Gå til innhold

Strengere justis på forumet .

Anbefalte innlegg

QUOTE (DesertGlow @ 17/11/2004 : 16:25)
2. Det å slette enkeltinnlegg med meningsløst innhold har kommet opp tidligere i tråden, og kan være noe vi bør bli flinkere på. Det å få inn en minimumsbegrensning på antall ord/tegn i en post vil nok også hjelpe godt på.

Jeg synes det er mer realt å slette støtende innlegg og gi advarsel enn å stenge tråden, siden sistnevnte straffer alle og ikke bare dem som ypper til bråk. Gjengangere bør som sagt også straffes hardere etter min mening slik at de lærer seg at regler skal følges. God oppførsel bør også premieres som sagt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig skeptisk til en del av forslagene om å gjøre det "vanskelig" for nye brukere å melde seg inn (herunder også elite forum)

Ja, man må kunne stille noen krav til nye brukere, men man må ikke skremme bort seriøse brukere i et forsøk på å ta de useriøse.

Det er/var f.eks veldig mange HL2 spillere som var rimelig sinte på valve/steam pga den valideringen kombinert med for liten serverkraft. (Minst en post på forumet i går handlet om dette) Her ble legitime brukere forhindret i et forsøk på å ta skurkene.

Vi ønsker vel ikke slike tilstander her? Og dersom ingen nye brukere gidder/tør melde seg inn vil vel forumet dø ut etterhvert.

Eventuelle tiltak er kanskje at nye brukere må svare på minst 3 tråder (og da ikke tulleinnlegg, i samsvar med rettningslinjene) før de får opprette en ny. (Vi taper da nye brukere som bare vil stille et spørsmål, men man kan ikke få alt). Det reduserer muligens sjangsen for at noen melder seg inn og spør hvorfor de bare får brukt 128GB av den nye disken de har kjøpt, e.l

---

Angående strengere/svakere moderering:

Jeg synes terskelen for en advarsel (10%) burde være litt høy,

men at terskelen for en PM eller innlegg av typen "XXX var en liten overtramp. Ber om at du tar det litt rolig." fra mod bør være lavere.

Slike innlegg fra mod direkte i tråden kan være en god pekepinn for andre brukere, men den/de "fornærmede" vil da selvsagt ønske å forsvare seg (og så går hele tråden OT) En balanse av hva som er tillatt er viktig.

---

Off Topic forumet holder jeg men stort sett unna, så det har jeg ingen mening om, utover at hvis det fungerer som en Irc erstatter så bør man kanskje vurdere noen tiltak.

Sp+

Lenke til kommentar

QUOTE (snorreh @ 17/11/2004 : 16:35)
QUOTE (DesertGlow @ 17/11/2004 : 16:25)
2. Det å slette enkeltinnlegg med meningsløst innhold har kommet opp tidligere i tråden, og kan være noe vi bør bli flinkere på. Det å få inn en minimumsbegrensning på antall ord/tegn i en post vil nok også hjelpe godt på.

Jeg synes det er mer realt å slette støtende innlegg og gi advarsel enn å stenge tråden, siden sistnevnte straffer alle og ikke bare dem som ypper til bråk. Gjengangere bør som sagt også straffes hardere etter min mening slik at de lærer seg at regler skal følges. God oppførsel bør også premieres som sagt.

Men er det da "god oppførsel" og bruke lime/klippe metoden , bare for å irritere andre . Dette selv etter saklige argumenter fra flere andre .

La oss feks ta tråden " Dell vil ikke satse på AMD64"

Der får jo du hennvendelser flere ganger , men ditt eneste svar er å "pøse" ut flere .

For å vise dette kan jeg nevne at du i den posten har 46 innlegg ,, av disse er 16 helt uten din kommentar og du benytter totalt 79 Lim/klipp og quoter i denne ,der mesteparten går på det samme .

DISSE 79 er fra andre utenlandske sider , jeg har ikke tatt med quting fra forumet her eller av forumbrukere her , disse innleggene øker også i takt med at andre bemerker dette .

Slik oppførsel viser en svært arrogant holdning og er med på å skape koflikter på forumet i mye større grad en at jeg feks sier det rett ut til deg hva du gjør .

Desverre er slik holdning tillatt her på forumet og du velger å bruke dette fordi du vet at du da ergrer andre til å trå over streken og din hat propaganda kan fortsette . :thumbdown:

Dette er som sagt tidligere en holdning jeg kommer til å bekjempe med nebb og klør så lenge jeg får være på forumet , dog har jeg en mistanke om at det ikke blir så lenge siden denne metoden du bruker er tillatt , menst jeg ikke har lov å fortelle deg det .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 17/11/2004 : 16:17)
Et slikt system brukes allerede og det har nok forh.vis hjulpet litt på. :)

Hei,

Til psilocype og Ueland:

Som dere kan se er det en stund siden jeg var inneom registreringsdelen :yes:

Beklager.

