Gå til innhold

Strengere justis på forumet .

Anbefalte innlegg

QUOTE (solar_panel+ @ 17/11/2004 : 20:03)
Joda, jeg kan få tak i et nytt passord, men det koster meg da 10 eller 20kr. (det gjør vel også innmelding)
Nå ville ikke det vært et problem for meg dersom det gjaldt hardware passordet, men jeg er ikke villig til å betale dette for vg/dagbladet (som sagt, husker ikke hvilket) forumet, siden jeg synes disse holder en mye lavere standard.

Det jeg da tenker er at om jeg føler det slik for disse forumene, er det vel ikke usannsynlig at noen tenker det samme om hardware forumene, eller?

Sp+

Ingen som har sagt at det skal koste penger å få nytt passord, selv om det muligens gjør det hos VG. Dette er uansett en ganske ny tanke, så alle innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (solar_panel+ @ 17/11/2004 : 20:03)
Joda, jeg kan få tak i et nytt passord, men det koster meg da 10 eller 20kr. (det gjør vel også innmelding)
Nå ville ikke det vært et problem for meg dersom det gjaldt hardware passordet, men jeg er ikke villig til å betale dette for vg/dagbladet (som sagt, husker ikke hvilket) forumet, siden jeg synes disse holder en mye lavere standard.

Bare litt saksopplysninger her:

Det er sikkert VGs forum du tenker på. Her betaler man 10 kr pr halvår for å bekrefte telefonnummeret. Det kan kun registreres en konto pr nummer. Om man må betale for en "glemt passord"-funksjon står det ikke noe om. De innførste denne ordningen fordi mange oppererte med flere konti, samt at utkastede brukere laget ny konto igjen. Man har også kontroll med hvem som eier hver konto.

Lenke til kommentar

Sakens kjerne var at passordet mitt funket ikke (glemt/feil/fornye, samme for meg), og at jeg måtte betale for et nytt. Det ville jeg ikke med tanke på at det forumet appellerte lite til meg. (I tillegg så skulle ikke jeg stille spørsmål, jeg skulle hjelpe andre brukere, og det ville jeg i hvertfall ikke betale for)

Jeg ville gladelig betalt litt for hardware forumet (og tydeligvis er det andre som vil det også), men jeg er skeptisk til om "alle" vil det, jmf å gjøre det "vanskelig" for nye brukere.

Nå er det nevnt at det ikke nødvendigvis trenger å koste noe selv om hw innfører sms registrering av en eller annen art (noe som ville vært optimalt), men noen må ta kostnadene ved en slik tjeneste (med mindre teloperatørene tilbyr sånt gratis)

Det kan selvsagt dekkes av annonser etc, jeg har ingen kjennskap til hw's regnskap.

Noen vil garantert ikke like dette, så spørsmålet er da hvor mange.

Det blir eventuelt en vurderingssak for foumsstyret. Det er i hvertfall bra med tanke på å forhindre flere "brukere" på samme person.

Sp+

Lenke til kommentar

Et forslag: Et irriterende moment ved forumet er bumping. Dette kan man vel forhindre ved å nekte samme bruker å poste to ganger på rad. Har man mer på hjertet kan man redigere eksisterende innlegg. Er dette teknisk mulig?

Ellers så bør man vel tåle en del brukere med 127 Gb disker. Personlig synes jeg ikke de er det største problemet. Verre er det med digresjoner og ufinheter man som oftest finner i kategorien webshoperfaringer. I tillegg til små korte unyttige innlegg.

HWs forum er en kjempesuksess. Dette skyldes delvis at det er enkelt og brukervennlig. I motsetning til no.it.maskinvare.diverse trenger man ikke konfigurere en news-klient med ISPs news-server for å poste (Google er mulig å bruke, men med et langt tidslag). Denne lave brukerterskelen trekker i retning av flere umodne brukere. Utfordringen til moderatorteamet blir derfor stor.

Oppdragelse er vanskelig, men nødvendig. Betaling og andre restriksjoner vil gjøre forumet fattigere og øker risikoen for at man kaster babyen ut med vaskevannet. Et av de aller viktigste momentene er å beholde de kloke hodene. Det forutsetter at man blir kvitt irritasjonsmomentene (og kanskje at man er litt rause innimellom).

mvh

IP

Lenke til kommentar

Her er noen ting jeg tror kan være lurt å vurdere for å heve kvaliteten.

• Hindre at useriøse brukere registrer seg. Det kan man gjøre ved å vanskeliggjøre registreringsprosessen ved hjelp av for eksemplel mobil med en liten avgift på 10-30 kr. Her er det en viktig balansegang: man må sørge for at man ikke også hiver de som bidrar med noe positivt her. Det bør være et mål å heve gjennomsnittsalderen noen hakk. Jeg tror blant OT-seksjonen tiltrekker seg endel av de yngste.

