Lurifaksen Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Det er nesten skremmende å se hvor mange håpløse og lite gjennomtenkte uttalelser som kommer her. Dersom dere ikke har peiling i det hele tatt på hva dere prater om er det vel best å tie? arehei er på sporet av noe... Jeg kan også nevne at selv om unlock.no hadde tapt rettsaken netcom truet med, så hadde ikke det trengt å bety at unlocking er ulovlig. Det var noe annet de vurderte å saksøke unlock.no for. Kan også nevne at verken unlockshop.no eller unlock.no har mottatt noen brev fra netcoms advokat den siste tiden, til tross for at Netcom to ganger har uttalt til media at de vil vurdere lovligheten. At de har vurdert lovligheten, uten å gjøre noe med det, oppfatter jeg som en bekreftelse på at disse nettstedene ikke gjør noe galt. De tre viktigste argumentene til hvorfor det er "lovlig" å fjerne operatørlås er: 1. Klistremerket som sier at telefonen er operatørlåst, kan tvilsomt regnes som en "kontrakt" som hindrer deg i å fjerne låsen. Om det i det hele tatt er en gyldig avtale er også tvilsomt. Når du kjøper en telefon på f.eks. rimi blir du ikke en gang informert om at telefonen er låst av betjeningen. 2. Når du kjøper en operatørlåst telefon står det ingen steder at operatøren er deleier i telefonen. Dermed er produktet ditt, til tross for at operatøren har vært med å betale. Så lenge produktet er ditt, kan du gjøre hvilke endringer du vil på den. 3. Selv om operatørlåsen er fjernet trenger ikke det bety at du skal bruke andre operatører. Å fjerne låsen gir deg muligheten til det ja, men om du vil gjøre det blir en annen sak. Om det er lov å diskutere unlocking i forumet er en helt annen sak. Men i og med at det ikke står noe i reglene om det, så er det vel ingenting som hindrer snakk unlocking i forumet. Endret 16. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 "Lurifaksen" Er det lov å låse opp ten telefon som er sperret for stjålet? Jeg er nysjerrig på ditt svar.... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) "Lurifaksen" Er det lov å låse opp ten telefon som er sperret for stjålet? Jeg er nysjerrig på ditt svar.... Antagelig er det ulovlig, ettersom det innebærer at telefonens serienummer må endres, og det rammes vel av samme lov som hindrer en person i å bytte serienummer på f.eks. en bil. Jeg skal ikke si med 100% sikkerhet at det er ulovlig. I f.eks. Storbritania var det lovlig, inntil nylig. Men dersom du endrer serinummeret burde det uansett ringe noen moralske klokker... Operatørlås, og IMEI-blokkert telefon er jo to totalt forskjellig saker, og kan ikke sammenlignes. I de fleste tilfeller endres jo IMEI for å kunne bruke en stjålet telefon, noe som i seg selv er ulovlig. Endret 16. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Nja, man må ikke nødvendigvis endre IMEI, men det skal jeg selvfølgelig ikke proklamere her. Det er også snakk om moral og det forunderer meg STORT at Amobil ønsker slike diskusjoner på sine sider. Men det er vel ett standpunkt de har tatt og det sier vel litt om seriøsiteten. Nå er jeg her selv, men det er mer for morro skyld. For den seriøse delen velger jeg andre forum....men, men Lenke til kommentar
geokri Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 burde det ikke ringe en moralsk klokke når du åpner sperren til en operatørlåst telefon da? Du stjæler jo direkte fra den operatøren som har låst telefonen til seg og sponset mye penger for at du skal få denne telefonen billig. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 btw, hvor mye tar narvesen for e330?? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Nja, man må ikke nødvendigvis endre IMEI, men det skal jeg selvfølgelig ikke proklamere her. Det er også snakk om moral og det forunderer meg STORT at Amobil ønsker slike diskusjoner på sine sider. Men det er vel ett standpunkt de har tatt og det sier vel litt om seriøsiteten. Nå er jeg her selv, men det er mer for morro skyld. For den seriøse delen velger jeg andre forum....men, men Hvilket da? Til spørsmålet du stilte Lurifaksen: En stjålet telefon er jo ikke din egen. Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Nei, men verktøyet man bruker kan brukes til ULOVLIGE ting i tillegg...Men det er ikke tvil om at det strides rundt lovligheten rundt dette. En annen ting er moralen...Men det valget får Amobil stå for. Seriøse forum som banner slike diskusjoner er forumet på howardforums Gsmarena mobileburn club-siemens for å nevne noen... Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Narvesen tar 499,-. pluss 99,- pr. mnd i 12 mnd. for både E300 og K500i Lenke til kommentar
auditman Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Først en liten avklaring: Det er helt lovlig å unlocke en mobil. Det er dermed verken umoralsk eller ulovlig å snakke om det. Så en litt større avklaring: Når en telefonoperatør selger deg en telefon med f.eks 12 mnd binding, er kontrakten mellom deg og teleselskapet som følger: Jeg, Netcom Telenorsen lover med dette å betale en ågerpris av (f.eks) kr 129 pr måned i ett år for å få kjøpe denne mobiltelefonen til en lav pris. Jeg er inneforstått med at jeg på ingen måte forplikter meg til å faktisk ringe med telefonen i løpet av året, men uansett skal jeg betale 129 kroner i 12 mnd. Man er altså ikke forpliktet til noe som helst annet enn å betale kroner 129 pr mnd i ett år. Det er avtalen. Operatørsperren er kun lagt inn på telefonen for å forsikre seg om at brukeren også betaler teleselskapet i dyre dommer for å ringe med telefonen. Det bør vel også nevnes at enkelte mener at telenor og netcom valgte å ikke saksøke unlock.no fordi praksisen med operatørlås da ville blitt satt i søkelyset, og at konklusjonen til en eventuell rett kunne bli at det er ulovlig å legge inn operatørsperrer på telefoner. Kanskje ikke særlig sannsynlig, men telenor og netcom trakk søksmålet, og har så langt vært storebrukere av unlock. Det er mao helt lovlig å unlocke en telefon du selv eier. Det er også helt lovlig å fortelle kameraten hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) Mobilguiden666: Det er direkte provoserende å lese de latterlige innleggene dine. Å kalle Amobil useriøs på grunn av at de tillater den slags diskusjon faller på sin egen urimelighet. Er hardware.no useriøs pga de tillater diskusjon om CD-brennere? CD-brennere kan jo brukes til å brenne kopibeskyttet materiale, noe som er direkte ulovlig i henhold til norsk lov, i motsetning til unlocking. Er Talkmore useriøse? Kanskje også Telenor er useriøse? geokri: Det burde kanskje ringe en moralsk klokke dersom du kjøper en låst mobiltelefon til redusert pris, hvis hensikten din utelukkende er å utnytte subsidiene (låse opp og kaste medfølgende sim). Men det betyr ikke at det er ulovlig. Men burde bestemor føle seg som en tyv, hvis hun kjøper en billig telefon, som hun bruker til å motta samtaler med? (dvs, bruker den så lite at kortet ikke går tomt). Bestemor er jo et like stort problem for operatørene, som en som låser opp telefonen, og kaster det medfølgende sim-kortet. Endret 16. november 2004 av Lurifaksen Lenke til kommentar
auditman Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Til dere som hardnakket hevder at det er ulovlig å unlocke en telefon, legg frem dokumentasjon på dette. Da burden den saken være ute av verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå