Gå til innhold

Vil overklokke, men aldri gjort det før

Anbefalte innlegg

Hei,

aldri overklokket før - men er det ikke mulig til bare å skru opp noen av verdiene i BIOS? Tenker først og fremst på CPU-hastigheten...

Legger litt info igjen her:

AMD athlon xp2500+ 1,833 mhz

hovedkort: msi kt880

--> står nå som:

CPU multiplier: 11x

CPU fsb: 166,75mhz

minne bus: 200mhz

Etter hva jeg ser på msi sine nettsider:

• VIA® KT880 Chipset

- Supports FSB 400/333/266 MHz.

- Supports AGP 8X/4X interface.

- Supports Dual-channel DDR 400/333/266 memory interface.

Hvor meget kan jeg skru verdiene opp? Ønsker heller å ta i for lite enn for mye.

Takk :thumbup:

Edit: CPU temp. ligger på 60 grader nuh. Er ikke dette litt høyt før evnt. overklokking?

Endret av oystein93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går inn i BIOS å stiller FSB opppover...

Jeg er ikke helt sikker på hva det heter MSI sine HK, men jeg trur det er "softmenu" elns.

Hvis du kjøpte CPU'n din får uke 39 i fjor høst så er Multiplieren din ikke låst og da kan du klokke MP og, noe som kan vere en fordel. Men da _må_ den vere kjøpt før uke 39 i fjor.

Hvilket minne har du?

Det er mulig FSB'n er juymperstyrt.... :ermm:

Lenke til kommentar
Du går inn i BIOS å stiller FSB opppover...

Jeg er ikke helt sikker på hva det heter MSI sine HK, men jeg trur det er "softmenu" elns.

Hvis du kjøpte CPU'n din får uke 39 i fjor høst så er Multiplieren din ikke låst og da kan du klokke MP og, noe som kan vere en fordel. Men da _må_ den vere kjøpt før uke 39 i fjor.

Hvilket minne har du?

Det er mulig FSB'n er juymperstyrt.... :ermm:

Jeg kjøpte CPU for cirka 2-3 mnd siden.

Minne er: 2 x 256 mB 400mhz ddr-pc3200 (APACER)

Jeg stilte (ved en feil riktignok) verdiene opp, slik at prosessoren løp som en xp3200 - dette gjorde at systemet svartnet, sannsynligvis fordi jeg trenger bedre kjøling? :hrm:

Disse guidene har jeg tittet på, men det er forsåvidt lettere å bare stille på verdiene om jeg blir anbefalt å gjøre dette.

V-core står på 1,63V

Tsystem: 50 grader celsius

Tcpu: 60 grader celsius

cpu multiplier: 11.0x

cpu fsb: 175 cirka

minnebus: 210 cirka

Bruker Everest, og her står det under "overclocking" at CPU-typen erAMD Athlon XP-A 2600+ - mens nedenfor under CPUID CPU NAVN: AMD Athlon XP 2500+. Jeg har kun en XP2500+, hvorfor står det XP2600+ ovenfor?

Lenke til kommentar
Vis du har stillt FSB på 175, så kjører du på di verdiene som en XP2600+.

Men du bør seriøst få deg bedere kjøling...

Hehe, men jeg har IKKE stilt noenting selv. Edit: ser FSB er justert opp 10 hakk siden jeg startet denne tråden... :hmm:

Ser CPU hastigheten ligger på 1924 MHZ.

Fortsatt er tempen som nevnt i svaret rett ovenfor. Er det farlig å ha temp rundt 60 på en slik klokkefrekvens?

:hmm:

Endret av oystein93
Lenke til kommentar

Hehe, men jeg har IKKE stilt noenting selv. Edit: ser FSB er justert opp 10 hakk siden jeg startet denne tråden... :hmm:

Fortsatt er tempen som nevnt i svaret rett ovenfor. Er det farlig å ha temp rundt 60 på en slik klokkefrekvens?

Da har du klokka PC'n din litt :)

60C* er det idle eller load?

Lenke til kommentar

Da har du klokka PC'n din litt :)

60C* er det idle eller load?

Seriøst altså, jeg har IKKE gjort noenting :cry:

Utenom å dobbeltklikke på CPU FSB i Everest, og da regner jeg ikke med at noenting skjer.

Hva er idle og load, og hvordan finner jeg "oppdatert" cpu temp? Har kun den informasjonen om 50 og 60 grader å gi deg, frem til du gir meg tips om dette :thumbup:

Edit: OK, la oss si jeg har gjort dette selv - UTEN å ha den minste anelse om hvordan jeg har gjort det. Må i tilfelle være at jeg åpnet noen MSI-programmer som fulgte med på cd, da jeg handlet CPU+HK. Likevel har jeg kun åpnet disse, og ikke stilt på noenting. Hjelp - skummelt dette, jo.

Endret av oystein93
Lenke til kommentar

Gratulerer med 600!

Ifølge Everest (Aida 32 finnes ikke lenger, men er vel nesten helt det samme?) ligger tempen som sagt ovenfor - på 50 og 60 grader celsius. Nuh har jeg også testet noen spill som FM2005 og GTA Vice City, men tempen står som sagt jevnt på 50 og 60. Skal restarte nå og se hva BIOS sier om tempen.

EDIT: Bios temp sier det samme som Everest. Men etter restart var CPU FSB stilt ned igjen til 166MHZ, så nu sier altså klokken 1833MHZ igjen :nei:

What to do?

Endret av oystein93
Lenke til kommentar
<O_o>

Hvilken kjøling har du da?

Jeg har jo luftkjøling jeg og, og ligger på 40 C* idle og 45-46 C* på load...

Bah. Har bare vanlig CPU-kjøling: "GlacialTech SilentBreeze 462 III" + litt kjølepasta på.

Ikke anbefale å overklokke eller? Lå på 64 grader etter å ha spilt Vice City noen minutter.

Lenke til kommentar

itt no point å lage ny thread for dette spørsmålet . I en av disse guidene stod at multiplikator for xp2600+ tbred er enten 5-12.5 eller 13-18.5. kan noen si meg hvorfor det da er multiplikator fra 6.0-15 hos meg? åsså en ting til, min er sikkert låst på 12.5 men hvis dataen blir helt død når jeg klokker den høyere en 172Mhz, er det for lave spenning til cpu eller er det fordi MP er låst??

Tusen takk for svar

Edit: når jeg tenker meg om så står min MP på auto. Alt sammen er satt til auto..

Endret av regga
Lenke til kommentar
itt no point å lage ny thread for dette spørsmålet . I en av disse guidene stod at multiplikator for xp2600+ tbred er enten 5-12.5 eller 13-18.5. kan noen si meg hvorfor det da er multiplikator fra 6.0-15 hos meg? åsså en ting til, min er sikkert låst på 12.5 men hvis dataen blir helt død når jeg klokker den høyere en 172Mhz, er det for lave spenning til cpu eller er det fordi MP er låst??

Tusen takk for svar

Edit: når jeg tenker meg om så står min MP på auto. Alt sammen er satt til auto..

Du har sikkert pc2700 minne? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...