Gå til innhold

Nytt skjermkort for en billig penge?

Cryogen

Anbefalte innlegg

Ikke nytt i den grad, fordi jeg ikke har ett oppdatert system.

MSI KT4 ULTRA Hovedkort for Socket A

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) prosessor

Alt i alt syns jeg det er en god nok pc, iallfall for en god stund siden. Flaskehalsen (heller forstoppelsen) i systemet må nok være skjermkortet mitt: Nvidia GeForce 2 GTS/PRO (er ikke helt sikker. :dontgetit: ).

Så jeg vurderte nytt skjermkort og annet småsnask som vifter, kabinett og strømforsyning, men det er ikke så interesant.

Sapphire Radeon 9600 128 MB / Sapphire Radeon 9600 PRO 128 MB

Gainward Geforce FX 5900/Ultra-1100 XP 128 MB

Virker som rimelig valg, for en som ikke er så interesert i det beste?

Er åpen for tips.

Endret av Cryogen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig forskjellen mellom produsentene, som f.eks powercolor og sapphire? Eller er jeg påbærtur? :ermm:

Prisen kan vel ligge rundt 1.300+, så det kortet virker som et bra valg.

Jeg skal også kjøpe en NEC 1770NX LCD skjerm, så jeg lurte på om visse kort fungerer bedre med akkurat denne skjermen? :ermm:

Takk for hjelpen MacManus.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom produsentene, som f.eks powercolor og sapphire? Eller er jeg påbærtur? :ermm:

Jeg skal også kjøpe en NEC 1770NX LCD skjerm, så jeg lurte på om visse kort fungerer bedre med akkurat denne skjermen? :ermm:

Kortet har ikke så mye å si på skjermen. Ikke når det er et 9600XT og nec 1770nx. Skal nok gå ganske bra sammen. Så han ovenfor har sagt du burde kjøpe deg FX5900. Er rimelig sikker på at 9600XT vil gi bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom produsentene, som f.eks powercolor og sapphire? Eller er jeg påbærtur?  :ermm:

Jeg skal også kjøpe en NEC 1770NX LCD skjerm, så jeg lurte på om visse kort fungerer bedre med akkurat denne skjermen?  :ermm:

Kortet har ikke så mye å si på skjermen. Ikke når det er et 9600XT og nec 1770nx. Skal nok gå ganske bra sammen. Så han ovenfor har sagt du burde kjøpe deg FX5900. Er rimelig sikker på at 9600XT vil gi bedre ytelse.

Nåja.. Det er jeg da ikke helt sikker på..

Er det ingen som har noen tester og resultater av disse 2 kortene i noen spill ? 3dmark osv? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom produsentene, som f.eks powercolor og sapphire? Eller er jeg påbærtur?  :ermm:

Jeg skal også kjøpe en NEC 1770NX LCD skjerm, så jeg lurte på om visse kort fungerer bedre med akkurat denne skjermen?  :ermm:

FX5900 spiser en (eller to) 9600XT til frukost...... ;)

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...tml#3dmark_2003

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

nah det gjør det vel ikke... men kortet er litt bedre, det er sant!

men til den prisen du har valgt deg Cryogen er nok et 9600xt det beste valget ja!

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16738

her kan du lese av hvor du finner kortet billigst.

har forresten 9600xt selv, og er veldig fornøyd. du får MYE ytelse for en billig penge!

Lenke til kommentar

Litt? 5900xt er da ikke så langt unna 9800 Pro i ytelse.

Er ikke kortet et 5900nu (ikke xt) ?

Desto bedre :) Sjekket egentlig ikke, ble bare overrasket av at noen kunne si at 9600xt og 5900xt liksom var jevnbyrdige. Har aldri hørt den påstanden før.

:edit Kan se ut som det er NU ja. I såfall er det skikkelig billig. En ting med disse kortene er at de ofte har bra klokkepotensiale. Kan godt bli en Ultra av det.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
det har fler pipe's å bedre bit's men i klokkehastigheten er ikke forsjellen så altfor stor.

dette hjelper jo ikke pga resten av statsen til kortet da..

men uansett var det ikke et 5900xt kort det er snakk om! det er et vanlig 5900 demo kort

Så er 5900 et bedre kort enn et 5900XT.....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Litt? 5900xt er da ikke så langt unna 9800 Pro i ytelse.

Er ikke kortet et 5900nu (ikke xt) ?

Desto bedre :) Sjekket egentlig ikke, ble bare overrasket av at noen kunne si at 9600xt og 5900xt liksom var jevnbyrdige. Har aldri hørt den påstanden før.

:edit Kan se ut som det er NU ja. I såfall er det skikkelig billig. En ting med disse kortene er at de ofte har bra klokkepotensiale. Kan godt bli en Ultra av det.

Tjaa! Er man heldig så noen av 5900 korta ble levert med 2,5 og 2,2ns minnebrikker som klokker meget bra.....

Lenke til kommentar
det har fler pipe's å bedre bit's men i klokkehastigheten er ikke forsjellen så altfor stor.

dette hjelper jo ikke pga resten av statsen til kortet da..

men uansett var det ikke et 5900xt kort det er snakk om! det er et vanlig 5900 demo kort

Så er 5900 et bedre kort enn et 5900XT.....

Hehe.. jepp.. Tror noen bommer litt her ;) I motsetning til hos ati er xt et svakere kort en nu hos nvidia. (fra svakest til sterkest: 5900xt -> 5900 -> 5900 Ultra om jeg ikke husker helt feil) Kongen i FX serien var vel 5950 Ultra.

Lenke til kommentar
I følge den her. testen så er vanlig FX5900 bedre enn 5900XT?

Siden det er demovare så er den en god del billigere, så jeg syns det var et godt kjøp. Men hva vet vel jeg. :roll:

Er ennå åpen for tips siden jeg kan angre kjøpet.

Stemmer det, for 1300,- er det kortet det beste Webbutikk-kjøpet akkurat nå,

Komplett gir også garanti på de tingene der.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...