johsol Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Hei hei, jeg har anskaffet et hp 945 kamera og undrer meg litt i den forbindelse. Her er et eksempel jeg stiller kameraet opp på stativ, velger automatisk modus og fokuserer på et fast punkt og avleser at bildet blir tatt med lukker 1/60 og f-tall 2,8 vrir deretter over til landskapsmodus, fokuserer på nytt og får samme avlesning. Dette gjentar seg også for innstilling sport og portrett, ingen forandring. Er helt nybegynner men synes det er rart at ingenting forandrer seg på noen av disse innstillingene. Muligens er det sånn det skal fungere men hvis jeg ikke spør får jeg ikke vite. Sånn jeg har lest meg til hadde jeg forventet at F-tallet hadde forandret seg på eks landskapsmodus for å få bedre dybdeskarhet. Noen har sikkert et råd til meg i denne forbindelse, på forhånd takk Kan det skyldes at jeg har holdt på med "forskning" i litt for høstmørke omgivelser?? Nå kom det nemlig et glimt av sol å da ble resultatet litt anderledes. Endret 15. november 2004 av johsol Lenke til kommentar
Fotopiloten Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Nei, dette er ikke feil. Jeg regner med at maks lysstyrke (f-tall) er 2,8. Dersom kamera stilles om til sport, vil kamera prøve med så kort lukkertid som mulig for å kunne ta skarpe bilder av objekter i bevegelse. Men skal lukkertiden ned må blenderåpningen opp (dvs lavere f-tall). Her har ikke kameraet noe å gå på, så f-tall/lukkertid forblir den samme. Ved landskap vil kamera prøve med så liten blenderåpning som mulig (høyt f-tall) for å få dybdeskarphet. Men dersom lukkertiden økes utover 1/60 s vil det bli vanskelig å holde kameraet rolig. Så derfor beholdes f-tall/lukkertid. Her har med andre ord kameraet et minimum av lys for å kunne ta bilde uten stativ. Som du selv fant ut, må automatikken ha gode lysforhold for å ha sin funksjon. Håper du ble litt klokere av dette. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Brøv ute i dagslys når det er sol. Da får du forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå