Gå til innhold

2 MP og gode A4 printer?

Anbefalte innlegg

Leste dette fra en annen tråd: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=327690

"Nikon Coolpix 2200 er et fremragende kamera, og vel nok et af de bedste, billigere kameraer. Det at det kun har 2 Mp ville jeg ikke mener gør noget, da Nikons objektiver oftest tegner skarpere end midre anerkendtes kameraers objektiver med 3 Mp.

Både testen her på siden af Nikon 2200 og den jeg har læst i bladet DigitalFoto giver det fremragende bedømmelser, og det skulle endda være muligt at printe gode fotos ud i A4-størrelse uden decideret synlige korn."

Jeg har Sony DSC-F828 med 8 MP og lurer da på hvilke størrelser man kan printe i god kvalitet med dette om man kan printe ut "gode" A4 størrelser med 2 MP. Har vel en anelse om at optikk er viktig, men piksler er nå piksler uansett kvalitet på objektivet. Noen som kan forklare noe rundt dette?

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mig som du har citeret. Jeg gengav udelukkende hvad jeg har læst i en test i et seriøst fotoblad. Det er ikke et udtryk for min egen erfaring, men jeg går ud fra at når man kan lave fine A4-print med et middelmådigt 3 MP-kamera, så kan det vel også lade sig gøre med et godt 2 MP-kamera med et godt objektiv...?

Ellers kunne du jo svare/spørge mig direkte - det ville nok virke lidt mere seriøst, i stedet for at at starte en ny uafhængig post....

Lenke til kommentar

Det med megapiksler og utskrifter er et emne som er debattert mye og veldig ofte får du meninger som er basert kanskje på ett spesifikt kamera, eller en modellserie med kameraer og som kanskje ikke gjelder for andre kameraer.

F.eks. kan du fint finne følgende meninger på nettet:

- 2mp er mer enn godt nok til A4

- 5mp er minimum for A4

- antall megapiksler har ingenting å si hvis du har god optikk

Det her er selvfølgelig meninger som ikke er så gode på fakta, ihvertfall ikke generelle fakta som gjelder for alle kameraer som passer beskrivelsen.

F.eks. hvis du har et 0.3 megapiksel kamera så spiller det liten rolle om du har verdens beste optikk foran sensoren, bildet kan uansett ikke tilskrives noen god kvalitet i A4-størrelse. Det som er realiteten selvfølgelig er at 0.3 megapiksel kameraer er jo enten gamle (dvs. første generasjons digitalkamera) eller billige, og da har de gjerne dårlig eller middels optikk i tillegg.

2 megapiksler gir gode A4 bilder hvis du har et kamera med bra optikk, fordi bildet da blir skarpere enn et bilde tatt med et 2 megapiksel kamera med dårlig optikk. På samme måte vil et 5 megapiksel kamera gi dårlige A4 utskrifter hvis du har dårlig optikk foran sensoren, og det gjelder også 11, 16, 22 eller flere megapiksler.

Hvis du har relativt sett like god optikk på et 5 megapiksel kamera som du har på et 2 megapiksel kamera har du potensiale for å få litt flere detaljer, men bildet bør bli tilnærmet like bra. Jeg sier "relativt sett" fordi optikk for flere megapiksler gjerne må ha mulighet til å skille ut flere detaljer og må derfor være noe bedre.

Har du to kameraer som har 2 megapiksler og 5 megapiksler henholdsvis, men med samme pris, så kan du jo tenke at 2 megapiksel kameraet har en billigere sensor og bør da ha en tilsvarende dyrere optikk enn 5 megapiksel kameraet, så kanskje vil det kameraet med færrest piksler komme bedre ut i bildekvalitet.

Det som også ofte skjer med kameraprodusenter som ikke produserer alt selv er at de bytter produsent av innmat fra modell til modell, slik som HP har gjort på sine PhotoSmart kameraer, og da er ofte en god 3 megapiksel modell vesentlig bedre enn etterfølgeren på 4 megapiksler.

Alle 2 megapiksel-kameraer er derfor ikke laget likt. Hvis du med ett slikt kamera kan få gode A4 utskrifter betyr ikke det at du får gode A4 utskrifter med alle andre slike kameraer. I tillegg, hvis du sammenligner et 2 megapiksel kamera med et 5 megapiksel kamera og finner ut at det med flest piksler gir best utskrift så sier ikke det noe mer enn at akkurat de to kameraene får det resultatet.

Det aller beste er å hente ned eksempel-bilder fra nettet fra kameraet du er interessert i, skrive dem ut, og så se. Er du fornøyd spiller det liten rolle om test-forfatteren dømmer kvaliteten ned fordi kameraet "bare" har 2 megapiksler.

En annen ting å tenke på når det gjelder å ha flere megapiksler er at hvis du vil ha muligheten til å beskjære bildet i etterkant kan det kanskje lønne seg å ha noen flere piksler fordi en da kan beskjære uten å miste veldig mye av kvaliteten.

Lenke til kommentar

F828: Undskyld hvis jeg lød lidt hård - jeg læste det som om du gik bag ryggen på mig, men kan godt se at det ikke var tilfældet :blush:

Og jeg vil give ret i at der er en del forvirring om hvad der egentlig er nødvendigt af antal megapixel for at lave gode print i diverse størrelser...

Som lassevk skriver er der mange opfattelser, og hans forklaring kan jeg kun støtte op omkring :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...