x240 og 640x480 oppløsning. Man kan også velge mellom 3 forskjellige Bildekvaliteter (Høy, Middels og Lav). Nattmodus er tilstede og innendørs og utendørs bilder. På P900 og P910i så kan man også lage små MMS-Videoer. Dette er små videoklipp som akurat får plass i en MMS-Melding. Men ellers med P900 og P910i så kan man filme. Lenge. Dette begrenses via minnebrikken. Men med en 128mb brikke vil man kunne filme over 1,5 timer. Dette er mer enn nok etter min mening (vil ikke tenke på hvor lenge det er med en 1Gb brikke i en P910i ). Kameraet på alle tre modellene er veldig brukbare. Men kameraet på P900 og P910i skiller seg helt klart ut fra P800. Men som sagt. Mer enn bra nok. Underholdning Alle tre modellene kommer sterkt ut når det gjelder underholdning. Men P900 og P910i har helt klart bedre grafikkprosessor. P800 klarer å kjøre enkle spill som Sjakk, Kabal og Men In Black 2 (3d-spill). Men ingenting slår grafikken i V-Rally på P900 og P910i. Da jeg testet dette første gangen fikk jeg hakaslepp! Husker jeg ble imponert over Tennis grafikken på K700i og S700i, de er ingenting sammenlignet med V-Rally. Anbefaler nesten alle å teste V-Rally på disse telefonene. Er veldig bra! Så over til Mp3. Alle tre telefonene fungerer utmerket til Mp3-avspilling. De medfølgende headsettet funker mer enn greit nok. Selv har jeg kjøpt en overgang fra 2,5mm Jack til 3,5mm Jack slik at jeg kan koble til vanlige headsett. Koblet opp et par Koss PortaPRO og det fungerte som en helt ok mp3-spiller, men med begrenset minne da selvfølgelig Video: Videoavspilleren fungerer greit. Man kan spole i klipp og sette i full skjerm. Da full skjerm kan hakke litt pga. begrenset hva den stakkars prosessoren der inne klarer. Selv tok jeg min kjøpte Shrek 2 fra Play.com og konverterte over til .Mp4-formatet som disse telefonene kjører og klarte og klemme den ned til utrolige 64mb. Dette fungerte helt bra i tanke på at dette faktisk er en mobil! Så hvis du kjøper en slik telefon som en av disse så kan du faktisk klare å ordne deg selv en liten portabel videospiller hvis du skal en tur på fjellet eller lignende. Bundle Jeg liker min mobil-bundle som jeg liker min biff. Og det er akkurat det du får her, god og saftig!! Det følger med Telefonen (Doh!), Mobil-lader (Doh!), Datakabel (DSS-25) (Ikke bare en kabel, men en hel stand som man kan også koble laderen til og bruke som bordlader), Stereo-Handsfree (2,5mm Jack), xxMb MS Duo brikke (Varierer fra hvilken telefon man kjøper), MS Duo til MS overgang, Pusseskinn til skjermen (DENNE TRENGER MAN!), Beltetaske til telefonen, bærereim for håndledd, skrue/dekselsett til å bytte ut flippen, ekstra penner, brukermanualer og software-cder. Tilkobling Noe som er et stort hat med alle 3 modeller er tilkoblingen på datakabelen. Denne går utrolig tregt. Altfor tregt. Det tar fra 5-10min til å kopiere over 1 sang!!!! Dette er for dårlig etter min mening. Jeg selv har anskaffet meg en USB 2.0 Minnekortleser og overfører store filer via den ved å sette minnebrikken der isteden. Ellers så bruker jeg kun denne kabelen til å innstallere ny software. Noe som er veldig postivt er at man kan oppgradere firmware selv via datakabelen og internett (Kun på P900 og P910i!!!!!). Konklusjon Prismessig så er det ingen vits å kjøpe P800 (ser at den ikke er i prisguiden lenger), Mens P900 var billigere en periode her. Selv ville jeg valgt P900 hvis ikke man vil ha MS DUO Pro støtten til P910i. Ellers er det ingen store forskjeller på disse to telefonene. Men man får velge det man føler selv er hva man liker Håper dere får litt nytte av denne "lille" testen min Endret 3. mars 2005 av CaZpeR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå