Sorg83 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 PCen er HP compaq nx9030. Spørsmålet er om det er mulig å sette inn ekstra disk på denne. Eventuelt, er det bedre å kjøpe en ekstern disk? Lenke til kommentar
nree Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) PCen er HP compaq nx9030. Spørsmålet er om det er mulig å sette inn ekstra disk på denne. Eventuelt, er det bedre å kjøpe en ekstern disk? Hei, vist du har ein USB2 kontakt på din bærbare maskin er det fult mulig og sette på ein ekstern hardisk. Du kan også kjøpe ein USB2 hd og sette i USB1 men den vil da ikkje gå like fort. Du kan sette i ein ny hardisk i den bærbare datamaskinen men jeg har lite tro på at det går og sette i ein til utenom den du har i fra før... EDIT: Har sett meg litt rundt og funnet ut at din bærbar støtter USB 2.0 så derfor er det fult mulig og sette i ein ekstern hd. Har selv ein ekstern 80GB HD (//Freecom) kjøpte den på Elkjøp for 799,- eller noe sånt og er veldigdt fornøyd med denne... Endret 15. november 2004 av goggen90 Lenke til kommentar
Sorg83 Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Ok! Takker for hjelpa! Så det er elkjøp som er billigst på dette? Samma åssen disk jeg kjøper? Kun plass som teller eller er enkelte merker bedre enn andre? Lenke til kommentar
Sorg83 Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Er dette et godt alternativ f.eks? http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Har ikke vært borti merket, men hvis du gir 300 til får du en med dobbelt så stor kapasitet på komplett.no Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Hvis det går ann å ta ut f.eks. cd-romen på maskinen, eller at det er en ultra port ala IBMs Thinkpad, vil det enkelt gå ann å sette inn en ekstra harddisk. Det eneste du må gjøre da er å kjøpe noe ekstra utstyr for å kunne sette inn harddisken. Det er beste er selvfølgelig å ha en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
DarkWolf Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 du kan erstatte den som allerde sitter der.. annet går ikke ann.. bærbare pc'r er små vettu:( er ikke særlig å bygge i eller gjøre noe med.. men du kan jo kjøpe en ekstern hdd og koble til ved bruke usb eller com porten.. skal du bruke usb så husk å bruke usb 2... med usb 1 vil det gå veldig veldig tregt.. Lenke til kommentar
Sorg83 Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Så en ovenfor skrev at jeg hadde USB 2.0. Jeg har hvertfall to USB-innganger og her står det at det er USB 2.0. http://www.pcp.ch/Hewlett-Packard-Compaq-n...-1a12102498.htm skroll ned på siden og se. MEn jeg ringte HP i dag før jeg fikk vite dette og de påstå at det ikke var USB 2.0 på maskinen min. De som surrer eller jeg? Er jo ikke så hypp på å kjøpe ekstern disk med USB 2.0 hvis jeg ikke kan tilkoble meg denne... Endret 16. november 2004 av Sorg83 Lenke til kommentar
ekren Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Tror det er HP som surrer - 9030 skal ha USB2.0 Bruker selv ekstern usb2.0 disk, har brukt både 2.5" og 3.5" og anbefaler vel egentlig 2.5" til bærbar maskin - du slipper ekstern strømforsyning, og disken er veldig liten og lett.. Anbefaler deg evnt. da å kjøpe ekstern kabinett fra f.eks komplett, og i tillegg en 2.5" disk som du setter inni. (eMagic kabinett til 2.5" koster 295,- på komplett). En 40gb 5400 rpm koster ca. 690. (dyrere for 60 og 80 gb). Dette blir selvfølgelig dyrere enn 3.5" disker i kabinett, så du bør vel vurdere hvorvidt disken skal fraktes rundt omkring, eller skal være f.eks hjemme hele tiden. Det er også muligå sette inn ekstra disk i multibay på HP/ Compaq maskiner, men disse er rådyre, og det er ingen som selger rammer for dette til vettug pris. (billigste jeg har funnet er ca. 1400 bare for rammen). Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Den disken du nevnte ovenfor fra Elkøp er ikke et godt kjøp. Liten hardisk og ikke billig. Hvis du ikke skal flytte for mye på den eksterne disken så er det ikke så viktig med en liten 2,5 disk. Da er det rimeligere og du får større kapasitet ved å kjøpe en 3,5 disk. Anbefaler sterkt Lacie sine disker. Maxtor er ikke å anbefale da flere har rapportert problemer med disse. Hvis det er tilfelle at maskinen din ikke skulle ha USB2 så kan du jo alltids kjøpe et USB2 PCMCIA kort. Denne vil jeg påstå er et godt kjøp Lacie 250GB USB2 til 1495,- Lenke til kommentar
Sorg83 Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Kanskje jeg bør gå fpr den fra Lacie da. Men var det sånn at jeg trengte kabinett i tillegg? Holder det ikke med den eksterne disken og en USB-kabel? Og hvis jeg f.eks har et spill lagret på den eksterne disken. Kan jeg spille dette derifra da? Med andre ord, hvor raskt er overføringshastigheten? Eller fungerer en ekstern disk kun som en lagringsplass...? Endret 16. november 2004 av Sorg83 Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Du trenger ikke kabinett til den han nevnte over. Eksternt kabinett er bare hvis du vil koble til en vanlig harddisk (IDE) til usb2. Overføringshastigheten til usb2 er 480Mbps. Har ikke prøvd å spille fra usb2 harddisk før så er ikke sikker på om det fungerer bra. Endret 16. november 2004 av WzUp Lenke til kommentar
1955 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Det rimeligste er en ekstra intern disk . Den vil også være raskest Om du ønsker det kan den også brukes til opertivsystemet ditt . Det vil nok gjøre maskinen raskere .(avhengig av hvor rask disk du har i dag) Skal du absolutt ha ekstern disk fordrer det USB2/Firewire. Skal du ha ekstern disk velg en 2.5"-7200 og et kabinett du liker. 2.5"/bærbardisker er "lydløse" og får strøm via PC. Skal du ha en 2.5" ekstern løsning kan det være greit med en disk fra Demo/Lagersalg , (2/3 av prisen) 2.5" disker er som regel max 80GB. Du kan jo om du vil bruke din eksisterende som ekstern/m/kabinett. Endret 16. november 2004 av 1955 Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Vil jo ikke være rimeligere med en intern disk.. 250GB ekstern disk til 1495,- vil jo være mye billigere i tillegg til at man ikke får så store interne disker for bærbare. Tviler også på at han kan ha en ekstra intern disk. Bærbare er laget for å være kompakte og har ikke flusst med ledige plasser til harddisker osv. Kan være lurt å ha OS og spill på den interne disken og så den eksterne disken til andre ting Endret 16. november 2004 av WzUp Lenke til kommentar
1955 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Eksterne disker basert på 3.5"/7200 sliter med støy/vibrasjoner og ekstern strømforsyning. De har fordeler som pris/størrelse og ytelse. Likevel , jeg byttet ut min 3.5" eksterne til fordel for 2.5" og er fornøyd. Endret 16. november 2004 av 1955 Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Så en ovenfor skrev at jeg hadde USB 2.0. Jeg har hvertfall to USB-innganger og her står det at det er USB 2.0. http://www.pcp.ch/Hewlett-Packard-Compaq-n...-1a12102498.htm skroll ned på siden og se. MEn jeg ringte HP i dag før jeg fikk vite dette og de påstå at det ikke var USB 2.0 på maskinen min. De som surrer eller jeg? Er jo ikke så hypp på å kjøpe ekstern disk med USB 2.0 hvis jeg ikke kan tilkoble meg denne... Klippet fra HP's side om 9030 Eksterne I/U-porter VGA, RJ-11, RJ-45, IEEE 1394, USB 2.0 (to), S-video, ekstern mikrofon, hodetelefoner/linje ut, vs-strøm Og så klikker man inn på tilbehørsia til PCn http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...31-8288757.html og leser litt nedover.. ekstern 40Gb Disk på USB 2.0... jaja den personen du snakket på HP var nok ikker sertifisert tekniker på bærbare fra HP Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Vil jo ikke være rimeligere med en intern disk.. 250GB ekstern disk til 1495,- vil jo være mye billigere i tillegg til at man ikke får så store interne disker for bærbare. Tviler også på at han kan ha en ekstra intern disk. Bærbare er laget for å være kompakte og har ikke flusst med ledige plasser til harddisker osv. Kan være lurt å ha OS og spill på den interne disken og så den eksterne disken til andre ting Finnes da bærbare som har plass for ekstrautstyr.. feks ekstra hdisk, CD osv.. Desverre er 9030 en "billigmodell" som ikke har denne muligheten. Så trådstarter kan enten kjøpe en ny 2.5" Harddisk, max størrelse er 100Gb og sikkert ikke billig eller kjøpe en ekstern USB 2.0 eller FireWire disk som blir billigere og med mye mindre jobb. Lenke til kommentar
Sorg83 Skrevet 16. november 2004 Forfatter Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Ok. Men firewire har jeg ikke tror jeg. Men hva sier dere om den Lacie greia som er nevnt ovenfor her? Bra kjøp? Og er den 2,5 eller 3,5? Jeg har forstått det som at 2,5 er best og raskest...? Endret 16. november 2004 av Sorg83 Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Ok. Men firewire har jeg ikke tror jeg. Men hva sier dere om den Lacie greia som er nevnt ovenfor her? Bra kjøp? Og er den 2,5 eller 3,5? Jeg har forstått det som at 2,5 er best og raskest...? Jodda etter HP's hjemmeside har du Firewire på din bærbare. Lenke til kommentar
WzUp Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) 2,5" er mindre, bruker mindre strøm og bråker mindre, men er også dyrere da 2,5" er samme str som sitter i laptopen din og laptop harddisker er dyrere. 3,5" er billigere og kan ha større kapasitet. Endret 16. november 2004 av WzUp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå