Gå til innhold

Kjøper dere originale DVDer? CDer?

Anbefalte innlegg

Leste akkurat gjennom en lang tråd om hvorvidt folk syntes det var greit å laste ned film osv. De aller fleste hadde ikke store problemer med dette ettersom de kjøpte de gode filmene på DVD i etterkant. Et annet argument var at å se filmen i middels kvalitet på 17" CRT-skjerm ikke var så bra.

I dag er det god ikke noe problem å laste ned DVD-er i tilnærmet perfekt kvalitet (nå snakker vi altså ikke om DivX-filmer) Hvordan ser dere på dette? Vil dere fortsatt kjøpe like mange originale DVD-er? Eller kommer dere til å laste ned / brenne ut en del også?

Jeg er nemlig litt bekymret. Tidligere kjøpte jeg musikk. Nå laster jeg ned altfor mye. Frykter at jeg kommer til å gjøre det samme med film..

PS. Må legge til at jeg har kjøpt ganske mange DVD-er i det siste. Faktisk et par originale musikk-CD-er også. Uvisst om dette skyldes økt inntekt, høyere moral eller om jeg rett og slett bare syns det er artig å ha en viss samling av gode originale CD/DVD-er..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del så kommer jeg nok aldri til å slutte å kjøpe originalt hvis vi snakker om store titler. Har utallige ganger lastet ned filmer for så å kjøpe dem originalt. Laster stort sett ned filmer som jeg er i tvil om at er bra. Viser det seg at de holder mål, så kjøper jeg dem. Det samme gjelder musikk. Er ganske kresen på lyd og mp3 holder ikke mål når det gjelder kvalitet. Mp3 fungerer derimot veldig bra til å sjekke ut nye artister eller høre på albumet før jeg eventuelt kjøper det. Er det ikke bra nok til å kjøpe så er det heller ikke bra nok til å kaste bort harddiskplass, så da sletter jeg det. Eneste jeg laster ned av musikk som jeg ikke kjøper er typisk listepop fra VG lista osv hvis dama vil ha en cd. Dette er jo allerede drittmusikk som ikke er verdt mer enn mp3 anywayz! ;)

Et annet poeng i denne sammenheng er jo at originale dvder er såpass billige hvis du bestiller fra rette plassene på nettet, at det nesten ikke er verdt bryet å laste dem ned. Skulle bare ønske musikkindustrien også hadde funnet ut at det er den rette veien å gå!

Lenke til kommentar
Et annet argument var at å se filmen i middels kvalitet på 17" CRT-skjerm ikke var så bra.

Dette er en myte, husk at man sitter mye nærmere en PC monitor enn en tv skjerm, ergo du har et stort bilde i netthinnen. Så den lettlurte film på pc er noe dritt mentaliteten er lite gjennomtenkt.

Dessutten den overlegne bildkvaliteten (oppløsning) en PC monitor er i stand til å vise (spesielt på dvd'er) ville kostet titusner tilsvarende på tv.

Er for eksempel merkelig åssen alle skal favorisere spilling på PC fremfor Tv, hvorfor er det da så veldig mye verre å se en film på pc framfor tv da, dobbeltmoral?

Endret av neph
Lenke til kommentar
Dette er en myte, husk at man sitter mye nærmere en PC monitor enn en tv skjerm, ergo du har et stort bilde i netthinnen. Så den lettlurte film på pc er noe dritt mentaliteten er lite gjennomtenkt.

Med andre ord vil en 14" skjerm gi samme bildeopplevelse som når du er på kino, bare du sitter nært nok? :roll:

Er for eksempel merkelig åssen alle skal favorisere spilling på PC fremfor Tv, hvorfor er det da så veldig mye verre å se en film på pc framfor tv da, dobbeltmoral?

Vanlige TV-er er rett og slett alt for dårlige til å vise detaljer i høyoppløste PC-spill, det har ingenting med dobbelmoral å gjøre, men heller oppløsning og skarphet. At alle favoriserer spill på PC-skjerm foran spill på TV har jeg ikke fått med meg, jeg synes mange typer spill gjør seg best på storskjerm. Film går derimot fint på en TV, da den ikke stiller på langt nær like store krav til detaljer. For å ta et eksempel, så kan en film se bra ut på en TV-skjerm, men se helt ræva ut på en PC-skjerm med bra kvalitet, som gjerne avslører feil og mangler ved bildet, og dermed stiller større krav til materialet.

Lenke til kommentar

Jeg både laster ned og kjøper. Men pga. sone-systemet så blir det gnaske lite DVD'er. Jeg har to spillere låst på sone 1, og det får man ikke tak i i norske butikker. Og pga. tollreglene og alt styret er det sjelden jeg gidder å bestille fra utlandet. Så alt i alt blir det mest nedlasting når det gjelder filmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kjøper. Laster ikke ned filmer. Når Hollywood rapporterer at budsjettene går ned, føyer jeg meg etter det. Dessuten er jeg en samler.

CD-plater er en annen sak.

Lenke til kommentar

Skal du se DVD-R på tv, er kvaliteten helt grei, hvis du tar bort alt unødvendig, som Tysk lydspor osv.

Skal du bruke det på prosjektor av noenlunde kvalitet merker du fort at du har et kvalitetstap p.g.a komprimeringen.

Men ja jeg kjøper orginale DVD'er og enkelte CD'titler, hadde aldri turt å kjøpe Hits for Kids 10, da er det bedre å laste den ned i nattens mulm å mørke.....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En dvd komprimeres ikke i bilde kvalitet med mindre den er over 2 timer lang.

Igår koblet jeg opp min elitegroup g556e som multimedia server i stua. Tilkoblet Sony 32" wide og jeg kjører 5.1 lyd inn i Harman Kardon avr 7000, høyttalere er Phonar surround serie og audiovector m sub signatur.

Jeg bruker win dvd for å filmene jeg laster ned

Var svært overrasket over lyd og bilde kvalitet fra laptopen, kjøpte en ny dvd spiller for 2 uker siden Pioneer dv575. Denne skal få teste seg mot laptopen grundig før jeg aviser noen dom, men jeg var positivt overrasket over laptopen.

Jeg som mange andre kjøper det som er verdt å eie. Spill, musikk og dvd'er. Dessuten finnes det mange japanske filmer som ikke blir gitt ut i norge. Casshern er den første dvd'en jeg lastet ned og så på laptopen, denne skal kjøpes på nett. Kan anbefale denne filmen på det sterkeste. Sci-fi action aktig... :)

Lenke til kommentar

Det er en del teite regler der ute, som at vi får mange filmer mye senere til Norge enn de slippes i USA.

Jeg laster ned filmer og ser dem. Ulovlig? Tja, kanskje, men jeg har ingen skrupler når de lager så dumme regler. Når de er tilgjengelige i Norge, kjøper eller leier jeg dem. Da føler jeg at jeg har "gjort opp for meg".

Å kjøpe sone 1-filmer gjør jeg sjelden. De er i NTSC (forøvrig de jeg laster ned også da..), og er ikke god nok kvalitet på i forhold til det jeg mener er vår bedre PAL (høyere oppløsning og finere farger synes JEG da).

For å oppsummere: laster ned filmer. Kjøper/leier dem når de gis ut i PAL-format.

Musikk-cd'er kjøper jeg. De slippes som regel på markedet ganske likt her hjemme.

Lenke til kommentar

jeg laster ned en hel del film, og kjøper enda mer.

Filmer jeg tviler på laster jeg som regel ned, men det hender at jeg kjøper de også før jeg har sett de.

Er det en god film jeg har lastet ned, så kjøper jeg den når jeg har sett den, men det er nok av filmer som ikke er verdt platen de er brent på engang.

Hvis det er filmer jeg plutselig får lyst til å se så kjøper jeg den, dette er som regel filmer jeg gjerne har sett før. Filmer jeg vet er gode kjøper jeg selvsagt.

Etterhvert har jo det jo seff kommet en del dårlige filmer inn i samlingen også, så ta det over med en klype salt, men det er sånn jeg tenker tror jeg :)

Lenke til kommentar

Heisann, takk for deres meninger. Personlig har jeg kommet fram til at jeg nok alltid vil kjøpe gode DVD-er. Har lastet ned et par fra Internett og brent ut på DVD, men det blir ikke det samme å ha i hylla.. (og så er det ikke norsk teksting på den ene! :p ) Ellers så ønsker jeg meg for første gang på mange år musikk-CD-er til jul.. *merkelige greier*

Selvsagt laster jeg generelt ned mye musikk og film, men jeg kjøper seriøst det jeg liker godt. Tror dette er noe mange andre også praktiserer. Jeg tror også det har litt med alder og penger å gjøre..! Det ville vært uaktuelt for meg å kjøpe 5 DVD-er på impuls hvis jeg fikk 100 kr i ukelønn.

Forresten, noen nevnte at "originale dvder er såpass billige hvis du bestiller fra rette plassene på nettet, at det nesten ikke er verdt bryet å laste dem ned". Uten å starte en helt ny diskusjon, hvor er de billigste plassene å bestille film/musikk fra?

Lenke til kommentar

Jeg både kjøper og laster ned, men det er ikke mange jeg laster ned. For å si det på en bedre måte, jeg har i overkant av 300 kjøpte DVD'er og ca. 20 kopierte eller nedlastede.

De jeg har anskaffet meg ulovlig er stort sett filmer jeg liksågreit kunne leid(noe jeg gjør og kopierer dem da :p )

Og sone 1 filmer fra nettet da.

Musikk er jeg ikke så ekstremt interessert i så der blir det mest nedlasting, med untak av diverse filmusikk.

Lenke til kommentar

Laster ned masse film og musikk, men kjøper til gjengjeld tilsvarende mye. Synes det er kjempebra at jeg kan laste ned film og musikk, fordi det gir meg muligheten til å sjekke kvaliteten på de titlene jeg er interessert i. Og liker jeg det jeg hører eller ser, bestiller jeg DVD'en eller 12'ern (kjøper lite cd'er, går stort sett i 12")...

Er helt overbevist om at jeg hadde kjøpt færre DVD'er og skiver hvis jeg ikke hadde hatt de mulighetene jeg har i dag. For min del bidrar det til å holde interessen for musikk og film oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...