Gå til innhold

Strengere justis på forumet .

Anbefalte innlegg

QUOTE (Desdichado @ 17/11/2004 : 12:18)
DesertGlow - Det er intet mindre enn ansvarsfrasrivelse. Å slenge det i fanget på oss brukere. Dere kan ikke forvente at vi skal komme med retningslinjer ovenfor dere og dette forumet. Dersom de retningslinjer dere ikke har lagt dere på fungerer så MÅ dere endre disse deretter. Dere kan be oss om forslag, men i bunn og grunn så er det dere som må stå for dette.

Å rulle inn? gi deg a....

Poenget her er at det er sannsynligvis hundrevis av forskjellige meninger om hvordan ting skal gjøres, og selv om man gjør en forandring er det ikke sikkert at den får den ønskede effekten.

La meg ta noen eksempel:

1. Husker du yummy-modereringstiden? Halve forumet hatet yummy for sin ubehøvlede moderering som rett og slett var å kalle en spade for en spade, og ta harde avgjørelser. Halve forumet hatet ham, 25% kunne ikke brydd seg mindre og resten synes det var kjmpebra at noen tok ansvar. Var dette vellykket synes du?

2. Vi har noen ganger kjørt noen skikkelige raid hvor vi har stengt alt av poster som har væørt feilpostet og med dårlige emnefelt. Dette har sendt et klart signal til brukerne om at dette ikke aksepteres, og andelen feilposter etter slike raid har gått betydelig ned. Noen synes dette er genialt fordi man minker feilposting, andre synes det er maktmissbruk og vi blir kalt maktsyke nazimoderatorer som ikke har bedre å finne på enn å stenge andre sine poster. Er dette vellykkede raid?

3. I et forsøk på å gjøre forumet mer oversiktlig slo vi sammen de mer eller mindre overlappende hovedkategoriene hardware og overklokking. Den store majoriteten hadde ingen formening om dette i det hele tatt, noen mente at dette var den største tabben vi hadde gjort noen gang, mens andre igjen mente at dette var et flott tiltak som gjorde det enklere å finne fram til poster, selv om det var mange kategorier i den nye kategorien. Vil du si dette var vellykket?

4. I et forsøk på å stoppe mye drittkasting i P&R-forumet ble dette stengt i en periode. Ting roet seg ned, og diskusjonene ble mer siviliserte når det ble åpnet igjen senere. Flere verdifulle brukere forlot forumet i protset mot maktmissbruk og arroganse fra moderatorene som ikke ville høre på hva brukerne hadde å si. Vil du si at dette var vellykket?

Denne situasjonen: Noen brukere sier at ting ikke fungerer som det skal, moderatorene gjør ikke en god jobb, og det pekes ikke på ønsker om hva slags moderering man ønsker. Andre sier at moderatorene gjør en god jobb. Når man fremsetter klager så følger det et visst ansvar. Ser man et problem, så må man komme med forslag til endringer som kan fjerne problemet. Dette er ikke ansvarsfraskrivelse, men handler om å forsøke å lage retningslinjer på en slik måte at brukerne er fornøyde. Derimot er det ansvarsbeskrivelse fra brukernes side som ikke kommer med forslag fordi man klager på en sak, og ikke ønsker å komme med konkrete forslag. På denne måten har man da fri rygg til å klage på de eventuelle nye tiltakene som blir satt inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er min mening. Påpeker at dette er min mening og at dere oppfatter meg som en bruker og ikke som en av nettverket her

Først stiller jeg en diagnose som jeg tror alle er enig i:

Forumet sliter med seriøsitet og har en alt for stor prosent andel av brukere som ikke er det minste intressert i hardware. På grunn av stor brukermasse blir det lengre og lengre mellom de virkelig store bidragsyterne.

Hva er så årsaken til dette?

Det er klart at ledelse og styringen av forumet må ta ansvar for det som har skjedd i den senere perioden. Det bør alle være enige om.

Fall i kvaliteten grunner i to ting:

1) Det er for lett for mindreårige å delta på dette forumet, samt at de som melder seg på har liten eller ingen interesse for data overhode.

2) Moderatorteamet gjør ikke god nok jobb.

Når du øker kvaliteten på et forum vil også andelen av useriøse mennesker forsvinne. Et godt eksempel er avforum der de ikke sliter med de samme problemene forumet her sliter med. Kanskje skyldes dette at de har spesialisert seg på et felt, der de som er interesserte samles.

Hw har jo alt fra dataintresserte til bilintresserte. Det blir ofte å bite litt for mye over kakestykket. Jeg for min del ser ikke helt grunnen til å ha forum knyttet opp mot nettverket som absolutt ikke oppdateres ei heller bidrar nope særlig til forumet.

En annen løsning som mange her er inne på er moderator teamet. Jeg er enig i at moderatorteamet preges av for ung alder. Og dette skjønner de som har vært i millitæret. Det er lettere å akspetere en bestemmelse av en som er eldre enn en selv samt at man respekterer denne for dennes kunnskap og tidligere innlegg.

Vi har to typer brukere:

De unge som stort sett gir blanke i hva en moderator gjør, om de skulle bannes har de gjerne en ny konto oppe å gå i løpet av en time

De eldre brukerne som faktisk tar seg nær av å få en advarsel. Spesiellt når dette er fillieting. Jeg mener vi bør ha litt takhøyde her og at folk bør ha en forståelse av ironi. Og når du først begynner å få warn er det kort mellom hver gang det dukker opp en ny

Ser at det etterlyses en del ting som underbygger påstanden om feil moderator avgjørelser etc.

Her kan jeg bruke meg selv som eksempel. Jeg var for et års tid tilbake i den situasjon at jeg mottok en del advarlser. Falktisk fikk jeg en aller aller siste warn, og hvis det ikke var slutt nå, skulle jeg på huet og ræva ut.

Kun en administrator var på min side, samt en virkelig god mod som nå har valgt å ikke være en del av moderatorteamet. Dette gjorde at jeg ble værenede på forumet.

I så fall hadde jeg ikke vært noe savn for enkelte brukere, men en ting er sikkert jeg vet at jeg bidrar mye gjennom mine artikler, tester og innlegg.

Jeg tror dessverre at vi har mistet en del brukere som kunne vært en stor ressurs for forumet, samt for nettverket her på hw nettop pga dårlige avgjørelser i moderatorteamet. Dette sammen med kvalitetsfall og oversvømmelse av "fjortiser" som tror dette er en chattekanal på IRC gjør at en del forsvinner.

Har jeg noen løsning på dette?

Det er vanskelig å skifte rettning når avgjørelser er tatt. Men jeg tror at begrensning hos brukermoddene er en mulighet. Dette betyr at de bare har tillgang til å endere tittel, samt flytte tråder. Vi kunne sikkert hatt 20 slike personer. Rett og slett ordensvakter.

Har liten eller ingen løsning på problemet ellers, men ville bare uttale meg til støtte for de som ønsker å gjøre forumet bedre.

Lenke til kommentar

1. Om jeg husker Yummy?

Ja, og jeg er en av de som savner ham. En spade er og foblir en spade,

bare fordi enkelte er flinkere til å uttrykke seg gir dem ikke rett for det.

2. Er dette vellykkede raid?

Nei, hvorfor? Det vitner om et forumstyret som ser på siden og lar den

forringe før de til slutt tar seg selv i nakken og sier: Nå er det nok, la oss ta et skippertak!

Her bør man heller være mer aktive hver dag for å slippe slike raid.

3. Sammenslåing av hovedkategoriene hardware og overklokking.

Helt riktig, overklokking er for all del hardware. Ser ikke noen grunn til å sette disse hver for seg.

4. P&R-forumet ble dette stengt i en periode.

Også en riktig avgjørelse, er ikke alle forumbrukere like mye verdt da? Eller gjør du forskjell?

