Gå til innhold

Installere 80GB hdd i en Dell PentiumII-pc..?

aslan75

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal hjelpe en kompis med å installere en 80GB Maxtor DiamondMax IDE-ATA/133-disk i en fem år gammel Dell OptiPlex GX1, som er en PentiumII-basert desktop pc. Den store disken vil ikke la seg detektere av systemet. Har prøvd alle muligheter av master- og slave-innstillinger, og begge IDE-kanalene. Jeg regner med det har noe med systemets støtte for så store disker å gjøre. Noen som har erfaringer med dette, evt tilsvarende problem, og som kan hjelpe meg videre?

På forhånd takk!

Mvh, aslan75

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut som systemet ikke støtter så store disker.

Hvis det stemmer så kan det i såfall løses ved å ha OS på en mindre disk under 32GiB-gransa. Da vil PC'n detektere og bruke den mindre disken som normalt, og OS'et vil omgå begrensninga og detektere 80GB-disken som f.eks D:. Den vil detekteres selv om du ikke finner den i biosen.

En annen mulighet er å flashe biosen opp til siste versjon og se om du finner disken da. Kanskje litt vanskelig å finne orginal Dell Bios, men det går ofte helt fint med uorginal bios også. (Må bare være for intel hovedkort med nøyaktig samme chipsett og samme enheter på hovedkortet)

Lenke til kommentar

Ellers så har alle produsenter av harddisker et såkalt disk-overlay program som installeres på bootsektorene på disken. Dette programmet vil så lure BIOS til å tro at disken er mindre enn så-så mange GB, mens OSet vil se hele størrelsen. Funker fett.

Med et slikt program skulle man kunne få en 486-maskin til å bruke en 250GB disk uten større problem at en 486 ikke kan dra et OS som har støtte for så store disker ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...