Og til Øyvinn Dahle. Kjempe flott innlegg - har nu altid hatt stor respect for dig :thumbup:

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

QUOTE (solar_panel+ @ 17/11/2004 : 16:38)
Jeg er veldig skeptisk til en del av forslagene om å gjøre det "vanskelig" for nye brukere å melde seg inn (herunder også elite forum)

Ja, man må kunne stille noen krav til nye brukere, men man må ikke skremme bort seriøse brukere i et forsøk på å ta de useriøse.

Hei,

Hvorfor vil dere ungdommer ha at alting skal være så lettvint. Der er ingenting ute i det virkelige liv (livet uten for datarommet), der er/eller kommer lettvint.

'Vanskelige' registreringsmetoder er en godt avprøvet metode og fungerer jo bra over hele verden.

Å søke på en jobb er ikke specielt lettvint heller - der foregår jo også en slags filtrering der.

Jeg tror bestemt ikke at 'vanskelig' registreing skremmer bort nogen seriøse brukere - tvertom!

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Jeg syntes vel at Snekker'n og DesertGlow kan ta den diskusjonen sin videre på PM, den tilfører ikke akkurat noe positivt til tråden.

Som nevnt, et superforum er nok den sikre død ja. Men at innmeldingsrutinene kunne vært gjort "vanskeligere" er jeg helt for. Det er for mange småpostere som kun er ute etter å "trolle".

Lenke til kommentar

QUOTE (Desdichado @ 17/11/2004 : 17:25)
Jeg syntes vel at Snekker'n og DesertGlow kan ta den diskusjonen sin videre på PM, den tilfører ikke akkurat noe positivt til tråden.

Som nevnt, et superforum er nok den sikre død ja. Men at innmeldingsrutinene kunne vært gjort "vanskeligere" er jeg helt for. Det er for mange småpostere som kun er ute etter å "trolle".

Vel nå er jo den diskusjonen over . Liker bare ikke at det hentydes til at dette er en "sutrepost" for at jeg fikk en advarsel , det blir bare for dumt .

Ellers er jeg enig i at et superforum er den sikre død .

Lenke til kommentar

Jeg registerer dessverre at enkelte ikke er i stand til å skille sak fra person, og fortsetter med den samme uakseptable oppførselen til tross for advarsler. I Dell-tråden det henvises til her så har trådstarteren her kommet med minst 15 poster med personangrep. Direkte useriøst og ødeleggende for en ellers grei diskusjon, ikke noe mer å si om det egentlig :no:

Akkurat i denne saken endte det med at en moderator stengte tråden. Det synes jeg ikke var en rett avgjørelse så jeg har klaget på den, for jeg mener heller at støtende innlegg burde vært slettet og bråkmakeren utestengt.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

QUOTE (snorreh @ 17/11/2004 : 17:35)
Jeg registerer dessverre at enkelte ikke er i stand til å skille sak fra person, og fortsetter med den samme uakseptable oppførselen til tross for advarsler.   I Dell-tråden det henvises til har trådstarteren her kommet med minst 15 poster med direkte personangrep. Direkte useriøst og ødeleggende for en ellers ryddig diskusjon, ikke noe mer å si om det egentlig :no:

Akkurat i denne saken endte det med at en moderator stengte tråden.  Det synes jeg ikke var en rett avgjørelse så jeg har klaget på det, for jeg mener heller at støtende innlegg burde vært slettet og bråkmakeren ble utestengt.

Jepp den ble stengt på oppfordring fra meg , da det var umulig å få deg til å endre holdning , men fortsett å spill martyr du .

15 poster med personangrep , nei nå får du vitteligen komme ned på jorden , og se hvor du er .

Det gjøres også oppmerksom på at de fleste var enige med meg at det var du som drev dette for langt . herregud da mann .

EDIT: Her gir du jo klart uttrykk for hav du er ute etter , nemmelig å få fjernet "likeverdige" konkurenter fra forumet slik at du kan fortsette uforstyrret med dine poster .

At du heller ikke er istand til å se at det var du og ikke jeg som der fikk hovedtyngden av kritikk sier vel mere om deg enn noen andre .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

QUOTE (satyrium @ 16/11/2004 : 22:53)
Guruen (hvertfall for oss i webdesign-delen) Eric Meyer har nylig kommet med et blogginnlegg: Mailing List Community Care/.

I dette innlegget nevnes blant annet "Group as User: Flaming and the Design of Social Software" og "css-discuss Policies", som inneholder retningslinjer, og hvordan offentlige forumet kan modereres.

Nyttig lesestoff, som kanskje klarner tankene litt.

En god del interessant stoff. Bet meg spesielt merke i disse to avsnittene som gjelder posting på forumet (What to Ask and How to Answer):

Edit: I tilfelle noen er i tvil: Første avsnitt er til snorreh (vet det står URL og ikke quoting), andre avsitt er til Snekker'n.

Simply posting a URL as an "answer" is also discouraged. Back up that URL with a little explanation of what the reference is about, why you posted it, and some keys to understanding the resource you're referencing. It doesn't have to be a novel; a line or two will usually suffice. But that line or two will be of enormous help to people reading your message, who may not be as expert as you are.

Above all, if you can't answer with a modicum of respect, or without feeling somehow annoyed by the question, then DO NOT ANSWER AT ALL. I'm dead serious about this. You may have seen and responded to a question six thousand times, but the person asking has only heard it once: when they asked it. They're asking it in order to fill a gap in their own knowledge. Make your answer an encouragement for more questions, not an incentive to unsubscribe.

Edit: Endret tekst på linken

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 17:38)
QUOTE (snorreh @ 17/11/2004 : 17:35)
Jeg registerer dessverre at enkelte ikke er i stand til å skille sak fra person, og fortsetter med den samme uakseptable oppførselen til tross for advarsler.   I Dell-tråden det henvises til har trådstarteren her kommet med minst 15 poster med direkte personangrep. Direkte useriøst og ødeleggende for en ellers ryddig diskusjon, ikke noe mer å si om det egentlig :no:

Akkurat i denne saken endte det med at en moderator stengte tråden.  Det synes jeg ikke var en rett avgjørelse så jeg har klaget på det, for jeg mener heller at støtende innlegg burde vært slettet og bråkmakeren ble utestengt.

Jepp den ble stengt på oppfordring fra meg , da det var umulig å få deg til å endre holdning , men fortsett å spill martyr du .

15 poster med personangrep , nei nå får du vitteligen komme ned på jorden , og se hvor du er .

Det gjøres også oppmerksom på at de fleste var enige med meg at det var du som drev dette for langt . herregud da mann .

Enig Snekker'n!

Lenke til kommentar

Hei,

Også enig med Snekkern.

At snorreh bryter reglerne i første ommgang er jo det som gør det hele så håbløst!

Hvordan får man vekk disse innlegg/personer, som avføder et fustrert upassende svar/personangreb. Jeg er selv iblant dei som må gå rett på personen, hvis ikke annet hjelper eller der ikke er hjelp i nærheten. Det fungerer i det virkelige liv - men jeg vett jo det ikke fungerer her.

Skaden er jo sket når man trykker på 'Report' knappen. Folk har jo set hva der ble skrevet. Folk har dannet seg en mening - kanske endret oppfattlese.

Kanske det er en dårlig idè med et superforum - men jeg er bange for at der plutsligt dukker opp et annet seriøst forum et annet sted - hvis ikke der sker nogen kraftige endringer her.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 17/11/2004 : 18:28)
Ok, både Snorreh og Snekker'n: kutt ut. Dette har blitt til en svært konstruktiv tråd, så ta kranglingen deres over PM eller email.. ikke her.

Greit nok , men DIREKTE løgn finner jeg meg ikke i .

Så et forslag for å dempe nettop noe av problematikken , hva med et forbud mot mere en et klipp eller en link i hvert innlegg samtidig som den som poster dette MÅ tilføre noe konstruktivt i tillegg med egne ord :hmm:

Lenke til kommentar

QUOTE (Kimmer @ 17/11/2004 : 17:10)
QUOTE (solar_panel @ +17/11/2004 : 16:38)
[...]

Hei,

Hvorfor vil dere ungdommer ha at alting skal være så lettvint. Der er ingenting ute i det virkelige liv (livet uten for datarommet), der er/eller kommer lettvint.

'Vanskelige' registreringsmetoder er en godt avprøvet metode og fungerer jo bra over hele verden.

Å søke på en jobb er ikke specielt lettvint heller - der foregår jo også en slags filtrering der.

Jeg tror bestemt ikke at 'vanskelig' registreing skremmer bort nogen seriøse brukere - tvertom!