Hvorfor la det skli ut i utgangspunktet? Ta problemet før det oppstår.

Spør dere heller, hvorfor vil ikke rette kritikk mot dere åpent i en tråd som dette?

edit: tar av meg hatten og går opp i rett for Øivind Dahle, sjelden har jeg lest et bedre innlegg her på forumet. Seriøst!

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mange postinger på dette forumet, men er en flittig leser. Denne tråden har beveget seg i retning av regler for moderering som kan bidra til å bringe forumet til gamle høyder.

Min oppfatning av dette er å skifte fokus fra å stenge en del uskyldige duplikattråder til et større fokus på hva man overhodet ikke vil ha. Et eksempel på det siste er en tråd som går i øyeblikket om et grafikkort som er hentet på posten uten at det er betalt for det (Blunder av posten = gratis skjermkort?). Denne tråden er sikkert underholdende for mange, men slik den har utviklet seg har den ingenting med hverken webshoperfaringer eller annet om maskinvare. I beste fall kunne denne blitt flyttet til søppel.

Det er mange duplikattråder som ikke stenges, og det er ofte ikke nødvendig fordi de dør fort. Det er et utall tråder om sikring av trådløse nett. Disse er uskyldige fordi svaret er kort og greit. Tråden dør etter 5 poster. Andre poster feks AMD vs. Intel kan en sjelden gang være interessante men ender ofte i lange avsporinger, selv om jeg må innrømme at meningsutveklinger mellom Snekker'n , Snorreh og Knick Knack kan være underholdende og lærerike. De fleste ivrige forumbrukere vet hvilken leir de tre står i. Poenget mitt er at det til en viss grad kan forutse tidlig hva som går av skaftet, og da bør man ikke nøle med å reagere.

Det er vanskelig å stille objektive krav til en post, men det er et utall i dette forumet som ikke er berettigede. Typisk innlegg som ikke består av annet enn "Fin test!", "Oi, den vil jeg ha", "Amen!". Dette irriterer! Hvis en post ikke spør, svarer, utdyper eller ber om en utdyping bør posteren få en smekk på fingrene. Humor er et unntak.

IP,

34 år med barn

Lenke til kommentar

QUOTE (Desdichado @ 17/11/2004 : 13:13)
1. Om jeg husker Yummy?
Ja, og jeg er en av de som savner ham. En spade er og foblir en spade,
bare fordi enkelte er flinkere til å uttrykke seg gir dem ikke rett for det.

2. Er dette vellykkede raid?
Nei, hvorfor? Det vitner om et forumstyret som ser på siden og lar den
forringe før de til slutt tar seg selv i nakken og sier: Nå er det nok, la oss ta et skippertak!
Her bør man heller være mer aktive hver dag for å slippe slike raid.

3. Sammenslåing av hovedkategoriene hardware og overklokking.
Helt riktig, overklokking er for all del hardware. Ser ikke noen grunn til å sette disse hver for seg.

4. P&R-forumet ble dette stengt i en periode.
Også en riktig avgjørelse, er ikke alle forumbrukere like mye verdt da? Eller gjør du forskjell?
Hvorfor la det skli ut i utgangspunktet? Ta problemet før det oppstår.

Spør dere heller, hvorfor vil ikke rette kritikk mot dere åpent i en tråd som dette.

1. Må også si jeg hadde sansen for denne modereringen, men det førte også til mye hat, irritasjon osv fra brukere. Er dette ønskelig? Skal man kaste ut brukere som blir irritert på moderering som ofte er i overkant drøy?

2. Er lenge siden vi har hatt slike raid nå, men jeg må si meg uenig og kalle dette rimelig vellykket fordi det faktisk har hjulpet. Det er ikke slik at vi bare står og ser på hele tiden, for det blir flyttet MANGE tråder hver dag. Forskjellen er at man i slike raid ikke har flyttet eller redigert emnefelt for å få fram et poeng som folk tydeligvis ikke har fått med seg. Hvis oppgaven til moderatorene er å vise vei og "oppdra" brukerne som noen her hevder, så må dette i så fall være riktig vei å gå.

Igjen så er dette et område der mange forskjellige brukere har forskjellig oppfatning. Hvem skal man høre på?

3. Jeg synes også sammenslåingen var en god idé, til tross for at det ble mange kategorier på ett sted. Derimot vil du finne MANGE som er SVÆRT uenig med deg. Hvem skal man høre på?

4. Spørsmålet om alle forumbrukere er like mye "verdt" er vel en sak om er grunnleggende her. Leser man gjennom denne tråden så ser det ut som det er gjengs mening om at det ikke er slik. Hvem har rett?

Når det gjelder det siste spørsmålet så forstod jeg ikke helt hva du mente...

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 17/11/2004 : 13:25)

Hehe, nei det skjønte ikke jeg heller når jeg leste det nå, men her er det jeg ville frem til:

Spør dere heller, hvorfor vil ikke flere (forumbrukere) rette kritikk mot dere åpent i en tråd som dette?

(tenker da på Snekker's innlegg hvor han sier han får støtte på PM, men de sier at de er redd for represalier hvis de går "public")

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

QUOTE (Øivind Dahle @ 17/11/2004 : 13:01)
*masse rart*

At kvaliteten på forumet ikke er like høy som ønsket er det ingen tvil om, men så er spørsmålet: Vil man noen gang kunne få dette forumet opp på kvalitet ala Ace's Hardware Technical forum eller hva det nå enn heter? Svaret er selvfølgelig nei. Opp gjennom tidene kan man trolig telle personer med nok teknisk innsikt til dette på det man har av fingre og tær. De fleste som virkelig har peiling ønsker å disktere dette på større engelske fora med ekspertise fra hele verden. Derfor må man gjøre en avgrensing.

Et ytret ønske har vært å lage et "eliteforum" tidligere. Dette fører til at de som faktisk sitter inne med stor mengde kunnskap (og det er det en del av også) diskuterer sitt i sitt lukkede fora, og så dette kvaliteten på det andre rett i bunn, og forumet dør en stille død. Et annet problem er jo selvfølgelig: "Hvordan skal man velge ut elitebrukere?"

Når det gjelder modereringen så har ikke den alltid vært like god, det er jeg den første til å innrømme. Det er også årsaken til at jeg, som du vet, har nedlagt en betydelig mengde arbeid for å få fram klare retningslinjer for moderatorer. Dette ser ut til å ha hjulpet en god del.

Når det gjelder alder på moderatorer kan det godt være at man f.eks. bør sette denne vedt endt videregående utdanning. Spørsmålet er om alder i seg selv er noe som bør avgjøre en persons egnethet som moderator. Skal dog ikke gå inn på enkeltmoderatorer her i offentlighet, dette har vi en dialog på utenfor forumet.

En mulighet som det nevnes er da å begrense brukermoderatorenes makt. Rent teknisk ser det litt halvveis vrient ut, men det er bare å sette ned klare regler mot dette. I utgangspunktet høres dette rimelig greit ut, men vil trolig ha en kraftig demotiverende effekt på de moderatorene som mister sin moderatormulighet.

Når det gjelder mulighet for unge brukere å registrere seg er det nok noe vi umulig kan gjøre noe med. Det finnes ingen tekniske løsninger som gjør oss i stand til å sjekke en brukers alder - og i alle fall ikke en løsning som vi vil få konsesjon til fra datatilsynet. Den mest åpenbare er VISA-betaling, men det er enkelt å få låne av søsken og foreldre. Som du ser litt tidligere her så diskuterer vi nå internt muligheten for å få til en SMS-betaling ved registrering, og dette vil trolig kunne luke ut en del tull, i alle fall gjennom at det blir vanskeligere å registrere seg flere ganger.

