Gå til innhold

Fjerne linux -> boote windows

maedox

Anbefalte innlegg

Hei!

Har installert debian på laptopen min. Den fiksa det automatisk slik at jeg kunne velge mellom windows xp og linux i oppstarten.

Hvis jeg nå vil fjerne linux partisjonene mine og bare kjøre windows, gå det til h** da?

Må vel muligens redigere noen filer... Jeg aner ikke.

Håper derfor noen kan komme med noen vise ord.

Boot-manageren er GNU Grub 0.95 og den booter nå windows xp som default.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg bare sletter linuxpartisjonene med partition magic så blir GRUB liggende. Det er jo like greit. Skal kanskje installere en lettere distro etterhvert. Mandrake eller noe sånt.

Fikk ikke ipw2200 og strømstyring og sånt til å fungere. Har vel kanskje ikke de største forventningene til at det hjelper å bytte distro da men :p

Takk for tips :xmas:

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med å slette det i det hele tatt når du allikevel ikke skal bruke det bare; men kanskje installere noe seinere...

men leser ikke GRUB config-fila si fra /boot eller /etc slik at den partisjonen må være der? *ting var mye lettere i LILO-dagene*

Jo, GRUB blir ofte fucka utan /boot.

Beste er å slette MBR.

Lenke til kommentar

Først booter du inn i windows, åpner en konsoll og kjører fixmbr, dette installerer windows' bootloader over GRUB/LILO.

Så er det bare å slette linuxpartisjonene.

Hvis du sletter partisjonene først så får ikke GRUB lest konfigurasjonsfila, derfor får du ikke en bootmeny, bare en kommandolinje.

Men vet du hvilke kommandoer som trengs så er ikke det noe problem:

rootnoverify (hd0,0) # må endres til rett partisjon der windows ligger
chainloader +1
boot

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...