Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Sånn som i denne tråden. Hadde trådstarter hatt et dårlig reputation-level, så hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg svarte. Jeg så tråden før noen andre hadde svart, og lurte på hvor ignorant det gikk ann å være... Men nå skal jeg slutte med offentlig personhets. Det bare passet så godt inn i sammenhengen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Vel er styggelig redd for at "klan" effekten vil komme sterkt frem , ja uhyggelig sterkt frem . Vi har jo allerede en del av den i dag og får da brukerne i disse "klanene" lov å stemme på enkeltbrukere ja da tror jeg det går ille her på forumet , å utestenge noen som driver med dette blir jo også vanskelig for om du er her kun for å tulle ja da bryr du deg verken om ditt nick eller rykte og registrerer deg raskt på nytt . Endret 3. desember 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) QUOTE (Snekker`n @ 03/12/2004 : 01:40) Vel er styggelig redd for at "klan" effekten vil koome sterkt frem , ja uhyggelig sterkt frem . Vi har jo allerede en del av den i dag og får da brukerne i disse "klanene" lov å stemme på enkeltbrukere ja da tror jeg det går ille her på forumet , å utestenge noen som driver med dette blir jo også vanskelig for om du er her kun for å tulle ja da bryr du deg verken om ditt nick eller rykte og registrerer deg raskt på nytt . OK. Men med reputation-level vil jo navnene på medlemmene i disse "klanene" komme frem, og hvis funksjonen er skikkelig innarbeidet, burde det være gjort i en håndvending å få bukt med problemet. Tror du ikke det? Og det vil jo alltid være mulig for et eller annet troll å komme seg inn. Det kan man bare ikke forhindre. Verden er full av idioter! Jeg tror at reputation-level vil over tid gi et mer oppegående forum, og moderatorene slipper å bli altfor tydelige. Systemet vil invitere til denne tankegangen, som jeg synes burde gjelde for alle ledere av diskusjoner: QUOTE If you do things right, people won't be sure you did anything at all Endret 3. desember 2004 av moskus Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Vel vanskelig å si bastant , men må si jeg har liten tro på dette , du bruker også en tråd som eksempel og du skriver at med dette systemet ville du tenkt deg om før du ville postet, ok hva kan da skje jo folk blir redde for å poste og for å si sin mening av frykt for at andre ikke liker den , dermed gidder de ikke poste , mange forsvinner til andre forum og vi sitter igjen med en slags "elite" disse vil nok ha det bra,men vil forumet ha det bra om feks 30-40% av brukerne uteble og anntall innlegg ble halvert , nei tror ikke det . Husk forumets inntekt er basert på reklame og reklameverdien baseres på anntal medlemmer og aktivitet på forumet . Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (Snekker`n @ 03/12/2004 : 02:02) Vel vanskelig å si bastant , men må si jeg har liten tro på dette , du bruker også en tråd som eksempel og du skriver at med dette systemet ville du tenkt deg om før du ville postet, ok hva kan da skje jo folk blir redde for å poste og for å si sin mening av frykt for at andre ikke liker den , dermed gidder de ikke poste , mange forsvinner til andre forum og vi sitter igjen med en slags "elite" disse vil nok ha det bra,men vil forumet ha det bra om feks 30-40% av brukerne uteble og anntall innlegg ble halvert , nei tror ikke det . Husk forumets inntekt er basert på reklame og reklameverdien baseres på anntal medlemmer og aktivitet på forumet . Jo, men noe av vitsen med å diskutere er si sin mening. Det vil alltid være noen der ut som synes at det du skriver er direkte tåpelig. Men igjen faller det tilbake til et punkt: "Dårlig"-stemmer må grunngis. Du kan ikke bare stemme en person nedenom og hjem! Da forsvinner dine privilegier til å stemme, evt. får du en ferie, m.a.o. vanlig forum-moderering. Tror neppe folk forsvinner hvis man innfører dette. Jeg tror at antall unødvendige poster går ned. Svar som: "google.com" og "nei, jeg vet ikke svaret på problemet ditt, men jeg poster alikevel". Systemet fjerner dårlige innlegg, ikke personlige meninger! Det virker her som ankepunktene på reputation-level systemet rett og slett er "dårlige brukere" som rett og slett ikke vet hvordan de skal oppføre seg, og dermed vil stemme alle andre som de ikke liker nedenom og hjem. Jeg har problemer med å se at det går den veien. Kanskje for noen, men langtifra alle. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Nei ikke for alle , det har jeg vel ikke nevnt heller . Men dette forumet har en stor overvekt av ungdom og mange av disse er her for å "ha et sted å være" og de bryr seg lite om saklighet , dessuten har du amd/intel , nvidia/ati , der det er sterke meninger ute og går og det er en kjent sak at det er mange konflikter mellom disse . Personelig brur jeg meg overhode ikke om hva andre mener om meg og kan ikke forandre mitt syn for å "tekkes" andre , dette tror jeg gjelder for mange av de som har noen år på baken , dermed synest jeg det blir for dumt at andre skal legge karakter til ditt nick bar fordi de ike liker det du står for , for til syvende og sist blir det det du blir dømt etter ikke hva du egentlig skriver . Feks har vi ca 70/30 med amd/intel , det er da klart at en som skriver om Intel vil få mye mer negativ omtale uansett hvor saklig han skriver . Sånn er det bare , men for all del innfør det bare for min del da , jeg sier bare hva jeg synest . Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Jeg tviler på det blir innført, ettersom arbeidsmengde for programmerere og moderatorer vil nok gå litt opp. ATT: Snekker`n Tror du ikke at det å måtte skrive en begrunnelse for den dårlige stemmen vil hindre slikt (på sikt)? Er begrunnelsen dårlig, fjernes stemmen. Har nettopp vært å sett i hardware forumene, og synes det hadde vært praktisk å delt ut pluss i margen til dem som fortjener det (f.eks. har du en solid kunnskapsdatabase som fortjener noe mer enn en høy postcount ), samt minus til dem som holder legger inn generelt usaklige og av og til direkte feil innlegg. Slik vil jo andre enklere oppfatte hvordan det er å diskutere med enkelte medlemmer, og kan ignorere dem hvis man har lyst. Jeg tror man vil slippe mange Off Topic debatter om "hvorfor det og det innlegget var dårlig, les retningslinjene" osv. Man stemmer dårlig og grunngir slik at andre slipper å irritere seg over denne "idioten". Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Som sagt det er fullt mulig du har rett , men jeg sier bare hva jeg tror . Selvsagt kan et slikt system like godt slå positivt ut som negativt . Personelig er jeg ikke opptatt av verken pen omtale i margen eller postcounten , da jeg ikke er for "merking" av folk . Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (Snekker`n @ 03/12/2004 : 15:01) Personelig er jeg ikke opptatt av verken pen omtale i margen eller postcounten , da jeg ikke er for "merking" av folk . Men det skjer jo uansett. Andre vil alltid danne seg et bilde av hvem du er på bakgrunn av hva du gjør. Har du et godt rykte, blir det lettere å bli tatt seriøst fordi andre vet hva du kan. Slik vil reputation-level hjelpe til å holde sakligheten oppe. Jeg prøver å unngå å diskutere med folk som ikke kan diskutere saklig (hvis debatten i utgangspunktet er saklig, riktignok ). Når argumentene heller mot "Åja? Du er teit! Og morra di er stygg!" er det ikke vits i å diskutere lenger. Hvis det finnes et system som ikke krever at jeg kjenner alle 60.000 medlemmene og lar meg unngå slike diskusjoner, så hadde jeg vært fornøyd. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Joda noen vil nok det ,men andre vil jo automatisk danne seg et bilde av hva du er utifra disse omtalene og ikke hva du er , dette kan komme feil ut alt etter hvilken holdning/syn du står for i forhold til flertallet på forumet , altså det kan slå ut begge veier . Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Nå skriver han jo at det er en forutsetning at moderatorer blar gjennom tilbakemeldingene til folk som har fått helt urimelige "poengsummer". Tilbakemeldinger som "han liker AMD og det gjør ikke jeg", er ikke en særlig god grunn, og ville blitt slettet. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Synes ikke det er så dumt det moskus skriver her, forutsatt at moderatorene har kapasitet til å sortere karakterene. Ser for meg at det blir en helkettes jobb. Skjønner godt Snekker`n sin skepsis også, i og med at han kanskje er prakteksempelet på en bruker som vil få masse usaklige negative kommentarer. Men som nevnt, en slik ordning forutsetter kapasitet til å luke ut slikt. Og i så fall har hverken Snekker`n eller andre noe å frykte. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 (endret) Joda men vil moderatorne klare den jobben ? Dessuten er det "mange" måter å skrive en omtale på til en person en ikke liker . Når det gjelder meg som person her er det ingen fare, jeg vet jeg har mange "fieder" pga mitt syn og at jeg tår stå åpent frem med dette , så en slik bedømming vil overhode ikke påvirke meg uansett hvor negativ karakter jeg får . Men den kan påvirke andre som rett og slett ikke tør fremheve sitt syn i frykt for hva andre vil mene om dem , dette har vi faktisk i dag og jeg er da bare redd for at dette blir verre med et slikt system . Endret 3. desember 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Tror vi like gjerne først som sist skal avvise tanken om et slikt karaktersystem. Det vil være å innby til missbruk, og å la moderatorer gå gjennom og godkjenne slike karakterer er helt uaktuell bruk av ressurser. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (Snekker`n @ 03/12/2004 : 17:40) Joda men vil moderatorne klare den jobben ? Hvis funksjonen blir innført, og moderatorteamet ikke klarer "påkjenningen" må jo funksjonen fjernes. Alt er avhenging av det, så der er vel det største problemet. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (DesertGlow @ 03/12/2004 : 18:48)Tror vi like gjerne først som sist skal avvise tanken om et slikt karaktersystem. Det vil være å innby til missbruk, og å la moderatorer gå gjennom og godkjenne slike karakterer er helt uaktuell bruk av ressurser. Jo, forsåvidt så kan det jo misbrukes. For noen vil det være fristende, men det er vel kanskje dem som "er problemet" på forumet også. Forumet kan jo misbrukes, og det ser vi jo daglig tegn på. Så hva er egentlig den store forskjellen? Moderator får jo omtrent klagene ned i fanget, og slipper å lete etter dem. Og sløsing av resurser vil det ikke være hvis det fungerer! Moderatorteamet vil kanskje (som sagt tidligere) få litt ekstraarbeid i begynnelsen. Man skal jo ikke vurdere gode stemmer, kun usaklige stemmer som bruker reiser spørsmål om. Det er snakk om å vurdere et par setninger. Si at du får følgende meldinger (hvis bruk av standard-melding om "rapportering" av stemmer): QUOTE (Eksempel på PM til moderator fra Person1)Jeg fikk en dårlig stemme i denne tråden som bør bli revurdert. Stemmen var grunngitt slik: "Meldingen bruker Person1 postet går til personangrep." QUOTE (Eksempel på PM til moderator fra Person2)Jeg fikk en dårlig stemme i denne tråden som bør bli revurdert. Stemmen var grunngitt slik: "Person2 er en stor idiot og burde utestenges fra forumet. Han mener at Intel er mye bedre AMD. SI AT HAN SUGER!" Hvor lang tid tar det å vurdere sakligheten? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (DesertGlow @ 03/12/2004 : 18:48) Tror vi like gjerne først som sist skal avvise tanken om et slikt karaktersystem. Det vil være å innby til missbruk, og å la moderatorer gå gjennom og godkjenne slike karakterer er helt uaktuell bruk av ressurser. Enig , konflikter i sak og konflikter mellom personer har vi i dag og det vil vi fortsette å ha uansett om et slikt system innføres eller ei , det eneste jeg ser er at systemer av denne art vil fremme dem som ønsker og sette andre brukere i et dårlig lys . Jeg ser at noen også bruker snorreh og meg som eks , må bare få si at dette ikke har noe med snorreh som person å gjøre , men en uenighet i måten å fremstille saker på her på forumet. Ville det da være riktig at vi to skulle bruke et slikt system til å sette hverandre i et dårlig lys hos andre og for å trekke dette lengre verve venner og folk med samme syn for å sverte den andre , nei det blir helt feil . Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (Snekker`n @ 03/12/2004 : 19:35) Ville det da være riktig at vi to skulle bruke et slikt system til å sette hverandre i et dårlig lys hos andre og for å trekke dette lengre verve venner og folk med samme syn for å sverte den andre , nei det blir helt feil . Jeg har faktisk ikke tenkt på dette som en stort problem. Er det faktisk mulig å være så barnslig (og da mener jeg barnslig, ikke barnlig)? Slikt har ikke noe å gjøre på forumet i det hele tatt. Skulle det bli et problem, burde innskrenking av stemmemuligheter og utdeling av ferie være meget velkomment for oss andre "normale" brukere. Generelt virker det som det rett og slett er lite tiltro til forumets medlemmer. Hvis problemene er så store som jeg har fått inntrykk av i denne tråden, så er det jo egentlig ikke noe man kan gjøre?!? Da må man bare kaste dem ut, og satse på at de ikke kommer tilbake... Kan noen sette opp en liste om: - Hva som allerede er foreslått - Hvilke tiltak som blir gjennomført - Hvilke tiltak som ikke blir gjennomført Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2004 Problemene er vel neppe så store som denne tråden gir inntykk av , husk dette er en tråd for nettop å diskutere problemer og dermed er det vel naturlig at du finner dem her . Du nevner barnslig , vel det er et faktum at dette er et forum med veldig mange unge aktører og det blir vel her som i skolegården at disse ikke aksepterer at noe er bedre en det de selv har . Som klassekontakt i ungdomsskolen hører jeg jo mange fraser daglig som jeg godt kan sammenligne med de som er her , bare der går det mest på mobiltelefoner , og ja det hender de fyker på hverandre pga en diskusjon om hva som er best av feks Nokia og Siemens . Samme skjer her spesielt om noen tar opp Intel/amd eller ATI/Nvidia . Så slike ting er langtfra unikt for dette forum , men husk dette er norges største forum og tilltrekker seg derfor ekstra mange unge som har et svært så fastlås syn som sjeldendt endrer seg medmindre de selv endrer produkt . Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 QUOTE (Snekker`n @ 03/12/2004 : 20:35) Så slike ting er langtfra unikt for dette forum , men husk dette er norges største forum og tilltrekker seg derfor ekstra mange unge som har et svært så fastlås syn som sjeldendt endrer seg medmindre de selv endrer produkt . Det man med andre ord trenger er et system som oppdrar brukerne? Slik jeg ser det er det to alternativer: - Man kjører knallhardt på rettningslinjene. Moderatorteamet må saumfare hver tråd og lete etter brudd på rettningslinjene. Man oppfordrer alle til å bruke "Report"-knappen flittig, for store og små ting. - Man innfører et system á la reputation-level. Moderator-teamet får omtrent henvisning til tråd og kommentar om "umodenhet" og andre brudd på rettningslinjene (omtrent som report-knappen, bare at det er brukeren selv som må ta ansvar for å fjerne det han mener er usaklige stemmer. Jeg tror at det vil skje en del filtrering for moderator her). Samtidig advarer det andre mot å inngå i en heftig, muligens idiotisk debatt med enkelte brukere. Jeg personlig har lettere for å gi en dårlig stemme til en post enn å rapportere den. "Report" er på en måte mye mer alvorlig, og det skal en del til for meg å bruke den, og det ender med at jeg går rundt og irriterer meg istedenfor. Men det er kanskje bare meg... OK, jeg skal slutte å tviholde på et system som åpenbart ikke falt i god jord. Jeg bare prøver å forklare fordi jeg føler meg litt misforstått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg