Gå til innhold

Hvor mange MHz på AMD Athlon XP-M 2800+


MiF86

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en laptop..

øh, under den står det at den heter Compaq Presario R3205EA og oppå står det R3000, og i BIOS R3200. Noe i den duren altså.

Annen info: "AMD Athlon XP-M 2800+ prosessor, 256 MB minne og 40 GB lagringskapasitet."

Det sto det på pakka osv.

 

Altså har den en XP-M 2800+ prosessor. Når jeg ser rundt på internett står det mange steder at den har max 2100MHz eller noe rundt der. Hvis jeg går i BIOS så står det 1600MHz og nesten ingen ting kan man endre på. I windows derimot, står det 800MHz selv om jeg tar på "max Performance" på strømsparingsgreiene. Det står forsåvidt også at det er en Athlon 64 prosessor i Windows.

 

Hva skal jeg stole på? Er BIOSen gammel, og jeg må flashe den? (Den er såkalt "F.11" og nyeste på Compaq siden er "F.30")

Jeg prøvde nem,lig å flashe, men det kom error da:

"a Phoenix or Award system is required"

Det gikk fortsatt an, men jeg tørte ikke.

 

Kan noen komme med noen tips? takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke en 'vanlig' XP-M, men egentlig en slags Sempron. 2800+ kjører på 1600Mhz (800Mhz i nedklokket modus) med kun 128KiB L2, mens 3000+ har samme specs som Sempron 2800+. HP/Compaq hadde en del notebooks basert på denne prosessoren, og jeg antar at dette rett og slett var siden de var ute etter en busjettprosessor baset på socket 754 uten å vente på at AMD bestemte seg for hvilken budsjettstrategi de ville følge (de kom før Sempron ble lansert). Disse prosessorene er i ferd med å bli faset ut. Det brukte å være informasjon om dem i dette dokumentet hos AMD, men den er fjernet i den siste revisjonen.

Lenke til kommentar
Okay, så da regner jeg med at det er Windows sin feil at det står 800MHz der?

Tja... Windows' egen hastighetsrapportering er notorisk upålitelig. Du kan forsøke CPU-Z i kompinasjon med et program som belaster prosessoren, eller evt. Speedswitch XP (sett 'realtime speed calculation' i options, og trykk deretter 'Detect max speed'). Om dette fortsatt bare gir 800Mhz kan det hende det finnes en innstilling i BIOS, eller du kan trenge AMDs oppdaterte drivere for PowerNOW!/Cool'n Quiet. Hvis dette fungerer som slik det skal, så kan du se hvordan prosessoren svitsjer opp og ned ved hjelp av AMD PowerNow! Dashboard.

Lenke til kommentar
Der står det også 797MHz.

Jeg skal prøve den driveren nå (hvorfor heter den "Athlon 64 Driver"? Jeg har ikke 64bit prosessor.)

Den gjelder for alle K8-baserte prosessorer. Semperon også, som heller ikke er 64bits. Du kan evt. lete på HPs sider om de har noe spesifikt til din laptop siden prosessoren bare er brukt av dem og er såpass sjelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...