Jørgen Sørheim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Jeg tror ikke det er snakk om mer enn et ett-sifret antall mennesker som ville fått den tittelen, iallefall nå helt i begynnelsen. Mange av de som utmerker seg faglig, er allerede moderatorer/brukermoderatorer. Edit: Simen1 er en av dem jeg ville gitt tittelen til, om han ikke var brukermoderator allerede. Det kommer mange gode, velskrevne svar fra den kanten. Endret 18. november 2004 av psilocybe Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) QUOTE (SteffyBoy @ 18/11/2004 : 18:13) Selvfølgelig ble det skrevet kunnskap og alder. Poenget er at det skulle stått kunnskap og dømmekraft. La oss si at forumstyret har en kandidat til å bli mod (han oppfører seg, er saklig, skriver bra og er flink), skal de sende ham en mail og spørre hvor gammel han er? Hvorfor skal det ha noe å si? Hei, Man kan lett ta feil! Som med dine innlegg. Trodde du hadde en god del år på baken. Du formulerer dig bra og er velskreven. Men et kik i profilen din - forteller mig at du er 17år og har 1100+ i Søppel-forummet. Da måtte jeg plutslig revidere min oppfattelse og fik plutslig vanskeligt ved å respektere dig. Ja unnskyld. Det er kanske bare mig. Man kan da være ganske 'moden' i alder av 17år (hatten av for det) - men der lissom mangler et eller andet - som f.eks livserfaring. Livserfaring man ikke kan erhverve sig i klasselokalet. Mvh Kimmer Endret 18. november 2004 av Kimmer Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 QUOTE (psilocybe @ 18/11/2004 : 18:33) Jeg tror ikke det er snakk om mer enn et ett-sifret antall mennesker som ville fått den tittelen, iallefall nå helt i begynnelsen. Mange av de som utmerker seg faglig, er allerede moderatorer/brukermoderatorer.Edit: Simen1 er en av dem jeg ville gitt tittelen til, om han ikke var brukermoderator allerede. Det kommer mange gode, velskrevne svar fra den kanten. uenig. La oss ha 30 brukermodder med begrenset modereringsmulighet Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 QUOTE (Øivind Dahle @ 18/11/2004 : 18:41) QUOTE (psilocybe @ 18/11/2004 : 18:33) Jeg tror ikke det er snakk om mer enn et ett-sifret antall mennesker som ville fått den tittelen, iallefall nå helt i begynnelsen. Mange av de som utmerker seg faglig, er allerede moderatorer/brukermoderatorer.Edit: Simen1 er en av dem jeg ville gitt tittelen til, om han ikke var brukermoderator allerede. Det kommer mange gode, velskrevne svar fra den kanten. uenig. La oss ha 30 brukermodder med begrenset modereringsmulighet Enig Øivind! Bedre med noen flere, da blir f.eks. spamposter og liknende slettet med en gang, poster som ikke hører hjemme i riktig kategori stengt eller flyttet raskere osv.. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 QUOTE (Kimmer @ 18/11/2004 : 18:38) QUOTE (SteffyBoy @ 18/11/2004 : 18:13) Selvfølgelig ble det skrevet kunnskap og alder. Poenget er at det skulle stått kunnskap og dømmekraft. La oss si at forumstyret har en kandidat til å bli mod (han oppfører seg, er saklig, skriver bra og er flink), skal de sende ham en mail og spørre hvor gammel han er? Hvorfor skal det ha noe å si? Hei, Man kan lett ta feil! Som med dine innlegg. Trodde du hadde en god del år på baken. Du formulerer dig bra og er velskreven. Men et kik i profilen din - forteller mig at du er 17år og har 1100+ i Søppel-forummet. Da måtte jeg plutslig revidere min oppfattelse og fik plutslig vanskeligt ved å respektere dig. Ja unnskyld. Det er kanske bare mig. Man kan da være ganske 'moden' i alder av 17år (hatten av for det) - men der lissom mangler et eller andet - som f.eks livserfaring. Livserfaring man ikke kan erhverve sig i klasselokalet. Mvh Kimmer Det er ikke uten grunn at jeg heter StefanGutten. Jeg skal be om oppgradering til StefanMannen på 18års-dagen. Eventuellt kan jeg lyge om alderen, og si at jeg er 28. You know, whatever. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 Vel , tror ikke vi skal henge oss så alt for mye opp i alder , da de yngste sannsyneligvis vil være mot dette uansett , uten at jeg mener dette negativt . Om det å formulere ordbruken så har det også noe med hvor du kommer fra i landet , feks så har vi nordlendinger et mye "bredere" språk enn folk lenger sør og ting vi regner som helt naturlig blir mange "støtt" av . Vi kaller en spade for en spade og ikke en ting en måker sne med . Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 QUOTE (Kimmer @ 18/11/2004 : 18:38) Som med dine innlegg. Trodde du hadde en god del år på baken. Du formulerer dig bra og er velskreven.Men et kik i profilen din - forteller mig at du er 17år og har 1100+ i Søppel-forummet. Da måtte jeg plutslig revidere min oppfattelse og fik plutslig vanskeligt ved å respektere dig. Ja unnskyld. Det er kanske bare mig. Hva med meg, da? Jeg har 1585 poster i "Søppel"-kategorien. Betyr det at jeg er uegnet som brukermoderator av den grunn, eller en mindreverdig bruker på forumet om jeg ikke hadde hatt den statusen? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 (endret) QUOTE (Kimmer @ 18/11/2004 : 18:38) Man kan da være ganske 'moden' i alder av 17år (hatten av for det) - men der lissom mangler et eller andet - som f.eks livserfaring. Livserfaring man ikke kan erhverve sig i klasselokalet. Man kan også være over 40 uten å ha ervervet seg noe som helst livserfaring, for det finnes faktisk flere som barrikaderer seg inne og låser verden ute. Slike nettforum fungerer som en magnet på dem, siden de her slipper direkte konfrontasjon og ikke behøver å fjerne de mentale skylappene man måtte ha utviklet i sin isolasjon. Unge folk er tross alt litt mer åpne for nye ting, og ikke så konservative som mange kan bli med alderen. Bare en tanke. Endret 18. november 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. november 2004 Forfatter Del Skrevet 18. november 2004 (endret) Skal ikke svare for andre , men om du hadde de postene i mere "seriøse" deler av forumet hadde det sikkert gitt deg mere respekt , dette er ikke en fornermelse men livets realitet . Direktøren i Norges Bank har nok adskillig mere respekt blandt folk en direktøren i en liten fillial på landsbygda . dette betyr ikke at du er uegnet som moderator , her snakkkes det om respekt for moderatorer . EDIT: Når det gjelder livserfaring så kan nok den variere , men tror det må være svært så få over de 40 som ikke har fått den med seg , personelig har jeg et yrke der en omgås alle lag i befolkningen og må være temmelig bra oppdatert på ting som skjer , samtidig som en må evne å vise smidighet i både forhandlinger med forretningspartere og de man selger produktet til . Og være åpen for nye ting er også en forutsetning i min jobb . Det har gått rimelig bra til nu , om det var noen som lurte Endret 18. november 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei, Psilocype: Så så! Ikke ta det personligt. Tror du misforstod mig der. Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg - da har jeg stor respekt for dig som moderator. Du har bevist dit verd. snorreh: Jeg kender en del 'evighetsstudenter' (40+ år). Jobber også med kolleger (ung som gammel), der ikke deltar i det scociale liv på arbeidsplassen og gemmer sig bort når de kommer hjem. "Get a life" pleier jeg å råbe efter dem :-) Du har ret i det med unge mennesker. Nytenkning må der til. Men børn kan ikke vogte på børn. Det aktuelle problem er jo - at der skal 'deales' med den invasion av ungdommer der er sket de sidste 2 årene her på forummet. Bredbåndet har vel skylden for det. Det er jo ikke bare her på HW.no sitt forum - det gælder i alverdens forummer. Nogen 'forumstyrer' har bare vert bedre til å tolke utviklingen end andre. Mao: ikke alle 'har sovnet i timen' Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Cerb Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Eg liker dette forumet, det er veldig bra. Skriver ikkje så mye her, men eg leser daglig opp til flere ganger. Dette var en delikat thread. Eg har egentlig ikkje følt noe spesielt "maktmisbruk" på forumet. ide : Dere merker egentlig fort om folk har lest reglene på forumet eller ikkje. Da mener da er att dem som lager sånne "out of rules" threads bør få advarsel første gang, og andre gang temp ban. På sånne måter kan dere luke vekk mye av dei dårlige threadsa, for eg ser det vertfall sånn att mange av dem som lager dårlige threads, forsetter å lage dårlige threads. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Hei, Jeg mener også: at hvis en moderator sletter et innlegg - da bør han skrive i tråden at et innlegg er slettet og evt med begrundelse. Dette virker præventivt på andre. (Noen av moderatorerne gør dette) PS. Ikke som DesertGlow gjorde i går kveld, da han slettet et typisk fjortisse innlegg i denne tråd - uten å skrive nogen ting om at han hadde slettet et innlegg. (Jeg trykket på 'report' for å se om der skete noget) Mvh Kimmer Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 QUOTE (Kimmer @ 18/11/2004 : 19:44) Hei,Jeg mener også: at hvis en moderator sletter et innlegg - da bør han skrive i tråden at et innlegg er slettet og evt med begrundelse. Dette virker præventivt på andre. (Noen av moderatorerne gør dette)PS. Ikke som DesertGlow gjorde i går kveld, da han slettet et typisk fjortisse innlegg i denne tråd - uten å skrive nogen ting om at han hadde slettet et innlegg. (Jeg trykket på 'report' for å se om der skete noget)MvhKimmer Der må jeg si meg uenig med deg. For det første nevnte jeg dette tidligere i tråden, for det andre er det ikke videre konstruktivt for tråden at noen sletter et innlegg og informerer om at man har slettet det. Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Tja, hvis målet er en holdningsendring blant brukerne så er det vel en fordel å informere om hva vi har gjort og hvorfor. Men verden er jo ikke svart/hvit, så det finnes eksempler på når det er fornuftig med begge varianter Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Dette var jammen en av de bedre trådene jeg har lest på ganske så lenge. Flott å se at det finnes så mange engasjerte og gjennomtenkte brukere som er brukere av dette forumet. Det gir håp om at det vil kunne bestå og utvikle seg i lang tid fremover. Når det gjelder tematikken i denne tråden så må jeg vel si at jeg kjenner meg godt igjen i mye av det som blir fremlagt. Jeg har sett det på andre fora tidligere, og det kommer med økningen i antall aktive medlemmer. Jeg synes ikke at vi skal holde moddene og forumstyret 100% ansvarlige for det som har skjedd, men synes vel heller ikke at alt som blir gjort er med på å fremme det jeg anser som det viktigste ved et forum som HW.no. Først og fremst er det viktig å ha en uttalt profil. Hvilke brukere ønsker man at skal frekventere forumet? Hva ønsker man at disse brukerne skal diskutere? Her synes jeg at HW.no har "flytt litt ut", og jeg tror nok at en god del av de brukerne som poster det jeg misliker i hardware-seksjonen kommer fra f.eks. Gamer.no og Amobil.no sine fora opprinnelig. Deretter kommer det naturlige spørsmålet; Hvorfor skal brukerne komme til HW.no? Her tror jeg nøkkelen til å få tilbake en del av seriøsitetsstempelet ligger. De fleste av brukerne som aktivt oppsøker forumet på HW.no kommer enten for å finne informasjon eller for å få hjelp. Slik ting var tidligere var det veldig oversiktlig og enkelt å finne det du ønsket. (Sannsynligvis en kombinasjon av langt mindre postinger, men også på grunn av en lavere andel useriøse medlemmer.) Dermed ble forumet et verktøy man trygt kunne stole på og bruke. I tillegg var man sikker på at hvis man tok seg tid til å hjelpe noen med ett problem, så ble dette godt mottatt, samt at flere kunne dra nytte av den løsningen man skisserte. I dag er dette så godt som uaktuelt da det massive antallet poster med mer eller mindre forklarende og riktige beskrivelser gjør det utrolig kaotisk å navigere her inne. Legg så til en unødvendig tungvindt søkefunksjon, og du har en håpløs situasjon. Hva må gjøres for å finne tilbake til rett spor igjen? Her er det allerede kommet opp en god del gode idèer i denne tråden. Noen mer relevante enn andre, men jeg har ikke sett noen direkte dårlige. En annen ting jeg mener bør gjennomføres er moderering på bakgrunn av generell oppførsel. Dette er nok ikke akkurat enkelt å gjennomføre konsekvent, men de gangene jeg ser tøys/drittslenging/bullshit så er det alt for ofte fra de samme personene. Dette burde være rimelig enkelt å luke ut. (Advarsel, ferie, ban, etc.) Herunder bør også personangrep komme. Det er håpløst at en bruker som gjør det til vane å angripe andre (det være seg åpenlyst eller ved hjelp av skjult ironi eller sarkasme) får lov til å fortsette som medlem her. Dette er oppførsel som bør slås hardt ned på ved første anledning. Ingenting er så frustrerende som gide tråder som flyter ut i OT krangling. (Ref. Snekker'n og Snorreh i denne tråden.) En annen ting som slår meg er muligheten til å føre statistikker over de mest postede temaer under de ulike forumgruppene. Er nok litt krevende teknisk å lage, men skulle være fullt ut gjennomførbart. (Samle inn ord i topic, sammneligne siste X antall og lete etter sammenfallende ord. De postene med felst sammenfallende blir så sortert sammen og opptalt. Deretter rangeres det etter flest ord og treff.) Dette fordrer så klart at brukerne blir flinkere til å lage topics... Dette var mine umiddelbare tanker som jeg ikke føler har blitt gjengitt av andre før meg i tråden. -KJ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Eg forstår eigentleg ikkje kvifor alder blir sett på som ein viktig del når ein skal finne ut om ein bruker skal få status som brukermoderator. Dei beste moderatorane er dei som tilbringer mykje tid på forumet og kan slå ned på ting når dei skjer. Eg synest at i mange situasjoner er det viktigest å få stoppet/sensurere tråder som bryt retningslinjene så tidleg som mogleg. Så kan det hellder vurderest i etterkant om tråden skal gjennåpnest og om advarsler skal utdelast. Eg synest også det er rart at dei som poster fleire innlegg Off-topic en On-topic ikkje blir respekterte av dei som anser seg sjølv som "seriøse" forumbrukarar. Då off-topic poster ikkje skill mellom søppel-poster og halvseriøse til seriøse innlegg så synest eg at Off-topic postane ikkje burde tellast i det heile tatt, faktisk så trur eg at post-counten er grunnen til at kvaliteten på innlegga her på forumet blir mindre seriøse. Eg ser altfor mange tilfeller der brukere poster ny post istaden for å redigere tidlegare innlegg eller slenger inn "tome" innlegg som "enig" eller :-) Synest at post-count-whores burde blitt slått mykje strengare ned på. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Er helt enig i at post-counten fører til mye useriøse svar. Har vært med siden 25/11/2001 og leser mere en jeg poster. Pr. dags dato har jeg 972 poster. Hvis jeg har giddet å bry meg om å ha mange poster, så er det bare å svare på alt mulig tull å tøys. Ta vekk post-counten så slipper vi å ha en konkuranse på mest poster. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. november 2004 Forfatter Del Skrevet 19. november 2004 (endret) Vel jevel , jeg kan ærlig talt ikke se at jeg krangler i denne posten. Det jeg gjør her er å ta opp en måte å bruke forumet på for å formidle ensidig info , denne metoden er jeg sterkt uenig i selv om den pr dags dato faktisk er tillatt og når det da besvares med direkte usannheter svare jeg på disse . Dette problemet har jeg tatt opp bla i PM til moderatorer men der var lite / ingenting de kunne gjøre da de mente at dette var en helt ok måte å poste på , og dette er det flere en jeg som er uenig i . At jeg tar dette opp er fordi jeg og flere med meg mener dette er minst like ille som mange andre saker og om en ser i de poster som dette gjelder så var det forsøkt å vinkle på sak først , noe som var umulig da dette ble besvart med flere lim/klipp poster . En annen ting er også at det er få som tør ta slike ting opp (noe som er nevnt tidligere) og dermed blir det at det er de samme pesonene som blir skyteskive i flere slike poster , dette bla fordi jeg tør si min mening . At også jeg har trått over streken er det vel heller ikke tvil om , men dette har også sammenheng med det stempel en får om en tillhører "feil" kategori og dermed blir det meste man sier om den "andre" kategorien fulgt med argusøyne og anngrepet for alt det er verd . Så ettersom jeg leser mellom "linjene" forstår jeg det dithen at du annser meg som et av hovedproblemene her på forumet og at dette problemet bør/ må fjernes , vel det er din oppfatning og det viser vel isåfall bare det samme som flere sier " vi er redde for å uttale oss , pga følgene i ettertid " EDIT: Etter en opplarende PM så er det jeg leste mellom linjene IKKE riktig . Beklager derfor dette , Endret 19. november 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Øyvind Dahles siste liste over forslag til forbedringer støttes i sin helhet - bortsett fra en ting: At det skal gå 10 timer fra man registrerer seg til man får lov til å poste innlegg. Dette synes jeg blir vel drøyt, særlig hvis man nettopp har betalt 15kr for å få lov til å registrere seg på forumet. Man bør ikke lage terskelen FOR høy heller. Så er det greit nok at forumet skal være et "hjem for alle", og at OT er veldig sosialt og "knytter medlemmene sammen". Jeg personlig foretrekker en god menings- og kunnskapsutveksling i Hardware-forumet. At den eller den har fått seg ny kjæreste, fikk god karakter på prøven sin etc. bryr jeg meg ikke noe om. Dette har man IRC til... Derfor, om man ikke legger ned OT-delen, så håper jeg moderatorer og brukermoderatorer bruker sin begrensede tid og krefter på å holde de andre delene av forumet "rent". Som Kimmer så fortreffelig påpeker - hvilken profil ønsker vi at forumet skal ha? Jeg kjenner meg heller ikke igjen siden jeg registrerte meg, og det er ikke SÅ lenge siden... Som en av moderatorene sa lenger oppe i tråden, det går ikke an å gjøre alle til lags. Men jeg håper dere har i bakhodet når dere diskuterer endringene at dette først og fremst er et dataforum. Takk for mange gode inspill her! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. november 2004 Del Skrevet 19. november 2004 Av en eller annen grunn har jeg lest hele denne tråden, så jeg gjør et forsøk på å si min mening. Hvorvidt dette er konstrultivt eller ikke får være opp til andre å bedømme. Jeg har ikke vært her på forumet lenge og er heller ikke blant de dyktigste. Men hardware/software/data er en av mine største interesser, og jeg har lært utrolig mye på den tiden jeg har vært her, takket være det høye kompetansenivået på mange brukere og seriøsiteten på forumet generelt. Prøver også å hjelpe andre med det jeg kan. Jeg kjenner ikke til hvordan det var her før, om det var bedre eller verre. Men jeg legger merke til chattetråder, trolling, personangrep og slikt ganske ofte. Som regel blir slike stengt raskt, og det er bra. Det er mye "fjortissfakter" her (jeg mener ikke å generalisere en aldersgruppe, bare så det er sagt), og det trekker naturlig nok ned. Men jeg kan ikke se noen løsning med å innføre et "eliteforum" for de aller flinkeste. Dette vil føre til misnøye blant brukere og vil være temmelig urettferdig overfor de "mindre kompetente". Det vil også være vanskelig å velge ut de brukerne med en eller annen opptaksprøve, hvem som helst kan jukse (google er vår venn, ikke sant?). Det kunne kanskje vært en løsning å ansette flere brukermoderatorer. Jeg skjønner at dette ikke er en enkel jobb og at det kan ta tid. Men det blir skrevet mange innlegg per dag, og moderatorene kan naturlig nok ikke rekke over alle sammen (har jeg fått inntrykk av utifra andre innlegg i denne tråden). Og ang. off-topic: Å fjerne den delen kan være en løsning, men kanskje ikke. Ta "søppel" for eksempel. Mange av oss har en iboende trang til å prate skit, blant annet undertegnede. Da er det kjekt å ha et eget fristed der man kan prate og diskutere morsomheter, aktuelle nyheter og generelt piss. Så lenge dette holdes i nevnte forum er det ikke noe problem for resten av forumet. Litt moro må man ha, det er vel de fleste enig i. Men fjerner man OT kan det resultere i at moroa sniker seg inn i hardware-delen og de andre "ordentlige foraene (usikker på bøyingen av det ordet). Selv de allmektige Admins og Moderatorer bør får lov til å gå litt off-topic til tider. Man er ikke nødvendigvis en dårligere moderator om man har 1000 poster med piss (i riktig forum, selvsagt). Dette bør også gjelde når man velger ut nye brukermoderatorer. Som sagt; litt moro skal man ha, hvis ikke blir hverdagen trist her på forumet. Tja, egentlig rotete skrevet, men det var mine tanker. Ikke alle er forfattere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg