Gå til innhold

Fomaterings-forslag. Win-XP OS

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn tildelte jeg kun 5 gig på os-partisjonen i sin tid. Resultatet er seff at jeg nå ligger på mellom 13 og 17 prosent ledig plass på c-partisjonen.

Planen er jo å tildele 10 gig til c-partisjonen. Er dette nok? Oppsettet er at jeg har to disker. En på 40 gig der jeg, som nevnt, har tenkt å tildele 10 gig til c., resten skal brukes til programmer. Og en på 120 gig som brukes til alt annet. Den på 120 gig er SATA, mens den på 40 gig er ATA. Er det mye forskjell hvis jeg hadde laget en c-partisjon på SATA-disken istedet?

Jeg har også prøvd å utvide c-partisjonen med PartitionMagic, men da får jeg advarsel om at c ikke kommer til å funke hvis jeg gjør det. Så...finnes det ingen måte å bruke PM til å lage c-partisjonen større slik at jeg slipper å formatere? Det er ikke dritkult å formatere liksom :dontgetit:

Takk for den hjelpen som måtte komme :D

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta backup og prøv og utvid.. det står vel bare at den KAN bli ødelagt. Mener å ha prøvd det samme..

Ja, det står vel bare at det KAN bli ødelagt. Problemet mitt er at pc`en er ustabil og det er jeg dritlei (og nå kommer HL2), derfor vil jeg ikke gamble, regner med at ustabiliteten kommer av at c er for liten.

Bruker heller den exellente kompetansen her inne ;)

Lenke til kommentar

Takk backup av de viktigste filene dine over til den andre disken, dokumenter,Favoriter osv.

Bruk saa hvilket som helst partisjonerings program, selv bruker jeg PM 8 og har aldri hatt noe problemer med det. Hvis C partisjonen din trenger mer plass, saa kan du bare minke den andre slik at du kan utvide C.

Det er ikke uvanlig aa komme med slike advarsler, hadde PM ikke gjort det saa hadde de sikkert blit saksokt.

Saa ta en backup, prov deg frem, slik blir du klokere ogsaa :D

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Takk backup av de viktigste filene dine over til den andre disken, dokumenter,Favoriter osv.

Bruk saa hvilket som helst partisjonerings program, selv bruker jeg PM 8 og har aldri hatt noe problemer med det. Hvis C partisjonen din trenger mer plass, saa kan du bare minke den andre slik at du kan utvide C.

Det er ikke uvanlig aa komme med slike advarsler, hadde PM ikke gjort det saa hadde de sikkert blit saksokt.

Saa ta en backup, prov deg frem, slik blir du klokere ogsaa :D

Frankie

Singapore

Takk Frank Jarle. Skal teste..

Varmt i Singapore. Her kommer snart snøen :nei:

Lenke til kommentar

Hei

På hvilken disk du har OS'et vil du ikke merke noen stor forskjell på, såfremt også den 40GB er 7200 rpm. Det er ikke noe problem og utvide c: med PM men du må ha ledig plass og utvide til... En annen ting du kan gjøre er å flytte pagefilen din bort fra c: til en annen partisjon, dette vil som regel frigjøre rundt en GB.

henrik

Lenke til kommentar

Hmm, du vil dele OS og programmer i to partisjoner på samme disk? Hvorfor det?

Så lenge det er samme fysise disk som må jobbe med OS og programvar så kan det umulig være noen ytelsesøkning i det.

De aller fleste programmer er avhengig av registeret og en haug med filer som er trygt plassert i windows-katalogen. Med mindre du er skikkelig tøff i trynet så må du reinstallere programvare når du reinstallerer OS. Det er altså ikke noe behov for å separere programkode fra OS-disk.

Når du installerer programvare må du rote rundt i ditt egne oppsett for å finne ut hvor programmet skal plasseres, i stedet for å dumpe det i program files

Du "stjeler plass" ved å låse partisjonene, slik at du risikerer å ende opp med null ledig plass på den ene mes den andre er tom.

Såvidt jeg kan se er det bare hazzel uten noen direkte fordeler med denne løsningen. Er det noen som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn tildelte jeg kun 5 gig på os-partisjonen i sin tid. Resultatet er seff at jeg nå ligger på mellom 13 og 17 prosent ledig plass på c-partisjonen.

Planen er jo å tildele 10 gig til c-partisjonen. Er dette nok?

Ja, siden du bare bruker drøyt 4GB til OS'et så er det nok med 10GB. Min anbefaling er å ha ca 50% ledig plass på C: og det klarer du altså fint på en 10GB-partisjon.

Er det mye forskjell hvis jeg hadde laget en c-partisjon på SATA-disken istedet?

Ja, sansynligvis er SATA-disken din betydelig raskere enn 40GB-disken din. Det som er viktigst for OS-ytelsen er ikke at den er SATA, men at den er 7200rpm og har 8MB cache. (Den gamle 40GB'en din er kanskje 5400rpm og 2MB ?)

Jeg har også prøvd å utvide c-partisjonen med PartitionMagic, men da får jeg advarsel om at c ikke kommer til å funke hvis jeg gjør det.

Advarselen gjelder kun det at du overstiger 8GB-grensen. Jeg får det når jeg bruker PM jeg også. Du får advardselen uansett om ditt system takler over 8GB OS-partisjoner eller ikke. Siden alle nyere PC'er (3-4år gamle eller nyere) støtter over 8GB så vil jeg tro det går fint hos deg å gi f* i advarselen og trykke "continue anyway".

En litt sikrere måte å løse problemet på er å:

1. krympe partisjonen på 120GB-disken til 110GB (10GB ledig område i starten)

2. Kopiere partisjonen C: (5GB) til starten av det ledige området på 120GB-disken

3. Utvide den kopierte partisjonen fra 5 til 10GB.

4. Sette SATA-disken som primary bootdisk.

5. Hvis alt fungerer som det skal uten 40GB-disken tilkoblet, så kan du koble i 40GB-disken igjen, fjerne 5GB-partisjonen fra den, og utvide program-partisjonen til 40GB.

På denne måten får du sjekket at alt fungerer fra 120GB-disken før du evt gjør noe uopprettelig med den gamle 5GB-partisjonen. Fungerer det ikke så fortsetter du bare å boote fra den gamle 5GB-partisjonen.

Edit: Jeg er enig med enden om at OS og programmer helst bør ligge på samme partisjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

får oppsummere litt her først:

Så lenge partisjonene er på samme disk, er det ingen ytelsesøkning med mange små kontra en stor partisjon. De fleste operativsystemene i dag kan håndtere store partisjoner (eks. disk på 120 gig), så det er ingen vits i å dele opp disker pga dette.

Fordelen med å formatere en disk slik jeg ser det, spesiellt i forhold til OS, er i forhold til fragmentering av data. Jeg har en egen partisjon til windows+swap, og en annen til spill/programmer på grunn av dette.

Ang. hvilken disk du bør bruke til OS, ville jeg i utgangspunktet brukt den raskeste, men hvis du har applikasjonene som skal lastes inn i swap filen på samme disk som OS, leses det fra samme disk, og da faller jo strengt tatt litt av vitsen bort... (den vil fremdeles laste data inn/ut av minnet raskere enn den treige disken).

Tror ikke jeg skal rote meg dypere ned i det :roll:

Lenke til kommentar
men om problemet var at pc'n var treig/kranglete er val kanskje nettopp en formatering og fresh windows-install det du trenger?

Den var kranglete, men det var fordi C: var for liten og jeg fikk ikke defragget skikkelig. Nå, derimot er C: stor og god og defraggen tok ca 1 time!

Så nå er alt i sin skjønneste ordren og HL2 venter :yes:

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...