Gå til innhold

Døde pixels i forhold til garanti >


Torer'n

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

 

Jeg har et spørsmål vedrørende døde pixels og garantien i forhold til dette.

Nå som jeg skal kjøpe min andre LCD skjerm, har jeg omsider blitt obs på dette

med døde pixels. For et par måneder siden, kjøpte jeg min første LCD, men hadde ikke noen formening om hva døde pixels var. Jeg skulle nok sjekket litt mer rundt før jeg bestilte, men var heldig og fikk min LCD uten noen døde pixels.

 

Jeg kjøpte min LCD (ViewSonic VP201b) hos "www.itbutikken.no".

Etter å ha lest en del av innleggene her om døde pixels, tenkte jeg å sende support avdelingen på itbutikken en mail anngående garantien i forhold til dette fenomenet.

 

Svaret jeg fikk (for noen timer siden) var :

 

___________________________________

 

Hej,

 

der må være op til 3 døde pixler på en skærm, alt efter hvor de sidder placeret. Vi kan desværre ikke yde nogen garanti på dette område, da vi ikke kan få repareret pixelfejl ved producenten. Jeg vil anbefale dig at købe Sony skærme hvis du vil have en pixelfri skærm.

__________________________________________________________________

 

Jeg syntes dette er rart, siden en død pixel er tilsvarende en "defekt", noe som burde bli kompensert for av selgeren / produsenten.

 

Nylig leste jeg i et innlegg her på forumet, at man måtte ha garanti i klasse "I", for å ha krav på ny skjerm dersom man hadde færre enn 3-5 pixels på skjermen.

Finnes det noen mulighet til å "kjøpe" seg en slik garanti? Eller gjelder dette kun enkelte skjerm produsenter?

 

Jeg er nå veldig usikker med tanke på å kjøpe en ny skjerm, dersom jeg skulle få en eller to døde pixels. Så det finnes da slik jeg har forstått, ingen mulighet til å kunne forsikre seg mot slike uheldige berammelser?

 

Unnskyld uttrykket, men dette suger!! :(

 

Håper på innspill fra dere.

Mange varme hilsener,

 

Tor Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unnskyld uttrykket, men dette suger!! :(

Det gjør det absolutt, men det er dessverre vanlig praksis. Jeg får min første LCD-skjerm i neste uke, og da jeg ikke er villig til å leve med feil på et nytt produkt jeg har brukt tusenvis av kroner på, kommer jeg til å benytte meg av angreretten hvis jeg får døde pixler.

Lenke til kommentar

Ja. Huff. Det er kjipt at dette er realiteten.

Men å bruke angreretten dersom dette fenomenet

er tilstede, vil ikke nettbutikken du kjøpte skjermen hos, bli skikkelig forbannet!?

 

Er det noe de kan gjøre, for å forhindre at kjøpere benytter seg av dette

vedtaket? Det er sikkert ikke få som har handlet LCD skjermer, som bruker denne "taktikken" når slike defekter oppstår (innen 14 dager) eller finner sted

ved førstegangstesting av skjermen.

 

Hehe. Kjipt å bli uvenner med sin trofaste nettbutikk.

Men, må man så må man. :roll:

 

Med vennlig hilsen,

Tor Erik

Lenke til kommentar
Men å bruke angreretten dersom dette fenomenet

er tilstede, vil ikke nettbutikken du kjøpte skjermen hos, bli skikkelig forbannet!?

Jo, angrerett er direkte tap for selger. Men angreretten er en rett du har, og når jeg kjøper en skjerm til mange tusen, er jeg som sagt ikke villig til å godta feil.

Lenke til kommentar
Er det lett å observere / finne døde pixler?

Kanksje litt rart spm men har aldri tenkt på det da jeg har hadd en fysisk skjerm foran meg..

Tja, det enkleste er vel å sette skrivebordsbakgrunnen i Windows til ensfarget. Da vill døde pixler skille seg ut som enten sort eller hvit. Prøv eventuelt med en lys og en mørk bakgrunn etter tur for å få kontrast med den defekte.

 

Man kan vel kanskje si at har du hatt skjermen en stund og ikke funnet noen ennå, er det ingen grunn til å begynne å lete etter dem. Det man ikke vet, har man ikke vondt av.

 

Ellers er det vel litt ulike hvor mye man plages av det. Jeg har hatt defekte pixler på et par bærbare maskiner i årenes løp, og etter en stund la jeg ikke merke til dem lenger...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Fikk for litt siden BenQ 937s tilsendt fra en nettforhandler. Fabelaktig skjerm. Nydelig bilde med minimalt etterslep :thumbup: .

 

Skår i gleden var 1 stk. død pixel :thumbdown:

 

Forhandler kunne(ville) ikke svare på om d var en garantisak og henviste til sin leverandør. BenQ support ville ikke svare der og da på om 1død pixel var god nok grunn til å få ny skjerm, og ville sende meg en mail men kunne ikke si når.

 

Nettforhandler gikk fra å være svært service innstillt til og bli direkte usympatiske da jeg nevnte ordet angrefrist :(

 

Support hos BenQ anngaaende pixlefeilen var direkte håpløs (kan d være de sitter paa et antall retunerte 937s med pixlefeil de prøver å kvitte seg med :roll: gjennom mindre seriøse nettforhandlere) Leste her på hw.no om en som fikk tilsendt 2 stk. 937s på rad med døde pixler :dribble: da er d noe muffens :hmm:

 

Som sagt tidliger er 937s en genial 19" :thumbup: og anbefales av alle som har testet 1 eksemplar uten døde pixler

Endret av drhillbilly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...