Gå til innhold

garanti på harddisk

b0rre

Anbefalte innlegg

Onkelen min har en maxtor 80gb hdd som han kjøpte for litt over 1 år siden..nå har disken oppført seg rart i en stund så han dro til den lokale databutikken han kjøpte den fra og ba de sjekke disken.Noe de gjorde, uten at de fant feil.

Jeg kjørte en helt enkel scandisk m/ overflatescanning og fant massevis av sektorfeil..ba han gå tilbake med disken å be dem sjekke igjen..heller ikke denne gangen fant de noe.Da onkelen min ringte meg opp her før helga å sa at de ikke fant noe denne gangen heller ba jeg han stikke bort med disken å be de kjøre Scandisk for å finne feilene jeg så..

Nå idag for 1time siden fikk han igjen disken og de innrømmet at de hadde funnet massevis av feil, men de kom nå med det at han ikke kunne få noe ny disk i retur pga at garantien bare var 1år..

Men om ikke jeg husker feil så er det vel mer enn 1år garanti på en harddisk?

trenger kjapt svar her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: 3års garanti

Link til hardisken ( Her )

Du linker til en WD-disk. Disken til trådstarterens onkel er en Maxtor. Maxtor har 3 års garanti på de diskene de selger NÅ, men jeg vet ikke om det var 3 års garanti på diskene de solgte for et år siden. Det kan man sikkert finne ut av på hjemmesiden til maxtor.

Men om ikke jeg husker feil så er det vel mer enn 1år garanti på en harddisk?

2 eller 5 år. Kjøpsloven.

Feil! Kjøpsloven gir reklamasjonsrett, ikke garanti. Det er en vesentlig forskjell. Men ja, tiden er 2 eller 5 år. Jeg trodde det var 2 år inntil nylig, da jeg fikk argumentert at det måtte være 5 år fordi disken "har en forventet levetid som er vesentlig lengre enn 2 år". Begrunnet med at MTBF (Mean Time Before Failure) er i størrelseorden 114 år.

Lenke til kommentar
.... men MTBF 1.000.000 vil nok knuse enhver liten Elkjøp/Expert selger :cool:

Jepp, det er det som er poenget ;)

En annen ting er at jeg ikke liker at produsentene bruker så lite beskrivende tall som MTBF, og mener de bør få villledingen litt i fleisen. Litt prinsippsak altså.

Jeg hadde 3 år på min 60Gig IBM, (heldigvis), fikk en 80Gig WD i erstatning..

Merkelig! Siden du tydeligvis har brukt fabrikkgarantien og ikke reklamasjonen så undrer jeg meg over at du har fått tilbake en disk av et annet merke.. Sikker på det ikke var reklamasjon du brukte? Reklamasjoner håndteres av selger (nettbutikken), mens garatier håndteres av diskprodusenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...