Gå til innhold

p4c800 + 2.4 + vapo pe

Anbefalte innlegg

Hei,

trenger litt hjelp med overklokking av min pc. Poster først specsa.

- Vapo PE pcb 2. fw 3.2

- Asus p4c800 deluxe

- 2.4ghz 800 northwood

- 2x 512 corsair xms 3500, litt usikker på timings men skulle visstnok være lave

- nvidia fx5200 128mb

- 120gb seagate

- 52x cd-rom

- Enermax 460 whisper til kjølinga

- Chiftek 360 til hardware

- Litt neon lys og annet stæsj

Henger ikke helt med på overklokkingsverdenen for tiden. Hadde min glansperiode i t-bird tider..:p

Så om noen kan gi meg noen gode tips og triks hadde det vært tøft..;)

Edit: var ikke prescott :)

Endret av JuBaLoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er cpu du skal klokke (noe du sikkert skal) så går du inn i bios og stiller opp busshastighet og multiplieren hvis du gjerne vil...for å få et stabilt system må du også stille på vcore...MEN husk: den skal ALDRI ligger på MER enn 2.0...mer enn det er ikke bra. Rammen kan du vel egentlig bare sette på auto....tror den stiller seg etter hvor høy fsb du har.

Last ned den nye CPU-Z her . den viser hvor høy busshastighet du har, hva multiplieren ligger på, og hvor mange mhz cpu'en din ligger på..

vet ikke om dette hjalp så veldig men..

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Med Vapochill kan man trygt sette vcore (spenning til CPU) over 2v, 2,3 vil jeg si er et maksimum.

Angående overklokking, still opp FSB 5 og 5MHz til du opplever ustabilitet.

Denne ustabilieten kan, som du sikkert vet, skyldes minnet.

Da kan du prøve å øke vdimm (spenning til minnemodulene) med noen volt eller sette opp timings, da spesielt CAS latency.

For å få maks ut av kortet kan du gjøre noen mods hvis du føler at du er kapabel til det.

En "vdimm mod" er vel det lureste om du skal oppnå skikkelig høye FSB-frekvenser med lave tilgangstider. Er vel bare 2,8v standard.

Det er forresten ikke mulig å stille på multiplier på retail-versjoner av Intel sine P4 prosessorer...

Håper det hjalp litt. :)

Lenke til kommentar
Hvis det er cpu du skal klokke (noe du sikkert skal) så går du inn i bios og stiller opp busshastighet og multiplieren hvis du gjerne vil...for å få et stabilt system må du også stille på vcore...MEN husk: den skal ALDRI ligger på MER enn 2.0...mer enn det er ikke bra. Rammen kan du vel egentlig bare sette på auto....tror den stiller seg etter hvor høy fsb du har.

Last ned den nye CPU-Z her . den viser hvor høy busshastighet du har, hva multiplieren ligger på, og hvor mange mhz cpu'en din ligger på..

vet ikke om dette hjalp så veldig men..

lykke til :thumbup:

Det går dessverre ikke ann å stille på multiplieren på vanlige pentium 4 CPUer, da må du ha en ES.

Ellers så ser systemet kapabelt for overklokking, ta ihvertfall dropp mod og vdimm mod på hovedkortet før du begynner. Da blir du ikke skuffet.

Lenke til kommentar

Litt info fra cpu-z

Core Speed: 3424 MHz

Multiplier : x 12.0

FSB : 285.3 MHz

Bus speed : 1141.3

Frequency : 190.2MHz

FSB:DRAM : 3:2

CAS Latency : 2.5 clocks

RAS to CAS Delay: 4 clock

RAS Precharge : 4 clocks

Cycle Time (Tras): 8 clocks

Finner ikke helt ut hvor jeg skal stille cas latency?

Prøver meg noen hakk til med høyere volt, vapochillen tempen var nede i (minus) -16 grader igår når jeg tok prime95, er vel ikke risky det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...