Mvh

Kimmer

For å snu litt på det:

Jeg har flere ganger sett spørsmål i vg eller dagbladet sitt forum (husker ikke hvilket) som jeg lett har kunnet svare på, men har rett og slett droppet det fordi registrerings delen var for "vanskelig" (glemt passord, betale noen kr, rote med tlf. Gidder ikke det for å svare på et spørsmål)

Jeg skiller litt mellom hardware forumet og en jobb, da mange her inne faktisk bruker tid og ressurser på å hjelpe andre, uten at vi tjener noe som helst på det (og på dette grunnlaget synes jeg også at det er topp at noen faktisk gidder å være moderatorer)

Da synes at det skal være, ikke nødvendigvis lett, men i hvertfall ikke vanskelig å registrere nye brukere.

Ellers er det godt å høre at jeg fremdeles kvalifiserer som ungdom (23).

Problemet med et superforum ville jo vært at ingen hadde noen "problemer" å komme med, det hadde bare blitt en debattarena for folk som vet mye.

(Har hardware et stort nok brukergrunnlag for å innføre noe sånt?)

---

En liten oppryddning i forumet hadde ikke skadet, det er veldig mange innlegg med bare smileys, eller "den skal jeg også ha", "den var lekker" etc

(Var vel en annen som påpekte det her, men jeg fant den ikke igjen i farten)

Sp+

Lenke til kommentar

Hei,

I tillegg til de mange bra forslag der efterhvert er kommt her - mener jeg - at forumstyret/teamet står overfor 3 valg mht tiltakk der kan gøres her og nu:

1. "Ska vi ta pisken frem" (noget som snekkern mener allerede er sket).

Dette virker kanske her og nu, men på sigt vil det føre til at folk blir bange og ikke tør skrive noget i forummet.

2. Øke mængden av 'public moderate moderèringer' og ved gentakelser er det 'frem med pisken'.

Dette har både en kortsigtet og langsigtet virkning og ikke mindst en preventiv virkning, der ikke skremmer folk nevneverdigt. Sagt med andre ord: Moderatorerne må gøre sig mere synlige end de er nu.

Dette er bl.a 'psilocybe' skikkelig bra til! (dog alt for lite) 'Keep up the good work'.

3. 'Kollektiv avstraffelse' som f.eks å stenge/adskille/sammenslå diverse forums.

Denne metode virker bra i Millitæret og i speiderlejren men vil nok ikke fungere her ved tastaturet.

Jeg stemmer på punkt 2 :-)

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

QUOTE (solar_panel+ @ 17/11/2004 : 19:18)
Jeg har flere ganger sett spørsmål i vg eller dagbladet sitt forum (husker ikke hvilket) som jeg lett har kunnet svare på, men har rett og slett droppet det fordi registrerings delen var for "vanskelig" (glemt passord, betale noen kr, rote med tlf. Gidder ikke det for å svare på et spørsmål)

Hei,

Du skriver at du er innenom flere ganger - det er jo bare en gang man registrer sig. Kan virkelig ike se noget problem her.

Ung ja - jeg håber aldrig at jeg blir 'rigtig voksen'! - Det blir sgu' for kjedeligt :thumbup:

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Jeg glemte passordet mitt (får ikke lov til å registrere på nytt, siden innmelding er knyttet til mobil nr)

Jeg er ikke "innom" men jeg ser hovedsakene på forsiden (akkurat som hw) og tenkte det kunne være greit å svare, men da må jeg igjennom en "vanskelig" prosess, og så dropper jeg det i stedet. Siden disse fourmene holder en lavere standard enn hw, så anser jeg ikke det som et stor tap for mitt vedkommende.

Sp+

Lenke til kommentar

QUOTE (solar_panel+ @ 17/11/2004 : 19:47)
Jeg glemte passordet mitt (får ikke lov til å registrere på nytt, siden innmelding er knyttet til mobil nr)
Jeg er ikke "innom" men jeg ser hovedsakene på forsiden (akkurat som hw) og tenkte det kunne være greit å svare, men da må jeg igjennom en "vanskelig" prosess, og så dropper jeg det i stedet. Siden disse fourmene holder en lavere standard enn hw, så anser jeg ikke det som et stor tap for mitt vedkommende.

Sp+

Om vi skulle starte med en SMS-registrering vil ikke det gjøre det vanskeligere å få laget seg et nytt passord. Den delen vil være den samme som i dag skulle jeg da tro.

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan få tak i et nytt passord, men det koster meg da 10 eller 20kr. (det gjør vel også innmelding)

Nå ville ikke det vært et problem for meg dersom det gjaldt hardware passordet, men jeg er ikke villig til å betale dette for vg/dagbladet (som sagt, husker ikke hvilket) forumet, siden jeg synes disse holder en mye lavere standard.

Det jeg da tenker er at om jeg føler det slik for disse forumene, er det vel ikke usannsynlig at noen tenker det samme om hardware forumene, eller?

Sp+

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...