karl-wilhelm Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Hvor mye (A) må en AMD64 ha på 12 volten minimum. Hørte at det var 20 jeg. Stemmer dette? Hvor kan jeg sjekke det? Altså dette gjelder en AMD64 S939 3200 90nm Endret 16. november 2004 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
apwr Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det kommer selvfølgelig av hvilken annen hardware du har i maskinen. Du må ikke ha minst 20A på 12V selv om du har et AMD 64-system, men har du mye krevende hardware, kan det lønne seg å ha en god del ampere på 12V. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg kan ikke bekrefte mine påstander med kilder. Selv ikke AMD har jeg fått noe fornuftig ut av når det gjelder dette, men det jeg har hørt er at en Athlon 64-CPU og tilhørende hovedkort kan trekke rundt 12A fra 12v. Når du da i tillegg har et heftig skjermkort, mange harddisker og vifter, sier det seg selv at en PSU på 300/350W med 15A på 12v kan bli for lite. Men det er jo mange som klarer seg fint med en slik PSU, og mange som ikke får startet maskinen en gang med under 17/18A på 12v. Så noen offisiell uttalelse fra AMD eller en annen produsent skulle jeg gjerne likt å ha sett. Generelt sett bør strømforsyningene følge utviklingen proporsjonalt med komponentutviklingen. Skjermkort, CPU og annet hardware blir mer strømkrevende, og da bør det også finnes et stort marked med PSU som takler dette. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 (endret) På prossoren er det ikke 12v som er viktig, den brukes for det meste til vifter og cd+harddisker. Mens 3.3 og 5v brukes til elektonikken. Endret 17. november 2004 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 På prossoren er det ikke 12v som er viktig, den brukes for det meste til vifter og cd+harddisker. Mens 3.3 og 5v brukes til elektonikken. P4-pluggen som settes i hovedkortet, er da vitterlig 12v! Og det er fra denne og ATX-kontakten spenningen fordeles videre til 5 og 3,3v. Så mye Ampere på 12v har noe for seg, jo. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Prosessoren trekker fra 12V ja. Selv har jeg brukt en Chieftec 340W (15A eller noe sånt?), funket fint på A64 3500+ og X800 XT PE. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 På prossoren er det ikke 12v som er viktig, den brukes for det meste til vifter og cd+harddisker. Mens 3.3 og 5v brukes til elektonikken. P4-pluggen som settes i hovedkortet, er da vitterlig 12v! Og det er fra denne og ATX-kontakten spenningen fordeles videre til 5 og 3,3v. Så mye Ampere på 12v har noe for seg, jo. Kjetil, du henger igjen i gamle dager. Før P4 kom så ble CPU forsynt fra 5V, men med økt strømbehov så ble det flyttet over til 12V. Hvis man skulle fortsatt å bruke 5V så ville man hatt behov for å føre minst 30A fra PSU til HK, det er upraktisk. Det høres nesten ut som du sier at 12V blir fordelt til 5 og 3.3? Antar du mener det rett men uttrykt litt feil. 12V går til en DC/DC konverter på hovedkort som sørger for spenning til CPU. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Det høres nesten ut som du sier at 12V blir fordelt til 5 og 3.3? Antar du mener det rett men uttrykt litt feil. 12V går til en DC/DC konverter på hovedkort som sørger for spenning til CPU. Ja, var vel noe sånt jeg prøvde å si. Men det som er irriterende, er at AMD ikke (så vidt jeg vet) har gitt noe offisielt svar på hvor kraftige PSUer (12v) man minimum bør ha for å drive en Athlon64+HK. Jeg har selv sendt mail til AMD om dette, og etter en rekke misforståelser om hva jeg egentlig spurte om, fikk jeg til svar: 300W minimum. Det var jo flott... Det virker ihvertfall som at 15-17A er en slags minstegrense for hva folk har erfart angående stabilitetsproblemer med Athlon64. Selv har jeg 25A og er godt fornøyd. Max stabilitet ved kraftig minneoverklokking krever ihvertfall en PSU som sparker skikkelig fra seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå