Gå til innhold

Nybegynner i Linux

eLang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Driver å laster ned SUSE 9.1 Personal akkurat nå, og så lurer jeg på om det er noe jeg burde vite får jeg innstalerer det. Tenkte jeg skulle legge den på partisjon G som er helt tom og på 20GB. eller?.. :roll:

Du må ha UPARTISJONERT plass, ikkje ein partisjon som allereie eksisterar. Linux bruker heilt andre filsystem enn Windows.

Legg heller inn SuSE 9.1 Professional. SuSE 9.2 kjem snart på nettet.

Lenke til kommentar

Du kan godt bruke partisjonen, du må bare omformatere den til en Linux-partisjon. Det gjøres under installeringsprosessen.

Du trenger som regel en swap-partisjon, med mindre du har veldig mye minne. Det vil si, om HD'en allerede har maks antall partisjoner (7), så har du et problem.

Som regel lønner det seg også å ha systemet på en egen partisjon, og brukerdata på en annen. Men det er ikke et must.

Lenke til kommentar
det vil altså si at jeg kan bruke D partisjonen, og dele den opp i en liten(til swap) og en stor under innstaleringen?... har nå totalt 4 partisjoner på disken.

Ja, det kan du. Forutsatt at du ikke har flere partisjoner i bruk etter den partisjonen du vil bruke. (Partisjonssystemet er gammeldags og infleksibelt, henger igjen fra forrige årtusen en gang.)

Skulle det være et problem, så kan du eventuelt stappe inn en ekstended partisjon mellom to andre, og så dele opp denne i nødvendig antall linuxpartisjoner.

Siste alternativ er å få tak i partition magic eller et annet program som kan flytte rundt på partisjoner uten å ødelegge innholdet.

Lenke til kommentar
altså partisjonen linux skal være på, må være den siste partisjonen?.. Huff, ser vist ut til at jeg må ha dette inn med teskje :blush: Har foresten partition magic...

Nei, det er ikke nødvendig. Det jeg mente var at en partisjon som skal deles i flere deler må være siste partisjon.

Du har i utgangspunktet ,ulighet for fire partisjoner, 1,2,3,4. Dersom du i dag har brukt partisjonene 1,2,3 og vil slette 2 og bruke den til Linux, så har du et problem fordi partisjon 2 kan ikke deles opp.

Dette er ikke et problem med Linux, men et problem med partisjonssystemet som brukes.

Lenke til kommentar
altså partisjonen linux skal være på, må være den siste partisjonen?.. Huff, ser vist ut til at jeg må ha dette inn med teskje  :blush:      Har foresten partition magic...

Nei, det er ikke nødvendig. Det jeg mente var at en partisjon som skal deles i flere deler må være siste partisjon.

Du har i utgangspunktet ,ulighet for fire partisjoner, 1,2,3,4. Dersom du i dag har brukt partisjonene 1,2,3 og vil slette 2 og bruke den til Linux, så har du et problem fordi partisjon 2 kan ikke deles opp.

Dette er ikke et problem med Linux, men et problem med partisjonssystemet som brukes.

Som faktisk henger igjen fra DOS...

QUOTE (eLang @ 15/11/2004 : 16:08)

det vil altså si at jeg kan bruke D partisjonen, og dele den opp i en liten(til swap) og en stor under innstaleringen?... har nå totalt 4 partisjoner på disken.

Det heiter ikkje C, D, E osv på Linux

hda, hdb osv

Sannhet med modifikasjoner. hda osv er ikke "mappene" man kan lagre ting i, men devices (et abstraksjonslag for HW-tilgang). Deretter "mounter" man dem i mapper. Forvirret? Ikke vær det.

Dette er egentlig det samme som Daemon-tools gjør (bortsett fra at daemon tools driver med kopisperre etc - noe som ikke er nødvendlig på Linux...) Der har du en fil (en device er en fysisk dings inne i pc'n din som leker at den er en fil), som du "mounter" til en stasjon. På Linux har du en fil (vanlig eller device) som du mounter inn i filtreet. For du har ikke mange røtter i filsystemet slik som i windows/dos - alt starter i den hellige/allmektige "/" - også kallt "Rota". Under her er allt organisert i et strengt hiarki.

Det vil si, om HD'en allerede har maks antall partisjoner (7), så har du et problem.

Sannhet med modifikasjoner. Du kan maks ha 4*4 partisjoner så vidt jeg vet (fire partisjoner med fire "extended" partisjoner inni) - hvis du følger det gamle, DOS skjemaet. Mange moderne linuxdistroer - blant annet Fedora 3 - har begynnt å bruke LVM - logical volume management.

Dette er egentlig software raid, men kan også brukes internt på en partisjon. F.eks. vil fedora 3 legge seg slik at du har 1 vanlig partisjon med /boot direkte - og en LVM partisjon som inneholder to filsystemer - "/" og swap.

Fordelen med LVM er at du da kan spre en partisjon over flere disker, gjøre rezising uten å ta ned systemet eller avmontere stasjonen - og en del flere goodies.

Lenke til kommentar

Nå har jeg innstalert SuSE 9.1... Gjorde det etter boka, og det gikk forsåvit greit. Men det bruker jo sinnsykt lang tid på oppstarten, minst 5 min, Windows ca 45sek..Er dette normalt? har starta linux noen ganger nå... Og så når jeg logga meg på Windows å gikk på Partion Magic 8 så var alle partisjonene borte, og det stod BAD...??? Går jeg på "my computer" finner jeg partisjonene der.

post-27-1100562327_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det vil si, om HD'en allerede har maks antall partisjoner (7), så har du et problem.

Sannhet med modifikasjoner. Du kan maks ha 4*4 partisjoner så vidt jeg vet (fire partisjoner med fire "extended" partisjoner inni) - hvis du følger det gamle, DOS skjemaet.

Jeg mente det bare var mulighet til å ha én extended partisjon. Mener jeg prøvde en gang. Dermed tre primære og den fjerde primære blir fire extended i stedet 3+4=7. Men det kan godt hende du har rett, og jeg har gjort noe feil eller møtt en begrensning i partisjonsprogrammet. (sansynligvis fdisk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...