Spørsmålet blir hele tiden: Hvilke problemer ønsker man å bli kvitt, og hvordan blir man kvitt det uten å lage for mange uheldige bieffekter som man ikke ønsker å leve med?

Lenke til kommentar

QUOTE (Desdichado @ 17/11/2004 : 13:34)

Hehe, nei det skjønte ikke jeg heller når jeg leste det nå, men her er det jeg ville frem til:

Spør dere heller, hvorfor vil ikke flere (forumbrukere) rette kritikk mot dere åpent i en tråd som dette?

(tenker da på Snekker's innlegg hvor han sier han får støtte på PM, men de sier at de er redd for represalier hvis de går "public")

Det vet jeg ikke. Ingen i denne tråden har fått utdelt noen som helst for advarsel eller lignende for å si sin klare mening. Det betyr trolig enten at de ikke ønsker å blande seg, har en irrasjonell frykt for konsekvenser eller ikke har noe fornuftig å komme med.

Lenke til kommentar

Er veldig enig i det mister Dahle skriver i sitt innlegg her .

Han foreslår bla begrensning hos enkelte moderatorer og det hadde sikker ikke vært dumt , iallefall den første tiden på forumet .

Jer er ikke en forkjemper for utestenging av folk over en lav sko og kommer heller ikke til å bli det og jeg vet vi har mistet noen bra folk her på ting som i utgangspunktet var en fillesak , men det virker desverre slik at det er mye prestisje ute og går og enkelte er ikke istand til å innse en feil og rette på dette , skulle nesten tro vi var på stortinget i så måte .

Ser noen reagerer tildels kraftig på at det blir dratt en sammenligning med barneoppdragelse og begynner å snakke om en formynderstat , jeg skjønner ikke den helt .

Om du som far har hatt en helt jævlig dag på jobben kommer hjem og dine barn er umulig , du går rett i fistel og smekker neven i bordet og skriker ut , nå er det nok . Hva har du oppnådd med det ?

Jo du fikk barna til å holde kjeft , men ikke av respekt men av frykt .

Din respekt og annseelse hos disse fikk imidlertid en stor ripe i lakken .

Dette kan godt overføres til det og moderere , for istedet for å bruke en hyggelig tone og lede folk tilbake på "riktig" vei så er det heller å stenge tråden dele ut advarsel eller komme med utsagn som " den neste som ytrer seg er på hue og ræva ut av forum"

Noen som ser likheten ?

Lenke til kommentar

QUOTE (DesertGlow @ 17/11/2004 : 13:44)
QUOTE (Desdichado @ 17/11/2004 : 13:34)

Det vet jeg ikke. Ingen i denne tråden har fått utdelt noen som helst for advarsel eller lignende for å si sin klare mening. Det betyr trolig enten at de ikke ønsker å blande seg, har en irrasjonell frykt for konsekvenser eller ikke har noe fornuftig å komme med.

Vel et hint kan være som noen skriver

" Greit at de sier en ikke har noe å frykte ved å si sin mening i en slik post , men det er ikke tvil om at har du krasse meninger der kommer disse til å følge deg i andre poster og du blir da fort et offer for advarselsknappen "

Lenke til kommentar

Slik jeg tror saken er, er at mange moderatorer (og trolig mye de nyeste/yngste) ikke tør å gjøre noe i situasjoner hvor ingen regler tydelig er brutt. De gjør en god jobb med å stenge, flytte og navngi tråder med feil, men det er ikke de feilpostene og trådene som gjør at kvaliteten på forumet synker.

Jeg mener at problemet ligger i akkurat slike eksempler som el-asso nevner. Raske små innlegg som vi kjenner fra IRC o.l, men som ikke bidrar til noe konstruktivt i tråden. Forumet var på topp rundt begynnelsen av 2002 mener jeg, og grunnen var nok at det var fortsatt mange av de "gamle" med mange poster som holdt en saklig og høflig tone som videre spredde seg til de nye brukerene. I dag er 90% av postene hverken saklige eller høflige, dette burde gjøres noe med.

Først og fremst er det mye redudans i postene, så søkefunksjonen bør "fikses" (om den ikke allerede er det) og det bør være litt vanskeligere å opprette en ny tråd. Med dette mener jeg at du forhåndsvise tråden du oppretter, og at du samtidig får en "FAQ-liste" som er linker til søk på populære temaer i den aktuelle kategorien. (altså om jeg vil opprette en tråd i skjermkort kategorien så får jeg se linker til søk på f.eks "skjermkort og HL2", "får ikke farge på TV-OUT", "Hva er best av nVidia og ATI", og muligens en link til ANBEFALINGER.)

Jeg mener også at "Fast reply" er en uting, for det oppfordrer til uovertenkte (om det er et ord) poster. En annen ting kan være å utvide "tre ords regelen" til å dekke poster også. Dersom du poster et reply med mindre enn 20 tegn så vil posten bli forhåndsvist for brukeren med §10 fra forumreglene under og brukeren må trykke "OK" på en knapp for å poste. (Altså at det fortsatt er mulig å poste korte innlegg, men du blir påminnet at det muligens passer bedre om du enten skriver mer informasjon (kilder osv) eller at du ikke skriver det i det hele tatt.)

En tredje ting dere kan prøve er å f.eks sende ut en solidaritets PM til alle brukerne hvor dere oppfordrer til å skrive bedre og mer saklige poster, søke før du lager en ny tråd (muligens med veiledning til søkefunksjonen, for er det ikke slik at du må bruke AND osv for å virkelig treffe relevant informasjon?), ikke skrive overflødige og redundante poster (mange som skriver "det mener jeg også", osv) og generelt være mer høflig. Dere oppdaterte nylig forumreglene og la dette på forsiden, men jeg er sikker på at det er veldig få som virkelig leste de nye reglene, og enda færre som merket forskjell fra de gamle. Og om jeg har forstått det rett så var poenget med de nye reglene å lettere "dømme" i gråsonene... ville det ikke være bedre å heller jobbe for å forbedre holdningene (om jeg kan bruke det ordet) til brukerene i steden for å finne lettere måter å piske de i rett retning? (en kombinasjon er selvfølgelig det beste, men med mer vekt på opplæringen)

Og jeg er ikke enig i at moderatorene gjør en dårlig jobb, men heller at det blir vektlagt feil deler av jobben.

Vel, det var mine meningen om saken, nå går jeg tilbake til "ferien" min. :)

Hvis en post ikke spør, svarer, utdyper eller ber om en utdyping bør posteren få en smekk på fingrene. Humor er et unntak.

Bra sagt!

Lenke til kommentar

Først en :thumbup: for innleggene til Øivind Dahle og IP.

Noen moderatorer er kanskje litt for redde for er å ta avgjørelser overfor ting som ikke direkte er i strid med regelverket. Oppfordre heller moderatorene til å bruke egen dømmekraft også i mer kontroversielle tilfeller, det å tråkke i salaten fra tid til annen burde være rettighet nummer en i moderatorinnstruksen. (Det er først når man tråkker 2 ganger i samme salat at det er grunn til bekymring)

Men ! dette forutsetter at de som er moderatorer har egenskaper til å ta slike avgjørelser og da er man sannsynligvis inne på emner som alder og livserfaring (det er en egen diskusjon jeg ikke tar nå).

Innse like godt først som sist at det er umulig å gjøre alle til lags.

Overdrevent streng moderering (Nazimoderering) kan godt være ett virkemiddel i en periode. For å forbedre en ting kan det hende at en må bevege seg bort fra den gyldne middelvei og ut til ytterkantene for å få bukt med noe som oppfattes om ett problem.

Forumet er ett tilbud, ikke en rettighet, det er derfor heller ikke noen som hindrer streng moderering.

Regelverket (overfor brukerne) er godt nok, generelt vil jeg bare si at jo mer detaljert og komplisert ett regelverk er jo mindre bryr en seg om det.

Edit: Blev desverre litt ustrukturert dette, sitter på jobb å skriver innemellom andre ting :p

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 17/11/2004 : 14:26)
Det er da ikke noe problem at folk sier meningen sin her. Så lenge det er hakket mer saklig enn "alle moderatorer suger fordi de stengte posten min", så er vi lutter øre.

Vi spør faktisk om brukernes meninger her.

Edit: Den var rettet til Snekker'ns siste innlegg.

Greit nok , men dere har tydeligvis et problem med å overbevise dem her da .

Det som ser ut som er problemet der er at enkelte har erfart/følt at deres utsagn i lignende poster tidligere har ført til at det tåltes mindre fra dem i senere poster .

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 13:52)
Om du som far har hatt en helt jævlig dag på jobben kommer hjem og dine barn er umulig , du går rett i fistel og smekker neven i bordet og skriker ut , nå er det nok . Hva har du oppnådd med det ?
Jo du fikk barna til å holde kjeft , men ikke av respekt men av frykt .
Din respekt og annseelse hos disse fikk imidlertid en stor ripe i lakken .

Dette kan godt overføres til det og moderere , for istedet for å bruke en hyggelig tone og lede folk tilbake på "riktig" vei så er det heller å stenge tråden dele ut advarsel eller komme med utsagn som " den neste som ytrer seg er på hue og ræva ut av forum"
Noen som ser likheten ?

Siden vi sammenligner moderatorer/forumbrukere med foreldre/barn-forholdet: nå har jeg faktisk en del års erfaring i jobb med barn i alle aldre (1-12 år).

Selv om de aller fleste barn/forumbrukere gjør det du ber dem om hvis du spør dem pent ("nå har jeg puttet støvlene dine på plass/flyttet tråden til riktig kategori, men det hadde vært greit om du gjorde det selv neste gang"), finnes det svarte får i begge leire. Jeg har vært ute for bortskjemte bøllefrø som river ned byggekloss-tårnene til andre, og som blir grinete og jævlige å ha med å gjøre hvis du sier at det ikke var særlig hyggelig gjort. Det pedagogisk korrekte å gjøre, er selvfølgelig å hive dem på fanget og si at "nå ble han og han lei seg for det du gjorde, det er ikke hyggelig gjort, og tenk hvis det var du som fikk tårnet ditt dyttet over ende". Så nikker ungen litt, tørker snørr og tårer, og en halvtime senere er han/hun i gang med tårn-velting igjen.

Det som derimot fungerer, er å hive dem på gangen for å "tenke over hva de har gjort" (advarsel), eller gjemme støvlene og si at "siden du ikke plasserte støvlene på plass, har det vært tyver her og stjålet dem". Så må de være alene inne i ti minutter (utestengelse) mens de andre er ute og leker. Etter det kan en av de ansatte "finne støvlene" og ungen får igjen være med i det glade felleskap, en erfaring rikere.

De sistnevnte eksemplene fungerer. Pedagogisk dulling med ubehøvlete unger/forumbrukere fungerer ikke.

Lenke til kommentar

Joda , men hvordan vet du hvem som er bøllefrø her på forumet ?

Nå har ikke jeg sagt at en skal slutte med advarsler eller utestenging . Det jeg prøver å si er at den "hyggelige" metoden bør prøves først , da ser dere jo hvem som står igjen som bøllefrø samtidig som respekten blant resten av forumbrukerne stiger et hakk eller to .

Lenke til kommentar

Godt å se at debatten har hevet seg noen hakk de siste postene, slik at man faktisk diskuterer løsningsorientert...

1. La meg ta ting litt punktvis: Søkefunksjonen står litt utenfor vår makt. Dette er en innebygget del av IPB-forumet. Google har blitt et av verdens rikeste selskaper ved å lage gode søkerutiner, så det er åpenbart en vanskelig jobb å få til. Vi kan egentlig gjøre annet enn å håpe at søkefunksjonen er bedre i IPB2 som vi forhåpentligvis har på plass i midten av desember.

