Gå til innhold

Musestille kjøler

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger anbefaling for kjøp av musestille kjøler til athlon xp1600.

--

Kunne med stor entusiasme også sett for meg at resten av maskinen var litt mer stille.

Den består av:

chieftech dragon fulltower sølv m/dør

3 x ibm 20GB harddisker

eller 2 x ibm 20 GB harddisk og en western 120GB

(1 disk ibm/western er til enhver tid montert i skuff fra komplett med to vifter)

asus geforce2pro kort med vifte som bråker sinnsykt. Må den være der?

soundblaster audigy

cpu er nå kjølt ned av en taisol kjøler(den med kobber bunn) med en papst 80x80 vifte med fan adapter.

Enda bråker det så jeg blir gal!!!

--

Er null interesert i overklokking og vannavkjøling. Jobber med videoredigering og grafisk design. Spiller nesten aldri.

Trenger råd fra dere flinkiser på forumet!

Ærbødigst hilsen Reverend Timothy Lovejoy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann! jeg har også litt samme problem. jeg har løst det på en ganske grei måte:

jeg har koblet alle kabinettvifter med +12V på pluss og minus på en bryter som gir enten 0V eller +5V. da får jo viftene enten 7V eller 12V.

det samme med prosessorvifta.

stille modus er fin til surfing, da mine ører er ømfintlige, mens når jeg spiller har jeg masse lyder, å bryr meg ikke om viftestøy, som kreves da maskina utvikler litt mer varme.

det er litt trix&mix med dette, men det er ganske effektivt.

når du skal redigere ting og tang på en film, bruker du sikkert å gå fra maskina når den rendrer eller gjør store endringer. da er det greit å gi mer guffe på viftene.

om du ikke vil inni maskina å klippe/koble/trikse er det jo greit med en stille kjøler. husk at dB-skalaen er logaritmisk (fint forklart i denne posten), så antall dB er viktig.

mulig dette er en tråd for støydemping.

lykke til med støyen.. hold ut! :smile:

Lenke til kommentar

Ok... Nå er det igang. Med overdreven entusiasme begynte prosjekt (aldri mer pcstøy2002). Trodde aldri jeg skulle gå så langt men dette er foreløpige resultater.

Støykilder som tidligere nevnt er:

Harddisker fra ibm og western

CPU

GPU

PSU

Etter en kjap handletur på Ljudia og Clas Ohlson begynte rabalderet. Hele Chieftech kabinettet er dempet med asfalt matter til kr. 195,- på Ljudia. Håper jeg aldri trenger å flytte mer, for den kassa ble tung!!

Punkt 1

Skjermkort: Asus 7700 (GF2 pro) Fjernet orginal vifta og montert socket 7 kjøleribbe uten vifte fra clas ohlson til kr. 95,-

Ribba er grov-planslipt og midlertidig montert med plast strips.

Resultat. Fra masse støy til ingen støy. Temp fra 43 til 65 grader. Er det for varmt?

Planen er å planslipe GPU og smøre på artic silver kjølepasta/lim. Hva er lurest?, holder den vekten av ribba? Men er litt redd for å sette igang med sliping av GPU.

Punkt 2

CPU: AthlonXP1600. For tiden kjølt av Taisol ribbe(kobber bunn) med 60-80 fan adapter og papst 80mm 19dB vifte.

Spørsmål: Er det noe å tjene på å bytte vifte i en ny versjon med turtallsmåler? Vill den da bli regulert av hovedkortet ved behov? Vill det da hjelpe og planslipe for å få ned average temperatur som igjen da vill føre til lavere turtall/støy? Eller er det noe poeng i å kjøpe en f.eks silent viking?

Punkt 3

PSU: Chieftech standard 340w strømforsyning. Planen er å bytte vifta med en papst vifte. Vill en 12dB vifte holde eller bør jeg velge en 19dB?

Punkt 4

Harddisker: Har mobile diskkabinetter fra komplett data. Type fancy med tre vifter og aliminiums look. Viftene er helt håpløse og overdøver det meste. Kan jeg koble de ut, eller vill det bli for varmt for disken? Diskene er av type Western 120GB SE ATA100 og IBM 20GB ATA66

Mange spørsmål..

Ettersom det er svært mange som er interessert i støyreduksjon og har disse komponentene deler jeg gjerne erfaringer når prosjektet er avsluttet.

Timothy

Lenke til kommentar

I ditt kabinett er jeg 98% sikker på at det er harddiskene som bråker mest. (Kanskje vifta på skjermkortet også, men det er raskt å skifte ut denne med en zalman northbridgeribbe og sette en kabinettvifte i nærheten eller en stillegående60mm vifte på ribba igjen.)

Ta ut alle harddiskene og så slår du på maskinen. Om det er like mye bråk som vanlig er ikke harddiskene grunn til det, men om ikke så kanskje du skal skifte de ut?

Jeg har gode erfaringer med Seagate Barracuda Iv diskene.

Jeg har 2 60gb disker i mitt system og en kan virkelig ikke høre de. En nabo har ibm disker og de hyyyler!

En 60gb barracuda får du får under 1000 så det er ingen stor investering.

Når harddiskene er av så forsøk å stoppe de ulike viftene i systemet slik at du kan høre hvilken av de som bråker mest. Vil ikke tro at den i 340watt psu vil bråke så mye. Den gjør ikke det i det kabinettet jeg har.

Min erfaring er at du ikke bør gå over 25 db på en jobb og grafikk maskin uten å tørne.

Jeg har en kabinettvifte på 25 db og den hører jeg mest.

Ellers har jeg 2 stk 19db 80mm vifter fra papst, zalman cnps5100cu, 1 25db 120 mm vifte fra papst,

2 stk barracuda støyer sikkert 12 db eller no.

Ati 8500 som heldigvis har en stillegående vifte.

Hovedkortet har ikke vifte (puh)

Er ikke sikkert ditt trenger heller. Uansett vil det holde med en litt stor kjøleribbe godt festet med god luftsirkulasjon rundt.

Sjekk også overklokking.no sitt forum der de har støydemping som egen avdeling. Masse tips der.

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-05-30 11:03 ]

Lenke til kommentar

Når det gjelder CPU så kjøler den bra sånn det er nå. Systemet er 100% stabilt. Lurer mest på om det er mulig å få det stillere med annenkjøler/vifte kombinasjon en den jeg har. Regner med at 19db er 19db uansett vifte. Papst viftene har jo bra rykte fra før så det går mer på om en ny papst med turtallsmåler blir registrert av hovedkortet (MSI 266PRO) og regulerer den etter behov. Temp ligger nå på ca. 53 grader cpu så vidt jeg husker. Har ikke måledataene på jobben, men mener at kabinett ligger på ca 36 grader etter asfalt matte seansen.

Lenke til kommentar

19" db er stille nok inne i et kabinett. Det vil du ikke legge merke til.

Har du forsøkt å koble ut harddisken slik at bare viftene går?

Tror nok at der ligger det meste av støykildene dine.

Denne her og en liten vifte eller god lufgjennomstrømning vil klare skjermkortet ditt:

http://www.zalman.co.kr/english/product/nb32j.htm

eller

http://www.zalman.co.kr/english/product/NB32.htm

Disse to om du har en kabinettvifte i nærheten. Om ikke så er det billigere å gå for:

Titan chipsetkjøler kobber og lignende.

Om du har vifte på hovedkortet kan du bytte ut denne med en zalman northbridge ribbe. Null støy fra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...