Gå til innhold

9 åring trenger mattematiske utfordringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Babbler videre fra forrige posten min ..... "Hva er matte?"

Altså - det er i hvertfall /mer/ enn å flytte ting inn og ut av registere og legge sammen to tall, ikkesannt? Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre noe mer enn dette i asm. Asm <==> maskinkode går jo begge veier - så alt er mulig siden alle språk i datamaskinen tilsist blir representert som maskinkode. Jeg sier at asm mangler måter å abstrahere på - noe som er veldig viktig når man skal /tenke/ på andre ting enn å putte ting inn og ut av registere og legge sammen to tall.

Det å huske på slike ting (registere og hvor alt er til en hver tid) er ikke utfordringen i matte, utfordringen i matte er å abstrahere og finne enkle måter å snakke om kompliserte ting på. Man vil gjerne glemme asm og i stedet konsentrere seg om å representere det man tenker.

Alt handeler om å ikke vite; glemme til siden. Noen ganger handler det om å late som om det man er ute etter allerede er der, for så å gå baklengs for å finne veien man må gå (forlengs) får å nå det man er ute etter å vite, og ikke det man helst vil glemme. Er det lett eller hensiktsmessig å representere slike ting i asm?

Edit:

All materie består jo i bunn og grunn av atomer (ellernoesånntoglittmer), men er det hensiktsmessig å tenke på slike ting når man prøver å finne julegaver (løse matteoppgaver), noe som i seg selv inneholder uendelig med utfordringer. Problemer og utfordringer er det hele veien; helt fra bunn til top, fra innerst til ytterst - garantert.

2 + 3 er i bunn å grunn 5.

2 + 3 er ytterst sansynlig ~3.6 når det er snakk om vekorer (og de står vinkelrett på hverandre)

Kort: Asm, C og C++ er uaktuellt i sammenheng med matte (for mattens skyld), og ja; jeg kjenner til operator-overloading.

Edit2:

IMHO, så klart.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

I grunn helt enig med SilverCRX - det denne plassen (kloden) trenger er mer barn og mindre "voksne".

Edit:

Eventuellt voksne barn.

Edit2:

...men ikke voksne barn med store våpen. Der "våpen" også kan være makt, i seg selv, så klart.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

tror nok det er lurer å kjøpe en mattebok til gutten, hvis han vil selv, er han intresert i matte og ikke i fotball er det dumt å kjøpe en fotball til han da.

det kan også være intresant å spørre om han har lyst til å lære seg å programere da det er dumt å diskutere hva man skal gi han når han selv ikke kan si sin mening

Lenke til kommentar

Som de andre sier så ligger c++ kanskje litt høyt for en 9-åring. Men det kommer helt an på lærermesteren (boka).

Når det gjelder linken til matte så dukker ikke den opp før man har litt generell kunskap i c++. kan jo lære seg grafisk programmering når han får litt mere kjøtt på beina og da i form av spill, er mye matte (matriser) og gøy der. Og det er der pengene ligger når han blir god (akkurat som om penger er noe man bør strebe etter.)

Hilsen Hobbyprogrammerer.

Lenke til kommentar

Vel, zirener begynner allerede å bli en habil programmerer, og han er jo bare barnerumpa :) Men jeg er enig i at C++ ikke er tingen for en niåring. Når du er i den alderen trenger man fortsatt sosialisering og videre utvikling for å fungere ordentlig. Dessuten bør en lære norsk og engelsk skikkelig før en begynner med programmering.

Gi ham matteboken, fotballen og muligheten til å ta valget selv.

Lenke til kommentar
Vel, zirener begynner allerede å bli en habil programmerer, og han er jo bare barnerumpa  Men jeg er enig i at C++ ikke er tingen for en niåring

*Smigret*.

Slenger på et spørsmål jeg, mens jeg er i farta:

#inlcude <iostream>
using namespace std;
int main()
{
   cout << "Hello, world!";
   return 0;
}

Hvorfor får jeg bare opp en svart greie som forsvinner med en gang jeg trykker på run?

:p

Edit: QUOTE-feil

Edit2: Dårlig skrevet...

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...