Gå til innhold

Strengere justis på forumet .

Anbefalte innlegg

For å sette fokus på at man ønsker kvalitet foreslår jeg at det innføres en kåring av Månedens Forumbruker.

"Vinneren" er den som gjennom å dele sine kunnskaper med andre bidrar til å heve nivået på forumet. (eller noe lignende formulert)

For å gjøre det mer oppnåelig/få spredning kan en si at samme medlem kun kan vinne en gang pr. år.

Kåringen skjer blant moderatorene/admin, evt. avstemning blant brukerne.

(Jeg er selv skeptisk til avstemming blant medlemmene pga. popularitetsfaktoren, spesielt avstemninger som foregår i Off-Topic delen).

Og premien ? Heder og ære, samt status ved å ha månedens forumbruker i signaturen. Eller kanskje i stedet for "Bruker" under avataren ?

Noe helt annet:

Når en på forhånd vet at det blir mye styr rundt en ting som f.eks. Half Life lanseringen er det kanskje en ide å opprette noen tråder på forhånd som en skal bruke.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (oro2 @ 18/11/2004 : 03:20)
QUOTE (Kimmer @ 18/11/2004 : 02:53)
Edit: Hmmm...! Tråde i 'Tilbakemeldinger' blir ikke vist i "Siste fra Forummet" - Hvorfor ikke? Bare en tanke!
Tror det bare er tråder fra hardware-delen av forumet som viser på "Siste fra forumet" på hw.no

Jeg fant da denne tråden med å trykke på "flere" under siste på forumet.

Tror det kan være en idé å ha (noen) moderator(er) for hver forum kategori, og rutiner for å gå igjennomsiste døgns trafikk. Det blir en stor jobb og trengs derfor en del folk til det, men hvis 'tørrpat' blir fjernet av mod kan vi kanskje få et faglig interessant forum ut av dette igjen.

Lenke til kommentar

Tørrprat, smiley-svar og andre ikke-relaterte enkeltinnlegg vil i mye større grad bli slettet. Men, vi har dessverre ikke kapasitet til å saumfare alle nye tråder etter slike innlegg.. der er vi avhengig av at folk bruker rapport-knappen.

Politiet har nødnummer 112, vi har rapport-knappen. Det er begrenset hvor mye vi får gjort ved å bare patruljerer gatene. :)

Lenke til kommentar

Synes også forumet er på vei nedover. Gir ikke Moderatorene skylden, men brukerene. Kanskje fordi jeg vil ha ett HardWare/Overklokking forum, å ikke alt det andre pisset som er her. Var her veldig mye før, å fikk hjelp til mye angående nettopp hardware å overklokking. I den senere tid føler jeg at det ikke er så mye å hente her lengre. Tror ikke alle de "flinke" har forsvunnet. Det er klart at jeg har blitt mer dreven i det siste også. Før spurt ofte jeg også om råd på PM, men i den senere tid er det ofte jeg som får PM om råd istedet for. Hadde jeg problemer før spurte jeg alltid her før. Har jeg problemer nå, så går jeg på andre forumer, der kompetansen er større. Angriper ikke noen. Tror bare at HardWare delen hadde vært bedre uten alle de andre kategoriene. Er som noen allerede har sagt før meg. Når 14tiser først er inne på offtopic, så er de ofte inne på HardWare også å ser, eller spammer.

PS. Synes fremdeles dette er ett bra forum, men man burde kanskje vurdere å få ryddet litt opp. Fjernet diverse kategorier eller noe.

Just my 50 Cent

Lenke til kommentar

Forsøpling av forumet er, i mine øyne, den største grunnen til at kvaliteten har sunket betraktlig. Det er lett å legge inn støtende poster som ikke blir tatt hånd om på rette måten, poster som åpenbart burde vært stengt og belønnet med kraftig repremande.

Et uhyre godt eksempel er denne tråden: Blunder av posten = gratis skjermkort?

Den bryter med den rettsoppfatning den vanlige mann i gata innehar og er kun en eneste stor provoserende post. Den skaper ikke annet enn negativitet, for forumbrukere, for forumet, og for hardware.no.

Er det slik man ønsker at forumet skal få lov til å utfolde seg? Hvorfor har den tråden livets rett? Og hva bidrar den tråden med, positivt?

edit: skrivefeil i fleng + tileggs spørsmål

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

QUOTE (Ingebrigt @ 18/11/2004 : 09:07)
Tror det kan være en idé å ha (noen) moderator(er) for hver forum kategori, og rutiner for å gå igjennomsiste døgns trafikk. Det blir en stor jobb og trengs derfor en del folk til det, men hvis 'tørrpat' blir fjernet av mod kan vi kanskje få et faglig interessant forum ut av dette igjen.

Dette høres greit ut. Det er nettopp inndeling av ansvarsområder for de enkelte som skiller en strukturert arbeidsplass fra en som framstår rotete og ustrukturert. For å sammenligne med arbeidslivet.

Tror faktisk at en moddis gjerne tar oppgaven mer seriøst om han har en bestemt del av forumet som oppgave, enn om han skal svime rundt på alle kategorier på jakt etter noe å gjøre. En delegering vil medføre en mer ensartet og konsekvent moderering. Det er nettopp intrykket av inkonsekvens som er problemet for min del.

@Snekker`n: Vil bare si at jeg er enig i svært mye av det du skiver her, uten at jeg skal utdype det nærmere. Har ikke lyst på advarsel jeg også.

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 17/11/2004 : 23:05)
QUOTE (SteffyBoy @ 17/11/2004 : 22:49)
Betaler du et par hundringser for 0.5l Cola? Eller misforsto jeg?

Det gjorde du nok. Det diskuteres en symbolsk sum på 10kr (= en Cola), hva jeg ville betalt, er noe helt annet.

Men, kanskje litt knotete formulert av meg.

Kimmer: han/hun har også postet i riktig kategori, samt skrevet en særs beskrivende emnetittel. Dette er mer unntaket enn regelen når det gjelder nye brukere, dessverre.

Jeg synes 20-30 kr hadde vært en mer riktig sum. Dette burde stoppe de som bare registrerer en ny bruker når brukerkontoen deres er stengt. Og, er du interessert i data (eller kamera, bil osv osv) så kan du gladelig punge ut 30 kr for å delta i et forum. Men bruk for all del SMS-betaling, så det forstatt blir enkelt nok for folk som enda ikke er myndige, og ikke har VISA etc.

Ellers har det kommet mange gode forslag i denne tråden, og jeg vil bare gi min støtte til alt som har med nedprioritering/begrensning av off-topic å gjøre. Godt forslag at dette ikke skal komme opp under "Vis nye innlegg".

Til Psilocybe: Har selv jobbet i barnehage, og humret godt over din "velte tårn"-sammenligning. Kan ikke være mer enig. Men her på forumet kan man jo praktisere offentlig irettesettelse før man gir advarsel. (Og den behøver ikke være "pedagogisk korrekt"... ;) )

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 18/11/2004 : 11:31)
Denne tråden beviser vel bare at det faktisk er mer støtte under mitt forslag å fjerne off topic, og at mange er enig i at denne store delen er med på å ødelegge veldig mye for forumet?

Stikk innom off-topicforumet, og se hvor mange som poster. Det er faktisk veldig mange som liker off-topic. Selvfølgelig er det noen som vil at hele forumet skal være kjempesaklig og alt skal svares på med fakta uten meninger, men selv foretrekker jeg å se diskusjoner, og jeg liker å se humor. Forumet er tross alt et sted der man skal kose seg, og lære nye ting, og lære vekk ting til andre.

Jeg er veldig imot dette lukkete forumet som er blitt diskutert (jeg betaler gjerne noen kr, men at jeg skal måtte betale flere hundre kroner i året for å få et forum uten humor og ironi, uten mangfold som kun går ut på at man skal diskutere RAM og skjermkort interesserer meg ikke i det minste).

Jeg vil kunne se gjennom Hvilken film så du sist-tråden, lese hva folk mener om de nyeste kinofilmene, og om det er noen filmer de anbefaler, for så å lese hva som har skjedd med folk i SO3, sjekke vits- og bildetrådene, sjekke ut ukens konkurranse, le litt av de dårlige argumentene for anarkisme i P&R og kose meg med innleggene til Seixon. Jeg lærer veldig mye av forumet, men det er jo også litt tidsfordriv. Jeg liker å vite at jeg kan stikke innom Humor-forumet hvis jeg kjeder meg og finne spill/bilder/filmer jeg ikke ellers hadde sett.

Flere brukermoderatorer mener jeg òg kan være en god idé, bare det "ansettes" flinke og seriøse (nei, dette betyr ikke at de må være over 30. De kan godt være "børn", bare de er flink) brukere.

My two cents.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på at det å stenge off-topicforumet er det rette nei , hvor blir det så av de som er der ? Sannsyneligvis på resten av forumet , nei synest det er greit at vi har den delen og som steffyBoy sier " at alt skal svares med fakta UTEN meninger" ja det ironiske her er at dette skjer og er til stor irritasjon for flere om en bemerker det så kan den/de som bedriver dette TRYGT fortsette fordi dette er TILLATT menst den som bemerker det får en advarsel :hmm:

Lenke til kommentar

SteffyBoy: om det blir noe av mobil-betaling for å registrere seg, så blir det nok en symbolsk sum, gjerne rundt 10-15kr. Bare glem de hundrelappene som jeg nevnte.

Jeg er også enig med deg at OT-kategorien er både morsom, lærerik og sammensveisende for forumet. Det er også en lekeplass for unger som ikke har kommet over promp- og bæsj-alderen, men de trådene blir egentlig ganske fort stengt. I det store og det hele, et positivt tilskudd til forumet.

