Gå til innhold

Installere linux på sata-disk


NeX

Anbefalte innlegg

Har lyst å prøve linux igjen, sist gang jeg prøvde det var vel for 4 år siden men da var det eneste jeg brydde meg om spill og da funka ikke det så bra.

 

Det jeg lurer på er om at jeg trenger noen spessielle drivere eller annet når jeg skal installere ferdora 3 på mine sata disker. Når jeg installerer win xp må jeg bruke diskett med drivere for i det hele tatt finne diskene mine.

 

Hvor stor plass bør jeg sette av til partisjonen men fedora?

 

Lei av å vente på at microsoft skal få ut fingen med støtte for 64bit! og alt den jævla spywaren. hellveteheller. go linux!

Endret av NeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ennå egen partisjon for swap? hvor stor bør i tilfellet den være. har 1024 mb minne. har en 74 gig raptor som jeg tenkte jeg kunne sette av litt gigg på. når du sier 8 gb. er dette bare instalasjon eller med tanke på nye programmer jeg trenger?

Lenke til kommentar
er det ennå egen partisjon for swap?

Ja!

 

hvor stor bør i tilfellet den være

1.5 ganger ram er vel standard ifra Red Hat, men det er litt opp og ned. Sjøl kjører jeg med like stor swap som jeg har ram (512). Svært sjelden swap blir brukt.

 

når du sier 8 gb. er dette bare instalasjon eller med tanke på nye programmer jeg trenger?

Core 3 tar litt over 3gig ferdig instl. (dette er workstation, vel og merke). Da har du det aller meste du trenger. Vil anbefale å sette av et par gig til /home, da den pleier å vokse ganske fort..

Lenke til kommentar

Lang tid siden jeg hadde noen swappartisjon. Har man nok RAM er det ytterst få som vil trenge swapping.

 

Reglene med SWAP=1.5xRAM og liknende er tullete og baserer seg på eldgamle OS-rutiner for swapping (mulig windows bruker det fortsatt da men det er en annen sak :p ).

 

I praksis er jo behovet omvendt, har man mye RAM trenger man ingen en liten swap. Har man derimot 128MB RAM i maskinen bør man absolutt lage en romslig swappartisjon - eller mye bedre: kjøpe mer minne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...