• Få slutt på unødvendige korte innlegg som ikke fører til noe konstruktivt, eksempelsvis et smilefjes, "Jeg er enig", osv. Dette er irriterende! Som en annen sa så genialt her "Hvis en post ikke spør, svarer, utdyper eller ber om en utdyping bør posteren få en smekk på fingrene. Humor er et unntak."

Slett slike innlegg, og gjør de som stadig poster slike innlegg oppmerksom på det.

• Jeg tror kanskje det er en liten svakhet at det er ganske mange unge moderatorer. Jeg mener ikke at det bør innføres aldergrense, men forumstyret bør være bevisst på dette når de "ansetter" moderatorer. De unge moderatorene gjør sikkert en flott jobb, men det er ikke alltid like gøy for en rekrutt på 28 år å bli irettesatt av en sersjant på 18.

edit: leifer

Endret av oro2
Lenke til kommentar

QUOTE (solar_panel+ @ 17/11/2004 : 20:44)
Jeg ville gladelig betalt litt for hardware forumet (og tydeligvis er det andre som vil det også), men jeg er skeptisk til om "alle" vil det, jmf å gjøre det "vanskelig" for nye brukere.

Jeg hadde gladelig betalt et par hundringser i året for å bruke forumet, jeg. Ved å innføre dette, slipper vi en haug med drittunger som eier et domene og har uendelig med email-adresser.

Det er snakk om én 0,5l Cola. Ikke et stort offer, spør du meg.

For øvrig er jeg svært glad for at denne tråden endte opp såpass konstruktiv som den gjorde. Mange gode forslag her, og jeg håper det kommer mange flere. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 17/11/2004 : 22:43)
Dog synes jeg man kunne få prøve å poste en 30 innlegg før man måtte begynne å betale - slik at man fikk ta å "prøve ut forumet" før man betaler noe.

Det tror jeg ikke er den god ide. Da vil man fortsatt ha mange som kommer innom for å skrive useriøse innlegg. Utprøving (les: lese poster) kan man gjøre som gjest.

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 17/11/2004 : 22:40)
QUOTE (solar_panel @ +17/11/2004 : 20:44)

Jeg hadde gladelig betalt et par hundringser i året for å bruke forumet, jeg. Ved å innføre dette, slipper vi en haug med drittunger som eier et domene og har uendelig med email-adresser.

Det er snakk om én 0,5l Cola. Ikke et stort offer, spør du meg.

For øvrig er jeg svært glad for at denne tråden endte opp såpass konstruktiv som den gjorde. Mange gode forslag her, og jeg håper det kommer mange flere. :)

Betaler du et par hundringser for 0.5l Cola? Eller misforsto jeg?

Lenke til kommentar

QUOTE (oro2 @ 17/11/2004 : 21:13)
Her er noen ting jeg tror kan være lurt å vurdere for å heve kvaliteten.

• Hindre at useriøse brukere registrer seg. Det kan man gjøre ved å vanskeliggjøre registreringsprosessen ved hjelp av for eksemplel mobil med en liten avgift på 10-30 kr. Her er det en viktig balansegang: man må sørge for at man ikke også hiver de som bidrar med noe positivt her. Det bør være et mål å heve gjennomsnittsalderen noen hakk. Jeg tror blant OT-seksjonen tiltrekker seg endel av de yngste.

• Få slutt på unødvendige korte innlegg som ikke fører til noe konstruktivt, eksempelsvis et smilefjes, "Jeg er enig", osv. Dette er irriterende! Som en annen sa så genialt her "Hvis en post ikke spør, svarer, utdyper eller ber om en utdyping bør posteren få en smekk på fingrene. Humor er et unntak."
    Slett slike innlegg, og gjør de som stadig poster slike innlegg oppmerksom på det.

• Jeg tror kanskje det er en liten svakhet at det er ganske mange unge moderatorer. Jeg mener ikke at det bør innføres aldergrense, men forumstyret bør være bevisst på dette når de "ansetter" moderatorer. De unge moderatorene gjør sikkert en flott jobb, men det er ikke alltid like gøy for en rekrutt på 28 år å bli irettesatt av en sersjant på 18.
edit: leifer

Jeg er enig med deg i mye av det du sier. Men saken er den at OT er en viktig del for mange av brukerne. Jeg tor at ved å gjøre OT slik at den delen ikke kommer opp på "Vis nye innlegg" er en løsning.

Jeg personlig er ikke for å stenge OT, for merkelig nok er forumet en stor familie for mange. Det er mange brukere som jeg verdsetter som en del av "min familie"

Jeg syns det er gøy å se i SnowDOG's humortråd, jeg smiler godt av Ananas sine små frekke innspill på forumet. Disse bruker jeg bare som eksempler på morsomme folk i OT delen (sier ikke at disse ikke bidrar i andre deler av forumet).

For utrolig nok er alle mennesker og alle bidrar med sin tilstede værelse på forumet.

Det beste hadde jo vært at hver enkelt bruker kunne velge ut de søsterforum som skal vises i deres "vis nye innlegg", på den måten hadde man kanskje ikke blitt irritert over tråder som "hva har du på brødskiva", "hjelp meg finne kjæreste" og "Hunden min gnikker seg mot begnet mitt, er den homofil?". Standarden er jo at man kun har det forumet der man regger seg. www.hw.no vil da få opp hw forumet. Etc.

Kanskje litt mye å ønske, men det bør være mulig å få OT delen uaktiv i"vis nye innlegg".

Dette sammen med at man fjerner hurtigsvar muligheten hadde vært topp:D

Jeg er ikke for å ha begrensinger i ord. Mange ganger holder et lite :blush: for å utrykke sin mening. Dog syns jeg man kan slette innlegg som er upassende i data delen av forumet.

Når det gjelder brukermoderatorene ser jeg jo hva du mener. Dog hadde jeg syntes det var bra med en begrensning i hva de har mulighet å gjøre. Slette upassende innlegg, flytte tråder samt endre tittel og innlegg er nok. Vi kunne ogå mange fler brukermoderatorer. De som bemerker seg positivt kan bli moderator etter en periode, og vil da ha flere modereringsmuligheter. Men ser absolutt at det er en fordel med "eldre moderatorer" ;)

Dette var korte tanker i natten fra meg.

edit: posten er full av skrivefeil, da jeg sitter på et tastatur som mangler merker på knapper og det er stupmørkt i rommet

Lenke til kommentar

Hei,

Her er et klassisk eksempel på en førstegangs bruker der registrerer sig

fordi han har et vigtigt problem, som han kanske ikke har funnet løsning på, ved å søke på forummet.

Dette er også et eksempel på, hvordan man som 'gammel' bruker bør behandle nye brukere.

Han lager en lettforståelig topic og beskriver sitt problem rimeligt.

Han får et svar med en løsning, som han kan bruke til noget.

Han bryr sig om å gi en tilbakemelding på at løsningen virket.

Bedre kan det vel ikke gøres?

Denne person er ikke siden set på forummet (bare de 2 innlegg med dette navn), men han er sikkert storfornøyet og har sikkert anbefalt forumet til andre.

Her er linken til tråden

PS. Sjeldent jeg er den første der får lov å svarre :-)

Edit: UPS! feil link :-)

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

QUOTE (SteffyBoy @ 17/11/2004 : 22:49)
Betaler du et par hundringser for 0.5l Cola? Eller misforsto jeg?

Det gjorde du nok. Det diskuteres en symbolsk sum på 10kr (= en Cola), hva jeg ville betalt, er noe helt annet.

Men, kanskje litt knotete formulert av meg.

Kimmer: han/hun har også postet i riktig kategori, samt skrevet en særs beskrivende emnetittel. Dette er mer unntaket enn regelen når det gjelder nye brukere, dessverre.

Lenke til kommentar

Kimmer: han/hun har også postet i riktig kategori, samt skrevet en særs beskrivende emnetittel. Dette er mer unntaket enn regelen når det gjelder nye brukere, dessverre.

Hei,

Som jeg skrev: 'Et klassisk eksempel' som ku rammes inn og henges på veggen :-)

Dem var faktisk en del av før i tiden.

Og det viser jo også, at det ikke er så 'vanskeligt' å registrere sig - hvis man vil/gider!

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hadde man fått bort disse fjortiss trådene her på forumet så tror jeg forumet hadde blitt en bedre plass for oss som er seriøse..Hva er vitsen med en tråd som f.ek..hvilken film så du sist osv...Er helt bak mål og ha noe sånt her på forumet spør du meg... :hrm:

Endret av Znoken
Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 23:18)
Når det gjelder dette med å fjerne noe fra forumet ville jeg nok begynt med det som ikke har noe med Datarelaterte ting å gjøre , som feks bil og Motor , ser liksom ikke at dette passer helt inn her .

Det er ikke bare et dataforum. Forumet er for alle søstersidene i HW-nettverket (blant dem amotor.no)

Lenke til kommentar

QUOTE (oro2 @ 17/11/2004 : 23:20)
QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 23:18)
Når det gjelder dette med å fjerne noe fra forumet ville jeg nok begynt med det som ikke har noe med  Datarelaterte ting å gjøre , som feks bil og Motor , ser liksom ikke at dette passer helt inn her .

Det er ikke bare et dataforum. Forumet er for alle søstersidene i HW-nettverket (blant dem amotor.no)

Det er det som er det gale med hele forumet...Når man skal hive på en drøss av søstersider så er det nødt til og bli kaos og rot her inne...Er bedre og dele opp nettverket da så vi kan ha datarelaterte ting på en plass og all slags annet møl på en annen plass da...Burde være noe og tenke på for de som drivere disse foumene.... :hrm:

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...