Gå til innhold

problemer med abit IC7

stidz

Anbefalte innlegg

kjøpte meg et abit- IC7 kort i dag. men nå jeg skulle starte opp, så fikk jeg en melding om at jeg skulle putte inn en system disk, så jeg puttet inn den som fulgte med men da sto det bare can't find awdflash eller noe sånt, så jeg lastet ned denne filen fra hjemmesiden, men da jeg startet opp på denn kom jeg inn et nytt sted og der sto det can't find sorce file.

leste litt mer og så at det sto bios checksum error

noen som har peil?

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som du holder på med er å oppdatere bios'en. Når systemet spørr etter systemdisk så er det oppstart harddisken/cd-rom/dvd den leter etter.

Har du sett opp disken korrekt, inn i bios sett cd/dvd rom til første oppstart enhet så andre oppstart disken din:C når den er formatert.

PS: Å lese manualen er en fordel, har du den ikke så finner du den på internet. Abit sine hjemmesider?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Det som du holder på med er å oppdatere bios'en. Når systemet spørr etter systemdisk så er det oppstart harddisken/cd-rom/dvd den leter etter.

Har du sett opp disken korrekt, inn i bios sett cd/dvd rom til første oppstart enhet så andre oppstart disken din:C når den er formatert.

PS: Å lese manualen er en fordel, har du den ikke så finner du den på internet. Abit sine hjemmesider?

helt nytt HK å har manualen og har lest den og prøvd ut alle feilsøkingstips. men kommer kke inn i bios lt dette skjer før noe annet har skjedd

Lenke til kommentar
Alt er kobblet riktig, du har satt i alle ledningene, ram brikken står i korrekt, cpu'en din er også satt opp korrekt.

Hva skjer når du trykker på power knappen?

når jeg trykker på power, så blir det svart enstund, så står det bios rom checksum error.

please insert systemdisk A: (eller no sånt)

da jeg gjør dette kommer jeg inn på en slags flashe greie,og den virker og instalere noe, men når den resarter er den tilbake på akkuratt samme sted, vis jeg ikke tar ut floppyen så går den bare om og om i gjenn uten at jeg gjør noe

Lenke til kommentar

Høres ut som om at biosen på hk'et ditt har tatt kvelden.

Ser du allerede har lastet ned og lagt awdflash på disketten, men du må også laste ned en bios fil å legge denne også på disketten. Da skal hovedkortet flashe ny bios automatisk og hk'et skal virke etter neste reboot.

Lenke til kommentar
Høres ut som om at biosen på hk'et ditt har tatt kvelden.

Ser du allerede har lastet ned og lagt awdflash på disketten, men du må også laste ned en bios fil å legge denne også på disketten. Da skal hovedkortet flashe ny bios automatisk og hk'et skal virke etter neste reboot.

har lagt inn bios også, stikker ned tilbutikken og snakker med dem i morra.

nå har jeg prøvd mange forskjellige versjoner meningentingskjer så,

Lenke til kommentar

Stidz:

Sett XP-cden din inn i cd/dvd spilleren.

Gå inn i BIOSen (trykk 'DEL' ved oppstart) -> finn Boot Order og velg CD på topp. Trykk F10 og save.

Når du nå booter vil du få spørsmål om du vil boote fra CD, trykk en tast.

For å installere XP fra CD trenger du ikke å formatere C:, dette kan du gjøre i selve XP installasjonen

-----

Grunnen til feilmeldingen din er at du rett og slett ikke har installert ett OS, noe pcen er helt avhengig av for at du skal kunne bruke den.

Lenke til kommentar

PIIIpower: Nå du får bios rom checksum error så kan du ikke installere noe.

ROM Checksum Error

Explanation: Some peripheral devices and expansion cards contain executable code stored in a ROM. The ROM has a checksum value in it that is used as a double-check by the BIOS to ensure that the code has been corrupted before the BIOS tries to use the device. This error message is generated when the BIOS detects a mismatch between the stored checksum value and the one it calculated at boot time by looking at the expansion peripheral's ROM code. A four-digit address may be included in the message to indicate the address of the failed peripheral

Så han må først fikse det før han kan installere windows.

Edit 2: Fant denne: http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_20747077.html Er IS7, men du må registerer deg for å lese alt?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Mener å huske at IC7 har en recovery funksjon for BIOS hvis jeg ikke husker helt feil - var en eller annen spesiell taste-sekvens man skulle gjøre. Da fikk man opprettet den opprinnelige første BIOS'en som kortet kom med - altså en slags tvangskjøring. Jeg har 2 stk. IC7 selv, men klarer ikke å huske hva man skulle trykke på.

Du finner vel mer om dette på Abit's sider.........

Lenke til kommentar
Mener å huske at IC7 har en recovery funksjon for BIOS hvis jeg ikke husker helt feil - var en eller annen spesiell taste-sekvens man skulle gjøre. Da fikk man opprettet den opprinnelige første BIOS'en som kortet kom med - altså en slags tvangskjøring. Jeg har 2 stk. IC7 selv, men klarer ikke å huske hva man skulle trykke på.

Du finner vel mer om dette på Abit's sider.........

hmm, hva bør jeg gjøre? bør jeg dra tilbake der jeg kjøpte kortet og bytte det, eller er det en annen feil, jeg kommer ikke inn i biosen, dette er første som kommer opp når jeg starter pc'en. hovedkortet ble kjøpt av datakjeden i går rundt 1700-1800, og eneste jeg har gjort er og sette det inn og koble opp, alt etter manualen, men skulle ikke være no problem har koblet opp HK før.

Lenke til kommentar
Stidz:

Gå inn i BIOSen (trykk 'DEL' ved oppstart) -> finn Boot Order og velg CD på topp. Trykk F10 og save.

For å installere XP fra CD trenger du ikke å formatere C:, dette kan du gjøre i selve XP installasjonen

-----

Grunnen til feilmeldingen din er at du rett og slett ikke har installert ett OS, noe pcen er helt avhengig av for at du skal kunne bruke den.

jo jeg har instalert os eneste som er nytt er hovedkortet, har testa ut to andre hovedkort nå og begge de funker på første forsøk, et dell HK og et asus p4pe

Lenke til kommentar

tok med kortet der jeg kjøpte det og de testa det og fikk ikke start på det i det hele tatt, bare svart skjerm, så jeg fikk et ic7 max3 kort i stede :D for litt ekstra, men men, noen som kan forklare hva som skjer vis minne på pcen er defekt? kan pcen skru seg av i loaden da? det skjer nemlig nå, er det ikke det ene er det det andre

Lenke til kommentar
Stidz:

-----

jo jeg har instalert os eneste som er nytt er hovedkortet, har testa ut to andre hovedkort nå og begge de funker på første forsøk, et dell HK og et asus p4pe

Bytter du HK, er det bortimot klin umulig å bruke XP uten å reinstalere.

----

Men det problemet får du løse etter at BIOSen er iorden (leste litt for fort...)

Lenke til kommentar

hmm. funka når jeg putta alle diskene inn i n dell pc når min krasja, måtte ikke formatere da, men nå står jeg fast siden cpu'en har gått til helvete tror jeg, og virker som om kortet ikke støtter en intel P4 1.7ghz siden det ikke kommer noe bilde, ikke engang når jeg resetter cmos. så vet ikke hva jeg kan gjøre jeg :( noen som selger en billig 2.4 ?

Lenke til kommentar
Bytter du HK, er det bortimot klin umulig å bruke XP uten å reinstalere.

Neh. Er selvsagt ikke akkurat ideelt, men av forskjellige grunner kunne jeg ikke reinnstallere XP etter at mitt IC7 tok kvelden midt i en runde med Neverwinter Nights. Løp og kjøpte et Gigabyte 8IPE1000 Pro rev2.0, smekket det rett inn og bootet. Gikk helt fint i ca et halvt år, da jeg endelig kunne reinnstallere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...