buskmann Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Hva med at gutten får leke seg litt i MatLab? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Babbler videre fra forrige posten min ..... "Hva er matte?" Altså - det er i hvertfall /mer/ enn å flytte ting inn og ut av registere og legge sammen to tall, ikkesannt? Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre noe mer enn dette i asm. Asm <==> maskinkode går jo begge veier - så alt er mulig siden alle språk i datamaskinen tilsist blir representert som maskinkode. Jeg sier at asm mangler måter å abstrahere på - noe som er veldig viktig når man skal /tenke/ på andre ting enn å putte ting inn og ut av registere og legge sammen to tall. Det å huske på slike ting (registere og hvor alt er til en hver tid) er ikke utfordringen i matte, utfordringen i matte er å abstrahere og finne enkle måter å snakke om kompliserte ting på. Man vil gjerne glemme asm og i stedet konsentrere seg om å representere det man tenker. Alt handeler om å ikke vite; glemme til siden. Noen ganger handler det om å late som om det man er ute etter allerede er der, for så å gå baklengs for å finne veien man må gå (forlengs) får å nå det man er ute etter å vite, og ikke det man helst vil glemme. Er det lett eller hensiktsmessig å representere slike ting i asm? Edit: All materie består jo i bunn og grunn av atomer (ellernoesånntoglittmer), men er det hensiktsmessig å tenke på slike ting når man prøver å finne julegaver (løse matteoppgaver), noe som i seg selv inneholder uendelig med utfordringer. Problemer og utfordringer er det hele veien; helt fra bunn til top, fra innerst til ytterst - garantert. 2 + 3 er i bunn å grunn 5. 2 + 3 er ytterst sansynlig ~3.6 når det er snakk om vekorer (og de står vinkelrett på hverandre) Kort: Asm, C og C++ er uaktuellt i sammenheng med matte (for mattens skyld), og ja; jeg kjenner til operator-overloading. Edit2: IMHO, så klart. Endret 17. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Mener ikke å tråkke noen på tærne her, men seriøst - kjøp gutten en fotball. Vent med programmeringen til han ihvertfall har fått sin første kvise... Lenke til kommentar
søppel Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) I grunn helt enig med SilverCRX - det denne plassen (kloden) trenger er mer barn og mindre "voksne". Edit: Eventuellt voksne barn. Edit2: ...men ikke voksne barn med store våpen. Der "våpen" også kan være makt, i seg selv, så klart. Endret 17. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 tror nok det er lurer å kjøpe en mattebok til gutten, hvis han vil selv, er han intresert i matte og ikke i fotball er det dumt å kjøpe en fotball til han da. det kan også være intresant å spørre om han har lyst til å lære seg å programere da det er dumt å diskutere hva man skal gi han når han selv ikke kan si sin mening Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Mener ikke å tråkke noen på tærne her, men seriøst - kjøp gutten en fotball. Vent med programmeringen til han ihvertfall har fått sin første kvise... Den skal tidlig krøkes! Er det ikke det man sier? Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Som de andre sier så ligger c++ kanskje litt høyt for en 9-åring. Men det kommer helt an på lærermesteren (boka). Når det gjelder linken til matte så dukker ikke den opp før man har litt generell kunskap i c++. kan jo lære seg grafisk programmering når han får litt mere kjøtt på beina og da i form av spill, er mye matte (matriser) og gøy der. Og det er der pengene ligger når han blir god (akkurat som om penger er noe man bør strebe etter.) Hilsen Hobbyprogrammerer. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Men sett at han lærer seg noe av det som er helt grunnleggende i c++ vil han jo være helt rå i 14 års alderen. Og antagelig vil han få en genial jobb når han blir en 18-20 år, for da er han jo programmeringsekspert Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Hvis det ikke blir for vanskelig og han bestemmer seg for å gi opp da. Blir han lei kan han jo gå glipp av noe han kansje kunna hatt interessa av, hvis han ikke hadde blitt lei av det. Edit: Skrivesleif Endret 17. desember 2004 av zirener Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Vel, zirener begynner allerede å bli en habil programmerer, og han er jo bare barnerumpa Men jeg er enig i at C++ ikke er tingen for en niåring. Når du er i den alderen trenger man fortsatt sosialisering og videre utvikling for å fungere ordentlig. Dessuten bør en lære norsk og engelsk skikkelig før en begynner med programmering. Gi ham matteboken, fotballen og muligheten til å ta valget selv. Lenke til kommentar
søppel Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Begge deler, lurt, Myubi. :] Endret 17. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Vel, zirener begynner allerede å bli en habil programmerer, og han er jo bare barnerumpa Men jeg er enig i at C++ ikke er tingen for en niåring *Smigret*. Slenger på et spørsmål jeg, mens jeg er i farta: #inlcude <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello, world!"; return 0; } Hvorfor får jeg bare opp en svart greie som forsvinner med en gang jeg trykker på run? Edit: QUOTE-feil Edit2: Dårlig skrevet... Endret 18. desember 2004 av zirener Lenke til kommentar
søppel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 hehe - klassiker :} Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Pause?! Huh? legg til system("pause") EKS: #include<iostream> using namespace std; int main() { cout <<"Hei det forsviner ikke"<<endl; system("pause"); return 1; } Lenke til kommentar
søppel Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Øh -- eier ikke folk humoristisk sans her eller? Edit: Vel, nå har dere kanskje ikke hengt her lenge nok til å vite at zirener vet det der ... :] Endret 18. desember 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Tusen takk, nå kjører programmet mitt fint!!! Bare en liten ting: Skrev du den koden selv, hotstian? Et program returnerer vanligvis 0 hvis det har kjørt feilfritt. 1 derimot brukes ofte når noe går galt. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 er num lock sin feil 0 og 1 sitter klint intil hverandre Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Jejej, they all say that! Edit: Lit dåril skervet Edit2: Litt modifisering... Endret 19. desember 2004 av zirener Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå