Gå til innhold

Kan jeg sette inn ny harddisk på min PC?

Sorg83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jaja den personen du snakket på HP var nok ikker sertifisert tekniker på bærbare fra HP

Spørsmål av den typen der behandles enten direkte på førstelinje eller sendes til pre-sales når man ringer en produsent. Det betyr at man ikke har snakket med en tekniker i det hele tatt. De man snakker med gir opplysninger ut fra spesifikasjoner gitt fra produsenten.

Sånn generelt kan jeg si at det er tilfeller hvor USB-versjon ikke oppgis i papirene de som sitter på kundeservice får. Der versjonen ikke oppgis i spesifikasjonene fra produsenten, er det ofte variabelt om det er USB 1.1 eller USB 2.0.

Her har vel den som posteren snakket med gått ut fra at det er USB 1.1 siden versjonen ikke ble oppgitt.

Lenke til kommentar

Okei, her har det blitt sagt mye rart fra mange forskjellige som tydeligvis ikke har alle fakta.

-Denne Lacie disken jeg nevnte bråker ikke mer enn en 3,5 disk i en stasjonær PC.

-Det skal gå fint å spille spill som er lagt inn på den eksterne disken

-En ekstern 3,5 disk vil nok oppleves som vesentlig raskere enn den interne disken, da interne disker i bærbare maskiner vanligvis opererer med en rotasjonshastighet på 4200RPM (finnes også med 5400RPM og 7200RPM men koster vanligvis ekstra å få en slik disk), mens hardisker i stasjonære PC'er har en hastighet på enten 5400RPM eller 7200RPM. Den eksterne disken som jeg nevnte har en hastighet på 7200RPM og er garantert vesentlig raskere enn den som står i den bærbare PC'en din.

*Fordelen med en ekstern 2,5 disk er at den er liten, og vanligvis (men ikke alltid) ikke trenger ekstern strømforsyning. Ulempen er pris, hastighet og størrelse på disken. Vet ikke om det selges eksterne 2,5 disker over 80GB for øyeblikket.

*Fordelen med eksterne 3,5 hardisker er at du kan få store disker til en veldig hyggelig pris og de har god ytelse i forhold til 2,5 disker. Ulemper er behov for ekstern strømforsyning, og disken tar mer plass på skrivebordet enn en 2,5 disk.

Men hvis det ikke er slik at du skal ta med deg den bærbare PC'en og eksterne disken hver dag til skole, eller jobb, så ville jeg valgt en 3,5 disk.

Det finnes flere merker, mange gode, noen dårlige, men Lacie er uten tvil sett på som blant de beste, både på ytelse, pris, utseende og kvalitet.

Hvis du kjøper en slik disk så følger alt som trengs med, alt du trenger er en ledig USB2 port på den bærbare.

Lenke til kommentar
Det finnes flere merker, mange gode, noen dårlige, men Lacie er uten tvil sett på som blant de beste, både på ytelse, pris, utseende og kvalitet.

Kan også varmt anbefale LaCie, har selv en 200GB d2 Extreme, funke som

f*** med lite støy... -> arbeider med tung grafikk, samt noe lyd.

En annen fordell er både USB2 og FireWire 800 ... så kan man selv velge ka

man vil bruke, evt hva maskina har...

Lenke til kommentar
-En ekstern 3,5 disk vil nok oppleves som vesentlig raskere enn den interne disken, da interne disker i bærbare maskiner vanligvis opererer med en rotasjonshastighet på 4200RPM (finnes også med 5400RPM og 7200RPM men koster vanligvis ekstra å få en slik disk), mens hardisker i stasjonære PC'er har en hastighet på enten 5400RPM eller 7200RPM. Den eksterne disken som jeg nevnte har en hastighet på 7200RPM og er garantert vesentlig raskere enn den som står i den bærbare PC'en din.

Vil nok ikke være raskere enn den interne harddisken i den bærbare pcen uansett. Den eksterne disken jobber over USB2 grensesnittet som kan overføre maks 480Mb/s deler du det på 8 får du 60MB/s. Harddisken i den bærbare pcen benytter sansynligvis ATA100 eller ATA133 som kan overføre henholdsvis 100 og 133MB/s. Mulig ATA grensesnittet ikke blir utnyttet til det fulle, men vil tippe at kommunikasjonen til disken ligger et stykke over 60MB/s som er maks for USB2.

Endret av WzUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...