e321 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 lurer på om noen har noen "tromme tips" til meg? Har begynt å spiller litt... men er ikke så flink Altså nybegynner Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Kan jo prøve å hjelpe deg litt, har spilt trommer i om lag 13-14 år selv. Er ingen ekspert på teori og sånt, men hjelper gjerne med det jeg kan hvertfall. Noe spesielt du lurer på? Hvis du har lyst til å satse skikkelig på trommer vil det lønne seg å få trommeopplæring med lærer, evt. starte i korps og få opplæring derfra (selv så ille det kanskje høres ut, er jeg glad jeg startet med det, fikk mye mer og grundigere opplæring/terping av teknikker på skarptromme først, noe som nesten skulle vært obligatorisk når man går over til hele settet senere. Har hvertfall hjulpet meg i stor grad). Men det er vel litt aldersbestemt også, jeg starta i korps når jeg var 7-8 år . Er nok ikke like interessant i slutten av tenårene osv... Ellers så er det å få inn de viktigste tingene først, som stikkeholding, takter, holde en stødig rytme osv. Ellers bare spør om det er noe du lurer på Lenke til kommentar
e321 Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 (endret) hei! tenker på hva jeg bør begynne å trene på og sånne ting. Har engentlig ikke så veldig lyst til og begynne å spille i korps eller noe sånt, spille bare for morro skyld liksom vil jeg... Ser du nevner Stikkeholding, takter, holde stødig rytme og sånn. Noen som kan fortelle om noen rytmer for og si det sånn... Hvordan man spiller de, og ikke minst; holde en stødig rytme? klarer i ca40sekkund men så detter det liksom litt ut hvis jeg ikke stopper/tar "pauser". Også en ting til, hvis jeg skal avslutte fra sånn vanlig(vet ikke hva dere kaller det) 4takts eller hva det heter hvordan gjør jeg da? Finnes det en side på internet med noen noter eller noen tutorials eller no sånt? -espen Endret 15. november 2004 av e321 Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Det finnes sikkert noen opplærings sider på nettet, men husker ingen selv . Google litt så finner du nok. Eventuelt så er det endel tabs til sanger på www.mxtabs.net for eksempel, kan ofte være kjekt å se hvordan sangene er bygd opp (hvis du skjønner de da). Er nok flere her som kan musikkteori bedre enn meg, men kan si det sånn at det finnes ulike taktarter, som 4/4, 3/4, 2/4 osv. 4/4 er den vanligste takten (4 slag i en takt, ikke sant). Vanligste trommerytmen for slagverk da er fire slag på hi hat, samt 1. slag med basstromma og 3. på skarptromma (er vel kanskje den du har øvd på?). En slik rytme avsluttes gjerne med en "tom-roll" etter 3 takter (i den 4. takta for å si det sånn). Her avhenger det litt av hvor mange tammer du har på settet, men en enkel en kan gå med to åttendels-slag (eller 4 16-dels slag) på skarptromma, og to (eller 4, som nevnt) på hver av tre tammer, før det avsluttes med crash-cymbal på slag 1 i neste takt. Det du må vite er; Aldri slå på crashcymbalen i en takt uten at basstromma (eller skarptromma, men er vanligst med basstromma) brukes samtidig. Er litt vanskelig å forklare dette når man skriver, litt lettere sånn sett med egen lærer... Å holde en stødig rytme er det kun en ting som hjelper for: øve. Finner du først ut en "ordentlig" rytme (som den jeg nevnte over), spill den om igjen og om igjen, helt til den sitter. Er egentlig ingen annen måte å få det til å bli en "stødig rytme. Etterhvert utvikler du deg, og "hører" stort sett hvor og når du skal slå (hvor lang tid det tar varierer mye fra person til person). Det finnes også flere gode opplæringsbøker der ute, vil anbefale å starte rimelig enkelt med standard rytmer. Ellers bare å spørre, men som du ser så er det ikke så enkelt (kanskje ikke å forstå heller) å skrive opp alt sånt. Beste vil være med en trommelærer som kan vise deg, eller få tak i noen gode videoer. Alle instrumentbutikker pleier å ha endel sånne Endret 15. november 2004 av ZprMario Lenke til kommentar
