Gå til innhold

Nordmenn dømt for fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Andre som også bruker piratkopiert programvare: Microsoft

:wow:

Hehehe :!: Jeg lo bra når jeg så det der..

Svært mange bedrifter, SÆRLIG databedrifter bruker piratprogramvare. Det er trist at privatpersoner blir bøtelagt med flere måneders betinget fengsel og hundretusener av kroner mens store bedrifter slipper unna med hva som helst av økonomiske ulumskheter.

Lenke til kommentar

[ironi] All erfaring har jo bevist at når noen selger bra setter de ned prisene, særlig hvis de har monopol.

Gode eksempler er f.eks nintendo, Microsoft og televerket.[/ironi]

 

Det ENESTE som får suksessrike selskaper til å senke prisene er konkurranse.

Piratkopiering gir hard konkurranse og jeg tror at før eller siden tvinges selskapene sette ned prisene for å få solgt.

 

Jeg tror piratkopiering er markedets reaksjon på overprisede produkter.

Er nok ikke mange som hadde brukt en kopi av Win XP om det hadde kosta 400 kr!

Endret av KongeFisk
Lenke til kommentar
Jeg tror at piratvirksomhet kommer til å ta fullstendig over i det lange løp (om 10-20 år)

det er naivt å tro at dette er et fenomen som vil følge en slags lineær skala i tiår fremover. Pendelen vil før eller senere svinge tilbake, eller andre utviklingslinjer tar over. For 10-15 år siden var nedlasting og piratkopiering av programvare og musikk over nettet fullstendig ukjent for de aller fleste, om 10 - 15 år kan frenomenet like gjerne være et historisk avsluttet kapittel. Hvem gidder f.eks. å laste ned programmer til lokale disker dersom man for en grei pris har ubegrenset tilgang til all verdens programmer som ikke behøver å være installert lokalt?

For ikke så få år siden trodde man at det ville bli umulig å tjene penger på å selge musikkfiler over nettet... alt kunne jo skaffes gratis og ulovlig... men se på iTunes...!

 

Jeg ser ingen grunn til verken å være bekymret for programmerere eller musikkbransjen. Ta det helt med ro! the future's so bright. U gotta wear shades!

 

SGstock.gif

Endret av gudesen
Lenke til kommentar
Hmmm... Jeg har en fortid som både programmerer og "musiker" (setter den i anførselstegn siden jeg ikke levde av å spille). Musikkbransjen og programvarebransjen er befolket med 99% helt vanlige folk, enten de sitter foran eller bak miksebordet. For hver Britney Spears og Bill Gates er Sony og Microsoft befolket med tusenvis av vanlige mennesker som har familie og huslån og en 10 år gammel Volvo. Det er de du stjeler fra.

 

De griske selgerne finner du i alle bransjer, men det har vel ingenting med saken å gjøre...?

De 99% vanlige folkene som du omtaler får betalt om de selger 1 kopi eller 100000 kopier, er ikke no provisjonsopplegg der. De eneste som taper penger er toppene og selskapet generelt. Om de da velger å la de marginalt (ja, jeg mener det er marginalt, jeg hadde ikke kjøpt 99% av de tingene jeg har lastet ned, og det tror jeg gjelder mange) lavere inntektene gå utover sine egne arbeidere som lager produktet, da er det en konsekvens av deres egen griskhet etter høyere overskudd, og ikke vår feil.

 

Finnes forøvrig noe som heter Open-source, og der klarer de ofte lage tilsvarende eller bedre produkter til det som finnes på markedet, og det helt gratis. Magi, eller? Dersom selskapene virkelig trenger så mye penger for å lage og distribuere et produkt tror jeg heller de bør se litt på sin egen selskaps-struktur enn å slå ned på oss.

Lenke til kommentar
Pisspreik av en annen verden +  De stjeler fra oss, vi stjeler fra dem, jeg synes det virker ganske rettferdig.

Hvordan føler du at film/musikk/programvarebransjen stjeler fra deg da?

 

I programvarebransjen er det - som i de fleste andre bransjer - suksesshistorier. Men for hver millionær så finnes det hundrevis som jobber hardt og i beste fall har en normal lønn. Piratkopiering stjeler like mye fra disse som fra de 'rike'.

 

Forskjellen er at tap som et stort firma fint kan tåle lett tar knekken på et lite firma som hadde klart seg hvis de solgte 5000 eks. av en programpakke istedet for 3000. Ikke kom og fortell meg at det ligger en moral bak hvilke firmaer som utsettes for piratkopiering, det stjeles over en lav sko, og skjebnene som ligger bak firmaer som går dukken eller kjøpes opp av større fordi de ikke klarer seg selv lenger blåser folk i.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Kvaliteten på programvare er etter mi meining ikkje proporsjonal med antall

programmerarar og antall megabyte.

 

Eg vart rett og slett forbanna når eg måtte installere over 200megabyte med drit

for å få twain-drivar til HP Scanjet 4570c. (To valg: Typical 200MB, Custom 200MB)

 

Klart det kostar både tid og pengar å programmere 200MB med kode, men når

90% av koda er unyttig så synast eg det er surt å betale.

 

Programvare som eg likar betre:

http://www.tinyapps.org/internet.html

 

Når det gjeld musikk håper eg det vert lettare for artistar å gi ut musikk utan

fordyrande mellomledd. (Er vel ikkje mange prosenta som går til artisten i dag.)

Lenke til kommentar
Hvor mange er det som klager på piratkopiering av dataspill og programmer som har videospiller hjemme? Båndopptager/kassettspiller? Eller kopimaskin?

Dette er et godt spm, men i forskjellig til direkte piratkopiering av spill brukes to av de tre du har naevt for det meste til fullstendig lovlige sysler.

 

Videospiller har jeg og. En sjelden gang har jeg tatt opp program som jeg må se, og av en eller annen merkelig grunn ikke klarer å få med meg grunnet underlige virksomheter som jobb eller sosialt liv eller en kombinasjon.

 

Disse tar jeg over neste gang jeg skal få sett noe. Nå er det faktisk så mye drit på TV uansett, slik at jeg har faktisk ikke brukt videospilleren på over et år. Etter DVDer kom for fullt har jeg heller ikke giddet bruke videospilleren til å se på VHS eller, da kjøper jeg heller filmene på nytt på DVD.

 

Kopimaskiner er ikke noe jeg bruker, men jeg vet at mange bruker det for å kopiere opp magiske ting som "plakater" for det ene eller andre i lokalmiljøet, eller, på jobb, for å kopiere opp og videreformidle ting som det jobbes med innad i bedriften.

 

Kassettspiller har jeg heller ikke brukt på mange år.

Lenke til kommentar
Eg vart rett og slett forbanna når eg måtte installere over 200megabyte med drit

for å få twain-drivar til HP Scanjet 4570c. (To valg: Typical 200MB, Custom 200MB)

Da får en programerer ta ut de 10% du skal ha, og du betaler det dobbelte.
Når det gjeld musikk håper eg det vert lettare for artistar å gi ut musikk utan

fordyrande mellomledd. (Er vel ikkje mange prosenta som går til artisten i dag.)

Og musikken får du live... :D

Lenke til kommentar
Hvordan føler du at film/musikk/programvarebransjen stjeler fra deg da?

 

Kunstig høye priser, forskjellige priser i forskjellige land, menneskene som lager produktene tjener pianøtter, interesseorganisasjoner og aksjeholdere stikker av med nær all profitten, de som prøver å bryte monopolet blir kjøpt opp eller skviset ut.

 

Den største trusselen mot artister og programmerere er bransjeorganisasjonene og de store selskapene, ikke piratkopiering som er en reaksjon på et urettferdig system. Eller synes du virkelig at nær alle som eier en datamaskin er kriminelle?

 

Hva er det de stjeler? Luft? Kopierte elektroner? Piratkopiering er faktisk fremdeles lovlig i norge, men fildeling er det ikke. For å lide et tap må man kunne påvise det. Jeg kjenner flere personer som aldri i sitt liv hadde kjøpt en CD, og ikke hadde planer om å begynne, som begynte å interessere seg for musikk, og nå har svære kolleksjoner.

 

Bransjene kommer bare til å ødelegge for seg selv ved å harshelere for kundene sine i stedet for å ta tak i problemene og benytte seg av det nye mediet som det fantastiske GRATIS reklamemiddelet det er.

 

DØD over RIAA og entertainment-mafiaen! :yes:

Lenke til kommentar
Når det gjeld musikk håper eg det vert lettare for artistar å gi ut musikk utan fordyrande mellomledd. Er vel ikkje mange prosenta som går til artisten i dag.)

 

Og musikken får du live...

 

Som regel går mindre enn 3% til artisten. Og som det påpekes, kun ved å spille live tjener artistene STORE penger. Det blir absurd når vi skal føle medlidenhet med disse rikingene. Jeg kan faktisk godt tenke meg at de som taper mest penger er nettopp disse fordyrende mellomleddene.

Lenke til kommentar
Det blir absurd når vi skal føle medlidenhet med disse rikingene. Jeg kan faktisk godt tenke meg at de som taper mest penger er nettopp disse fordyrende mellomleddene.

Jepp - død over de sleipe menneskene i platebutikkene og ikke minst staten - tilsammen stikker disse to gruppene av med omtrent halvparten av det en CD faktisk koster!

 

;)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
ja: piratkopiering er MED på å holde prisene oppe. Men jeg vil tippe <5% av prisene. Stort sett tror jeg både musikkbransjen og programvarebransjen er befolket med mennesketypen "selgere" som er griske av natur og i tillegg har de gjerne et visst press på seg fra salgssjefer og eierene av de internasjonale selskapene de jobber i.

Hmmm... Jeg har en fortid som både programmerer og "musiker" (setter den i anførselstegn siden jeg ikke levde av å spille). Musikkbransjen og programvarebransjen er befolket med 99% helt vanlige folk, enten de sitter foran eller bak miksebordet. For hver Britney Spears og Bill Gates er Sony og Microsoft befolket med tusenvis av vanlige mennesker som har familie og huslån og en 10 år gammel Volvo. Det er de du stjeler fra.

 

De griske selgerne finner du i alle bransjer, men det har vel ingenting med saken å gjøre...?

 

Hvor i all verden får du de <5% fra. har du noe empirisk materiale eller var det bare et tall du tok ut av løse luften??

 

Geir :)

Så ta vekk noen mill. fra lønna til britny og gi de til gutta bak miksebordet.

Lenke til kommentar
[ironi] All erfaring har jo bevist at når noen selger bra setter de ned prisene, særlig hvis de har monopol.

Gode eksempler er f.eks nintendo, Microsoft og televerket.[/ironi]

 

Det ENESTE som får suksessrike selskaper til å senke prisene er konkurranse.

Piratkopiering gir hard konkurranse og jeg tror at før eller siden tvinges selskapene sette ned prisene for å få solgt.

 

Jeg tror piratkopiering er markedets reaksjon på overprisede produkter.

Er nok ikke mange som hadde brukt en kopi av Win XP om det hadde kosta 400 kr!

Dette er jo reinspikka tull!

 

Det eneste som senker prisene er konkurranse, ja.

 

Men piratkopiering er det motsatte av priskonkurranse. Jeg skjønner ikke at det går an å finne på et så dumt argument for å forsvare piratkopiering.

 

Det som skjer når piratkopiering øker er følgende. Alle programvareprodusentene får det tøffere som resultat. Ingen skal komme å fortelle meg at piratkopiererne gjør forskjell på store og små firma. Dermed er det de små firmaene og de firmaene som er i etableringsfasen som først går konkurs eller tvinges til å selge til de store. Når de små firmaene er ute av kampen blir konkurransetilstanden igjen lettere og de store sitter igjen og kan styre markedet.

 

Å prøve å forsvare piratkopiering med at man liksom skal bidra til konkurranse i markedet er helt fånyttes. Hvis noen vil stjele, så syns jeg det er galt, men ikke så galt som når man samtidig prøver å vri det til at man gjør samfunnet en tjeneste. :mad:

Endret av gekko513
Lenke til kommentar
Er det noen som mener å ha rett til å bruke programmer som jeg har laget? -GRATIS- ?

Jeg vil ha penger for arbeidet mitt. :hrm:

Hva ellers skal jeg leve av? Programmering er det eneste jeg kan.

Kommer jo allt an på hvilken lisens du setter på det du skal utgi det... eller var det ikke slik du mente det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...