Det er derimot ingen som har sagt at resten av forumet skal være knusktørt og kjedelig. At folk kommer med egne meninger er heller ingen forbrytelse, men det er tross alt forskjell på "Jeg syns AMD er best, siden de har god ytelse i spill og koster lite sammenlignet med alternativet" og "AMD RULER, INTEL SUGER ROMPE!".

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 18/11/2004 : 14:55)
SteffyBoy: om det blir noe av mobil-betaling for å registrere seg, så blir det nok en symbolsk sum, gjerne rundt 10-15kr. Bare glem de hundrelappene som jeg nevnte.

Jeg er også enig med deg at OT-kategorien er både morsom, lærerik og sammensveisende for forumet. Det er også en lekeplass for unger som ikke har kommet over promp- og bæsj-alderen, men de trådene blir egentlig ganske fort stengt. I det store og det hele, et positivt tilskudd til forumet.

Det er derimot ingen som har sagt at resten av forumet skal være knusktørt og kjedelig. At folk kommer med egne meninger er heller ingen forbrytelse, men det er tross alt forskjell på "Jeg syns AMD er best, siden de har god ytelse i spill og koster lite sammenlignet med alternativet" og "AMD RULER, INTEL SUGER ROMPE!".

Nei det skal ikke være "knusktørt og kjedelig" men nok en gang litt " ironi" om en quoter eller bumper en side så medfører dette stenging eller advarsel , er det ikke så ?

Men om en fyller en hel side med "innlegg" der en ikke skriver en dritt , men kun quoter , limer/klipper forskjellige ensidige innlegg fra andre forum som alle egentlig sier det samme , ja da er det ok :roll:

Personelig synest jeg dette blir helt bak mål , da det siste her er minst like ille og brukes kun for å fremheve et ensidig syn på en sak og sværte andres .

Årsaken er jo også klar , få frem sitt syn samtidig som en vet at folk ikke gidder eller har tid til å sitte å søke gjenom X anntall forum for å finne motstykkene eller heleten i klippene . Dette fører til at enten blir andre "forbannet" og sier sin mening , dermed får de advarsel og forsvinner "forhåpentligvis" ut av forumet , den/de som bruker denne taktikken har da oppnådd det de var ute etter , nemmelig en full seier for sitt syn og kan fortsette uten motargumenter , noe som fører til at de som ikke vet bedre tror dette er det eneste riktige . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Helt klart Snekker'n, en post som kun innehar en Quote bør forbys, det samme gjelder også quotes hvor kilden ikke henvises til. Slike poster er kun ment som irritasjon og vitner om mangel på gyldige argumenter fra posterens side. Ergo prøver de et syrlig forsøk på å fremstille sin side som rett og den andres som feil.

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

Ja, la oss forby alt som er saklig og påby alt som er usaklig for da blir alt så mye bedre. Det er jo alltid like givende at noen heller velger å fokusere på personene i "diskusjonen" å bidra med noe relevant til saken, ikke sant?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Enig her. Greit nok å kunne henvise til andre web-sider som KILDE, men skal man poste et inlegg bør man selv kunne formulere hva man mener.

Hvis man BARE poster linker, quoter andre etc. (særlig i overdreven utstrekning) sier man egentlig mellom linjene: "Se her, din idiot, jeg gidder ikke kaste bort tiden min på sånne tosker som deg"... Kun quoting / linking er ikke god netikette.

EDIT: Enig med Desdichado, men skriver seint så det sneik seg inn en del i mellom...

Endret av hilram
Lenke til kommentar

QUOTE (snorreh @ 18/11/2004 : 15:28)
Ja, la oss forby alt som er saklig og påby alt som er usaklig for da blir alt så mye bedre. Det er jo alltid like givende at man snakker om personene i "diskusjonen" enn saken, ikke sant?

Nei det er ikke det , men når ingen fornuft fra flere deltakere ikke hjelper , men heller fører til at det pøses på med flere slike , ja da MÅ en ta mannen .

Nettop slike ting blir da eliminert .

Saken trenger sjelden 5-6 poster etterhverandre med kun lim/klipp med mindre saken har som formål å prøve å hjernevaske et forum :hmm:

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 18/11/2004 : 15:33)
Kremt. Kan dere to ta den knivingen deres et annet sted, så er dere noen knupper.

Som jeg har sagt før, denne tråden har blitt meget konstruktiv. Ikke ødelegg den med fjasete innlegg.

Greit nok , men poenget er at jeg her tar opp noe som er viktig for en god del folk her på forumet og tillater meg også å svare på direkte annklager .

Som du ser er det flere som støtter meg her , kan også fotelle at jeg har motatt over 20 henvendelser på E-post der kun en er negativ .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...