e321 Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 (endret) oi! Takker for langt og utfyllende svar Zprmario tror jeg har fått det med meg det der om 4/4, 3/4 osv. Spiller noe sånt jeg; 4/4 sn:0004 0004 bd:1000 12 hh:1234 1234 Skal sjekke om jeg får tak i en video eller en bok eller noe sånt... Det der med at jeg aldri skal slå en crash uten bass/skarp tromme, var bra du sa...har lurt litt på den ser du. Da er det vel bare og øve videre da -espen EDIT: 4/4'n min ble ikke helt perfekt men dere skjønner sikkert Endret 15. november 2004 av e321 Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Bare hyggelig det! Er ikke helt sikker på om jeg forstod rytmen du skrev opp der, men hvis det er noenlunde standard rock-rytme bør det gå greit. Vil også anbefale å høre mye etter i musikk du hører på, om det er enkle rytmer som du kan klare, prøv å finn ut hva som spilles, og hvorfor.... det store bildet.... på en måte . Gjør ofte det selv hvertfall, og hører jeg nå en sang flere ganger går det som regel ikke så lang tid før jeg klarer å spille det (selvfølgelig med noen unntak da). Lykke til videre hvertfall! EDIT: Ah, forstod den bedre nå . Litt mer avansert enn den jeg skrev opp først da, med to bass slag 2. gang. Endret 15. november 2004 av ZprMario Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) En ting som hjalp meg å komme igang var denne beaten: Forklaring: HH = HiHat S = Skarptromme B = Basstromme HH xxxxxxxxx _S -x--x-x--x _B x-xx-x-xx- Håper du fortsto den En annen ting som hjalp meg var Boken "drums for dummies" der lærer man mye om hvordan man skal holdt stikkene, ta vare på trommesettet, og forkjellige treningsrytmer. Boken er da på engelsk, og jeg er ikke sikker på om den selges i norge. Men uansett, En god bok og en god lærer er nok en veldig god start EDIT: en annen ting, på den beaten ovenfor der..ta det sakte i starten, også når du føler at du mestrer det, så kan du prøve å gå litt fortere. EDIT2: Her er en side med noen forskjellige tips tror jeg Pearl drum education Her er forresten også en link til hvordan man skal holde stikkene: Hvordan holde stikkene Også en ting jeg alltid har lurt på selv, må man holde henda i kors når man spiller? jeg er skeivendt, og synes det fungerer best når jeg ikke gjør det Til sist må jeg bare spørre hvilket trommesett du har? blir alltid litt nysgjerrig på sånt Endret 15. november 2004 av SwEEt^AmbEr Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg har lyst til å prøve meg på trommer egentlig. Men så vil jeg ha en Gibson Les Paul først, så blæh Eller orke å spare så lenge at jeg kan kjøpe begge deler Lenke til kommentar
e321 Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 (endret) det er samme rytmen som jeg spiller det...Fin den får skaffe meg en bok eller noe sånt ja. Spiller på ett "blandings" sett Og til kaiern; Begynn da vel ! Finnes ikke ett instrument som er like kjekt og spille som trommer (når man bare får det til da ) Endret 15. november 2004 av e321 Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Finnes ikke ett instrument som er like kjekt og spille som trommer Joda, gitar Har prøvd trommer ett par ganger, det er jo morro da Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Moro med trommer jah, helt klart! Har forresten to sett jeg nå, Yamaha Maple Custom Absolute og et Tama Rockstar sett. Lurer på kanskje å begynne trommeundervisning etterhvert, så er kjekt å ha Lenke til kommentar
friskies Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Du må høre på masse funk/jazz for å få litt rytme/funk inn i blodet. (Hvis du er hvit) Lenke til kommentar
Luke Lovegroove Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 HH = HiHatS = Skarptromme B = Basstromme HH xxxxxxxxx _S -x--x-x--x _B x-xx-x-xx- Den takten er vel omtrent "Smashing Pumpkins - 1979" Last den sangen ned! Ta på deg et koss headsett (eller i alle fall noe lite som kan spille av høy lyd), ta noen verneklokker UTENPÅ kossheadsettet, trykk på play og spill til alle dine favoritt sanger! Tror ikke du får noen bedre måte å lære å spille trommer på enn det. Jeg kan sitte sånn i timesvis. Men self en fordel med et lydisolert rom da Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Forresten, når vi er inne på trommer, fant nettopp noen video'er her, Rimelig ekstremt Chip Ritter Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Jeg kan fortelle min historie om tromming om det gir deg inspirasjon. Når jeg gikk i 7.klasse begynte jeg å interessere meg for trommer og var DEN STØRSTE Lars Ulrich-fan! Jeg elsket Metallica og levde for dem! Så det gikk så at jeg lærte alle låtene på trommer eller på luft-trommer ihvertfall og husket alle detaljer. Dette gjorde så at jeg ble etterhvert teknisk flink. Så det gikk noen år med Metallica-hysteri også fikk jeg høre en låt av en kompis av Genesis fra tidlig 70-tallet (73) som heter The Cinema Show og jeg ble målløs! Der stod jeg som trodde jeg var verdens beste trommis og så hørte jeg hvor vill Phil Collins var på trommer! Han spilte en HELT egen stil ihvertfall i forhold til Lars Ulrich. Så jeg fikk helt kick av Genesis og opplevde et helt idol-fanatisk forhold til bandet og alle de andre progressive rockebandene fra tidlig 70-tallet. Det ble sånn at jeg hørte alle detaljer og kunne "spille" eller "høre" en 20-minutters låt i hodet helt uten problemer. Men problemet var at jeg var ikke særlig stødig og det var der det hadde hjulpet med en lærer som noen nevnte her tidligere. Selve takten jeg holdt var så som så. Det gikk mye opp og ned i rytme og fart, men det hørtes kult ut fordi jeg brukte mye virvler og masse jazz-greier, men kunne IKKE spille i band. Sånn gikk det helt til et par år siden faktisk når jeg fikk superkick på The Beatles! Jeg trodde Beatles var et sånt teit band med bare love you-låter, men det er det IKKE! Jeg har fått helt sykt mye inspirasjon av Ringo Starr! Mange mener han er en dårlig trommis, men det er ikke det tekniske han er god på. Det er "feelingen" på takter. En vanlig takt består av 4/4, men Ringo kunne spille det mer shuffle enn vanlig og det gir et mer preg av at trommis fører resten av musikken fram. Om du ikke skjønner så hør "fixing a hole" av The Beatles fra Sgt.Pepper's lonely hearts club band. Håper noe av dette hjelper deg og husk at når det gjelder kreativitet så må du føle at du er NØDT til å slippe ut NOE! Det kan være en tegning, et dikt, en historie, tromming eller hva det måtte være, men terp og terp og terp! Øv øv øv øv øv! Det er drit-viktig! Om du vil ha litt inspirasjon av musikk jeg liker så kjøp følgende plater. WARNING** Disse platene kan virke veldig vakre og fine WARNING** Genesis - Selling England By The Pound (Her finner du Cinema Show) King Crimson - Starless and bible black King Crimson - Red Yes - Close to the edge Yes - Fragile Emerson, Lake & Palmer - Brain Sallad Surgery The Beatles - Alle platene etter Help. Rubber Soul og utover mener jeg. Endret 16. november 2004 av raziel014 Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Var Lars Ulrich som fikk meg til å spille trommer også Selv om han ikke en av de beste trommisene.. så er han likevel "heroen" min Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Ja Ulrich har kanskje ikke passa som jazztrommis, men det SKAL han ikke gjøre heller!! Ulrich er verdens beste trommis for Metallica kan man si! Lenke til kommentar
e321 Skrevet 17. november 2004 Forfatter Del Skrevet 17. november 2004 wow, bra respons her Får vel si at det Ralph Myerz and the j.h. band som fikk meg til og begynne... Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Var nok Lars som jeg fikk inpirasjon fra også . Han og, fatter'n, spilte også trommer i gamle dager, og hadde sett han spille live noen ganger. Setter "griller" i hodet på en 7 åring vil jeg si :!: Lenke til kommentar
andesam Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 har hatt litt lyst til å prøve meg litt på trommer jeg også. tror jeg må prøve å låne et trommesett av noen jeg kjenner . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå