Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med injection motor, Colt 90 mod


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Eier en gammel Mitsubishi Colt GLX 1,5 90 modell som er gått ca.140 000km.

 

Motoren som stå i er en: 4g15 m/EFI

 

Denne går vanligvis som ei klokke, men har i senere tid nektet å starte igjen når motoren er varm. Når motoren er kald starter den igjen, og man behøver nesten ikke røre tenningsnøkkelen før dette skjer.

 

For ca.1mnd siden fikk jeg opp et lys på dashbordet som sier "check engine" gjerne etter en stund med kjøring (ca.10min), denne kommer og går etterhvert som jeg kjører (av&på). Men bilen har virket helt frem til nå, bortsett fra at den nekter å starte før den blir kald i siste uken.

Det virker også som bilen bruker mer bensin etter feilmeldinga begynte å komme. Når den går på tomgang virker det også som den "søker" hele tiden, tomgangsmotoren justerer kontinuerlig turtallet når jeg står i lyskryss o.l

 

Jeg er ikke noen ekspert på injectionmotorer, men etter det jeg kan skjønne så kan det være problemer med en eller flere sensorer, spørsmålet er derfor hvilken sensor som er kaputt?

 

Kan det være lamda sonden som må byttes? isåfall, hva koster noe sånt? (delene)

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk at tomgangsmotoren og kaldstartsventilen/systemet fungerer som den skal.

Kan også være problemer med tenninga, dette bør du sjekke først.

 

'Tenninga er alltid skyldig inntil det motsatte er bevist'

Takker for svar!

 

Fikk fixa bilen, fant feilen.. Var et ganske stort hull i slangen som går fra luftfilteret. Samt at jeg renset dysene.

 

Brukte multimeter for å hente feilkodene fra ECU, feilmeldigene blir lagret helt til du tar strømmen ved å koble fra batteriet.

 

Funker greit nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...