2. Det med FAQ har vært et tema som har vært tatt opp før, og det har vist seg vanskelig å gjennomføre. Hvem skal skrive FAQ-ene, hva skal være i disse, og hvem skal holde de oppdatert? Et annet problem med redundaten poster er f.eks nå som HL2 ble lansert at ingen visste noe, og mange opplevde nye problemer. Slikt får man unasett ikke fjernet ved en FAQ. At folk derimot kun finner 128 GB på harddisken sin er en gjenganger... FAQ er en stor og omfattende diskusjon, så det får man eventuelt flytte ut i en egen tråd.

3. At man kan fjerne mye unødvendig posting med å fjerne Fast Reply er godt mulig. Å fjerne denne bør vi absolutt vurdere.

4. Innføring av en minimumsbegrensning på innhold i en post er en særdeles god idé, og i følge teknikerne her så bør det være en smal sak å implementere. Det bør vi kunne få på plass. Dette vil naturlig nok lage et skred av klager, slik det også er med treordsregelen, men det får vi bare ta.

5. Utsending av PM til alle brukere med oppfordring av forskjellig slag kan vi også se om vi kan få til.

6. Når det gjelder å forandre på holdningene til brukerne så vet nok de fleste at dette ikke er noen enkel sak. Ikke så lenge siden en person ved UiO skulle2. skrive doktoravhandling om vellykkede holdningskampanjer, og ikke fant ett eneste eksempel. Oppdragelse er ikke en oppgave vi kan påta oss, selv om vi gjør et realt forsøk med vår nettikette. At folk ikke velger å følge våre oppfordringer er det lite vi kan gjøre med annet enn å gjennomføre straffetiltak av et eller annet slag. Hvis noen har noen gode eksempler på hvordan man effektivt kan forandre holdninger til oppsternasige fjortisser, så legg de gjerne fram :p

7. Når det snakkes om at moderatorene må tørre å ta handling i kontoversielle tilfeller begynte hele denne tråden som et resultat av dette. Snekker'n fikk en advarseløkning grunnet sine brudd på retningslinjene, og dette faller da i dårlig jord. Her kommer det da fram synspunkter som går på at vi som moderatorer må gjøre flere slik ting som vi gjorde i dette tilfellet og startet hele denne diskusjonen. Dette viser ganske tydelig at uansett hva vi som moderatorer gjør, vil gjøre oss upopulære.

8. At folk ikke tør å si sin mening kan jeg ikke si noe annet enn at er deres problem. Vår livsoppgave er ikke å overbevise folk om at når man blir oppfordret til å komme med konstruktiv kritikk, så bør man benytte sjansen. Bør være nok eksempler i denne tråden om at folk ikke blir kastet ut av den grunn. Er ikke det overbevisende nok for dem, så får det være.

Lenke til kommentar

QUOTE (Snekker`n @ 17/11/2004 : 15:18)
Joda , men hvordan vet du hvem som er bøllefrø her på forumet ?
Nå har ikke jeg sagt at en skal slutte med advarsler eller utestenging . Det jeg prøver å si er at den "hyggelige" metoden bør prøves først , da ser dere jo hvem som står igjen som bøllefrø samtidig som respekten blant resten av forumbrukerne stiger et hakk eller to .

Å finne bøllefrø på forumet her er ikke så vanskelig...

Når det gjelder den hyggelige metoden.... Jeg mener å huske at jeg sendte flere PMs med deg for en stund siden der vi snakket om å diskutere person. Dette er den "hyggeligste" måten man som moderator kan handle. Om jeg ikke husker feil så gav du da klart uttrykk for at du ikke var interessert i å følge oppfordringene, og det har du forsåvidt gjort etter at du fikk advarseløkningen også. Du har med andre ord gitt klart uttrykk for at du ikke vil høre på administratorer eller følge retningslinjer. Hvilke metoder har vi da igjen?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...